Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
Pari kysymystä Xantian koneesta XU7JP http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=10780 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | Vihreä paholainen [ 18.02.2012 22:16 ] |
Viestin otsikko: | Pari kysymystä Xantian koneesta XU7JP |
Bonjour! On alkanu tässä häiritsemään öljynkulutus, joka on melko katastrofaalista a: koska venttilikopan tiiviste vuotaa pakosarjan päälle ja b: koska öljyä palaa bensan mukana, joten tulikin mieleen että voiko venttiilivarren kumit vaihtaa kansi paikallaan ja mitä muita tiivisteitä remontissa pitää/kannattaa vaihtaa tuon venttilikopan tiivisteen lisäksi? Niin ja vielä osaako kukaan heittää mitään arviota montako tuntia tuohon hommaan kannattaa varata, jos vie vaikka liikkeeseen vaihdettavaksi? Sitten se iso huohotusputki jossa on se lämmitysvastus ja yhdessä kohtaa se putki haarautuu kahdeksi, niin pystyykö siitä haarotuskohdasta irrottamaan osan putkesta vai onko koko putki yhtä puuta? En oo uskaltanu hirveemmin repiä, kun kaikki putket aina on vanhemmiten lakritsia ja siinä sitä ollaankin sitten kun ne hajoaa, eikä merkkiliikkestäkään tunnu koskaan saavan haluamiaan varaosia. Siksi vaan kysyn, ku huohotin jääty tuossa aiemmin ja tuli sen verta katottua, että majoneesia on koko putki täynnä, vaikka käytänkin Totalia. Edellinen omistaja oli tosin tainnu käyttää jotain Valvolinen 10W30 öljyä... t. Vihreä paholainen Uuuuups. Yks asia vielä. Onko tossa vehkeessä EGR-venttiiliä ja jos on niin missä? |
Kirjoittaja: | Tapsa 63 [ 19.02.2012 10:54 ] |
Viestin otsikko: | Re: Pari kysymystä Xantian koneesta XU7JP |
Itse tekisin näin,vuotojen korjaus,Forte huuhtelu,öljyn vaihto (merkillä ei väliä),putkien letkujen puhdistus, onko vastus kunnossa,viimasuoja eteen paikalleen,jäähdyttimen koneen puolelle viimasuoja,huohotin putken eristys solumuovilla,ei pitäs jäätyä. ps.eikös tuossa ole venttiilivarren kumit teflonia.. |
Kirjoittaja: | Vihreä paholainen [ 19.02.2012 22:57 ] |
Viestin otsikko: | Re: Pari kysymystä Xantian koneesta XU7JP |
Tapsa 61 kirjoitti: Itse tekisin näin,vuotojen korjaus,Forte huuhtelu,öljyn vaihto (merkillä ei väliä),putkien letkujen puhdistus, onko vastus kunnossa,viimasuoja eteen paikalleen,jäähdyttimen koneen puolelle viimasuoja,huohotin putken eristys solumuovilla,ei pitäs jäätyä. ps.eikös tuossa ole venttiilivarren kumit teflonia.. Viimasuoja on tullu keulille laitettua, venttiilivarren kumeista ei oo mitään hajua muuta ku epäilin niiden olevan kuivahtaneet, kun pakokaasussa öljy tuoksahtaa. Täytyypä heti huomenissa kokeilla tuo vastuksen toimivuus ja jonkinmoiset eristeet siinä putkessa jo onkin. Huomenna pitäis myös tulla uudet osat postissa niin siitähän sitte näkee mitä materiaalia ne kumit on. Ei maksanu kyllä ku euron kappale, että ei sikäli harmita vaikka jäis käyttämättä. ![]() |
Kirjoittaja: | Laura78401 [ 21.02.2012 14:50 ] |
Viestin otsikko: | Re: Pari kysymystä Xantian koneesta XU7JP |
Itselläni Xantiaan 1.8i-93 (8 V ) vaihdettiin Joensuulaisessa liikkeessä venttiilinvarren kumit muistaakseni vuonna 2007. Vaihtaja näytti minulle sen jälkeen poistamansa kumit...tai oikeastaan ne epämääräiset mustat kasat mitä niistä oli enää jäljellä. Pakokaasun tuoksu muuttui remontin jälkeen välittömästi "puhtaammaksi" ja öljynkulutus väheni. Valitettavasti osaan sanoa hinnasta vain sen, että vaihdatin samalla jakopään hihnan sekä vesipumpun ja säädätin korkeuden. Osat + työt olivat silloin muistaakseni n. 500 € kaikki yhteensä. Aamulla vein auton pajalle ja iltapäivällä kävin hakemassa ja siellä se jo valmiina odotteli. Eli ei kai siinä hirveän kauan mene aikaa... |
Kirjoittaja: | Vihreä paholainen [ 21.02.2012 21:47 ] |
Viestin otsikko: | Re: Pari kysymystä Xantian koneesta XU7JP |
Laura78401 kirjoitti: Itselläni Xantiaan 1.8i-93 (8 V ) vaihdettiin Joensuulaisessa liikkeessä venttiilinvarren kumit muistaakseni vuonna 2007. Vaihtaja näytti minulle sen jälkeen poistamansa kumit...tai oikeastaan ne epämääräiset mustat kasat mitä niistä oli enää jäljellä. Pakokaasun tuoksu muuttui remontin jälkeen välittömästi "puhtaammaksi" ja öljynkulutus väheni. Valitettavasti osaan sanoa hinnasta vain sen, että vaihdatin samalla jakopään hihnan sekä vesipumpun ja säädätin korkeuden. Osat + työt olivat silloin muistaakseni n. 500 € kaikki yhteensä. Aamulla vein auton pajalle ja iltapäivällä kävin hakemassa ja siellä se jo valmiina odotteli. Eli ei kai siinä hirveän kauan mene aikaa... Kiitos, hyvä tietää ettei ainakaa konkurssi iske! ![]() ![]() t. Vihreä paholainen |
Kirjoittaja: | Hydro-actiivi [ 21.02.2012 22:15 ] |
Viestin otsikko: | Re: Pari kysymystä Xantian koneesta XU7JP |
Kyllä ventiilin ohjurikumit/teflonit on mahdollista vaihtaa irroittamatta kantta. mutta autosi on jo sen ikäinen että todennäkoisin vuotokohta on kannentiiviste,,ainankin se on oletettavasti jo aika kypsässä iässä,,, joten kansi irti ja kannen kunnostus sitä tietä,,saa ventiilitkin tarkistettu/puhdistettua kastasta,, uusi kannentiiviste on paras vaihtaa ennen kuin se ajossa pettää ja päästää glykolin öljyn joukkoon,,,jäähdytys neste öljyn seassa aiheuttaa taatusti voitelu häiriön ja kiinnileikautumisen kiertokangenlaakereilla.. kokemusta on riittävästi. |
Kirjoittaja: | Vihreä paholainen [ 22.02.2012 05:14 ] |
Viestin otsikko: | Re: Pari kysymystä Xantian koneesta XU7JP |
Hydro-actiivi kirjoitti: Kyllä ventiilin ohjurikumit/teflonit on mahdollista vaihtaa irroittamatta kantta. mutta autosi on jo sen ikäinen että todennäkoisin vuotokohta on kannentiiviste,,ainankin se on oletettavasti jo aika kypsässä iässä,,, joten kansi irti ja kannen kunnostus sitä tietä,,saa ventiilitkin tarkistettu/puhdistettua kastasta,, uusi kannentiiviste on paras vaihtaa ennen kuin se ajossa pettää ja päästää glykolin öljyn joukkoon,,,jäähdytys neste öljyn seassa aiheuttaa taatusti voitelu häiriön ja kiinnileikautumisen kiertokangenlaakereilla.. kokemusta on riittävästi. Jeps, kyllä se tuo kansipahviki kävi mielessä, kun on itelläkin kokemusta aiheesta tosin oli japski ja 10 vuotta vanhempi, samat kilsat tosin. Täytyy nyt ekana pestä tuo moottori kunnolla nii pääsee seuraamaan, josko sitä öljyä tulee jostain pihalle vielä. Onko näissä koneissa sitten yleistä kannentiivisteen hajoaminen? En oo ainakaan päästäny koskaan keittämään ja lämpömittari näyttää ihme kyllä oikein ja flektiki toimii. |
Kirjoittaja: | jaakkovaakko [ 22.02.2012 09:23 ] |
Viestin otsikko: | Re: Pari kysymystä Xantian koneesta XU7JP |
Onko moottori XU7JP2 vai XU7JP4, eli 8v vai 16v ![]() |
Kirjoittaja: | Vihreä paholainen [ 22.02.2012 19:21 ] |
Viestin otsikko: | Re: Pari kysymystä Xantian koneesta XU7JP |
jaakkovaakko kirjoitti: Onko moottori XU7JP2 vai XU7JP4, eli 8v vai 16v ![]() 8V, 100hv/74kW. |
Kirjoittaja: | kokemjne [ 22.02.2012 19:27 ] |
Viestin otsikko: | Re: Pari kysymystä Xantian koneesta XU7JP |
jos nestemäärästä ja lämmöistä huolehtii ,niin ei tarvii pelätä pahvin käryämistä. joten eti syyt muualta. ja nämä sitikan/pösön koneet kestävät kyllä siinä missä muutkin oikeella käytöllä. |
Kirjoittaja: | Vihreä paholainen [ 22.02.2012 21:38 ] |
Viestin otsikko: | Re: Pari kysymystä Xantian koneesta XU7JP |
kokemjne kirjoitti: jos nestemäärästä ja lämmöistä huolehtii ,niin ei tarvii pelätä pahvin käryämistä. joten eti syyt muualta. ja nämä sitikan/pösön koneet kestävät kyllä siinä missä muutkin oikeella käytöllä. Ok, hyvä tietää tuokin. On huolehdittu nuo asiat ainakin minun aikana ja luulis kai, että ois kosahtanu jo n. 9000 km aikana mikäli edelliset ois laiminlyöny? Äsken tarkistin öljymäärän, niin on pysyny eilisen jälkeen samassa. Viikonloppuna tulee heitettyä vähän pidempi reissu, niin silloin viimeistään näkee sitten syökö tuo vehe niin paljoa öljyä, että sille tarttis enää mitään tehdä. t. Vihreä paholainen |
Kirjoittaja: | jaakkovaakko [ 22.02.2012 21:48 ] |
Viestin otsikko: | Re: Pari kysymystä Xantian koneesta XU7JP |
Eipä niissä ole kannentiivistevaivoja juuri ollut. Venttiilivarrentiivisteiden vaihdolla selvinnet vaivasta. Tuo huohotinputki varmasti hajoaa käsiin ,kuin entisen miehen rukkaset. |
Kirjoittaja: | Laura78401 [ 23.02.2012 09:56 ] |
Viestin otsikko: | Re: Pari kysymystä Xantian koneesta XU7JP |
Niin ja vaihdettiinhan siihen minun autoon pari vuotta sitten se kansipahvikin. (mitäs siihen EI olisi jo vaihdettu.. ![]() Mutta useamman vuoden kokemuksella voin kyllä sanoa, että kyseinen kone syö kyllä enemmän öljyä kuin esim. volkkarit tai toyotat, vaikka se kaikinpuolin kunnossa olisikin. Olen ottanut sen itse vain yhtenä autoni ominaisuuksista ja niin kauan ei ole mitään hätää, kun jaksaa sitä öljyä sieltä kaupasta kantaa. |
Kirjoittaja: | kokemjne [ 23.02.2012 20:33 ] |
Viestin otsikko: | Re: Pari kysymystä Xantian koneesta XU7JP |
ei syö yhtään enempää kuin tojotat tai muut riisikupit . vaihata ne ohjureitten kumit niin loppuu öljyn kanssa läträäminen. |
Kirjoittaja: | black_van [ 23.02.2012 20:42 ] |
Viestin otsikko: | Re: Pari kysymystä Xantian koneesta XU7JP |
samaa mieltä koken kanssa,jos kaikki on kunnossa niin ei sitikka öljyjä hävitä. Juurikin itsellä pihassa xantia ja xsara jotka eivät hävitä öljyä juurikaan öljynvaihto välillä. |
Kirjoittaja: | Xantippa [ 23.02.2012 21:34 ] |
Viestin otsikko: | Re: Pari kysymystä Xantian koneesta XU7JP |
XU7JP2 vaihtui aikanaan DW10ATEDiin, eikä kaduta edes öljynkulutuksen suhteen. Tossa bensakoneisessa sai tikkua olla alvariinsa vahtaamassa, tämä toki helpotti hieman kun saatiin noi kumit vaihdettua ja pidemmän työmatkan myötä alkoi öljyt pysymään sisällä talvellakin. Tässä diisselissä ei näytä pinta vajuvan 20tkm vaihtovälillä ollenkaan. |
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |