Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 11 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Xantia2 sisälämpötila-anturi kellon vieressä
ViestiLähetetty: 11.07.2012 14:02 

Viestit: 223
Paikkakunta: Janakkala
Ropeli pyörii, kuinka vastuksen kunnon voi tutkia? En keksinyt hakusanaa vanhaan ketjuun.



Prestige-85, Xantia HDi Break-99,-00, Xantia V6-99, BX 19 gti 16v, Jaguar X-type 3,0 AWD saloon biogas, Jaguar X-type 2,5 AWD estate, Jaguar XJ8 (x308).
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia2 sisälämpötila-anturi kellon vieressä
ViestiLähetetty: 11.07.2012 18:15 

Viestit: 2525
Paikkakunta: Pieksämäki
Yleismittarilla oomialueella,kyseessä on NTC eli lämpötilalla muuttuva vastua en tosin muista vastuaarvoa mutta pitäs muutta kun jollain varovasti lämmität.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia2 sisälämpötila-anturi kellon vieressä
ViestiLähetetty: 11.07.2012 20:05 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4693
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
huu huu Tapsa ,,,,mistä tiedät ,että se on NTC eikä PTC


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia2 sisälämpötila-anturi kellon vieressä
ViestiLähetetty: 11.07.2012 20:10 

Viestit: 2525
Paikkakunta: Pieksämäki
kokemjne kirjoitti:
huu huu Tapsa ,,,,mistä tiedät ,että se on NTC eikä PTC

Väliäkö sillä jompikumpi... :lol:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia2 sisälämpötila-anturi kellon vieressä
ViestiLähetetty: 11.07.2012 21:22 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4693
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
;) no ei :mrgreen: toinen on vain positiivinen ja toinen tietenkin........... toisinpäin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia2 sisälämpötila-anturi kellon vieressä
ViestiLähetetty: 11.07.2012 21:42 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Tapsa 62 kirjoitti:
kokemjne kirjoitti:
huu huu Tapsa ,,,,mistä tiedät ,että se on NTC eikä PTC
Väliäkö sillä jompikumpi... :lol:
Onhan sillä väliä, nuo kun toimivat varsin erityyppisesti. Perinteinen PTC on kytkintyyppinen (PTC:stä puhuttaessahan ei tarkoiteta yleensä esim. Pt100:sta). Kukaan tuskin yrittää sellaisella tehdä jatkuvaa mittausta lämpötilasta.

Espanjalaiset ilmoittavan vanhakoppaiseen osalle 8030 kahdet eri arvot. Uusikoppaisen arvoja ei ole, olisivatkohan samat? Ilmastoinnin ohjausyksikkö on kyllä muuttunut ainakin liittimiltään erilaiseksi. Toinen on matkustaman lämpötila-anturi ja toinen on "mikroturbiini". Matkustamon lämpötila nopeasti kuvaajalta luettuna jotakuinkin 8 kΩ/2,2 V @ 15°C, 6,5 kΩ/1,95 V @ 20°C, 5 kΩ/1,65 V @ 25°C ja tuo "mikroturbiini" 16 kΩ/2,2 V @ 15°C, 12,5 kΩ/1,95 V @ 20°C, 10 kΩ/1,65 V @ 25°C. Vanhakoppaisen mittapisteet olisivat: "anturille" 5 (22V BA) - 11 (12V GR) ja "mikroturbiinille" 8 (22V BA) - 4 (12V GR), mutta uusikoopaisestahan ei 22V BA:ta taida löytyä.

Joku hyvin epsanjaa osaava voisi kääntää tuon koko ilmastointiohjeen aikansa kuluksi... tai miksei koko opastakin :D


Liitteet:
xantia_cabin_sensor.png
xantia_cabin_sensor.png [ 27.58 KiB | Katsottu 7713 kertaa ]

VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia2 sisälämpötila-anturi kellon vieressä
ViestiLähetetty: 11.07.2012 21:49 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
laakeri kirjoitti:
Tapsa 62 kirjoitti:
kokemjne kirjoitti:
huu huu Tapsa ,,,,mistä tiedät ,että se on NTC eikä PTC
Väliäkö sillä jompikumpi... :lol:
Onhan sillä väliä, nuo kun toimivat varsin erityyppisesti. Perinteinen PTC on kytkintyyppinen (PTC:stä puhuttaessahan ei tarkoiteta yleensä esim. Pt100:sta). Kukaan tuskin yrittää sellaisella tehdä jatkuvaa mittausta lämpötilasta.

Nyt on Laakerilla unohtunu jotakin... :roll:

NTC, Negative Temperature Coefficient -negatiivisella lämpötilakertoimella
PTC, Positive Temperature Coefficient- positiivisella lämpötilakertoimella

Tarkoittaa siis sitä että NTC:n resistanssi pienenee lämpötilan noustessa, kun PTC:n resistanssi kasvaa samassa tilanteessa...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia2 sisälämpötila-anturi kellon vieressä
ViestiLähetetty: 11.07.2012 22:47 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
jasu kirjoitti:
laakeri kirjoitti:
Perinteinen PTC on kytkintyyppinen (PTC:stä puhuttaessahan ei tarkoiteta yleensä esim. Pt100:sta). Kukaan tuskin yrittää sellaisella tehdä jatkuvaa mittausta lämpötilasta.
Nyt on Laakerilla unohtunu jotakin... :roll:
Ei ole unohtunut. Hyvin on muistissa tuo vielä ammattikoulun opeista. Jos menee ostamaan PTC-vastuksen, saa todennäköisesti melko lailla kytkintyyppisen vastuksen, jonka lämpötilakerroin tosiaan on nimensä mukaisesti siinä kytkinalueen ympäristössä positiivinen, mutta voi olla muulla alueella negatiivinen.
Tässä pari googlen tarjoamaa esimerkkiä:
Kuva Kuva

Onhan toki olemassa esim. lineaarisia pii-PTC:eitä. Eikä itsellä kyllä ole tietoa, minkälaisia käyriä esimerkiksi demagnetointi-PTC:eissä on... olen tyytynyt vaan vaihtamaan samantyyppisen ehjän hajonneen tilalle. :roll:



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia2 sisälämpötila-anturi kellon vieressä
ViestiLähetetty: 12.07.2012 06:58 

Viestit: 2525
Paikkakunta: Pieksämäki
kokemjne kirjoitti:
;) no ei :mrgreen: toinen on vain positiivinen ja toinen tietenkin........... toisinpäin.

Jos se entinen on sökö ostaa samanlaisen ei tarvitse tietää mikä se on,vai ostatko koke aina samasta lehmästä lypsettyä maitoa.. :lol:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia2 sisälämpötila-anturi kellon vieressä
ViestiLähetetty: 12.07.2012 08:25 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4693
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
:D nyt vaikuttaa,että muutamissa keskusteluissa on alkanu ilmapiiri kiristyä. ja ihan turhaan . jokainen voi heittää väliin jonkun herjan ,mutta sitä on myös osattava lukea. :mrgreen:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia2 sisälämpötila-anturi kellon vieressä
ViestiLähetetty: 16.07.2012 20:31 

Viestit: 223
Paikkakunta: Janakkala
"mikroturbiini" on varmaankin ehjä, ohmit muuttuvat pienemmiksi kun anturia sormilla lämmittää. Noin 22 asteen lämpötilassa vastusta on 12 kilo-ohmia ja siitä se pienenee noin 8 kiloon. Kiitoksia mielenkiintoisesta keskustelusta.



Prestige-85, Xantia HDi Break-99,-00, Xantia V6-99, BX 19 gti 16v, Jaguar X-type 3,0 AWD saloon biogas, Jaguar X-type 2,5 AWD estate, Jaguar XJ8 (x308).
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 11 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: