Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
Viskositeetti? http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=10993 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | catmatti [ 17.03.2012 00:16 ] |
Viestin otsikko: | Viskositeetti? |
Öljynpaine pysyy ylhäällä esim. vaikka tyhjänäkäynnillä, mutta mitä kuumempi öljy sitä heikompi paine? Uudet synteettiset kestää melkein mitä vain ilman molekyylien hajoamista, mutta miksi paine putoaa? onko öljyn käyttölämpötila suunniteltu samaksi kun moottorin noin 90 astetta? jos se siitä nousee väkisin ylös, vaikka kesällä, niin pitääkö asentaa ylimääräinen jäähdyttäjä, mutta sitten se voi taas mennä liian kylmäksi! Öljyhän kestää varmasti tuonne 120 asteeseen, mutta se paine putoaa ja se tässä askarruttaa minua! |
Kirjoittaja: | Hessu [ 17.03.2012 07:46 ] |
Viestin otsikko: | Re: Viskositeetti? |
Pitkään ajetuilla laadultaan keskinkertaisilla öljyillä ei paine tahdo pysyä edes hyväkuntoisessa moottorissa. Olen ajanut penkissä melkein uutta dieselmoottoria jossa oli sisällä 1000h ajetut 15W-40 öljyt. Kovemmassa rääkissä alkoi tulla varoituksia öljynpaineesta vaikka kone huusi täysillä kierroksilla. Öljyn polymeeriketjut vain pilkkoontuvat pieniksi jolloin kuuman pään viskositeetti ei ole sitä mitä alunperin. |
Kirjoittaja: | RPekka [ 17.03.2012 11:37 ] |
Viestin otsikko: | Re: Viskositeetti? |
Hessu kirjoitti: Olen ajanut penkissä melkein uutta dieselmoottoria jossa oli sisällä 1000h ajetut 15W-40 öljyt Eikös työkoneissa olekin 500 h vaihtoväli. Henkilöautollekin tuommoinen 1000 h on helposti 50 tkm että aika käytetythän ne öljyt alkaa jo olemaan. ![]() |
Kirjoittaja: | Hessu [ 17.03.2012 18:52 ] |
Viestin otsikko: | Re: Viskositeetti? |
RPekka kirjoitti: Eikös työkoneissa olekin 500 h vaihtoväli. Koneiden suunnittelijoiden mielestä 500 ja myynnin mielestä 1000 ![]() |
Kirjoittaja: | RPekka [ 17.03.2012 19:19 ] |
Viestin otsikko: | Re: Viskositeetti? |
Hessu kirjoitti: Kyllähän niitä hienostuneempia öljynpuhdistimia ja jatkuvatoimisia öljynvaihtojärjestelmiä on olemassa mutta melkoisiksi virityksiksi menee. Joo. Autoihinhan myytiin ainakin joku aika sitten vielä sivuvirta-sentrifugia jonka piti (lähes) poistaa öljynvaihtotarve. Laivoissahan noita on ja voikin perustella kun öljymäärät on melkoisia eikä moottoria haluta sammuttaa. Öljynäyte ja sen perusteella tehtävä mahdollinen lisäaineiden lisäys saa riittää niissä, henkilöautoissa saa itselleni riittää 2-12 kk välein tehtävä öljynvaihto. |
Kirjoittaja: | olli__o [ 17.03.2012 19:40 ] |
Viestin otsikko: | Re: Viskositeetti? |
catmatti kirjoitti: Öljynpaine pysyy ylhäällä esim. vaikka tyhjänäkäynnillä, mutta mitä kuumempi öljy sitä heikompi paine? Uudet synteettiset kestää melkein mitä vain ilman molekyylien hajoamista, mutta miksi paine putoaa? Jos ihan normaalitilaakin tarkoitit, niin noin käy uudellakin öljyllä ja kuuluukin käydä. Öljyn viskositeetti on lämpötilasta riippuvainen, 0 °C:ssä voi olla satoja...tuhansia kertoja suurempi kuin 100 °C:ssä. Mitä suurempi viskositeetti (vrt. siirappi) sitä vähemmän sitä karkaa laakereiden välistä ja pienien putkien läpi pumppaamisen vastus nostaa myös painetta. (öljyn VI, viskositeetti-indeksi kertoo kuinka paljon viskositeetti muuttuu lämpötilan muuttuessa. Mitä isompi VI, sitä vähemmän viskositeetti muuttuu, mutta aina muuttuu ja "paljon") (Useimmiten öljypumppu pyörii moottorin mukana, koska laakerien öljykalvot vaativat suurempia paineita myös kun kuormitus kasvaa) Jos moottoria ei oikein ole suunniteltu kylmiin olosuhteisiin, voi ongelmia tulla huippukorkeista öljynpaineista kylmää siirappimaista öljyä pumpatessa ja jos ylipaine venttiili on pienehkö voi öljynpainesäätöiset kiristimet kärsiä tms. jos kierrättää kylmää konetta sekä korkeat paineet pullauttaa öljynsuodattimen, jollei siellä ole ylipainesuojaa=ohivuotoventtiiliä. Öljy pysyy aika hyvin "sopivan" lämpimänä vesijäähdytteisissä koneissa, mutta ilmajäähdytteisissä huonoissa olosuhteissa ainakin kansi lämpenee joskus liikaa (ja kisakoneissakin isossa kuormituksessa) Suomessa enemmän ongelmaa voisi paremminkin olla ettei öljyt talvella pysy ainakaan suunnittelijan lämpöalueella, öljypohja ja viima jäähdyttää ellei ole alapanssareita. |
Kirjoittaja: | catmatti [ 17.03.2012 21:40 ] |
Viestin otsikko: | Re: Viskositeetti? |
Niinpäniin, taitaa olla liikaa vaadittua, että paine kuumana tyhjänäkäynnillä olisi maksimissä noin 4,5bar esim. silloinhan pumpun pitäisi olla lineaarinen eli muuttuva tehoinen, onkohan se olemassa? |
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |