Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 13 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Xantia V6 lhm vuotoja
ViestiLähetetty: 03.10.2018 09:20 
Käyttäjän avatar

Viestit: 532
Jakohihnan vaihtoa tässä suunnittelen Xantiaan ja samaan rutistukseen olisi mukava saada pari lhm vuotoa tukittua.

Toinen vuoto on hydepumpusta. Tuohon jo tilasin uudet o-renkaat. Mistä tuo pumppu yleensä vuotaa ja kuinka pieniin osiin se täytyy purkaa, että saisi nuo vuodot korjattua? Onko V6:n pumppu muuten eri kuin muissa Xantioissa?

Toinen on sitten sieltä varaajan jalasta. Mikähän tuossa on se heikko kohta ja onko korjattavissa? Taitaa tuo vuotaa enemmän tai vähemmän kaikissa lhm vehkeissä, joten ei välttämättä ole järkeä yrittää vaihto-osaa etsiä. Toki, jos jollain moinen vuotamaton on niin tarjotkaa. Tässä tuo vuotaa sen verran, että ärsyttää. Muistan joskus nähneeni avbx:n tarinan tämän purkamisesta, mutta en löytänyt sitä enää.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia V6 lhm vuotoja
ViestiLähetetty: 03.10.2018 12:03 

Viestit: 983
Paikkakunta: Vihti

Profiili WWW
Omassani vuois pumppu akselistaan. Sitrosella kävi pumppu korjauksessa silloin muutama vuosi sitten.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia V6 lhm vuotoja
ViestiLähetetty: 03.10.2018 16:12 

Viestit: 307
Minulla xm-95 pumppu vuoti. Otin pumpun auki, sisältä löytyi kovettunut o-rengas. Laitoin tilalle jousipallon o-renkaan, jonka seurauksena vuoto loppui.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia V6 lhm vuotoja
ViestiLähetetty: 04.10.2018 09:07 
Käyttäjän avatar

Viestit: 532
xs2jammu kirjoitti:
Omassani vuois pumppu akselistaan. Sitrosella kävi pumppu korjauksessa silloin muutama vuosi sitten.


En viitsi näitä teettää kun kyse kumminkin tämmöisestä harrasteautosta ja on noita kaiken maailman työkaluja tullut hankittua matkan varrella perustellen itselle, että niitä tarvitsee :D

biätare kirjoitti:
Minulla xm-95 pumppu vuoti. Otin pumpun auki, sisältä löytyi kovettunut o-rengas. Laitoin tilalle jousipallon o-renkaan, jonka seurauksena vuoto loppui.


Täytyy varmaan vaan avata tuo ja katsoa mitä syönyt. Sen verran selvittelin, että Veho ei tarjoa kaikkia pumpun tiivisteitä. Ilmeisesti akselin hihnan puoleisessa päässä on isompi o-rengas, jota ei Veho tarjoa. Tuohon ovat brittisivuston mukaan laittaneet ihan vastaavan kokoisen tavallisen o-renkaan.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia V6 lhm vuotoja
ViestiLähetetty: 04.10.2018 10:03 

Viestit: 983
Paikkakunta: Vihti

Profiili WWW
hogander kirjoitti:
xs2jammu kirjoitti:
Omassani vuois pumppu akselistaan. Sitrosella kävi pumppu korjauksessa silloin muutama vuosi sitten.


En viitsi näitä teettää kun kyse kumminkin tämmöisestä harrasteautosta ja on noita kaiken maailman työkaluja tullut hankittua matkan varrella perustellen itselle, että niitä tarvitsee :D

Juu en mäkään niitä teetä, mutta tää menikin autoliikkeen piikkiin :D


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia V6 lhm vuotoja
ViestiLähetetty: 04.10.2018 10:16 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
hogander kirjoitti:
Sen verran selvittelin, että Veho ei tarjoa kaikkia pumpun tiivisteitä. Ilmeisesti akselin hihnan puoleisessa päässä on isompi o-rengas, jota ei Veho tarjoa. Tuohon ovat brittisivuston mukaan laittaneet ihan vastaavan kokoisen tavallisen o-renkaan.

Ihan tavallisia O-renkaita näissäkin on, yleisimmin käytettyä materiaaliakin ovat eli nitriilikumia joka on suositeltu materiaali mineraaliöljyjen kanssa. Jos sitten lämmönkestoa enemmän haluaa, niin Viton on vaihtoehto, mutta se ei ole ihan niin hyvin muotoutuvaa kuin NBR joten sen kanssa saattaa saada pientä tihkua...

Onkos kyseessä pumpun uudempi versio, eli 6+2 mäntäinen jossa on isoja tulppia säteittäisesti? Niissä on ollut mäntien tulppien alla olevien O-renkaiden vuototaipumusta. Sekä putken lähdön alla olevan liitoksen O-renkaassa myös... Vanhemmat viisimäntäiset ovat vähän jänniä purettavia ja haastavia kasattavia, mutta ilmeisesti ei ole sellaisesta nyt kyse..? Seitenmäntäiset ovat sitten taas oma juttunsa, purettaviksi suunniteltujakin jopa...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia V6 lhm vuotoja
ViestiLähetetty: 04.10.2018 10:41 
Käyttäjän avatar

Viestit: 532
jasu kirjoitti:
hogander kirjoitti:
Sen verran selvittelin, että Veho ei tarjoa kaikkia pumpun tiivisteitä. Ilmeisesti akselin hihnan puoleisessa päässä on isompi o-rengas, jota ei Veho tarjoa. Tuohon ovat brittisivuston mukaan laittaneet ihan vastaavan kokoisen tavallisen o-renkaan.

Ihan tavallisia O-renkaita näissäkin on, yleisimmin käytettyä materiaaliakin ovat eli nitriilikumia joka on suositeltu materiaali mineraaliöljyjen kanssa. Jos sitten lämmönkestoa enemmän haluaa, niin Viton on vaihtoehto, mutta se ei ole ihan niin hyvin muotoutuvaa kuin NBR joten sen kanssa saattaa saada pientä tihkua...

Onkos kyseessä pumpun uudempi versio, eli 6+2 mäntäinen jossa on isoja tulppia säteittäisesti? Niissä on ollut mäntien tulppien alla olevien O-renkaiden vuototaipumusta. Sekä putken lähdön alla olevan liitoksen O-renkaassa myös... Vanhemmat viisimäntäiset ovat vähän jänniä purettavia ja haastavia kasattavia, mutta ilmeisesti ei ole sellaisesta nyt kyse..? Seitenmäntäiset ovat sitten taas oma juttunsa, purettaviksi suunniteltujakin jopa...


Tuo 6+2 tämä ymmärtääkseni on. Nuo tulppien ja putkien o-renkaat on tulossa, sekä tuonne pumpun perään tuleva iso o-rengas.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia V6 lhm vuotoja
ViestiLähetetty: 04.10.2018 22:51 
Käyttäjän avatar

Viestit: 373
Tiivisteiden koot:
6 kpl 16 x 2
2 kpl 19 x 2.4
1 kpl 44 x 3 (vaihtoehtona 44,2 x 3)
1 kpl 36 x 2,5 (jousipallon tiiviste)
1 Akselitiiviste 15 x 24 x 7
tai
2 Akselitiiviste 15 x 24 x 5

Ja se ura niissä tulpissa ei ole tiivisteura kuten eräs ammattitaitoinen korjaamo oletti.


Liitteet:
PTiiviste.jpg
PTiiviste.jpg [ 26.97 KiB | Katsottu 8724 kertaa ]
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia V6 lhm vuotoja
ViestiLähetetty: 05.10.2018 09:23 
Käyttäjän avatar

Viestit: 532
INikki kirjoitti:
Tiivisteiden koot:
6 kpl 16 x 2
2 kpl 19 x 2.4
1 kpl 44 x 3 (vaihtoehtona 44,2 x 3)
1 kpl 36 x 2,5 (jousipallon tiiviste)
1 Akselitiiviste 15 x 24 x 7
tai
2 Akselitiiviste 15 x 24 x 5


Kiitoksia näistä mitoista. Täytyypä käydä hakemassa nuo puuttuvat.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia V6 lhm vuotoja
ViestiLähetetty: 02.08.2019 17:33 
Käyttäjän avatar

Viestit: 532
Kuva

Tuolla välissä on kai se akselitiiviste. Mitenköhän tuo akseli taasen irtoaa tuosta rungosta? Vähän vastaavanlainen rakenne oli geesun öljypumpussa. Siihenkään en keksinyt kuinka saisi purettua. Onko edes purettavaksi tarkoitettu? Kuvan palikka siis V6 Xantian hydraulipumpusta.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia V6 lhm vuotoja
ViestiLähetetty: 04.08.2019 12:02 
Käyttäjän avatar

Viestit: 532
Tämän inspiroimana kokeilin hieman tulta ja raakaa voimaa:

http://xantia007.free.fr/01_pompe_HP_tuto.php#

Hienosti irtosi ja vielä ehjänä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia V6 lhm vuotoja
ViestiLähetetty: 09.09.2019 09:32 
Käyttäjän avatar

Viestit: 532
hogander kirjoitti:
Toinen on sitten sieltä varaajan jalasta. Mikähän tuossa on se heikko kohta ja onko korjattavissa? Taitaa tuo vuotaa enemmän tai vähemmän kaikissa lhm vehkeissä, joten ei välttämättä ole järkeä yrittää vaihto-osaa etsiä. Toki, jos jollain moinen vuotamaton on niin tarjotkaa. Tässä tuo vuotaa sen verran, että ärsyttää. Muistan joskus nähneeni avbx:n tarinan tämän purkamisesta, mutta en löytänyt sitä enää.


Tämä tuli korjattua viikonloppuna. Kolme uutta O-rengasta ja yksi putkitiiviste. Aikaa meni nelisen tuntia. Ei ollenkaan paha homma. Kuvittelin huomattavasti hankalammaksi. Suosittelen tekemään sen sijaan, että katselee vihreitä tippoja parkkipaikalla ja on ainakin minun nykyisen ja menneen hydekalustoni perusteella kovin yleinen vika näissä.

Täällä hyvät ohjeet:

http://xantia007.free.fr/02_conj_disj_tuto.php

Nyt ei vuoda Xantia enää mistään! (ja öljy ei ole loppu)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia V6 lhm vuotoja
ViestiLähetetty: 09.09.2019 09:58 
Käyttäjän avatar

Viestit: 532
Sitä jäin kuitenkin ihmettelemään, että miksi se mäntä, joka on paikallaan sillä lukkorenkaalla ja jonka kiinnitys on vielä varmistettu sillä laatikkoon kiinnitetyllä lätkällä on edes irtonainen. Eihän se kaiken järjen mukaan pääse liikkumaan suuntaan tai toiseen. Tämä on kuitenkin kaiketi se joka siellä rupeaa vuotamaan. Miksei se voisi olla vain yksinkertainen kansi, joka ruuvataan sinne päähän?


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 13 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: