Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

XUD9 momenttikäyrä
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=11330
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  rmattila [ 22.04.2012 13:51 ]
Viestin otsikko:  XUD9 momenttikäyrä

Onkohan jossain valmiiksi mitattua teho- ja/tai momenttikäyrää Beksän 1,9 vaparidieselille? Pitäisi tuon maamoottorin asetukset viritellä klapikoneen eteen sopiviksi. Nelosvaihteella tulee haluttu VOA-kierrosluku 1825 varvilla, mutta mietin vielä, kuinka loiva kurvi tulisi 7,5 kilowatin kuormituksella, jos pistäisikin viitosen pykälään? Ei toistaiseksi ole erillistä säätäjää, vaan Boschilaisen omalla ajattelin ensin kokeilla.

Kuva
Kuva

Kirjoittaja:  svc [ 22.04.2012 14:30 ]
Viestin otsikko:  Re: XUD9 momenttikäyrä

Vääntökäyrän pystyy arvioimaan aika lähelle totuutta huippuväännön ja huipputehon vääntömomentin pisteiden väliin.
Vaparidieselin vääntö laskee näiden pisteiden välillä kutakuinkin lineaarisesti. Samoin momentin kasvu ennen huippuvääntömomentin kierroslukua on ennustettavissa tehokäyrän perusteella.

Mitkäs tuon speksit ovat? Voisin illemmalla hieman katsoa mitä niistä saisi ulos.
Minulla on valmis taulukkolaskentapohja, josta saa ulos myös vaihteistolta ulostulevan momentin eri vaihteilla mikäli välityssuhteet ovat tiedossa. Vaihteiston hyötysuhdetta pitää vähän ravistella hihasta mutta tässä tapauksessa tarve ei liene aivan ehdottoman tarkka?

Kirjoittaja:  RPekka [ 22.04.2012 21:06 ]
Viestin otsikko:  Re: XUD9 momenttikäyrä

svc kirjoitti:
Vääntökäyrän pystyy arvioimaan aika lähelle totuutta huippuväännön ja huipputehon vääntömomentin pisteiden väliin.
Vaparidieselin vääntö laskee näiden pisteiden välillä kutakuinkin lineaarisesti. Samoin momentin kasvu ennen huippuvääntömomentin kierroslukua on ennustettavissa tehokäyrän perusteella.

XUD9: 118 Nm@2000 rpm, 47 kW@4600 rpm
XUD9A: 120 Nm@2000 rpm, 51 kW@4600 rpm

rmattila kirjoitti:
Nelosvaihteella tulee haluttu VOA-kierrosluku 1825 varvilla

Ilmeisesti kuorma on melko pieni suhteessa maksimitehoon tuolla kierrosluvulla jos säätäjä pysyy vielä laskevan momentin alueella. Jos et halua rakentaa "omasta päästä" uutta säädintä pumppuun niin tuon toiminnan viitosvaihteella näkee helpoiten kokeilemalla. Tuollaisen vakiokierrossäätimen tekeminenkään ei ole mikään ameriikantemppu jos vaan sopivat jouset löytyy jostain. Pumpun omillakin jousilla saattaisi päästä aika lähelle totuutta kun kuitenkin maksimisyöttöä lähdetään momenttihuipun jälkeen rajoittamaan ja silloin ollaan aika lähellä noita toimintakierroksia.

(edit) Elä hitossa mene noin lähelle pyöriviä akseleita tuommoisissa hihoissa!

Kirjoittaja:  svc [ 22.04.2012 22:15 ]
Viestin otsikko:  Re: XUD9 momenttikäyrä

Nyt olisi arvio momenttikäyrästä XUD9A:lle. Tai oikeammin suorasta. XUD9A:n momentin nousu on vain 14%, joten momenttikuvaajan voi olettaa olevan kutakuinkin suora niiden välillä. Maksimitehon kierroksilla momenttia saadaan 105 Nm.

Ongelmaksi tulee kierroslukualue 800-2000 1/min. Tämän alueen arviointi on aika pitkälle vain arvausta.
Sitten pitäisi jostain ravistella ne vaihteiston välitykset. Tosin nehän saa vaikka mittaamalla VOA:n ja moottorin pyörimisnopeudet eri vaihteilla. Vaikkapa 1000 1/min kierroksilla.

Ja totta: pyörivien osien suojaukset kannattaa hoitaa kuntoon. Jos ei oman, niin muiden turvallisuuden takia.

Kirjoittaja:  rmattila [ 22.04.2012 22:45 ]
Viestin otsikko:  Re: XUD9 momenttikäyrä

Pienihän tuo 7,5 kW teho tuolle koneelle on, ongelmana vaan että tehontarve vaihtelee melkein nollan ja 7,5 kW:n välillä, ja jos säätäjä ei ole tarpeeksi jyrkkä, kierrokset nousevat kuormittamattomana liikaa ja hydrauliikkaöljyt alkavat lämmetä. Kai se on tuolla nelosella paras koittaa alkuun.

Ja kyllä tuohon suojat tulee sitä mukaa kun kerkiää:
Kuva
Kuva

Kirjoittaja:  Teuski [ 23.04.2012 07:09 ]
Viestin otsikko:  Re: XUD9 momenttikäyrä

Tutun näköinen pahka ;)

Kuva

Kirjoittaja:  rmattila [ 07.05.2012 14:06 ]
Viestin otsikko:  Re: XUD9 momenttikäyrä

Onko kukaan vaihdellut Bossilaiseen ruiskupumppuun säätäjän jousta? Eli onko miten luokse päästävissä, jos tuota koittaisi vähän muuttaa löysempään suuntaan kierrosvaihteluiden tasaamiseksi?

Kirjoittaja:  RPekka [ 07.05.2012 19:20 ]
Viestin otsikko:  Re: XUD9 momenttikäyrä

rmattila kirjoitti:
Onko kukaan vaihdellut Bossilaiseen ruiskupumppuun säätäjän jousta? Eli onko miten luokse päästävissä, jos tuota koittaisi vähän muuttaa löysempään suuntaan kierrosvaihteluiden tasaamiseksi?

Sammutussolenoidi pois, kaasuvivusto irti. 4 ruuvia auki ja kantta ylös samalla kun painaa kaasuakselin kannen holkista läpi. Säätäjäjousisto on kiinni säätövivussa ihan vain lovessa mutta se on helpompi irroittaa kun kaasuakseli on irti kannesta.

Tyhmäkäyntijousi on siellä tyhjäkäynninsäätölirpattimen luona, pumpun takapuolella, se kannattaa koukata irti heti kun kansi on sentin verran irrallaan. Peili on hyvä apuväline.

Samalla kannattaa vaihtaa se kaasuakselin ookkumi koska muuten jää uudessa elämässä vuotamaan.

Sammutusolenoidin poistaminen on tarpeellista kokoonpanovaihetta varten: säätäjän akseli on tosi hankala saada paikalleen kun kansi ottaa sammutussolenoidiin kiinni.

Kirjoittaja:  Pompiduu [ 07.05.2012 20:21 ]
Viestin otsikko:  Re: XUD9 momenttikäyrä

Otin aikoinaan käyttöön beksiini uudemman kauan seisoneen moottorin,tein täys rempan.Mutta polttoaineen siirtopumppu ei oikein toiminut.Otin syöttöpumpun irti ja purin.Tiivisteet löytyi mutta uutta polttoainepumppua ei siihen hätään ollut.Se on syöttöpumpun keskellä epäkeskolamelli tyyppiä.Pumpun ulkokehä oli karstoittunut,hioin sen puhtaaksi ja se näytti kuin uudelta.Pumppu kasaan ja se toimi liikenteessä hyvin.
Pumpun käyrästö löytyy. Bosch VE Pumps diesel distributor fuel-injektion pump VE ,aapisesta.
Lisää on ja hyviä kuvia VE pumpusta.Renault 1.6L diesel injektion pump rebuild-part 1.
Sekä toinen osa.Part2 Renault 1.6 L diesel injektion pump assembly.Nämä taitaa vielä löytyä netistä.

Kirjoittaja:  rmattila [ 07.05.2012 22:22 ]
Viestin otsikko:  Re: XUD9 momenttikäyrä

Tuommoinenko kummajainen siellä mahtaa lymyillä jousen virkaa hoitamassa?

Kuva

Kirjoittaja:  rmattila [ 07.05.2012 22:41 ]
Viestin otsikko:  Re: XUD9 momenttikäyrä

Kuva

Kirjoittaja:  RPekka [ 07.05.2012 23:09 ]
Viestin otsikko:  Re: XUD9 momenttikäyrä

Siinähän se. Kun venyttelet tuota pakettia niin hoksannet toimintaperiaatteen eli nuo päässä olevat hentoiset jouset ovat käynnistystä varten ja tuolla "häkissä" on 2 erilaisella esijännitysvoimalla olevaa jousta. Ensimmäinen alkaa liikkumaan vääntöhuipussa ja jälkimmäinen rajoittaa maksimikierrokset.

Kirjoittaja:  rmattila [ 08.05.2012 00:35 ]
Viestin otsikko:  Re: XUD9 momenttikäyrä

Äkkipäätä kuvittelisi, että nuo 2 jousta häkistä ulos, ja yksi pitkä suht löysä tilalle, niin säätökäyrä jyrkkenee. Maksimikierrokset tippuvat samalla, mutta se ei voimakonekäytössä haittaa.

Kirjoittaja:  Teme [ 08.05.2012 06:36 ]
Viestin otsikko:  Re: XUD9 momenttikäyrä

Juuri noin. häkkyrä pois ja säätöhaarukan nippelin ja kaasuvipuakselin tilalle tavallinen jousi.
Nyt en muista millaisen itse laitoin kun rakensin kuormantuntevan pumpun.

Täällä tietoa Boschin VE -pumpuista

http://www.dieselbookmarks.com/bombers/VEPump.pdf

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/