Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Xantian keulaa ei saa alas
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=11335
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  AriSarpola [ 22.04.2012 20:24 ]
Viestin otsikko:  Xantian keulaa ei saa alas

Naapurifoorumilta ei tuntunut löytyvän vastausta :( . olisikos täällä vinkkejä asiaan?

Eräänä kauniina pääsiäspäivänä vaimo lähti tallista ja Xantiasta (break 1999 2.0i) oli perä alhaalla ja keula ylhäällä, kun illalla auto oli ajettu normaali ajoasennossa talliin. Vaimo ajoi huomaamatta auton pois tallista ja tietenkin sen pohja otti jostain kohden kiinni autotallin kynnykseen. Sen jälkeen tutkin auton ja LHM:t oli vähissä. Lisäsin tavaraa säiliöön, mutta mitään ei tapahtunut. Ei perä noussut eikä keula laskeutunut.
No auton perä pukin päälle ja linnunluu mekanismin tsekkaus. Kaikki näytti olevan kunnossa. Hieman säätöä ja perä nousi haluttuun lentokorkeuteen. Sisällä olevasta nostovivusta perä käytäytyy ihan hyvin - nousee ja laskee kuten pitääkin. MUTTA keula ei liikahdakkaan.
Keula pukeille ja alle. Linnunluu-mekanismi edessäkin kunnossa. Kun 11 mm aukaiseen ja säätää lentokorkeutta ääriasennosta ääriasentoon käynnissä tai ilman, mitään ei tapahdu.

Missähän voisi vika piileskellä? Olen selaillut tätä ja naapurifoorumia, mutta ratkaisua en ole keksinyt.

Kirjoittaja:  black_van [ 22.04.2012 20:48 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian keulaa ei saa alas

eikö etupäässäkin ole jokin säätöjuttu. paremmin tietävä valottakoot

Kirjoittaja:  xmfani [ 22.04.2012 21:08 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian keulaa ei saa alas

Sulla voi olla se etu pään säätö tukossa,eli se murikka auki ja putsaus,
Jos se on aktiva niin tarkista venttiilin sähkö.

Kirjoittaja:  svc [ 22.04.2012 22:34 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian keulaa ei saa alas

AriSarpola kirjoitti:
Eräänä kauniina pääsiäspäivänä vaimo lähti tallista ja Xantiasta (break 1999 2.0i) oli perä alhaalla ja keula ylhäällä, kun illalla auto oli ajettu normaali ajoasennossa talliin. Vaimo ajoi huomaamatta auton pois tallista ja tietenkin sen pohja otti jostain kohden kiinni autotallin kynnykseen.
Korkeutta nostettaessa säätötankohan liikkuu auton pituussuunnassa keulaa kohti. Olisko joku vivuston osa ottanut kiinni siihen kynnykseen ja siellä on sittenkin jotain rikki tai mutkalla nimenomaan etupään tienoilla? Tai sitten tosiaan etupään tasonsäätöventtiili on iskun seurauksena mennyt jumiin

Kirjoittaja:  AriSarpola [ 04.05.2012 18:28 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian keulaa ei saa alas

Xantu kävi huollossa ja asiantuntevissa käsissä. Vika legendaarinen eli vivusto jumissa :o vaikka mielestäni olin tarkistanut asian. Nyt kuulemma ei saa kovin jumpata, kun voi jumittua uudelleen :roll: . Mitenhän tuohon kommentiin suhtautuu. Eikös juuri pidä jumpata ettei jumitu :?:

Kirjoittaja:  ealab [ 04.05.2012 22:00 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian keulaa ei saa alas

Kyllä pitäisin jumpata, jos vielä systeemit rasvattu. Mutta jos vaan ruosteisina, jumittelevina vasaroitu kohdilleen, sitten ei.

Kirjoittaja:  laakeri [ 05.05.2012 09:47 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian keulaa ei saa alas

AriSarpola kirjoitti:
asiantuntevissa käsissä.
AriSarpola kirjoitti:
Nyt kuulemma ei saa kovin jumpata, kun voi jumittua uudelleen :roll: .
Tuo kommentti poisti kyllä tehokkaasti tuon "asiantuntevuuden" pätevyyden. Tuliko se vivusto rasvattua ja mahdollisesti taipuneet osat suoristettua tai vaihdettua? Jos ei, niin sitten vaan noita tekemään. Ja ei muuta kuin lisää rasvausta ja jumppausta suorilla osilla.

Kirjoittaja:  AriSarpola [ 17.05.2012 21:41 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian keulaa ei saa alas

Nyt on pari viikoa mennyt ja Xantu on liitänyt LowRiderina. Oletin, että huollossa olivat säätäneet "lentokorkeuden" hieman matalaalle ja matka on taittunut hyvin. Aloin kuitenkin tutkiin asiaa ja testaamaan korkeussäätöä. Takana toimii nopeasti ja vaivattomasti, mutta etupäässä ei tapahdu mitään. Samalla selvitin juostoa etupäässä. Yllätys. yllätys ei joustoa vaan kaikki jousto eturenkaiden ilmanpaineen avulla. Siinä asiantuntemus eli etupää on saatu ala-asentoon ja valmis.
Nyt pitäisi mietti säätöjä ja mitä tekisi hyde-asialle. Onko etupään säätö pelkästään etupään säätimessä vai vaikuttaako korkeuteen myös täkäpään säätö? Onko hyde-pallot menneet vai mistä lähtisi etupään liikkumattomuutta etsimän? Varmaan löydettävät pukit jostain, että pääsee alle muokkaamaan korkessäätimiä.
Harmi näiden asiantuntijoiden korjausmotivaatio. Auto näyttää "rähjäiseltä" korjauskin sen mukaisesti. Taidan vaihtaaa korjausfirmaa, vaikka kuulopuheiden mukaan piti olla paikkakunnan paras citikka korjausfirma :(

Kirjoittaja:  laakeri [ 20.05.2012 13:19 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian keulaa ei saa alas

Älä aja sillä yli kävelyvauhtia, kun se keula on ala-asennossa. Jousitusta ei tietenkään ole, kun on ala-asennossa. Etu- ja takapään korkeussäädöt eivät ole varsinaisesti yhteydessä toisiinsa. Korkeudensäädin saa eroarvon asetukseen kallistuksenvakaajalta ja pyrkii ajamaan eroarvon nollaan. Lisäksi säätimiin tulee käsiohjausvipu, jolla säädin tavallaan ohitetaan.

Jos et pääse nosturille, niin laita se auton etupää rampeille, pyörät pölkkyjen päälle tai muuten vastaavasti. Varmista että mahdut itse hyvin alle kun molempien päiden jousitus on alhaalla, laita kiilat takapyöriin ja vetäise käsijarru päälle. Käynnistä auto, mene alle, löysää käsiohjausvipu etupään korkeussäätimeltä ja varmista, ettei se kanita. Löysää korkeussäätö ja käännä se kohdilleen (vaatinee muutaman yrityksen viiveistä johtuen), katso ettei mikään kanita mihinkään (jos se klipsu vakaajassa on sivussa, niin ottaa kiinni). Katso, että kaikki osat ovat kohdillaan, myös jousien päät paikoillaan, voitele se säädin ja kiinnitä lopuksi käsiohjausvipu siten, että ei ajoasennossa ollessaan pakota säädintä mihinkään suuntaan. Jos ei tuon proseduurin avulla lähtenyt toimimaan, on sieltä jotain hajalla. Diagnosoidaan sitten lisää.

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/