Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Downsizing - renkaissa?
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=1126
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  C4_robotti [ 04.05.2009 17:22 ]
Viestin otsikko:  Downsizing - renkaissa?

Muotiahan tuo on, downsizing, ainakin moottoreissa. Alle 1,5 litran koneista otetaan puolitoistasataa heppaa heittämällä. Mutta asiaan. Tuossa alemman keskiluokan nelkussa on ne 205/55*16 kumit vakiona. Miksi? Kai se muoti on mikä ohjaa :o Loppukesästä pitää vaihtaa uutta kesäkumia alle. Entä jos ottaisikin 195-leveänä? Mahtaisiko ohjaustuntuma muuttua? Vähenisikö vetely urissa? Onko kukaan kokeillut?
Rengasvaihtoehtona on tällä hetkellä Vredestein ja Michelin. Tuon V:n saisi halvemmalla. Onko se siis huono?

Kirjoittaja:  amikutoseeni [ 04.05.2009 17:59 ]
Viestin otsikko:  Re: Downsizing - renkaissa?

Ainakin Vredestein Hi-Trac on hyvä rengas. Siinä on parempi ajotuntuma kuin Michelin Energy:ssä, mutta Vredestein kyllä kuluu nopeammin.

Tämä kokemus rengaskoosta 175/70-14.

Kirjoittaja:  corone [ 04.05.2009 18:02 ]
Viestin otsikko:  Re: Downsizing - renkaissa?

Ei ole kokemuksia. Vielä. Keskiviikkona meinasin mennä Haaparantaan katselemaan olisiko 195 -65-15 91T siellä kovinkin edukas. Juu, T-luokan kumit laitan ja vaikka sen varoitustarran kojelautaan, jos se auttaa. Jos ei, niin...laitan silti. Alle ne laitan varmaankin vasta kesäkuussa. Ajan(jyrään) 205:silla vielä alkukauden, jolloin tiet ovat rosoisimmillaan.

Kirjoittaja:  powerage [ 04.05.2009 18:18 ]
Viestin otsikko:  Re: Downsizing - renkaissa?

Pitääkö tosiaan olla se hemmetin varoitusmerkki kojetaulussa kun minunkin autossa on T-nopeusluokan renkaat ja auto on siis C5 2.0 bensa. Siis puuttuvatko yleensä katsatuksessa tohon nopeusluokkaan?

Kirjoittaja:  corone [ 04.05.2009 19:18 ]
Viestin otsikko:  Re: Downsizing - renkaissa?

Enpä ole kuullut, että olisi puututtu. Eivät taida renkaan merkintöjä aina kovin tarkkaan tutkia. Ja toisaalta kyllähän niillä kestää 120kmh ajaa ja sehän riittää Suomessa. Saksa onkin sitten toinen juttu. Voihan sen varoituksen laittaa sinitarralla aina tarvittaessa tai roikkumaan taustapeiliin noppien korvikkeeksi. :mrgreen:

Kirjoittaja:  cxtb2 [ 05.05.2009 07:13 ]
Viestin otsikko:  Re: Downsizing - renkaissa?

kun alkaa muutteleman rengaskokoja, kannattaa ottaa huomioon profiilinmuutos, ettei tule liikaa nopeusmittarinvirhettä tai maavara laske/nouse liikaa :mrgreen:

esim. tuolla laskuri, jolla voi laskeskella eri kokojen vaikutuksia: http://www.vannetukku.fi/n-3000-p-3452.html

(siis sivun alareunassa...)

Kirjoittaja:  C4_robotti [ 05.05.2009 09:59 ]
Viestin otsikko:  Re: Downsizing - renkaissa?

Oikein kunnolla kun kikkailee niin alla on 80-sarjalaiset...

Kirjoittaja:  Xantippa [ 05.05.2009 10:52 ]
Viestin otsikko:  Re: Downsizing - renkaissa?

C4_robotti kirjoitti:
Oikein kunnolla kun kikkailee niin alla on 80-sarjalaiset...


Niin meneekö C4:ään jopa 14" vanne, 15" pitäs kai ainakin sopia kaikkiin? Ainakin jos vertaa jarrulevyjen kokoa Xantian vastaaviin...

Kirjoittaja:  corone [ 25.06.2009 08:32 ]
Viestin otsikko:  Re: Downsizing - renkaissa?

No niin, nyt on ajeltu pari viikkoa 195/15 nakeilla. Renkaat ovat hiljaisemmat. Mukavuutta tällä ei tullut sanottavasti lisää. Tietysti uudet pehmeät renkaat ovat aina hieman hiljaisempia mutta ero on minusta silti aika selvä.

Kirjoittaja:  RPekka [ 25.06.2009 17:41 ]
Viestin otsikko:  Re: Downsizing - renkaissa?

Xantippa kirjoitti:
C4_robotti kirjoitti:
Oikein kunnolla kun kikkailee niin alla on 80-sarjalaiset...

Niin meneekö C4:ään jopa 14" vanne, 15" pitäs kai ainakin sopia kaikkiin? Ainakin jos vertaa jarrulevyjen kokoa Xantian vastaaviin...

Sehän riippuu pitkälti takajarrukilven koosta. Eikös noissa hybridi- ja sähköautoissa ole ollut jo oikeastikin kapeita renkaita alla? Ei ne tavan autossakaan ainakaan lisäisi kulutusta joskaan ei kyllä mukavuuttakaan.

Kirjoittaja:  Xantippa [ 25.06.2009 19:12 ]
Viestin otsikko:  Re: Downsizing - renkaissa?

Kyllä noi rengaskoot on tainnu kasvaa pitkälti muodin vuoksi viimeaikoina. Esim. Renault Moduksessa on 15" pyörät, vaikka tuskin niiden noin isot tarviais jarrujen takia olla...

Tosin onhan Kuplassakin 15" pyörät, mutta se taisi ollakin yleinen koko silloin kun Kuplaa suunniteltiin. :lol:

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/