Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
Xantian 16V koneremontti http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=10828 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | Ropeliz [ 25.02.2012 17:27 ] |
Viestin otsikko: | Xantian 16V koneremontti |
Ostin konevikaisen 2000 vm xantian, autossa oli jako mennyt sekaisin joten koneessa oli venttiilit ja yksi mäntä rikki. Ostin vm 98 xantian varaosa-autoksi josta otin kannen irti sekä yhden männän. Nyt kone on kasattu vanhemman mallisen 16V koneen kannella ja uudemman alakerralla sekä nokkahihnapyörillä. Ajoitusmerkit ovat kohdallaan mutta koneessa on silti jako sekaisin. Nyt luultavasti venttiilit taasen mutkalla. Mistä johtunee vika? eikö nokka-akselit ole samanlaiset vai miksi jako on sekaisin vaikka merkit ovat kohdallaan? Alkaa pikkuhiljaa loppumaan hermoista puhti joten jos kone meni taasen rikki tämä lähtee jollekkin joka haluaa auton itselleen jossa olisi kenties koko koneen vaihto paikallaan. |
Kirjoittaja: | Jeth [ 25.02.2012 17:55 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantian 16V koneremontti |
Eihän kampiakselin hihnapyörä ole päässyt vulkanoinnista pyörimään väärään asentoon? |
Kirjoittaja: | Ropeliz [ 25.02.2012 20:16 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantian 16V koneremontti |
Jaahas tarkemmin tutkittuani teinkin itse virheen asennuksen aikana, kiristin nokka-akselin pultin ilman lukitustappia jolloin nokka kääntyi varmaan 3-5 astetta ja imuventtiilit on nyt todennäköisesti mutkalla ![]() |
Kirjoittaja: | Ropeliz [ 25.02.2012 21:21 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantian 16V koneremontti |
Nyt tuli kyllä vähän hätäinen päätelmä väsyneeltä ![]() klo 10.30 ja 13 maanpintaan verraten ei iskusuuntaan. Mitä enää tehtävissä, jako on väärin vaikkakin oikein? Onko hihnapyörässä kohdistusmerkit molemmissa metalliosissa toisiinsa? |
Kirjoittaja: | eskere [ 25.02.2012 22:35 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantian 16V koneremontti |
Apulaitehihnapyörän vulkanoinnin pettäminen ei näy aluksi päälle päin laisinkaan. ![]() Laita hihnapyörä tukevaan ruuvipenkkiin keskiöstään kiinni ja väännä ulkokehää riittävän isoleukaislla pihdeillä (älä vahingoita hihnan uria). Jos ulkokehä liikkuu hiukankin palautumatta, on hihnapyörä sökö. Voimaa tarvitaan melkoisesti rikkoutumisen havaisemiseksi. Jos sisä- ja ulkokehä liikkuvat toisiinsa nähden, on ajoitusmerkki muuttunut väärään paikkaan. Asian voi tarkastaa startin takaa lohkossa olevasta reiästä 8mm tapilla, jonka pitäisi osua vauhtipyörässä olevaan vastaavaan koloon kun jako on kohdallaan. Paikka on ahdas, joten kannattaa vääntää n. 20-30cm pitkästä rautalangasta 90 asteen kulmaan n. 5cm mutka, jolla yritää löytää sen reiän. |
Kirjoittaja: | ealab [ 26.02.2012 09:33 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantian 16V koneremontti |
Nokka-akselin pulttia ei sopisi kiristellä tapin kera. Paikallaan kyllä pitää olla. "Siivat" pidellään muulla tavoin kiinni, että väännöt ei kohdistu tappeihin ja remmiin. Juuri tuossa jossain juteltiin merkeistä. Kun muistaakseni kampiakselin kiilauran pitäisi olla taaksepäin samassa linjassa, kuin ö-pohjan sauma ja jos siivan tappi sopii, niin siiva ok.. "ALFAMER":sivu 2:16, kuva 5.4B ja sivu 2:18, kuva 7.5A. (Tämä kirja kannattaisi hankkia.) |
Kirjoittaja: | ealab [ 26.02.2012 10:02 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantian 16V koneremontti |
Viitsikö katsoa, värimerkinnät nokka-akseleiden lukitus/ajoituskorvakkeissa, kummin päin, kummassa akselissa värit. Sininen ja ruskea/punainen? (Kun on reservissä purettu 1.8,16V-kone ja jos kasaisi sen, alakertaan vain uudet liuskat.) |
Kirjoittaja: | ealab [ 26.02.2012 20:42 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantian 16V koneremontti |
-00, 1.8 16V- vauhtipyörän syynäsin. Ei löytynyt ajoitukseen? tarkoitettua koloa, reikää. Vain tasapainoitusreiät ja asetelman vaarnojen 5mm reiät. |
Kirjoittaja: | svc [ 27.02.2012 13:56 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantian 16V koneremontti |
Tästä ohjeita LFY ja RFV moottorien jakohihnalle. Sivut 87-96: Ihan hyödyllinen kirjanen muuten kaikille Xantian, XM:n ja Evasionin/Jumpyn omistajalle |
Kirjoittaja: | GSAX3 [ 07.06.2012 20:04 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantian 16V koneremontti |
Molemmat on särki..! |
Kirjoittaja: | Jeth [ 08.06.2012 00:19 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantian 16V koneremontti |
eskere kirjoitti: Asian voi tarkastaa startin takaa lohkossa olevasta reiästä 8mm tapilla, jonka pitäisi osua vauhtipyörässä olevaan vastaavaan koloon kun jako on kohdallaan. Paikka on ahdas, joten kannattaa vääntää n. 20-30cm pitkästä rautalangasta 90 asteen kulmaan n. 5cm mutka, jolla yritää löytää sen reiän. Tähän voisin laittaa korjauksen, vaikka vanhahko viesti onkin. Vauhtipyörässä ei ole Xantian bensakoneissa reikää vauhtipyörässä, muutakuin diesel malleissa. Uudemmissa EW koneissa on siirrytty taas vauhtipyörän reikään bensakoneissakin. |
Kirjoittaja: | Ropeliz [ 13.06.2012 12:15 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantian 16V koneremontti |
Jos on ehyt hihnapyörä pois paikaltaan niin voisiko saada kuvan siitä sekä astelukeman tuolle woodruff-kiilan ja kohdistusreijän välille. Kiitooos ![]() |
Kirjoittaja: | Ropeliz [ 11.07.2012 21:09 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantian 16V koneremontti |
Onkos kakkoskoppasen kaksilitraisen hihnapyörä samanlainen, voisin laittaa sen tilalle? |
Kirjoittaja: | kokemjne [ 11.07.2012 21:29 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantian 16V koneremontti |
noilla hihnapyörillä eioo ajotuksen kanssa mitään tekemistä. ne käyttää vain ulkopuolisia laitteita. |
Kirjoittaja: | Ropeliz [ 11.07.2012 21:42 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantian 16V koneremontti |
kokemjne kirjoitti: noilla hihnapyörillä eioo ajotuksen kanssa mitään tekemistä. ne käyttää vain ulkopuolisia laitteita. Höpöhöpö |
Kirjoittaja: | kokemjne [ 11.07.2012 22:11 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantian 16V koneremontti |
Ropeliz kirjoitti: kokemjne kirjoitti: noilla hihnapyörillä eioo ajotuksen kanssa mitään tekemistä. ne käyttää vain ulkopuolisia laitteita. Höpöhöpö ei ole edelleenkään vaikka mitä vakuuttaisit. ne reiät ovat vain lukitustappeja varten ( joilla kylläkin voidaan kohdistaa temppurauta suunnilleen kohdalleen ) |
Kirjoittaja: | Ropeliz [ 11.07.2012 22:16 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantian 16V koneremontti |
kokemjne kirjoitti: Ropeliz kirjoitti: kokemjne kirjoitti: noilla hihnapyörillä eioo ajotuksen kanssa mitään tekemistä. ne käyttää vain ulkopuolisia laitteita. Höpöhöpö ei ole edelleenkään vaikka mitä vakuuttaisit. ne reiät ovat vain lukitustappeja varten ( joilla kylläkin voidaan kohdistaa temppurauta suunnilleen kohdalleen ) Ei jaksa, elä sitten erheessäsi. |
Kirjoittaja: | olli__o [ 11.07.2012 22:17 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantian 16V koneremontti |
Kampiakselin hihnapyörän reikä on tarkoitettu alunperin tapitettavaksi kun ajoitetaan. http://petrila.net/peugeot/Service/406d ... EG0IK3.HTM Ei vaan toimi enää jos vulkanointi on pettänyt, koska reikä on ulommassa osassa (ajoitus ei tietenkaan ole hammapyörän kannalta sekaisin, koska hampaat on sisäosassa. Mutta jos ajoittaa uudelleen hajonneen ulko-osan mukaan, niin sitten on). Tuossa on ohje tarkastaa aina ennen purkamista että kampiakselinajoitustappi menee paikoilleen (XU10 tai XU7) => jos ei mene on vulkanointi pettänyt => uusi hihnapyörä ja voi alkaa alusta (onhan toki muitakin tapoja saada ajoitus kohdilleen kuin tapittaminen) http://www.autocats.net/manual/peugeot/ ... ce00k3.htm aha, tulikin viestejä välillä... jos käyttää reikää ajoittamiseen on sillä tekemistä ajoituksen kanssa, jos reikää käyttää kohdistamiseen on hihnapyörällä tekemistä kohdistamisen kanssa... no kumminkin kaikki varmaan tarkoittaa samaa asiaa. (mutta kai lukituksen/kohdistamisen peritarkoituksena on saada ajoitus kohdilleen) |
Kirjoittaja: | Ropeliz [ 11.07.2012 22:24 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantian 16V koneremontti |
Voihan persia kun tuon hihnapyörän 2-2 tarkastamisen olisin tiennyt ![]() |
Kirjoittaja: | olli__o [ 11.07.2012 23:19 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantian 16V koneremontti |
Ropeliz kirjoitti: Voihan persia kun tuon hihnapyörän 2-2 tarkastamisen olisin tiennyt ![]() niinpä, mutta toisaalta jälkiviisaus ei auta kuin seuraavaan kertaan. Luulen ettei tuo 2-2 kohta tarkoita reiän kohdistusta kiilauran kanssa, vaan ihan jonkun muun erillisen merkin (jota ei taida noissa sinun pyörissä olla). Tuommoinen kuva löytyi, joka taitaa olla oikea hihnapyörä, tuosta kuvakulmasta ei tosin saa ainakaan kulmia mitattua ![]() (Hakusanana ilmeisestikin tuollainen pyörän osanumero? 0515.K6) |
Kirjoittaja: | KKA [ 12.07.2012 00:37 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantian 16V koneremontti |
ite olen tarkastanut ajoituksen aina vanhan mallisella umpirautaisella hihnapyörällä (jossa ei ole kumivulkanointia ollenkaan) hihnan vaihdon yhteydessä.Aika harvoin noihin uudempiin versioihin voi luottaa kun usein on antanut jo vulkanointi periksi. |
Kirjoittaja: | jaakkovaakko [ 12.07.2012 09:11 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantian 16V koneremontti |
kokemjne kirjoitti: noilla hihnapyörillä eioo ajotuksen kanssa mitään tekemistä. ne käyttää vain ulkopuolisia laitteita. Nyt on koke aivan hakoteillä ![]() |
Kirjoittaja: | Ropeliz [ 14.07.2012 00:11 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantian 16V koneremontti |
Noiden ajoitusmerkkien mukaan laitettuna auto pelaa mainiosti, syynään astemitalla oikean lukeman josko se jotakuta jatkossa hieman helpottaa. Seuraavana kansirempassa on vuorossa Sitruunasepän vanha 2.0 16V. Kunhan metsästän ensin siihen sen pahvin ![]() |
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |