|
Kirjoittaja |
Viesti |
PietuG
|
Viestin otsikko: Xantia 2.0 16v MAP-anturi Lähetetty: 14.02.2012 16:41 |
Viestit: 474
|
Nyt on MAP-anturi tullut tiensä päähän kun puhdistuskaan ei auttanut. Kyseessä on siis se wanhempi <-97 anturimalli siihen alumiiniseen imusarjaan. Mistä niitä saa kohtuuhintaan? Veho, Sitronen eikä Auto-artikkeli pysty tässä auttamaan, sillä moisen anturin valmistus on kuulemma lopetettu.
Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan.
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Xantia 2.0 16v MAP-anturi Lähetetty: 15.02.2012 13:01 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Kyselepä "Pösön" vastaavaa.
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Xantia 2.0 16v MAP-anturi Lähetetty: 15.02.2012 13:23 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Saksan Ebayssa on myös. Juuri katselin, Xantiaankin, erilaisia, kuvien kera. Eikä maksa paljon.
|
|
|
|
 |
faro680
|
Viestin otsikko: Re: Xantia 2.0 16v MAP-anturi Lähetetty: 15.02.2012 14:58 |
Viestit: 75
|
Saksan mallit ei sovi tähän alumiiniseen ainakaan ne jota äsken bongailin, ovat samalla varaosanumerolla kyllä, mutta kaikki uudempaan sopivia .Löytyy 1 puretusta autosta kuvassa oleva nro 5.Kokkolassa 0500 561085
Liitteet: |

xantia map.jpg [ 57.28 KiB | Katsottu 12035 kertaa ]
|
|
|
|
|
 |
Tapsa 63
|
Viestin otsikko: Re: Xantia 2.0 16v MAP-anturi Lähetetty: 16.02.2012 11:10 |
Viestit: 2525 Paikkakunta: Pieksämäki
|
Anturi pitäs löytyä,mitenkähän sen tunnistais,liittimen väri,muita vinkkejä...
|
|
|
|
 |
PietuG
|
Viestin otsikko: Re: Xantia 2.0 16v MAP-anturi Lähetetty: 16.02.2012 11:20 |
Viestit: 474
|
Tapsa 61 kirjoitti: Anturi pitäs löytyä,mitenkähän sen tunnistais,liittimen väri,muita vinkkejä... Anturin kuva liitteenä. On todella kummallisen muotoinen MAPiksi... Myös toimiva käytetty anturi kelpaa.
Liitteet: |

MAP_01.jpg [ 91.62 KiB | Katsottu 11956 kertaa ]
|
Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan.
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Xantia 2.0 16v MAP-anturi Lähetetty: 16.02.2012 14:41 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Kun tietäisi muidenkin MAP-anturimallien sähköarvot, niin.......? Tietoja voisi löytyä ehkä korjaamoiden OBD-testilaitteiden "kirjastosta", jos vaan auton vuosimallin tiedot löytyvät.
|
|
|
|
 |
Tapsa 63
|
Viestin otsikko: Re: Xantia 2.0 16v MAP-anturi Lähetetty: 16.02.2012 14:43 |
Viestit: 2525 Paikkakunta: Pieksämäki
|
|
|
|
 |
PietuG
|
Viestin otsikko: Re: Xantia 2.0 16v MAP-anturi Lähetetty: 16.02.2012 16:49 |
Viestit: 474
|
ealab kirjoitti: Kun tietäisi muidenkin MAP-anturimallien sähköarvot, niin.......? Tietoja voisi löytyä ehkä korjaamoiden OBD-testilaitteiden "kirjastosta", jos vaan auton vuosimallin tiedot löytyvät. Kone on vuodelta 1996 ja alumiinisella imusarjalla. Anturi on kolmepiikkinen, se ei tuosta kuvasta näy. Jos ei muu auta, niin vaihdan siihen muovisen imusarjan johon vielä löytyy samoilla arvoilla ja liittimellä oleva anturi.
Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan.
|
|
|
|
 |
PietuG
|
Viestin otsikko: Re: Xantia 2.0 16v MAP-anturi Lähetetty: 22.02.2012 21:15 |
Viestit: 474
|
Ei tuon MAPin vaihtokaan poistanut ongelmaa kokonaan. Pitääkö vielä erikseen poistaa vikakoodit muistista? Jos vikakoodien poistaminen ei auta, mikä voisi sitten olla syynä vedon loppumiseen ajoittain kierrosalueella 1000-2000? Oire tulee esiin ajoittain ja ajaessa tasaista vauhtia kierrosten ollessa 1000-2000 välillä ja välillä se esiintyy myös kiihdyttäessä tuolla kierrosalueella. Uusi puolakansi toimii toisessa autossa. Kaasuläpän asennon tunnistin, tyhjäkäyntimoottori ja kaikki lämpötila-anturit on vaihdettu. Lambdan vaihdoin lokakuussa ja se on joku halpis.
Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan.
|
|
|
|
 |
Natero
|
Viestin otsikko: Re: Xantia 2.0 16v MAP-anturi Lähetetty: 22.02.2012 22:33 |
|
MAP=imusarjan painetunnistin (manifold absolute pressure sensor). Sitä käytetään moottorin kuormituksen tunnistamiseen. Ko.tunnistimeen tulee kolme (3) johtoa, joten aiemman viestin lämpötunnistimen kuva ei ole paineanturista. Lämpöanturi (yleensä 2-johtoinen) on johtavuuden muuttumiseen lämpötilan muuttuessa perustuva laite. Paine/ alipaine tunnistimen johdoista yksi on maatto (jotain kautta koriin ja akun miinusnapaan yhteydessä oleva), toinen on moottorin ohjainlaitteelta tuleva vakio 5V jännite (ei virta, eikä teho ) ja kolmas on toimivassa anturissa ohjainlaitteelle lähtevä jännitearvo, vaihteluvälillä n.1-4.8v, kuormituksen mukaan.
|
|
|
|
 |
jasu
|
Viestin otsikko: Re: Xantia 2.0 16v MAP-anturi Lähetetty: 22.02.2012 22:48 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Korpilahti
|
Natero kirjoitti: MAP=imusarjan painetunnistin (manifold absolute pressure sensor). Sitä käytetään moottorin kuormituksen tunnistamiseen. Ko.tunnistimeen tulee kolme (3) johtoa, joten aiemman viestin lämpötunnistimen kuva ei ole paineanturista. On se, usko vaan. Jos tuollaista ei nähnyt ole, ei sitä meinaa pelkästään kuulopuheiden perusteella haluta uskoa... Itsekin eppäillyt kovasti, mutta taipua piti kun tuollaista käsissä sittemmin hypisteli... 
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
PietuG
|
Viestin otsikko: Re: Xantia 2.0 16v MAP-anturi Lähetetty: 22.02.2012 23:02 |
Viestit: 474
|
Natero kirjoitti: Ko.tunnistimeen tulee kolme (3) johtoa, joten aiemman viestin lämpötunnistimen kuva ei ole paineanturista. No, tuon kuvan mukaisen laitteen kuitenkin otin imusarjasta, muita antureita siellä ei ole. Ja siinä ON kolme (3) johtoa. Eli kyllä se on paineanturi. Ja se on mallikaasti hoitanut ko. laitteen virkaa jo useamman vuoden. Maahantuojan kuvissa on saman näköinen laite imusarjassa. Tämä moottorimalli on sitikan ainoa jossa on tuon mallinen anturi.
Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan.
|
|
|
|
 |
Natero
|
Viestin otsikko: Re: Xantia 2.0 16v MAP-anturi Lähetetty: 23.02.2012 13:58 |
|
PietuG kirjoitti: Natero kirjoitti: Ko.tunnistimeen tulee kolme (3) johtoa, joten aiemman viestin lämpötunnistimen kuva ei ole paineanturista. No, tuon kuvan mukaisen laitteen kuitenkin otin imusarjasta, muita antureita siellä ei ole. Ja siinä ON kolme (3) johtoa. Eli kyllä se on paineanturi. Ja se on mallikaasti hoitanut ko. laitteen virkaa jo useamman vuoden. Maahantuojan kuvissa on saman näköinen laite imusarjassa. Tämä moottorimalli on sitikan ainoa jossa on tuon mallinen anturi. Näin oppii uutta! Tosiaankin dam 7328 saakka anturi on tuon näköinen. Saisikohan jonkin adapterin avulla uudemman anturin sovitettua?
|
|
|
|
 |
PietuG
|
Viestin otsikko: Re: Xantia 2.0 16v MAP-anturi Lähetetty: 23.02.2012 16:30 |
Viestit: 474
|
Natero kirjoitti: Saisikohan jonkin adapterin avulla uudemman anturin sovitettua? Tuo adapteri-asia on työn alla. Palaan siihen jos onnistun sellaisia käytössäni olevilla vehkeillä työstämään  Vanhan ja uuden anturin liittimet ja mittausarvot ovat samanlaiset, joten tuon adapterin käytölle ei ole mielestäni esteitä. Täytyy samalla tutkia jos tuon anturin voisi sijoittaa johonkin järkevämpään paikkaan 
Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan.
|
|
|
|
 |
Tapsa 63
|
Viestin otsikko: Re: Xantia 2.0 16v MAP-anturi Lähetetty: 23.02.2012 19:23 |
Viestit: 2525 Paikkakunta: Pieksämäki
|
PietuG kirjoitti: Natero kirjoitti: Saisikohan jonkin adapterin avulla uudemman anturin sovitettua? Tuo adapteri-asia on työn alla. Palaan siihen jos onnistun sellaisia käytössäni olevilla vehkeillä työstämään  Vanhan ja uuden anturin liittimet ja mittausarvot ovat samanlaiset, joten tuon adapterin käytölle ei ole mielestäni esteitä. Täytyy samalla tutkia jos tuon anturin voisi sijoittaa johonkin järkevämpään paikkaan  Eiko ole helpompi etsiä jostain muovinen imusarja ja läppäkotelo,ei sitä anturia kuntoa voi yleismittarilla todeta...
|
|
|
|
 |
Natero
|
Viestin otsikko: Re: Xantia 2.0 16v MAP-anturi Lähetetty: 23.02.2012 20:34 |
|
Tapsa 61 kirjoitti: PietuG kirjoitti: Natero kirjoitti: Saisikohan jonkin adapterin avulla uudemman anturin sovitettua? Tuo adapteri-asia on työn alla. Palaan siihen jos onnistun sellaisia käytössäni olevilla vehkeillä työstämään  Vanhan ja uuden anturin liittimet ja mittausarvot ovat samanlaiset, joten tuon adapterin käytölle ei ole mielestäni esteitä. Täytyy samalla tutkia jos tuon anturin voisi sijoittaa johonkin järkevämpään paikkaan  Eiko ole helpompi etsiä jostain muovinen imusarja ja läppäkotelo,ei sitä anturia kuntoa voi yleismittarilla todeta... Analogisella (viisarinäyttö) yleismittarilla ja alipainepumpulla testaus on helppoa: Virrat päälle, mittari signaalinapaan, yksi niistä kolmesta, yleensä keskellä, pitäisi jännitteen pitäisi liikkua n.1-5v alueella. Tällä menetelmällä myös digitaalimittarilla (tyhmät vilkkuvat ja vaihtuvat arvot) saa jotain tolkkua asiaan. Veikkaisin, että Kenraalimoottorin (GM) pitkään mallisuojattu ulkopuolinen, letkulla imusarjaan yhdistetty laite toimisi hienosti. Näitä on vapaasti kaupan, eikä hinta ole nykyään paha. Se oli silloin ja nyt on nyt, on tukka päästä lähtenyt.
|
|
|
|
 |
|
|