Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

XM Jarruvalo-katkaisija
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=11486
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  Millesime-91 [ 07.05.2012 02:20 ]
Viestin otsikko:  XM Jarruvalo-katkaisija

Löysinkin täältä jotain viestiketjua XM jarruvalokatkaisijasta..mutta;

Ongelmana XM:ssä että jarruvalot syttyvät noin 7 painalluksella 10:stä ja vakionopeusäädin ei aina toimi

Onko kokemuksia siitä (katkaisija)rasiasta jarrupolkimen "kumin" alla polkimen "päällä", onko jotenkin korjattavissa/avattavissa, vai uusittava ko rasia ?? Onko itse poljinvarren sisässä näkymättömissä kuin vain johdot ylempää pistokkeelta katkaisija-rasialle, vai onko polkimen varren sisässä vielä jotain tilpehööriä jarruvalojen katkaisuun tms ?? Itte ku tarkastelin paikkaa, itse polkimen kumi+rasia olivat irrallaan polkimesta, mutteri pudonnut kiinnitysruuvista, lieneekö ko ruuvi jotenkin maadoittamassa polkimen rasiaa ??

Nyt kun testailin että ihan sormi-voimalla painelin jarrupoljinta, ensin näyttää ko rasia naksahtavan ja sen jälkeen vasta itse polkimenvarsi lähtee liikkumaan...

Onkohan polkimen varresta (alempaa) lähtevä työntötanko, joka sitten painaa konehuoneen seinässä olevaa kumista "mokkulaa", millään tavalla sähköisesti kytkennässä jarruvaloihin, vain pelkästään välittää jarrupoljinvarren liikkeen sinne konehuoneen puolelle..??

sorry nämä "epäammattimaiset" ilmaisut osille ja termeille, mutta en todellakaan omaa mitään autonasentajataustaa...:-)

Kirjoittaja:  Rychnowo [ 07.05.2012 20:47 ]
Viestin otsikko:  Re: XM Jarruvalo-katkaisija

Se jarruvalokatkaisija on sen poljin kumin alla/sisällä.
Sinne tulee vakionopeussäädin mallisissa kolme johtoa. Yksi syöttää jännitteen
katkaisijalle ja kun poljinta ei paineta, niin yhdestä johdosta menee syöttö
vakionopeussäätimelle.
Kun poljinta painaa, niin katkeaa yhteys vakionopeussäätimelle (kytkeytyy pois) ja
yhteys jarruvaloille kytkeytyy.

Melkoisen lelumainen toteutus, sisällä on muovinasta joka vaihtaa kärjeltä toiselle
kytkennän poljinta painettaessa.
Ja kun jarrua painaa, niin kaikki jarruvaloille menevä virta menee polkimen kautta.
Aiheuttaa lämpöä katkaisijalla ja sulattaa tuota lyhyttä muovinastaa, jolloin se ei
enään anna jännitettä säätimelle (tai toimii satunnaisesti) tai ei kytke jarruvaloja.
Katkaisija pitäisi oikestaan kytkeä hoitamaan vain herätysvirtaa releelle joka syöttäisi
jarruvaloille.

Sen pytkimen saa kyllä pienellä askartelulla auki, sen johdon (varsinkin liittimen )
pujottelu polkimen rungosta vaatii hiukan hermoja. Liitos on hiukan polkimen yläpuolella,
katse suunnattuna kohti tulipeltiä.

Katkaisijan pitää liikkua ennen kuin poljinvarsi alkaa painumaan, että jarruvalot syttyvät
selvästi ennen jarrutuksen alkua.

Se "mokkula" välittää vain voiman polkimelta jarruventtiilille. Ja uudemmissa on jousi sisällä, joka
myötää hiukan antaen sellaisen "normaalijarruisen" auton tuntuman kuljettajalle. Ei sisällä
mitään jarruvaloihin vaikuttavaa sähköä.
Lähtee vetämällä pois polkimen varresta, kohti poljinventtiiliä.

Luulen vian olevan tuolla katkaisijalla, joko kärjet tummuneet/palaneet/hapettuneet tai sen
muovinastan käyttöikä tullut täyteen lämpenemisen/kulumisen takia.

Kirjoittaja:  Rychnowo [ 07.05.2012 20:49 ]
Viestin otsikko:  Re: XM Jarruvalo-katkaisija

Rychnowo kirjoitti:
Se jarruvalokatkaisija on sen poljin kumin alla/sisällä.
Sinne tulee vakionopeussäädin mallisissa kolme johtoa. Yksi syöttää jännitteen
katkaisijalle ja kun poljinta ei paineta, niin yhdestä johdosta menee syöttö
vakionopeussäätimelle.
Kun poljinta painaa, niin katkeaa yhteys vakionopeussäätimelle (kytkeytyy pois) ja
yhteys jarruvaloille kytkeytyy.

Melkoisen lelumainen toteutus, sisällä on muovinasta joka vaihtaa kärjeltä toiselle
kytkennän poljinta painettaessa.
Ja kun jarrua painaa, niin kaikki jarruvaloille menevä virta menee polkimen kautta.
Aiheuttaa lämpöä katkaisijalla ja sulattaa tuota lyhyttä muovinastaa, jolloin se ei
enään anna jännitettä säätimelle (tai toimii satunnaisesti) tai ei kytke jarruvaloja.
Katkaisija pitäisi oikestaan kytkeä hoitamaan vain herätysvirtaa releelle joka syöttäisi
jarruvaloille.

Sen kytkimen saa kyllä pienellä askartelulla auki, sen johdon (varsinkin liittimen )
pujottelu polkimen rungosta vaatii hiukan hermoja. Liitos on hiukan polkimen yläpuolella,
katse suunnattuna kohti tulipeltiä.

Katkaisijan pitää liikkua ennen kuin poljinvarsi alkaa painumaan, että jarruvalot syttyvät
selvästi ennen jarrutuksen alkua.

Se "mokkula" välittää vain voiman polkimelta jarruventtiilille. Ja uudemmissa on jousi sisällä, joka
myötää hiukan antaen sellaisen "normaalijarruisen" auton tuntuman kuljettajalle. Ei sisällä
mitään jarruvaloihin vaikuttavaa sähköä.
Lähtee vetämällä pois polkimen varresta, kohti poljinventtiiliä.

Luulen vian olevan tuolla katkaisijalla, joko kärjet tummuneet/palaneet/hapettuneet tai sen
muovinastan käyttöikä tullut täyteen lämpenemisen/kulumisen takia.

Kirjoittaja:  Millesime-91 [ 09.05.2012 14:55 ]
Viestin otsikko:  Re: XM Jarruvalo-katkaisija

Kiitoksia ohjeistuksesta, täytyypä lähteä rassaamaan. Katsastuksessa tuskin tykkäävät jos jarruvalo reistailee... :-)

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/