Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

BX ohjausakseli painuu
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=12055
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  bigbro [ 13.07.2012 08:39 ]
Viestin otsikko:  BX ohjausakseli painuu

BX:n ratti ja ohjausakseli painuu sisäänpäin vajaan sentin verran. Sen saa nykäsemällä taas ylös, mutta ei tarvii kun vähän painaa rattia niin painuu taas sisään. Ja mitä useammin painuu, sitä herkemmäks on muuttunu. Seurasin ohjausakselia jalkatilaan ja akselissa oleva tulipellin läpivientikumi oli irrallaan, mutta ei sen kiinnittäminen ainakaan vaikuttanut asiaan. Taitaa olla suht tyypillinen bx ominaisuus, kun kokeilin toisesta beksistä (raato) niin siinä ratti painu ja lonksu vielä enemmän. Mistähän moinen mahtaa johtua ja miten saa korjattua?

Kirjoittaja:  sitikkaporo [ 13.07.2012 08:49 ]
Viestin otsikko:  Re: BX ohjausakseli painuu

Katoppa sinne jalkatilaan, seuraat rattiputkea ylöspäin kohti kojetaulua, siellä on sellanen rengas mikä menee vastaavaan osaan/pidikkeeseen kojetaulun alalaitaan. Jos rengas on pudonnut pidikkeestään alaspäin, käy just noin. Katsele sen pidikkeen toimintaa, ts. lukitussysteemiä ja päättele miten se rengas lukitaan takas paikalleen. En siis muista enää miten se lukitaan, mut ei oo vaativa homma tosiaan.

Kirjoittaja:  kokemjne [ 13.07.2012 09:01 ]
Viestin otsikko:  Re: BX ohjausakseli painuu

rattiputken alapäässä on semmonen muoviholkki joka on tullu ulos sieltä putkesta . naputtele se takaisin ja rymppää vähän sen putken suuta.

Kirjoittaja:  bigbro [ 13.07.2012 09:51 ]
Viestin otsikko:  Re: BX ohjausakseli painuu

kokemjne kirjoitti:
rattiputken alapäässä on semmonen muoviholkki joka on tullu ulos sieltä putkesta . naputtele se takaisin ja rymppää vähän sen putken suuta.

Kiitos vihjeistä! Muoviholkkia ei kyllä näkyny siellä rattiputken alapäässä kun eilen sitä läpivientikumia paikalleen laittelin. Pitää vielä tutkia tarkemmin, jos se on siellä putken yläpäässä niinkun sitikkaporo kirjotti. Mitä toi rymppääminen on, en aiemmin oo moista termiä kuullu? Tarkottaako se että putken suuta pitää yrittää levittää tai tehdä siihen joku 'vekki'?

Kirjoittaja:  olli__o [ 13.07.2012 10:01 ]
Viestin otsikko:  Re: BX ohjausakseli painuu

Taitaa olla kantasanasta Crimp (krymppi?) taivutettu = muokata metallia siten että tulee liitos, yleensä puristetaan sopivalla työkalulla olake tai pitävä kolo

Kirjoittaja:  avbx [ 13.07.2012 11:49 ]
Viestin otsikko:  Re: BX ohjausakseli painuu

Ylä - ja alapäässä putkea on laakeriholkit (ovat oikeasti neulalaakereita eivätkä pelkkiä muoviholkkeja). Ratin ptäisi olla muutaman millin irti ohjausakselin muoveista. Naputtele tuurnan tai hylsyn kanssa laakereita syvemmälle molemmista päistä. Jos ylälaakeri on pohjassa, voi rattiakselia joutua lyömään alhaalta ylöspäin, että sen saa oikaan paikkaan ylälaakerin puolelta. Alalaakerille tehdään ns. krymppi lyömällä meisselillä vekki putken päähän. Alalaakerinkaan ei pitäisi tulla ulos, jos rattiakseli on oikein paikallaan. Helpoin tuo olisi tehdä penkissä, mutta irroitus on vähän työläs, kun virtalukko pitäisi poistaa.

Kirjoittaja:  kokemjne [ 13.07.2012 13:46 ]
Viestin otsikko:  Re: BX ohjausakseli painuu

kyllä se muoviholkki on pullahtanu pois sieltä alapäästä ja pyörii vapaasti ohj.akselin ympärillä

Kirjoittaja:  Putkimies22 [ 13.07.2012 13:59 ]
Viestin otsikko:  Re: BX ohjausakseli painuu

ruotsin krympa tarkoittaa kutistumista

Kirjoittaja:  bigbro [ 29.08.2012 16:01 ]
Viestin otsikko:  Re: BX ohjausakseli painuu

avbx kirjoitti:
Ylä - ja alapäässä putkea on laakeriholkit (ovat oikeasti neulalaakereita eivätkä pelkkiä muoviholkkeja). Ratin ptäisi olla muutaman millin irti ohjausakselin muoveista. Naputtele tuurnan tai hylsyn kanssa laakereita syvemmälle molemmista päistä. Jos ylälaakeri on pohjassa, voi rattiakselia joutua lyömään alhaalta ylöspäin, että sen saa oikaan paikkaan ylälaakerin puolelta. Alalaakerille tehdään ns. krymppi lyömällä meisselillä vekki putken päähän. Alalaakerinkaan ei pitäisi tulla ulos, jos rattiakseli on oikein paikallaan. Helpoin tuo olisi tehdä penkissä, mutta irroitus on vähän työläs, kun virtalukko pitäisi poistaa.

Naputtelin alapään laakeriholkkia putken sisään niin että meni noin 5 mm syvyyteen putken päästä mitattuna ja löin vekin kahden puolen putkea. Naputtelin myös yläpään laakeriholkkia vähän sisäänpäin. Nyt ratti on n. 4-5 mm irti muoveista. Eli siinä mielessä vika korjaantui, että ei enää painu muoveihin kiinni, mutta nousee kyllä vetämällä ylöspäin, ehkä puolisen senttiä. Pitääkö sen näin käyttäytyäkin, vai olisiko holkkeja pitänyt lyödä syvemmälle? Tuleeko niissä joku raja vastaan vai painuvatko niin syvälle kun vain lyö?

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/