Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 13 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Älä hävitä pikkuvikaisia BX:n penkkejä
ViestiLähetetty: 07.06.2012 20:28 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1977
Paikkakunta: Espoo
Sillä ovat "moduulirakenteiset"! Varsinkaan 16 venttiilisen penkkejä ei kannata kovin kevein mielen nakata lavalle, sillä nousevat vielä arvoon arvaamattomaan. En myöskään näe mitään järkeä märkäimurilla pesemisessä ja huolellisessa imuroinnissa, sillä samassa ajassa purkaa päällyset irti ja laittaa koneeseen ja vieläpä ihan penkin ollessa autossa paikallaan. Tästä muutama kuva:

Haalimani uhrit olivat pintahomeessa, mutta rakenteellisesti siinä mielessä ehjät, että kaikki säädöt toimivat, eikä yksikään ruuvi ollut hukassa tms.
Kuva

Kuva
Tähän vaiheeseen päästäkseen meni noin vartti. Penkki oli kaiken aikaa siinä asennossa, jossa se on autossakin. Purkutyökaluna toimi ainoastaan Leatherman ja näkyvillä on kaikki kiinnitysosat, joilla kangaspäällynen penkissä istuu.

Kuva
Niin kuin näkyy, vaahtomuoviosat ovat irti nypättäviä palasia. Siispä vakiopaikoistaan kuluneen kuskinpenkin voi entrata käyttämällä hyväksi ylimääräisen pelkääjän penkin vähemmän kuluneita osia. Samalla voi halutessaan askarrella perseenlämmittimien vastuslangat uudelleen.

Kuva
Päällyset laitoin pesukoneeseen käsinpesuohjelmalla ilman linkousta, 40:een asteeseen. Pesuvesi näytti tuolta vartin lillumisen jälkeen, joten kyllä sille pesulle ihan tarvettakin on reilun 20 vuoden pershikien imeskelyjen jälkeen. :oops:



Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Älä hävitä pikkuvikaisia BX:n penkkejä
ViestiLähetetty: 07.06.2012 21:05 
Käyttäjän avatar

Viestit: 874
Paikkakunta: Uusikaupunki
Enpä tiennytkään että ne purkautuvat noin helposti tuohon tilaan. Kuskin ja matkustajan istuinosat ajattelin vaihtaa ihan sellaisenaan, mutta täytyykin katsoa jos saisi jostain ryhdikkäät pehmusteet kuskin puolelle, niin säilyisi kummatkin penkit uudenveroisina. :)
Päällisetkin voisi toki pestä, vaikka melko puhtaat ovatkin.

Laita joku kuva lopputuloksesta kun saat penkin taas kasattua!



Xantia 1.8i, C5 2.0i, BX 16 TRS, BX 16 GTI
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Älä hävitä pikkuvikaisia BX:n penkkejä
ViestiLähetetty: 07.06.2012 21:15 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1203
Paikkakunta: Ilmajoki

Profiili WWW
On muuten taivaan tosi tuo kuraveden määrä kun penkkejä ollaan pesty. Sillä märkäpesurilla toki.. melkoisia törkypesiä vanhojen autojen penkit- eikä tartte olla vanhakaan.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Älä hävitä pikkuvikaisia BX:n penkkejä
ViestiLähetetty: 07.06.2012 22:30 
Käyttäjän avatar

Viestit: 941
Paikkakunta: vihti
Karkkikamaa on löytyny yheksänkymmenluvulta asti. ;)
Mieluisia muistoja kuitenkin. :lol:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Älä hävitä pikkuvikaisia BX:n penkkejä
ViestiLähetetty: 07.06.2012 22:35 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1977
Paikkakunta: Espoo
Märkäimurin hyöty tulee todennäköisesti esille noiden vaahtomuovien kanssa. Niitä en jaksa rueta lilluttelemaan, mutta homekasvustoa välttääkseni käsittelen suihkepullolla mäntysuopa-kloori-liuoksella. Kloori "syö" myös hajuja, joten eiköhän noista melkoisen puhtaanraikkaat penkit tule :D



Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Älä hävitä pikkuvikaisia BX:n penkkejä
ViestiLähetetty: 08.06.2012 13:47 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1128
Pesin juuri xantian penkit painepesurilla. Ensin kostutus ja pesu pyykkipulverivedellä ja harjalla. Sitten suihkepullosta Vanish tahranpoistoainetta ja lisää harjaa. Huuhtelu painepesurilla niin kauan ettei näkynyt kuravettä tulevan. Lopuksi imuroin penkit käyttäen märkäimuria, jotta ylimääräiset vedet lähtee. Kuivuivat aika nopeasti auringossa. Yllätys oli, että imuroitu vesi oli edelleen aivan kuraista, vaikka koetin huuhdella hyvin.

16 valven penkit fiksasin suurin piirtein noin, mutta pesukoneessa en niitä käyttänyt. Toisen parin repsikan penkistä uusi päällinen kuskin penkkiin. Siihen rikkinäisillä päällisillä olevan pariin voisi tehdä uudet päälliset ja laittaa orggikset jemmaan, kun nyt ovat vielä ehjät.



BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Älä hävitä pikkuvikaisia BX:n penkkejä
ViestiLähetetty: 08.06.2012 15:47 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3465
Paikkakunta: Vallis Gratiae
Mitenkäs tämä mahtaa toimia:

http://www.pienipuhdistuspuoti.fi/vuokr ... n-pesu.php

Taisi olla TM:ssä pari numeroa sitten juttua myös höyrypuhdistusta palveluna tarjoavista yrityksistä, onko näistä havaintoa?



2CV AZU '61 » 2CV6 '71 » Acadiane Mixta '81
Jousitus on täysin erillinen ja ainutlaatuisen pehmeä, tehden ajon yhtä miellyttäväksi
kuin missä tahansa loistoluokan autossa. (2CV-esite,1956)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Älä hävitä pikkuvikaisia BX:n penkkejä
ViestiLähetetty: 08.06.2012 22:03 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2644
Paikkakunta: Päijät-Häme
Noita painehuuhtelukoneita saa lähes joka vuokraamosta, joskus saa tingattua viikonlopuksi yhden arkivuorokauden hinnalla, vink vink ;) .
Itse pesin yhdet etupenkit, jotka oli olleet öljypoltinasentajan vanissa, Pinelinellä ja painepesurilla. Mustista ja öljyisistä penkeistä tuli kuin tehtaanlinjalta rullanneet :shock: . Pinelinen menekki oli kohtuullinen, ja painepesurin tyyppikilvessä luki "5,5 horsepower", joten kai ne öljyt mitkä ei irronneet meni riittävän syvälle pehmusteisiin :lol: .

Myös pesukonetta on käytetty päällysteiden pesussa, purkaminen ja peseminen oli helppoa, mutta kasaaminen on näköjään kestänyt kolme vuotta ja on edelleen kesken Kuva.



2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Älä hävitä pikkuvikaisia BX:n penkkejä
ViestiLähetetty: 10.06.2012 21:26 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1977
Paikkakunta: Espoo
Kasasin tänään yhden ja ottihan se aluksi aikaa, mutta hermoilla ja sorminäppäryydellä siitä selviää. Edelleenkään en tarvinnut Leathermania kummempaa työkalua, joten helpoksi hommaksi uskaltaisin tätä urakkaa väittää. Ei ollut pesty päällinen menettänyt muotoaan tahi kutistunut.

Sellaisenkin hyödyn tästä urakasta havaitsin, että kaikista näistä penkeistä on irronnut ainakin yhden poikittaistukilangan kiinnitykset, jonka jälkeen päällinen alkaa liikkumaan. Ilmeisesti oikein läski perse taivuttaa lankaa, jolloin kiinnitys ei pidä enää.



Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Älä hävitä pikkuvikaisia BX:n penkkejä
ViestiLähetetty: 13.06.2012 20:58 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1977
Paikkakunta: Espoo
Eilen tuli taiteiltua tämä toinenkin penkki kasaan. Selkäpuolella oli muutama reikä, joita sitten Tuhkimona ompelin iltani iloksi. :oops:

Kuva
Mutta lopputulos ei juuri uutta häpeä :) Reunoissa näkyvät vaaleammat kohdat eivät ole likaa, vaan puhtaana tuo materiaali heijastelee sen mukaan, miten sitä on "silitellyt". Tuohon ristiselän säätöönkin liittyy sellainen yksityiskohta, että saatönupelon takia tehty reikä löytyy penkinpäällisen molemmilta puolilta, eli pelkääjän penkissä on säädölle reikä valmiina ja ilmeisesti myös brittimallisto on huomioitu. Tämä on sitä ns. valmistustekniikkaa, eli tehdään komponentteja, jotka käyvät ilman muutoksia kummalle tahansa puolelle. Hauska havaita tällaisia asioita näinkin vähäpätöisen tuntuisissa asioissa, mutta tuotannollisesti sillä on ollut suuri merkitys. Meille harrastajille siitä on hyötynä juurikin tämä vaihtokelpoisuus ja hyödynnettävyys molemmin puolin :lol:



Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Älä hävitä pikkuvikaisia BX:n penkkejä
ViestiLähetetty: 14.06.2012 13:39 
Käyttäjän avatar

Viestit: 203
Paikkakunta: Helsinki

Profiili WWW
Upeaa, mahtavaa, hienoa!



Xsara 1.6i
Porsche 944 -86
EX-BX 16 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Älä hävitä pikkuvikaisia BX:n penkkejä
ViestiLähetetty: 14.06.2012 21:11 
Käyttäjän avatar

Viestit: 265
Näytti olevan vaivan arvonen homma, lopputulos näyttää todella hyvältä. Itellä ois myös beksin penkkien puhdistus/pesu hommeli edessä ja tästä ketjusta on tullut jo monta hyvää vinkkiä, kiitos niistä!



Xantia Berline 1.8i 16V -99
Laguna 2.0 farkku -05
(ex) C5 Break 2.0 HDi 136 -08
(ex) Laguna I 1.8 16V -00
(ex) ZX Break 1.8i -95 Avantage
(ex) Xantia Berline 2.0i 16V -99
(ex) Xantia Break 1.8i 16V -00 Exclusive
(ex) BX 19 GTi -89
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Älä hävitä pikkuvikaisia BX:n penkkejä
ViestiLähetetty: 14.06.2012 22:59 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1977
Paikkakunta: Espoo
Koska en valaissut tuota purkua tarkemmin niin hoidetaan sekin pois päiväjärjestyksestä.
1. Irrota niskatuki
2. Irrota istuinosa
3. Irrota selkänojan muovi, kaksi ruuvia alhaalla sivuilla, kaksi ylempänä.
4. Irrota takasäilytyspussin kuminauhan muovitapit, jotta saat muovin erilleen. Lähtee nostamalla ja nitkuttamalla.
5. Avaa sivujen vetoketjut ja pujota ristiselän säädön pyörityskahva kankaasta läpi.
6. Siirrä selkänojan ohut superlooni sivuun.
7. Nosta selkänojan alaosan verhoilujen pingotukset putkirungon urista ylös.
8. Vapauta verhoilun mustat muoviklipsit penkin luurangosta, muistaakseni kolme erikokoista per puoli ja yksi pitkä alhaalla vaakatasossa.
9. Taita selkänojan "perhoset" auki ja päästä "ketjut" valkoisista muovihärpäkkeistä läpi. Älä hukkaa mitään näistä osista.
10. Selkänojan verhoilun pitäisi olla nyt irti, joten vedä se pois.

11. Taita istuinosan sivureunojen kiinnitykset pois uristaan.
12. Tarkastele istuinosan etureunan saumaa, löydät kolme "tiukempaa kohtaa", avita tylpällä esineellä kangas reunapokkauksineen pois näistä kohdista, jolloin saat etureunan irti.
13. Nosta sivutuet irti istuinosasta.
14. Vapauta molemmin puolin löytyvät rautatangot kolmen muovikoukun alta. Pihdit auttaa tässä.
15. Liu´uta takaosan kiinnityspokkaus urastaan pois istuinosan vaahtomuovin kera, jolloin vältyt etuosan vaatimalta työltä.
16. Taivuta istuinosan perhoset auki ja päästä ketjut muoveista läpi.
17. Istuinosan verhoilu on kädessäsi.

Mikään kohta ei vaadi suurta fyysistä väkivaltaa ja perkeleitäkään ei tarvitse huutaa, ellet nyt välttämättä tunne pakottavaa tarvetta vannoa sarvipään nimiin Citikkasi johdosta. Takaisin paikoilleen käänteisessä järjestyksessä, puutikulla on hyvä tökkiä ketjut pienistä rei´istään läpi ja tongeilla voi pitää ketjusta kiinni, kun pujottaa sitä valkoisen muovirinkulan läpi.



Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 13 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  

cron