Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 11 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: HDi 136 lohko- vai säteilylämmitin?
ViestiLähetetty: 24.05.2012 10:57 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1709
Paikkakunta: Kuopio
Pannaas galluppia tällekin puolelle. Tohon meikäläisen "uuteen" autoon pitäisi siis sähkölämmitin asennella. Defa tarjoaa vain säteilylämppäriä, Calixilta näyttäisi löytyvän myös oikea lohkolämmitinkin. Kumpi vai kampi, ja onko porukalla kokemuksia asiasta? Toi moottorihan on ollut jo C5 II ainakin 2005 alkaen, joten lienee tuttu juttu patonkilaisillekin. Eli laitetaanko lämmitin joka ei juuri lämmitä, vai lämmitin joka mahdollisesti sotkee auton sähköaivot ja näin estää käynnistymisen?



C5 HDi 240 Tourer
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: HDi 136 lohko- vai säteilylämmitin?
ViestiLähetetty: 24.05.2012 21:32 

Viestit: 511
Säteily, lämmittää öljyn. Lohko/vesi lämmittää vain lohkon ja öljypohjassa on kylmät ja kankeat öljyt.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: HDi 136 lohko- vai säteilylämmitin?
ViestiLähetetty: 24.05.2012 22:24 

Viestit: 497
HDI 2.0 2000 Picassossa on lohkolämmitin, ja talvisin täällä etelän pakkasilla n. 30 minuutin lämmityksen jälkeen käynnistyy kuin kesäkelillä.

HDI 2.0 2008 C-viitosessa säteilylämmitin, ja tuntikausien lämmityskään ei aiheuta mitään havaittavaa eroa siihen, onko pakkasaamuna laittanut lämmittimen päälle vai ei.

Säteilylämmitin tuntuu ainakin täällä eteläisillä leveysasteilla olevan ihan turha hankinta. Starttaa yhtälailla ilmankin. En ainakaan itse hankkisi enää säteilylämmitintä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: HDi 136 lohko- vai säteilylämmitin?
ViestiLähetetty: 25.05.2012 08:14 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1709
Paikkakunta: Kuopio
Joo mulla oli siis HDi-Xantiassa vm. 2000 toi oikea lohkolämmitin, eikä ollut ongelmia lukuunottamatta paria kertaa jolloin pidemmän lämmityksen jälkeen herjasi ylikuumenemista startatessa. Kuitenkin auto käynnistyi normaalisti, ja ylikuumenemisherjakin katosi uudelleenkäynnistyksen jälkeen. Toi HDi136 pitäisi olla tuon 110-koneen kehitysversio, joten suurta eroa ei koneessa ole, mutta ilmeisesti anturit / sähköaivot on muuttuneet sen verran että lohkolämmitin voi aiheuttaa auton käynnistymättömyyden jos lämpötila-anturien tiedot ovat kovin ristiriitaiset. Näin ainakin tuolla citroen-foorumin puolella joku kertoili. Pienellä jäähdyttelyllä lämmityksen jälkeen toki auto sitten käynnistyy.



C5 HDi 240 Tourer
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: HDi 136 lohko- vai säteilylämmitin?
ViestiLähetetty: 25.05.2012 08:23 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1590
Paikkakunta: Lappeenranta
Minulla on 136:ssa säteilylämmitin, ja täytyy kyllä sanoa, että yli viiden asteen pakkasillakin tekee mieli käyttää Webastoa kaverina, sen verran tehoton laite tuo säteilijä on. Webastossa tietty on oma vesipumppunsa, jotenka eri puolelle moottoria ei synny kovin erilaisia lämpötiloja, eikä minulla kyllä ikinä ole mitään ongelmia ollutkaan käynnistyksen kanssa.



C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: HDi 136 lohko- vai säteilylämmitin?
ViestiLähetetty: 25.05.2012 10:16 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2929
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Profiili WWW
Öljypohjan säteilylämmittimen kanssa on aina syytä muistaa, että se lämmin öljy ei tunnu kuskin mukavuutena, vaan moottorin suojana. Fiksu laittaisikin molemmat ;)



Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: HDi 136 lohko- vai säteilylämmitin?
ViestiLähetetty: 25.05.2012 20:45 

Viestit: 511
Kuskin mukavuutta varten on keksitty sisätilanlämmitin :mrgreen: . Moottorin elämää ajatellen tuo säteily on parempi vesitilan lämmittimeen verrattuna, mutta paras olisi tietenkin vesi- ja säteilylämmittimet moottorille, sekä sisätilanlämmitin kuskille. :P


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: HDi 136 lohko- vai säteilylämmitin?
ViestiLähetetty: 25.05.2012 22:59 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1590
Paikkakunta: Lappeenranta
citroen for ever kirjoitti:
...paras olisi tietenkin vesi- ja säteilylämmittimet moottorille, sekä sisätilanlämmitin kuskille. :P

Hyvä kuulla, että olen kerrankin toiminut oikein. ;)

Nimim. "Säteilylämppäri, Defa ja Webasto on ihan kiva yhdistelmä kovillakin pakkasilla" Lisättäköön vielä, että minulla Webasto ei lämmitä sisätiloja, nappasin sulakkeen puhaltimen ohjaukselta irti.



C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: HDi 136 lohko- vai säteilylämmitin?
ViestiLähetetty: 26.05.2012 16:29 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4695
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
tulsku voisi miettiä lisäystä ( automaattilaturi /ylläpitolaturi ) masiinaan , silloin ei tarttisi nypätä sitä sulakettakaan pois. aina kun kuljin on tolpassa ,niin laturi huolehtii akun tarpeista. hyvät automaatit vahtivat akun varaaaustilaa ja lataavat vain kun on tarvetta.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: HDi 136 lohko- vai säteilylämmitin?
ViestiLähetetty: 27.05.2012 09:09 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1590
Paikkakunta: Lappeenranta
On mietitty jo, Ctek XS3600 on ollut pari vuotta kiinni piuhoissa. ;) En vain ole nähnyt sille sisäpuhallukselle kovin suurta tarvetta, kun tosiaan semmonen Defan sisälämppäri löytyy jo. Lämpiää moottori huomattavasti nopeammin 30:n pakkasilla, kun ei suotta varasteta lämmitystehoa kabiinin puolelle.



C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: HDi 136 lohko- vai säteilylämmitin?
ViestiLähetetty: 27.05.2012 19:10 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4695
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
tottahan se on. ja sillon kun on tolpassa niin mitäpä suotta tarvii pyörittää sitä lämppärin puhallinta.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 11 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: