|
Kirjoittaja |
Viesti |
suwitcx2
|
Viestin otsikko: Xantia2 sisälämpötila-anturi kellon vieressä Lähetetty: 11.07.2012 14:02 |
Viestit: 223 Paikkakunta: Janakkala
|
Ropeli pyörii, kuinka vastuksen kunnon voi tutkia? En keksinyt hakusanaa vanhaan ketjuun.
Prestige-85, Xantia HDi Break-99,-00, Xantia V6-99, BX 19 gti 16v, Jaguar X-type 3,0 AWD saloon biogas, Jaguar X-type 2,5 AWD estate, Jaguar XJ8 (x308).
|
|
|
|
 |
Tapsa 63
|
Viestin otsikko: Re: Xantia2 sisälämpötila-anturi kellon vieressä Lähetetty: 11.07.2012 18:15 |
Viestit: 2525 Paikkakunta: Pieksämäki
|
Yleismittarilla oomialueella,kyseessä on NTC eli lämpötilalla muuttuva vastua en tosin muista vastuaarvoa mutta pitäs muutta kun jollain varovasti lämmität.
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: Xantia2 sisälämpötila-anturi kellon vieressä Lähetetty: 11.07.2012 20:05 |
Viestit: 4693 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
huu huu Tapsa ,,,,mistä tiedät ,että se on NTC eikä PTC
|
|
|
|
 |
Tapsa 63
|
Viestin otsikko: Re: Xantia2 sisälämpötila-anturi kellon vieressä Lähetetty: 11.07.2012 20:10 |
Viestit: 2525 Paikkakunta: Pieksämäki
|
kokemjne kirjoitti: huu huu Tapsa ,,,,mistä tiedät ,että se on NTC eikä PTC Väliäkö sillä jompikumpi... 
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: Xantia2 sisälämpötila-anturi kellon vieressä Lähetetty: 11.07.2012 21:22 |
Viestit: 4693 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
 no ei  toinen on vain positiivinen ja toinen tietenkin........... toisinpäin.
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Xantia2 sisälämpötila-anturi kellon vieressä Lähetetty: 11.07.2012 21:42 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Tapsa 62 kirjoitti: kokemjne kirjoitti: huu huu Tapsa ,,,,mistä tiedät ,että se on NTC eikä PTC Väliäkö sillä jompikumpi...  Onhan sillä väliä, nuo kun toimivat varsin erityyppisesti. Perinteinen PTC on kytkintyyppinen (PTC:stä puhuttaessahan ei tarkoiteta yleensä esim. Pt100:sta). Kukaan tuskin yrittää sellaisella tehdä jatkuvaa mittausta lämpötilasta. Espanjalaiset ilmoittavan vanhakoppaiseen osalle 8030 kahdet eri arvot. Uusikoppaisen arvoja ei ole, olisivatkohan samat? Ilmastoinnin ohjausyksikkö on kyllä muuttunut ainakin liittimiltään erilaiseksi. Toinen on matkustaman lämpötila-anturi ja toinen on "mikroturbiini". Matkustamon lämpötila nopeasti kuvaajalta luettuna jotakuinkin 8 kΩ/2,2 V @ 15°C, 6,5 kΩ/1,95 V @ 20°C, 5 kΩ/1,65 V @ 25°C ja tuo "mikroturbiini" 16 kΩ/2,2 V @ 15°C, 12,5 kΩ/1,95 V @ 20°C, 10 kΩ/1,65 V @ 25°C. Vanhakoppaisen mittapisteet olisivat: "anturille" 5 (22V BA) - 11 (12V GR) ja "mikroturbiinille" 8 (22V BA) - 4 (12V GR), mutta uusikoopaisestahan ei 22V BA:ta taida löytyä. Joku hyvin epsanjaa osaava voisi kääntää tuon koko ilmastointiohjeen aikansa kuluksi... tai miksei koko opastakin 
Liitteet: |

xantia_cabin_sensor.png [ 27.58 KiB | Katsottu 7713 kertaa ]
|
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
jasu
|
Viestin otsikko: Re: Xantia2 sisälämpötila-anturi kellon vieressä Lähetetty: 11.07.2012 21:49 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Korpilahti
|
laakeri kirjoitti: Tapsa 62 kirjoitti: kokemjne kirjoitti: huu huu Tapsa ,,,,mistä tiedät ,että se on NTC eikä PTC Väliäkö sillä jompikumpi...  Onhan sillä väliä, nuo kun toimivat varsin erityyppisesti. Perinteinen PTC on kytkintyyppinen (PTC:stä puhuttaessahan ei tarkoiteta yleensä esim. Pt100:sta). Kukaan tuskin yrittää sellaisella tehdä jatkuvaa mittausta lämpötilasta. Nyt on Laakerilla unohtunu jotakin... NTC, Negative Temperature Coefficient -negatiivisella lämpötilakertoimella PTC, Positive Temperature Coefficient- positiivisella lämpötilakertoimella Tarkoittaa siis sitä että NTC:n resistanssi pienenee lämpötilan noustessa, kun PTC:n resistanssi kasvaa samassa tilanteessa...
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Xantia2 sisälämpötila-anturi kellon vieressä Lähetetty: 11.07.2012 22:47 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
jasu kirjoitti: laakeri kirjoitti: Perinteinen PTC on kytkintyyppinen (PTC:stä puhuttaessahan ei tarkoiteta yleensä esim. Pt100:sta). Kukaan tuskin yrittää sellaisella tehdä jatkuvaa mittausta lämpötilasta. Nyt on Laakerilla unohtunu jotakin... Ei ole unohtunut. Hyvin on muistissa tuo vielä ammattikoulun opeista. Jos menee ostamaan PTC-vastuksen, saa todennäköisesti melko lailla kytkintyyppisen vastuksen, jonka lämpötilakerroin tosiaan on nimensä mukaisesti siinä kytkinalueen ympäristössä positiivinen, mutta voi olla muulla alueella negatiivinen. Tässä pari googlen tarjoamaa esimerkkiä:  Onhan toki olemassa esim. lineaarisia pii-PTC:eitä. Eikä itsellä kyllä ole tietoa, minkälaisia käyriä esimerkiksi demagnetointi-PTC:eissä on... olen tyytynyt vaan vaihtamaan samantyyppisen ehjän hajonneen tilalle. 
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
Tapsa 63
|
Viestin otsikko: Re: Xantia2 sisälämpötila-anturi kellon vieressä Lähetetty: 12.07.2012 06:58 |
Viestit: 2525 Paikkakunta: Pieksämäki
|
kokemjne kirjoitti: ;) no ei  toinen on vain positiivinen ja toinen tietenkin........... toisinpäin. Jos se entinen on sökö ostaa samanlaisen ei tarvitse tietää mikä se on,vai ostatko koke aina samasta lehmästä lypsettyä maitoa.. 
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: Xantia2 sisälämpötila-anturi kellon vieressä Lähetetty: 12.07.2012 08:25 |
Viestit: 4693 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
 nyt vaikuttaa,että muutamissa keskusteluissa on alkanu ilmapiiri kiristyä. ja ihan turhaan . jokainen voi heittää väliin jonkun herjan ,mutta sitä on myös osattava lukea. 
|
|
|
|
 |
suwitcx2
|
Viestin otsikko: Re: Xantia2 sisälämpötila-anturi kellon vieressä Lähetetty: 16.07.2012 20:31 |
Viestit: 223 Paikkakunta: Janakkala
|
"mikroturbiini" on varmaankin ehjä, ohmit muuttuvat pienemmiksi kun anturia sormilla lämmittää. Noin 22 asteen lämpötilassa vastusta on 12 kilo-ohmia ja siitä se pienenee noin 8 kiloon. Kiitoksia mielenkiintoisesta keskustelusta.
Prestige-85, Xantia HDi Break-99,-00, Xantia V6-99, BX 19 gti 16v, Jaguar X-type 3,0 AWD saloon biogas, Jaguar X-type 2,5 AWD estate, Jaguar XJ8 (x308).
|
|
|
|
 |
|
|