Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 13 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: GSA:n käynti?
ViestiLähetetty: 28.05.2012 21:49 

Viestit: 15
Itselleni on hieman tuntematon tuo GSA:n sielun elämä. Viime syksynä oli kone osittain levällään ja kannet kävivät kunnostettavina. Kone lähtee todella hyvin käyntiin ja käy tyhjäkäyntia oikein hyvin. Mutta sitten kun painaa tuhjäkäynniltä kaasun pohjaan kone sanoo vaan boo ja sammuu. Jos kierroksia nostaa ensin rauhassa hieman korkeammalle ja siitä kääntää läpät täysin auki niin kone yskii parikertaa ja kerää sen jälkeen hyvin kierroksia.

Tänään purin tuon kaasarin ja otin suuttimia irti ja putsailin kanavia ja laitoin kaikki takaisin, niin lopputulos oli huonompi kuin ennen putsausta. Nyt joutuu oikein härnäämällä herättelemään kierroksia tyhjäkäynniltä, joka samalla muuttui hieman huonommaksi. Bensan hämmentimenä koneessa toimii tällähetkellä Weber kaasari ja jotenkin epäilen sen olevan tulossa tiensä päähän?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: GSA:n käynti?
ViestiLähetetty: 29.05.2012 07:20 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1977
Paikkakunta: Espoo
Tuota samaa webukkaa on ollut useammilla eri suuttimilla konetyypistä riippuen ja tuntuu olevan aika tarkka toisinaan. Ts. jos on vaikkapa G10 suuttimet GSA:lle niin voi hyvinnii olla nuhainen. Taas toisaalta muistelen, että G12 taisi olla joiltain osin isommilla suuttimilla kuin GSA, joten voipi olla tukehtumistakin pelissä. Tyhjäkäyntiruuvin pyörittely antaa jo jotain osviittaa noista suuttimista, sillä yhdessä kaasarissa minulla oli liian isot suuttimet ja silloin tk-ruuvi ei totellut lainkaan. Ruuvihan löytynee jalan tuntumasta kaasarin vasemmalta puolen.

Ongelma voi myös johtua virranjakajasta ja nimenomaan alipaineensäätäjästä. Jos laitat strobon kiinni ja vertaat merkin liikkumista tuolla hitaalla kierroksien nostolla verrattuna nopeisiin liikkeisiin niin onko samat liikehdinnät? Jos alipaineen säätö on rikki tai huono niin reagointi voi olla hidasta. Normaalisti tämä kyllä ilmenee kierroksilta tyhjäkäynnille pudottaessa, mutta mistä näistä aina tietää.

Toista bensapumppuakin kannattaa kokeilla, kun se niin helposti vaihdettavissa on näissä geesuttimissa ;)



Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: GSA:n käynti?
ViestiLähetetty: 29.05.2012 08:25 

Viestit: 15
Tuota TK ruuvia pyörittelin kanssa eile ja sanotaanko tuloksetta. Kun ruuvin kiertää ihan pohjaan asti, niin kone sammuu mutta avattaessa ei mitään merkittävää eroa huomaa. Jätin ruuvin suurinpiirtein samaan kun missä se oli ennen poistoani. Toki en ole koneen sytytystäkään vielä katsonut stropolla, vaan se on säädetty ihan vaan korvakuulolla.

Mielessä on käynyt jo toisen kaasarin hankkiminen josko se vaihtamalla korjaantuisi niinkuin eräällä toisella kävi. Ja illalla suoritettu koeajo kertoi sitä samaa karua kieltä, notta huonompaan suuntaan meni eilisen putsauksen jälkeen.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: GSA:n käynti?
ViestiLähetetty: 29.05.2012 10:53 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1977
Paikkakunta: Espoo
Mikäli tk ruuvi tottelee säätöjä niin tyhjäkäynnin pitäisi huonontua kiinni päin mentäessä joitakin kierroksia ennen pohjaamista... Solexiin jos vaihdat niin pienellä kulutuksella saat sen menemään, mutta puhdistaminen on säännöllistä. Geesulle tyypillinen pintakaasunypyttely johtuu suurimmassa osassa tapauksista juurikin solexin tukkoisuudesta. Myöskään tyhjäkäynti kylmänä ei löydy sohlolla niin nopeasti kuin webukalla.

Hienoa, että projektisi on jo testiajokunnossa! 8-)



Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: GSA:n käynti?
ViestiLähetetty: 29.05.2012 13:30 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4695
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
:o vaikuttaa siltä ,että te ette puhu tyhjäkäyntisäädösta vaan tyhjäkäntiseoksesta. seosruuvi löytyy siitä jalasta ja tyhjäkäynnin säätö kaasuläppä akselilta vaijerin vierestä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: GSA:n käynti?
ViestiLähetetty: 29.05.2012 14:35 

Viestit: 15
No näinhän se taitaa todellisuudessa ollakkin. Eli seosruuvia kääntäessä ei käynti muutu juuri mihinkään. Toki kun tyhjäkäyntiruuvia käännän siitä kaasuvivuston yläpuolelta saan tyhjäkäyntiä muutettua.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: GSA:n käynti?
ViestiLähetetty: 29.05.2012 21:38 

Viestit: 568
Paikkakunta: Akaa
AK-65 kirjoitti:
Tänään purin tuon kaasarin ja otin suuttimia irti ja putsailin kanavia ja laitoin kaikki takaisin, niin lopputulos oli huonompi kuin ennen putsausta. Nyt joutuu oikein härnäämällä herättelemään kierroksia tyhjäkäynniltä, joka samalla muuttui hieman huonommaksi. Bensan hämmentimenä koneessa toimii tällähetkellä Weber kaasari ja jotenkin epäilen sen olevan tulossa tiensä päähän?


Mites tuo putsaaminen tapahtui? Muistan joskus nuoruudesta jonkun kaasariremppaa tehneen kertoneen, että puhalteli paineilmalla kanavia puhtaaksi ja käynti vain huononi. Sai sitten loppujen lopuksi paineilmalla irrroittamansa roskat pois kun purki uudestaan kaasarin ja huljutteli sitä bensaa täynnä olevassa vadissa. Se paineilma kun tyrkkäsi vain jonkun roskan kanavaa tukkimaan. Minulla ei GS:n kaasarista juurikaan muistikuvia enää ole, mutta jos siinä on joissakin O-renkaita suuttimissa niin voishan nekin uusia jos et sitä vielä tehnyt.



.~___~.
{[___]}
{°/^\°}
{/_^_\}

"Hyviä on vähän, pahoja vielä vähemmän, mutta meitä siunatusti hulluja laskematon määrä" - Aapeli.
HY, C5 2.2 hdi Break, BX GT, Berlingo, BX Van "GT", B11 proj. ja C4 2.0 16V:n yksinhuoltajuus
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: GSA:n käynti?
ViestiLähetetty: 29.05.2012 21:54 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1977
Paikkakunta: Espoo
kokemjne kirjoitti:
:o vaikuttaa siltä ,että te ette puhu tyhjäkäyntisäädösta vaan tyhjäkäntiseoksesta. seosruuvi löytyy siitä jalasta ja tyhjäkäynnin säätö kaasuläppä akselilta vaijerin vierestä.


Nojjoo, vähän oli epätäsmällisyyttä kieliasussa, mutta epäilin AK:lla olevan sen verran bokseritietoutta hauiksessa, että tiesin hänen tietävän tyhjäkäynnin säätöruuvin. Tekstissäni tarkoitin nimenomaan tyhjäkäyntiseosruuvia.



Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: GSA:n käynti?
ViestiLähetetty: 30.05.2012 17:48 

Viestit: 15
No niin. Taas on hetki vietetty koneen kimpussa. Kaasarin olen putsannut ihan vain paineilmalla, mutta sitä ennen en ole poistanut bensaa kohokammiosta. Kapilaariputkkien reijät avasin pienellä poranterällä. Sitten siirtelin eilen toisesta kaasarista jo suuttimiakin ja ei vaan halua käydä. Illalla kävin lainaamassa kaverilta stropon ja vasta tänään sillä syttyä rupesin katselemaan. Jonkin verran oli heittelyä ja samalla kone joko kävi korkeampaa tyhjäkäyntiä, tai sitten oli juuri sammumassa.

Sitten ajattelin, että eiköhän kaasarivikakin johtune sitten sähköstä ja aloin tutkimaan jakajan koppaa ja pyörijää ja kärkiä. Näille erinäistä putsailua ja säätöä ja samanlaista tuhjäkäytiä kävi kone. Sitten siirryttiin tulppiin, jotka ostin viime syksynä uudet (vanhat) bossit. Koneen kläydessä alkoi mielenkiintoni heräämään, kun katselin ykkös mukin tulppaa. Siellä oli havaittavissa tulpan ulkopuolella olevia kipinöitä, jotka vain lisääntyi kun kierroksia lisäsi. No kuskinpuolelta tulpat pois ja uudet tulpat paikalleen. Sen ykkös mukin tulpan posliini eriste oli irti siitä tulpasta. No kone käyntiin ja käynti ja luonne muuttui samantien. Kone sammuksiin ja uudet tulpat myös apparin puolelle ja kone käyntiin ja avot johan rupesi kone kehräämään. Nopeaa keulan niputtamista ja pieni koeajo (400M) ja enpä ole tuolla koneella tuollaisia kyytejä vielä koskaan ennen saanut.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: GSA:n käynti?
ViestiLähetetty: 30.05.2012 17:48 

Viestit: 15
No niin. Taas on hetki vietetty koneen kimpussa. Kaasarin olen putsannut ihan vain paineilmalla, mutta sitä ennen en ole poistanut bensaa kohokammiosta. Kapilaariputkkien reijät avasin pienellä poranterällä. Sitten siirtelin eilen toisesta kaasarista jo suuttimiakin ja ei vaan halua käydä. Illalla kävin lainaamassa kaverilta stropon ja vasta tänään sillä syttyä rupesin katselemaan. Jonkin verran oli heittelyä ja samalla kone joko kävi korkeampaa tyhjäkäyntiä, tai sitten oli juuri sammumassa.

Sitten ajattelin, että eiköhän kaasarivikakin johtune sitten sähköstä ja aloin tutkimaan jakajan koppaa ja pyörijää ja kärkiä. Näille erinäistä putsailua ja säätöä ja samanlaista tuhjäkäytiä kävi kone. Sitten siirryttiin tulppiin, jotka ostin viime syksynä uudet (vanhat) bossit. Koneen kläydessä alkoi mielenkiintoni heräämään, kun katselin ykkös mukin tulppaa. Siellä oli havaittavissa tulpan ulkopuolella olevia kipinöitä, jotka vain lisääntyi kun kierroksia lisäsi. No kuskinpuolelta tulpat pois ja uudet tulpat paikalleen. Sen ykkös mukin tulpan posliini eriste oli irti siitä tulpasta. No kone käyntiin ja käynti ja luonne muuttui samantien. Kone sammuksiin ja uudet tulpat myös apparin puolelle ja kone käyntiin ja avot johan rupesi kone kehräämään. Nopeaa keulan niputtamista ja pieni koeajo (400M) ja enpä ole tuolla koneella tuollaisia kyytejä vielä koskaan ennen saanut.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: GSA:n käynti?
ViestiLähetetty: 30.05.2012 17:51 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4695
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
:D jep jep. TUOSSA kohtaa ymmärrän kynttilöitten uusinnan. :mrgreen:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: GSA:n käynti?
ViestiLähetetty: 30.05.2012 22:16 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1977
Paikkakunta: Espoo
Ei ole riemulla rajaa, kun liikennevaloista ajaa ;)



Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: GSA:n käynti?
ViestiLähetetty: 08.06.2012 08:48 

Viestit: 15
No niin. Nyt onpi sitten kaikki rötäämis huolet tiessään. Pieni koeajo lenkki oli semi hirveää ajaa, kun tasakaasulta painoi lisöö, niin eipäs halunnut kone herätä ollenkaan. Tämän ominaisuuden sainkin sitten pois koneesta, kun vaihtoi ilmanputsarin. Ensimmäinen versio sai ilmaa todella hyvin eikä ollut minkään näköistä vastusta putsarissa. Seuraava versio onkin sitten valmis Citroen tuote ja tämän kanssa on kaikki rötäämiset ja heräämis ongelmat tiessään. Vaikuttaa ihan toimivalta paketilta tämä nyt.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 13 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: