Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 6 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Fordson Super Major - öljyntyhjennysongelmaa
ViestiLähetetty: 22.05.2012 00:19 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1114
Terve. Tekniikkaa tämäkin, joten apua kollegiolta kaivataan.

Ostettiin taannoin teräsvenho, jossa on koneena Fordson Super Major, ilmeisesti 60-luvulta. 4-sylinterinen diesel siis. Toimii hyvin, mutta öljynvaihto on haasteellista moottorin sijainnin takia. Koneen alapuolella on tilaa varsin niukalti, ainakaan öljyastiaa on turha yrittää alle. Imin öljytikun reiästä kaiken öljyn, jonka sain tulemaan, n. 4,5 litraa. Jokin manuaali kertoi jotta n. 6,7 litraa pitäis olla öljytilavuus.

Pohjapropun (jota on päästy vain käsikopelolla tutkimaan) sijainti on paha, aivan propun edessä on veneen pohjan poikittaispalkki joka hankaloittaa avaamista. Edellinen omistaja on ilmeisesti vaihdellut vain sen määrän mitä mittatikun reiästä saa pois tulemaan. No, koneellahan ei ajella hirveitä tuntimääriä vuosittain, venekäytössä kone ei todellakaan juuri rasitu. Mutta olishan sieltä pohjalta joskus ees hyvä saada ne tauhkat pois, eiköhän ne ajan mittaan jonkin kanavan tuki.

Tuli kuitenkin mieleen että voisko tuon pohjapropun tilalle viritellä jotain letku/putkihässäkkää, jos sillä tulevia öljynvaihtoja helpottaisi? Mitä mieltä olette??

ps: onko jollakin tuntemusta Parsons -merivaihteistoista?



C4 e-HDi 115 Premium ETG6 -15, Dyane -68 (ikurojekti), Mitsu Outlander PHEV 2016
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Fordson Super Major - öljyntyhjennysongelmaa
ViestiLähetetty: 22.05.2012 01:06 

Viestit: 323
Paikkakunta: Kalafornia
sitikkaporo kirjoitti:
Tuli kuitenkin mieleen että voisko tuon pohjapropun tilalle viritellä jotain letku/putkihässäkkää, jos sillä tulevia öljynvaihtoja helpottaisi? Mitä mieltä olette??


Joissakin raskaamman kaluston kamppeissa olen nähnyt just noita letkuvirityksiä kun ovat niin hankalissa paikoissa - lisättynä hanalla.
Vaihto helepottuu kummasti. Jossakin törmäsin aivan normaaliin vesi-vipu-hanaankin ja oli sekin toimiva.

Jos siltikin on ahdasta esim. valuttaa öljyä alaspäin, niin voi pumppua käyttää apuna letkun päässä. Letkun pitää olla silloin vahvistettua ettei imase kurttuun.



EX - C6 2.7 HDI Exclusive vm.-07
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Fordson Super Major - öljyntyhjennysongelmaa
ViestiLähetetty: 22.05.2012 08:33 

Viestit: 909
Tämäntyyppisellä pumpulla öljyt yleensä veneistä vaihdetaan:
Kuva
Voi olla myös sähkökäyttöinen. Eli imuöjynvaihto.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Fordson Super Major - öljyntyhjennysongelmaa
ViestiLähetetty: 22.05.2012 10:23 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1114
Joo siis Pasiksen viestin mukaisella pumpulla olen tyhjentänyt sen minkä sieltä saa tulemaan, mutta kun sinne jää kuitenkin pari litraa vielä. Pumpun imuletku on nailonputkea, joka ei mene lyttyyn.

Jos päädyn rakentamaan jonkinlaisen poistoputken, minkähänlainen olisi hyvä ratkaisu? Jokin taivutettu kupariputki tms, riittävän kokoinen? Minkälainen liitos pitäisi poistopropun reikään viritellä?



C4 e-HDi 115 Premium ETG6 -15, Dyane -68 (ikurojekti), Mitsu Outlander PHEV 2016
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Fordson Super Major - öljyntyhjennysongelmaa
ViestiLähetetty: 22.05.2012 17:55 

Viestit: 5869
Paikkakunta: Lahti
Yks tuttu joskus kävi katsomassa teräsvenettä johon tee-se-itse rakentaja oli tehnyt pohjaan tulpan öljypropun kohdalle :lol: oli esitellyt kuinka helppoa on talvella vaihtaa öljyt, kesällä moista ei tarvitse kuulemma tehdä, jostain kumman syystä ei ollut tullut kauppoja :shock:

Kiinteästi asennettuja öljypumppuja löytyy paremmista merimoottoreista.



Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Fordson Super Major - öljyntyhjennysongelmaa
ViestiLähetetty: 22.05.2012 22:04 
Käyttäjän avatar

Viestit: 683
Paikkakunta: KUOPIO
Jos se on Super Majorista peräisin, on valmistusvuosi väliltä 60-65, mutta sama Ford 3,6 litran nelosdiesel se kone oli 50-luvun alusta asti, tehot nousi jonkun verran Majorista mentäessä Power Majoriin ja edelleen Superiin.

Noita on kyllä venekäyttöön muunneltu, joten öljynpoistopumppuja voisi varmaan etsiskellä käytettynä venemyyntisivustoilta ja tuskin uudetkaan osat alan liikkeistä ihan mahdottomia maksaisi.



Volvot V70/V50
exät: Xantia, Xsara, Xsara Picasso, C4, C5
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 6 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: