Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

C5 kampiakselin asentotunnistin
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=11412
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  Oldis [ 29.04.2012 20:59 ]
Viestin otsikko:  C5 kampiakselin asentotunnistin

Kovin olen yrittänyt netistä etsiä, vaan en ole löytänyt, Kertokaapa te tietäväiset mitä sellainen maksaa 2,0 C5 vm 02 autoon.

Kirjoittaja:  Sitikkapuoskari [ 29.04.2012 21:22 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 kampiakselin asentotunnistin

Oldis kirjoitti:
Kovin olen yrittänyt netistä etsiä, vaan en ole löytänyt, Kertokaapa te tietäväiset mitä sellainen maksaa 2,0 C5 vm 02 autoon.

Laita auton rekkari vaikka yv:llä niin katson.

Kirjoittaja:  gubbe [ 04.05.2012 09:09 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 kampiakselin asentotunnistin

Mihin sitä asentotunnistinta tarvitaan?

Kirjoittaja:  svc [ 04.05.2012 12:14 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 kampiakselin asentotunnistin

Sitä tarvitaan moneenkin asiaan: Sytytyksen ja ruiskutuksen ajoitukseen, sekä vikadiagnostiikkaan.

Kampiakselin asentotunnistin antaa moottorinohjausyksikölle tarkan tiedon kampiakselin asemasta, mutta nokka-akselin asentotunnistin kertoo, mikä sylinteri on sytytysvuorossa.

Lisäksi sillä voidaan toteuttaa sylinterikohtainen polttoaineen ruiskutus, jolloin kullekin sylinterille voidaan ruiskuttaa bensiiniä juuri silloin, kun se on kulutuksen ja päästöjen kannalta optimaalista. Ilman nokka-akselin asentotunnistinta nelisylinterisessä rivimoottorissa bensiinin ruiskutus tapahtuu yhtä aikaa 1. ja 4. sylinterille ja toisaalta yhtä aikaa 2. ja 3. sylinterille tai oikein vanhoissa systeemeissä kaikille sylintereille yhtäaikaa. (Esim Bosch L-Jetronic)

ECU tarkkailee myös kampiakselin pyörimisen tasaisuutta kampiakselin asentotunnistimen avulla. Jos käynti on epätasaista, saadaan nokka-akselin tunnistimen avulla tieto siitä, mikä sylinteri ei toimi oikein. Jos jokin sylintereistä ei sytytä, ECU lopettaa bensiinin ruiskutuksen kyseiseen sylinteriin. Tällä saadaan HC-päästöt pienemmiksi myös vikatilanteessa ja suojellaan katalysaattoria.

Tunnistimella voidaan ohjata myös sytytyksen ajoitusta sylinterikohtaisesti. Moottorin nakuttaessa voidaan esim sytytysennakkoa pienentää vain nakuttavasta sylinteristä.

Samoin ao. tunnistimen avulla voidaan jopa kompensoida jakohihnan tai ketjun pienenkin venymisen takia tapahtuvaa nokka-akselin ajoituksen muutosta ja sen vaikutusta päästöihin.

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/