Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
Turbodieselin olkavarsi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=11529 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | Ropeliz [ 11.05.2012 16:35 ] |
Viestin otsikko: | Turbodieselin olkavarsi |
Kysymys kuuluu, onko olkavarsi samanlainen 2.1 td:ssä sekä 1.8 16V:ssä? Minun 2.1td:stä rupesi oikea pyöränlaakeri pitämään melkoista meteliä ja nyt mietinkin josko laittaisi suoraan tuon napahässäkän kiinni ilman suurempia remontteja? Niin ja kyseessä Xantia -98 2.1 Td Berline |
Kirjoittaja: | Cikatti [ 11.05.2012 19:30 ] |
Viestin otsikko: | Re: Turbodieselin olkavarsi |
Väittäsin että ainoat syynättävät asiat ovat jarrulaikkojen koko mutta veikkaan että samat. Toinen juttu on vetari, TD:ssä saattaa olla paksummat ja näin eri määrä booreja navassa. Ota vaan reippaasti napa irti ja vielä paikalliselle korjaamolle niin prässillä pian vaihtavat laakerin. |
Kirjoittaja: | Tulsku [ 11.05.2012 21:08 ] |
Viestin otsikko: | Re: Turbodieselin olkavarsi |
Ulkomuistista uskaltaisin väittää, että eivät käy ristiin. Tuo 2.1 TD kun on laskettu siihen "raskaaseen" luokkaan, jotenka vetarit ovat erilaiset, eikä napa sen takia käy. |
Kirjoittaja: | kokemjne [ 11.05.2012 21:19 ] |
Viestin otsikko: | Re: Turbodieselin olkavarsi |
kyllä pitäs käydä. ota siitä vanhasta se laippa. |
Kirjoittaja: | Tapsa 63 [ 11.05.2012 21:22 ] |
Viestin otsikko: | Re: Turbodieselin olkavarsi |
Kysymys kuuluu onko olkavarsi samanlainen,vastaus on samanlainen,vetoakseli ei ole,mutta laakerin pään pooriluku on sama 25,eli vastaus on kyllä käy.. ps.en ota vastuuta antamastani tiedoista.. |
Kirjoittaja: | Tulsku [ 11.05.2012 22:15 ] |
Viestin otsikko: | Re: Turbodieselin olkavarsi |
Kyllä, olkakappale on samanlainen kaikissa, mutta ainakin Service antaa kaksi vaihtoehtoa napakappaleelle: -1.6, 1.8, 2.0, 1.9 TD (manuaali) ja 2.0 HDi (66 kW) - varaosanumero 330785 -1.9 TD (automaatti), 2.0 16V Activa, 2.0 TCT, 2.1 TD, 3.0 ja 2.0 HDi (80 kW) - varaosanumero 330775 Jos napaa alkaa vaihtaa olkakappaleesta ja laakerista toiseen, niin kyllä siinä samalla vauhdilla menee se itse laakerikin... Saattaa olla jopa helpompaa vaihtaa laakeri suosiolla. |
Kirjoittaja: | Cikatti [ 12.05.2012 01:10 ] |
Viestin otsikko: | Re: Turbodieselin olkavarsi |
" Saattaa olla jopa helpompaa vaihtaa laakeri suosiolla." Ja vielä kerran: Kuten sanottu Laakerin vaihto vanhaan on viisainta sillä vaihtonavan laakeri on sekin jo käytetty roina. |
Kirjoittaja: | Ropeliz [ 12.05.2012 08:37 ] |
Viestin otsikko: | Re: Turbodieselin olkavarsi |
QH-Laakeri noudettu motonetistä, saapa nähdä kuinka kauan kestää tuo tarvike. Huomasin itsekin että hieman on eroa siinä napakappaleessa, on se keskiholkki hieman pidempi kun on paksumpi jarrulevy. muuten vaikutti aika samalta. Vielä kun saisi sen vanhan laakerin ulkokoolin ulos tuesta niin voisin täräyttää uuden paikalleen. |
Kirjoittaja: | Tapsa 63 [ 12.05.2012 10:12 ] |
Viestin otsikko: | Re: Turbodieselin olkavarsi |
Holkkeja lekaa ja vasaraa hermoja kyllä sieltä lähtee sisäkooli rälläkällä halkiö taltalla vararalla kooli poikki,uuden laitossa laakeri pakstimeen napa sähköuuniin holkkeja lekaa vasaraa ja hermoja kyllä se sinne menee.. ![]() |
Kirjoittaja: | ealab [ 12.05.2012 14:56 ] |
Viestin otsikko: | Re: Turbodieselin olkavarsi |
Ei kait uutta laakeria lekalla, edes moskalla, saati vasaralla, saa lyödä. Jokin prässisysteemi vaan. Itse laitoin viimeksi lämpömenelmällä, olipa silti tiukkaa. Kylmät, kuumat oikeinpäinkin. Hieman rasvaa pintoihin. |
Kirjoittaja: | kokemjne [ 12.05.2012 16:16 ] |
Viestin otsikko: | Re: Turbodieselin olkavarsi |
ulkokooli kestää kyllä naputtelutkin. . jos eiooo prässiä niin lyömällä vanha pois ( kannattaa ottaa se lukkorengas kuitenkin ensin ) sopiva hylsy on kova sana ja se joutava sisäkooli hyödyllinen. eioo ongelmaa vaikka tiukassa ovat olleet. |
Kirjoittaja: | Jeth [ 12.05.2012 16:20 ] |
Viestin otsikko: | Re: Turbodieselin olkavarsi |
Ei maksa paljoa jos vie jonnekkin prässin omaavaan firmaan puristuttamaan laakerin... Eipähän tartte arpoa saako laakeri kipeetä jos 5kg lekalla sitä paasataan ![]() |
Kirjoittaja: | kokemjne [ 12.05.2012 16:22 ] |
Viestin otsikko: | Re: Turbodieselin olkavarsi |
hoituu kyllä hellemminkin . tähän ikään mennessä on huomannut ,ettei kuiviltaan hoidetut hommat oikein toimi. lämpötilallakin on merkitystä. |
Kirjoittaja: | Tapsa 63 [ 12.05.2012 16:26 ] |
Viestin otsikko: | Re: Turbodieselin olkavarsi |
Ei maksa paljoa---on säästöä sekin,kun tietää mitä tekee ja on kalut ja verppeet.... ![]() |
Kirjoittaja: | kokemjne [ 12.05.2012 16:35 ] |
Viestin otsikko: | Re: Turbodieselin olkavarsi |
jep. Tapsa ![]() |
Kirjoittaja: | Ropeliz [ 13.05.2012 19:02 ] |
Viestin otsikko: | Re: Turbodieselin olkavarsi |
Tässä kävi nyt hyvin sekä huonosti eli oppirahat maksettu. Ostin sen QH-Laakerin ja sitä sinne reikäänsä sovittelin ruuvipenkissä puristamalla, kuten arvata saattaa ei se kirottu suostunut menemään. Yritin ja yritin sillä penkillä mutta sitä en raaskinut rikkoa liialla voimalla joten otin moskan, vanhan laakerikoolin ja paksun plootun terästä ja aloin varovasti naputtamaan. Laakeri ei kuitenkaan mennyt joten naputin kovempaa ja kovempaa jolloin sisäkooli tippui inertiasta irti ja lensi likaiselle lattialle laakerikuulien tuen rikkoen. Sitten rupes oikeesti jo harmittamaan ja paukutin sen koolin irti sieltä, 5mm jäi vajaaksi se laakeri muuten. Oli se laakeri jyystänyt ihan kunnolla sitä metallia reunalta kun meni ihan inan vinoon, no tutkin sitä vanhaa ja uutta laakerin ulkokehää. Vanhassa on reuna niin siististi pyöristetty että ei varmasti leikkaa kiinni mutta uudessa kuin partaveitsen terä. Motonetistä uusi ehjä QH, dremelikopiolla reuna pyöreeks ja sisäreikä siistiksi. Laakeri pakastimessa noin 2 tuntia ja olkavarsi kuumaksi kosan polttimella, meni noin 2cm laakeri sisään ja sitten jumahti kiinni, loppu meni ihan kivasti sillä penkillä. Kaikki kitkapinnat oli rasvattu. Nyt ehyt laakeri alla ja muistissa se saamarin QH:n terävä reuna ![]() |
Kirjoittaja: | black_van [ 13.05.2012 19:15 ] |
Viestin otsikko: | Re: Turbodieselin olkavarsi |
mielipiteitä on monia. Itse en riskeeraisi ilman prässiä. Laakerithan on todella tarkkoja siitä että lähtee menemään suoraan ja tasaisesti. Kävin hakemassa xsaraan molemmat laakerit taannoin snr a´45/e,prässillä ne laitatin. Ketuttaa sitten 10tkm päästä vaihtaa uudestaan jollei asennus suju. Aika tiukassa ne on, parikymmenen tonnin kohdalla rupesi laakeri poistumaan pesästä,uusikin meni useamman tonnin voimalla,joten ei tulisi mieleenkään ranekikkoja käyttää uuden asennukseen saati takoa vanhaa pois. Eikä ole tarvinnut ihmetellä koskaan että miksei uusi laakeri kestä kuin hetken käyttöä |
Kirjoittaja: | Ropeliz [ 13.05.2012 19:38 ] |
Viestin otsikko: | Re: Turbodieselin olkavarsi |
Niinhän niitä on, itse kuitenkin teen niin paljon itse kuin uskallan ja pystyn. Mikäli niin tulee käymään että se laakeri antautuu niin vaihtaisin siltikin sen itse. Korjaamoissa on niin hurjia eroja kuten on mielipiteissäkin että samapa tuo on vaikka itse vaihdankin, jos jotain tarvitsee tehdä niin vien autoni paikkaan jossa se on "tuttu". |
Kirjoittaja: | Cikatti [ 13.05.2012 22:15 ] |
Viestin otsikko: | Re: Turbodieselin olkavarsi |
Voi höh... Kun menee pelkkä napa kädessä mihin tahansa korjaamolle ja uusi laakeri toisessa kännyssä niin se laakeri vaihtuu NAURETTAVAAN hintaan sinne napaan. Sitä EI kertakaikkiaan lyödä paikalleen koska vinoon meno on 105%:sti varmaa. Lyömällä ei tule tasaista puristusta ulkokoolille, ikinä. Poistamisessa on aivan sama jos lyö... Itse olen havainnut tuon napa kädessä pajalle menossa olevan hintaa 5-20 euroa. |
Kirjoittaja: | KKA [ 13.05.2012 23:31 ] |
Viestin otsikko: | Re: Turbodieselin olkavarsi |
vanhan laakerin ulkokehän saa helposti pois kun hitsaa sisäpuolelle palkon ja sopivan kokoisella hylsyllä tms.lyö kehän irti. tällä viikolla tuli omaan xantiaan laakeri vaihdettua, laakeri pakastimeen ja tuo napa lämpeni riittävästi jo hitsatessa.Uusi laakeri meni helposti vanhan ulkokehän ja vasaran kanssa naputellen paikoilleen. |
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |