Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
BX 16 GTi sammui kesken ajon http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=11341 |
Sivu 1/3 |
Kirjoittaja: | Posambique [ 23.04.2012 20:01 ] |
Viestin otsikko: | BX 16 GTi sammui kesken ajon |
Eli kuten otsikossa lukee. Hyvinkin kesken ajon auto vain sammui. Ei nykimisiä ei mitään. Tämän jälkeen se ei ole enää suostunut lähtemään käyntiin. Kipinä tuntuisi tulevan (vaikka onkin hieman heikko). Tulpat menee vaihtoon, mutta eivät liene ongelman lähde tässä. Tulpat näyttivät kuivilta, joten olettaisin, että ongelma on se ettei bensaa tule sylinteriin. Bensatukin läpi sitä kulkee ainakin jonkun verran kun konetta pyörittää. Sen verran tuli bensaletkua irroitettua. Mikä/mitkä ohjaa suuttimia? Miksi suuttimista ei pääsisi bensaa läpi? Ne nyt eivät varmasti mene kaikki samaan aikaan tukkoon, joten kyse lienee jonkinlaisesta sähköviasta. Minkälaisesta sähköviasta voisi olla kyse? Kenelläkään ollut edes samankaltaisia ongelmia? Onko näissä jotain yleisiä "vikakohteita"? Kaikki tarkemmat neuvot koneen toiminnasta otetaan myös vastaan, sillä on jotenkin helkkarin vaikeaa löytää mitään tietoja tuosta moottorista ylipäätään. Tuollaista mallia kun ei taida oikeastaan tehtaankaan mielestä olla olemassa. Onpahan toisaalta harvinainen maailmalla. |
Kirjoittaja: | Putkimies22 [ 24.04.2012 10:01 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX 16 GTi sammui kesken ajon |
Jakohihna ehja? Virtalukko voi myos aiheuttaa kayntiongelmia. |
Kirjoittaja: | Aake [ 24.04.2012 11:09 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX 16 GTi sammui kesken ajon |
Tuleekohan sinne tarpeeksi painetta suuttimille? Polttoainepumppua mietin vain. Kuuluko tuossa mallissa pumpun surista jos laittaa virrat päälle? |
Kirjoittaja: | kokemjne [ 24.04.2012 12:37 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX 16 GTi sammui kesken ajon |
hep. sen 16 gtin moottori tyyppi löytyy kuten muistakin laturin jalan takaa musta/alumiinisesta keskeltä niitatusta 15mmx15mm lätkästä. struutta on Bosch LE2 Jetronic. kato ruiskureleet ihan ekaksi ja kun oot löytäny pumppureleen ,niin kytke jollakin ( vaikka pinseteillä ) pinnat 30-87 yhteen. pumpun pitäisi käynnistyä jos on kunnossa. jos ei käynnisty niin vilkaise VIRTAKYNÄLLÄ tuleeko pinnaan 30/87 sähkö. sen virtakynän piuhan pää on syytä kiinnittää maihin. näyttää helpommin valoa tarvittaessa. voit myös käyttää mittariakin ,,,,oskilloskooppi on jo liioittelua. jos siitä virityksellä ei ole mitään vaikutusta ,niin jätä se paikoillee tarvittavat sähköt kytkettynä ja mene apukuskin puolelle takarenkaan taakse ja eti pumppu+suodatin. kopauttele sitä pumppua jollakin kalikalla ja kuuntele. jos käynnistyy niin pumppu vaihtoon. se on tiensä päässä. eikä tarvii olla just samanlainen , mutta se helpottaa kytkemistä. litrat/paineen tuotto ratkaisevat. |
Kirjoittaja: | Posambique [ 24.04.2012 14:35 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX 16 GTi sammui kesken ajon |
Virtalukko ei kai voi olla, kun se kuitenkin pyörittää konetta ilman ongelmia. Vai miten noissa on toteutettu "ajonesto" virtalukossa? Jakohihna on ainakin jossain määrin ehjä koska jakaja pyörii siellä toisessa päässä. Kiitos veikkauksista, ei niistä mitään haittaa ollut. Aake ja kokemjne sen sijaan esittivät erittäin potentiaalisia vaihtoehtoja. Kuten sanottua: bensaa tulee tukille, mutta se ei ole varmaa tuleeko sitä tarpeeksi. Paineista ei ole mitään tietoa. Lukaisen noi kokemjne:n ohjeet velä kerran tai kaksi ajatuksella läpi, ja rupean hommiin kunhan ehdin. Todella kattava ohjeistus. Kiitos aivan mielettömästi. P.S. Foorumilta puuttuu kumarrushymiö, nyt sen olisi voinut tuohon laittaa. |
Kirjoittaja: | kokemjne [ 24.04.2012 14:41 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX 16 GTi sammui kesken ajon |
mnooo. säästä sitä ottanahkaa siihen asti kun ongelma on ratkaistu. ![]() |
Kirjoittaja: | jasu [ 24.04.2012 14:59 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX 16 GTi sammui kesken ajon |
![]() Tuossa hieman sähköisiä arvoja, jos mittaamaan menet. ECU:n liittimen purkamalla ko. juttuja pääsee kivasti mittaamaan, saa mittarin mittajohdot paikoilleen moottorin käydessäkin... ![]() Siis tähän tapaan... |
Kirjoittaja: | avbx [ 24.04.2012 19:27 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX 16 GTi sammui kesken ajon |
Tarkista ruiskun lämpöanturin johdot. Erityisesti kannattaa katsoa liittimen perässä olevan kumitutin alle. Jos johdot on poikki, niin ei saa polttoainetta koska suuttimet ei aukea. |
Kirjoittaja: | ihmekiitäjä 4 [ 24.04.2012 19:32 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX 16 GTi sammui kesken ajon |
Sytytyspuola...lopettaa ajon kun finaalissa |
Kirjoittaja: | kokemjne [ 24.04.2012 20:03 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX 16 GTi sammui kesken ajon |
kyllä puola lopettaa kerrasta ,eikä ryytymällä |
Kirjoittaja: | Jeth [ 24.04.2012 20:30 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX 16 GTi sammui kesken ajon |
Minäkin aloittaisin bensanpaineesta tutkimisen, pumppureleet pitäis olla apukuskin puolella jousipallon vieressä, konetilassa. |
Kirjoittaja: | ihmekiitäjä 4 [ 24.04.2012 20:56 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX 16 GTi sammui kesken ajon |
kokemjne kirjoitti: kyllä puola lopettaa kerrasta ,eikä ryytymällä Eikös tämä ajo loppunut kerrasta, vai mitä tarkoittaa "ryytymällä" |
Kirjoittaja: | -pk- [ 24.04.2012 21:15 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX 16 GTi sammui kesken ajon |
Virtalukkovaiva muistaakseni sytyttää "K-valon" eli keltaisen transistorinkuvan kun meno loppuu - ainakin jossain vikaantumismuodossaan. Eli käyntivirta katoaa mutta älylle jää jännitettä, näinhän vikakoodejakin luetaan näistä malleista - vai onko tämä sittenkin vanhempaa sorttia? |
Kirjoittaja: | kokemjne [ 24.04.2012 21:54 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX 16 GTi sammui kesken ajon |
lopettakaa tuo höpöttäminen tuosta virtalukosta ( minulla ei ole 30 vuoden aikana ollut v-lukon kanssa ongelmia kuin pari kertaa ja tarkemmin yhden kerran pohjan kanssa joka hoitaa sähköjen kytkennät. loput ovat olleet ohj. lukko ongelmia. ) ka Citroen BX GTi ei ymmärrä noita K valoja. |
Kirjoittaja: | Posambique [ 27.04.2012 00:31 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX 16 GTi sammui kesken ajon |
Pumppu pyörii ainakin, ei tarvinnut mitään kytkemisiä tehdä. Sen kuulee ihan selvästi kun starttaa (toki mulla oli hyvä apuri mm. kuuntelemassa). Se itseasiassa myöskin näyttää varsin uudelta. Käytännössä kaikki konehuoneesta löytyvät liittimet on avattu, tarkastettu ja voideltu. Myös johtojen kumisuojien alta on katseltu, etteivät ole poikki. Puola näyttää mielestäni hyväkuntoiselta. Tulpilta tulee kipinä... Tänään jäi suuttimien irroitus kesken. Se suoritetaan seuraavaksi loppuun. Vahva usko on siihen, että suuttimista ei tule bensaa kun starttaa, joten noinhan se kai selviää. Sitten jos (kun) sitä ei sieltä tule, niin pitäisi selvittää, että miksi ja se lienee haastavampi homma. Koska pumppu pyörii niin suuttimet ovat sieltä kiinni (ainakin pre-1990 BX 19 GTi:n Jetronic 3 sähkökaavion perusteella). Maadoitus niille pitäisi tulla ECU:lta, ja siellähän sitten taitaa vaikuttaa miljoona asiaa, joiden takia voi olla että ne eivät aukea: Pumpulta ei tule tarpeeksi bensapainetta, anturi luulee ettei bensapainetta, ECU rikki, pyörintänopeus-/asentoanturi (vai mikä se on?) rikki, lämpöanturi hajalla jne. P.S. Auto todellakin sammui ajossa (mielestäni veto päällä, ja kuvittelin kuulevani jonkun naksauksen/napsahduksen, voi olla että se oli vain ääni siitä kun kone sammui) aivan yht'äkkiä. Ei nykinyt ennen sammumista, ei mitään. |
Kirjoittaja: | Cituning [ 27.04.2012 07:20 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX 16 GTi sammui kesken ajon |
Ihan vinkkinä voin sanoa, että vaikka pumppu surraisi, se ei välttämättä pumppaa bensaa. Nimimerkillä pari kertaa aikoinaan ollut enemmän kuin ymmällään. |
Kirjoittaja: | Ralle [ 27.04.2012 08:59 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX 16 GTi sammui kesken ajon |
Missä kunnossa akku? Suuttimet tarttee tietyn jännitteen auetakseen, tämä on tullut kokeiltua uudemmissa... ![]() |
Kirjoittaja: | jasu [ 27.04.2012 10:40 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX 16 GTi sammui kesken ajon |
Posambique kirjoitti: Koska pumppu pyörii niin suuttimet ovat sieltä kiinni (ainakin pre-1990 BX 19 GTi:n Jetronic 3 sähkökaavion perusteella). Maadoitus niille pitäisi tulla ECU:lta, ja siellähän sitten taitaa vaikuttaa miljoona asiaa, joiden takia voi olla että ne eivät aukea: Pumpulta ei tule tarpeeksi bensapainetta, anturi luulee ettei bensapainetta, ECU rikki, pyörintänopeus-/asentoanturi (vai mikä se on?) rikki, lämpöanturi hajalla jne. 16GTi:ssä ei ole: -bensanpaineanturia -pyörintänopeus/asentoanturia -Lambda-anturia (tätä ei epäiltykään, mutta muistutukseksi) Sähkökuva löytyy, parhaiten ehkä kun "metsästää" Pösö 205GTi:n sähkökuvia, siinä on täysin sama ruiskusysteemi 1,6 litraisessa moottorissa. On myös Visa GTi:ssä, mutta ainakaan tuo kotoa löytynyt Visa:n kirja ei sisältänyt kuin osasijoittelukuvan... Myös google löytää, kun aikansa penkoo, kun hakusanaksi laittaa "Jetronic LE2"... Pumppu voi tosiaan pitää ääntä, kovaakin, vaikkei paineita tulisi. Tästä on omaa kokemusta viime kesältä, imusuodatin oli tukossa, pumppu metelöi, painetta tuli satunnaisesti... Pelkkä pumpun ääni ei totuutta kerro, paineet suutintukilta mittaamalla vasta tietää onko bensalinjassa kaikki kunnossa. Eli siis: -tankista imusuodin putsaten, jos ei bensaa tunnu pumpulle riittävän -sitten pumpun vierestä hienosuodin, jos pumppu tuntuu kuormittuvan raskaasti mutta bensaa ei vain riitä -jos taas bensaa tulee runsaasti, paineita löytyy "suoraan" mitaten mutta T-haaralla bensatukilta ei niin paineensäädin on rikki Nyt jos yleismittari käsissä pysyy, niin mittaa sähköt tuon aiemmin laittamani ohjeen mukaisesti. Bensanpaineetkin olisi hyvä tarkistaa jos ei sähköistä mitään vikaa löydy... |
Kirjoittaja: | Ralle [ 27.04.2012 12:27 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX 16 GTi sammui kesken ajon |
Jos tarvetta niin mulla on himassa koneella nuo 1.6:n sähkökuvat. |
Kirjoittaja: | apoC5 [ 27.04.2012 17:30 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX 16 GTi sammui kesken ajon |
Lainaa: Jos tarvetta niin mulla on himassa koneella nuo 1.6:n sähkökuvat. Näin asiaa mahdollisesti Sunnuntaina tutkimaan pääsevänä "vanhempana" olisin erittäin iloinen oikeista 1.6 GTI:n kuvista. Löysin toki netistä useita JETRONIC LE2 kytkentäkuvia, muttei ainoatakaan oikeaa. Siis mistä näkyisi Citruunan liittimet ja johdinvärit. Helpottaisi toki mittailua. Että jos löytyy, niinn ... ![]() |
Kirjoittaja: | kokemjne [ 27.04.2012 17:57 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX 16 GTi sammui kesken ajon |
tota noin. sitikassahan ei entiseen hyvään aikaan juurikaan ollut merkitystä johtimien väreillä kuin osaksi. mutta jos näkyy liittimiä ,niin tulkinta on varsin helppoa . seuraava on VAIN ESIMERKKI: liitin 10BL7 johtosarja I . tarkoittaa ( muistaakseni ) johtosarjaa ruiskulle ja liitintä jossa on 10 napaa ja on valkoinen( blanche) sekä johdinta liittimessä 7. sitten voi olla johtimen väri ESIM: NR = NOIR ( musta). noin se meni aikoinaan. pösö sotki järjestelmän omilla tyyleillään merkkaamalla johtimet numeroilla mm. heinänen tietenkin käyttää englantilaisia merkintöjä. tuota on luettava miettien kun en enää muista tarkkaan. mutta kaavat kun näen niin selviää. |
Kirjoittaja: | ihmekiitäjä 4 [ 27.04.2012 19:01 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX 16 GTi sammui kesken ajon |
Posambique kirjoitti: Pumppu pyörii ainakin, ei tarvinnut mitään kytkemisiä tehdä. Sen kuulee ihan selvästi kun starttaa (toki mulla oli hyvä apuri mm. kuuntelemassa). Se itseasiassa myöskin näyttää varsin uudelta. Käytännössä kaikki konehuoneesta löytyvät liittimet on avattu, tarkastettu ja voideltu. Myös johtojen kumisuojien alta on katseltu, etteivät ole poikki. Puola näyttää mielestäni hyväkuntoiselta. Tulpilta tulee kipinä... Tänään jäi suuttimien irroitus kesken. Se suoritetaan seuraavaksi loppuun. Vahva usko on siihen, että suuttimista ei tule bensaa kun starttaa, joten noinhan se kai selviää. Sitten jos (kun) sitä ei sieltä tule, niin pitäisi selvittää, että miksi ja se lienee haastavampi homma. Koska pumppu pyörii niin suuttimet ovat sieltä kiinni (ainakin pre-1990 BX 19 GTi:n Jetronic 3 sähkökaavion perusteella). Maadoitus niille pitäisi tulla ECU:lta, ja siellähän sitten taitaa vaikuttaa miljoona asiaa, joiden takia voi olla että ne eivät aukea: Pumpulta ei tule tarpeeksi bensapainetta, anturi luulee ettei bensapainetta, ECU rikki, pyörintänopeus-/asentoanturi (vai mikä se on?) rikki, lämpöanturi hajalla jne. P.S. Auto todellakin sammui ajossa (mielestäni veto päällä, ja kuvittelin kuulevani jonkun naksauksen/napsahduksen, voi olla että se oli vain ääni siitä kun kone sammui) aivan yht'äkkiä. Ei nykinyt ennen sammumista, ei mitään. Puola voi näyttä ulospäin hienolta, ja kipinä irtotulpalla hyvältä mutta paineen alla palotilassa ei riitä sytyttämiseen...jos on mahdollista lainata toinen puola niin voisi poissulkea tämän. |
Kirjoittaja: | kokemjne [ 27.04.2012 20:34 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX 16 GTi sammui kesken ajon |
jep. ja siihen käy mikä tahansa puola jossa on sama liitin. ax /xantia ( mutta ei xm kun siinä on taas ranskikset piruilleet ja vaihtaneet liittimen rakennetta ) beksikin käy titenkin. |
Kirjoittaja: | Putkimies22 [ 27.04.2012 21:08 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX 16 GTi sammui kesken ajon |
Mulla on ehja puola lojumassa |
Kirjoittaja: | Posambique [ 27.04.2012 22:25 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX 16 GTi sammui kesken ajon |
Pidetäänkö me Putkimies22 tapaaminen joku päivä sun hoodeilla? Sinne kun onneksi saa vissiin tulla Porschellakin ![]() Voisin toki mielelläni lainata tuota puolaa, niin tulee se ainakin suljettua pois. Kuten sanoin aiemmin, niin tukille tulee bensaa - sen me testasimme. Myönnän, ettei se tarkoita että sitä tulee tarpeeksi, että sinällään ihan validi pointti. Jatketaan noilla ajatuksilla varmaankin sunnuntaina käyttäjän apoC5 kanssa homman tutkimista. P.S. Se sähkökaavio olisi kultaakin kalliimpi, joten jos voit mitenkään jakaa sen, niin... Tuo toinen ropaaja kun, luojan kiitos,niistä ymmärtääkin jotain. |
Sivu 1/3 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |