Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
Niittiliitoksista http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=11512 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | svc [ 09.05.2012 20:53 ] |
Viestin otsikko: | Niittiliitoksista |
Peräkärryn kuumasinkitty lava on kiinnitetty maalattuun teräsrunkoon pop-niiteillä. Vuosien myötä jokunen niitti on löystynyt ja meinasin muutenkin purkaa tuon kärryn maalausta varten. Mikähän mahtaisi olla oikea materiaali uusille niiteille kasausta ajatellen? Tuskin sentään alumiini? |
Kirjoittaja: | Cikatti [ 09.05.2012 22:57 ] |
Viestin otsikko: | Re: Niittiliitoksista |
Sähkökemiallisen sarjan mukaan muistaakseni tuo aluniitti ei ole ongelma koska sinkki on se uhrautuja. Mutta, vedä rungon läpi pari pitkää pulttia (esim 4 kpl) ja mutterit hyvällä lukkoaluslevyllä niin kyllä pysyy. Plus varmistukseksi 2-komponenttiliima rungon ja lavanpohjan väliin ![]() |
Kirjoittaja: | svc [ 10.05.2012 06:37 ] |
Viestin otsikko: | Re: Niittiliitoksista |
Sähkökemiallisessa sarjassa alumiini on sinkkiä alempana, eli kyllä se on alumiini, joka syöpyy. Lähinnä mielessä oli rst- tai monel-niitit. Tuossa kun illalla kaivelin tietoa, niin rst olisi ilmeisesti paras materiaali lujuudenkin kannalta. Pultit eivät käy, sillä suurin osa niiteistä on lavan pohjassa. Liima voisi olla hyvä idea. |
Kirjoittaja: | Hessu [ 10.05.2012 07:16 ] |
Viestin otsikko: | Re: Niittiliitoksista |
rst-niittejä varten pitää vissiin olla oma työkalunsa, karaa saa vetää "hieman" lujempaa kuin alumiinissa. Ihmetyttää muutenkin näiden kotimaisten pikku peräkärrymaakareiden ratkaisut rakenteissa ja materiaaleissa. Esimerkiksi rosterilevystä ja -putkipalkista tehty kärry on osittain kasattu sähkösinkityillä ruuveilla. Keskelle isoa rosterikenttää tökätty pa*karautainen pultinkanta ei kovin pitkään menesty. |
Kirjoittaja: | svc [ 10.05.2012 07:37 ] |
Viestin otsikko: | Re: Niittiliitoksista |
Merivedessä alumiinin ja sinkin järjestys näköjään vaihtuu hieman alumiinin seoksesta riippuen. |
Kirjoittaja: | Cikatti [ 11.05.2012 09:04 ] |
Viestin otsikko: | Re: Niittiliitoksista |
svc kirjoitti: Merivedessä alumiinin ja sinkin järjestys näköjään vaihtuu hieman alumiinin seoksesta riippuen. Joo näin on koska alu on yleensä ain seostettu jollain muulla kamalla jotta siitä saatas lujaa kamaa. Aluseoksissa on lähes aina kuparia joukossa. Yleisimpien metallien jännitesarja Li, K, Ca, Na, Mg, Al, Zn, Fe, Ni, Pb, H, Cu, Ag, Au, Pt ←Epäjalot metallit Jalot metallit→ Eli tuosta näkee miten seostetun alun käy, se hyppää välittömästi sinkin ohi (Zn) Tuollaiset alumiiniset lavapellit eivät koskaan ole puhdasta alua sillä ne ei pysyis mitenkään ryhdissä. |
Kirjoittaja: | laakeri [ 11.05.2012 10:17 ] |
Viestin otsikko: | Re: Niittiliitoksista |
Cikatti kirjoitti: Aluseoksissa on lähes aina kuparia joukossa. Jep, kuparia on esimerkiksi duralumiinissa. Poikkeuksena tähän mainittakoon, että melko yleisessä silumiinissa taitaa olla alumiinin lisäksi pelkkää piitä?
|
Kirjoittaja: | svc [ 11.05.2012 10:36 ] |
Viestin otsikko: | Re: Niittiliitoksista |
Cikatti kirjoitti: Tuollaiset alumiiniset lavapellit eivät koskaan ole puhdasta alua sillä ne ei pysyis mitenkään ryhdissä. Tässä lava on kuumasinkittyä terästä joka on kiinni maalatussa teräsrungossa. Lavan varsinainen kiinnitys akseliin on tehty neljällä M12 pultilla. Lavan etu- ja takareunat ovat puolestaan niitattu runkoon 5 mm niiteillä. Ovat ilmeisesti jotain rautaseosta, sillä tarttuvat kiinni magneettiin ilman sitä keskinaulaakin. Osa on pinnaltaan ruosteenvärisiä, mutta eivät kuitenkaan syöpyneitä. Lisäksi takavalopaneeli, valot ja heijastimet ovat kiinni alumiininiiteillä.30 vuotta käyttöä on löysyttänyt muutaman niitin. Meinasin samalla käyttää lava irti rungosta, että rungon saisi maalattua uudelleen. |
Kirjoittaja: | Pasis [ 11.05.2012 10:39 ] |
Viestin otsikko: | Re: Niittiliitoksista |
Hessu kirjoitti: rst-niittejä varten pitää vissiin olla oma työkalunsa, karaa saa vetää "hieman" lujempaa kuin alumiinissa. Ihmetyttää muutenkin näiden kotimaisten pikku peräkärrymaakareiden ratkaisut rakenteissa ja materiaaleissa. Esimerkiksi rosterilevystä ja -putkipalkista tehty kärry on osittain kasattu sähkösinkityillä ruuveilla. Keskelle isoa rosterikenttää tökätty pa*karautainen pultinkanta ei kovin pitkään menesty. Missä kotimaisissa peräkärryissä on käytetty rosterilevyä ja -putkipalkkeja ? Pari kotimaista kärryä ollut, eikä niistä ainakaan rosteria mistään löytynyt. |
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |