Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
Xantia -98 TD tempova ohjaus joustoissa http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=12097 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | Kami [ 19.07.2012 10:24 ] |
Viestin otsikko: | Xantia -98 TD tempova ohjaus joustoissa |
Nyt on esiintynyt outoa tempomista ohauskessa... Kun ajelee rauhallisesti (siis kiihdyttää hitaasti, joidenkin mielestä normaalisti ja ei tee äkillisiä ohjausliikkeitä) niin "vikaa" ei juuri huomaa. Mutta ripeässä kiihdytyksessä alkaa ohjaus vetämään vasemmalle ja kun ohjausta keskittää tulee ripeän kiihdytyksen jatkuessa aina melkoisen äkillinen heilahdus oikealle. Samanlaisia mutta kevyitä heilahduksia esiintyy esim. kaupungissa noiden kadulla olevien kaivonkansien yli ajaessa ja maantiellä urapaikkauksien kohdalla. Väljää ei ripustuksista löydy mistään ja rengasta heiluttamallakaan ei ole havaittavissa kolketta tai väljyyttä. Tänään töihin tullessa havaitsin myös mielenkiintoisen ilmiön... oikea renkaan alla kun oli pieni pätkä erittäin sileää asfalttia (lähes pelkkää pikeä kai..) piti rangas sen ylityksen ajan vinkunaa. Voisiko ohjauskulmat olla niin pielessä että se tempoo ohjausta? Rengaspaineet on tarkistettu ja ovat ok. Renkaina on 65 profiiliset 205 leveät Michelin Energy Saverit välttävällä pinnnalla. Kun auto käynnissä painelee etukulmia heilahtaa auto palautumisen yhteydessä kahdesti kevyesti eikä ajossa etupää pompota, nyökkii kyllä pehmeissä joustoissa. Huomattavaa oli kyllä että kuljettajan puolen kulmaa sai painettua noin puolet pienemmällä voimalla kuin pelkääjän puolen kulmaa. Ideoita? |
Kirjoittaja: | Tapsa 63 [ 19.07.2012 10:32 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia -98 TD tempova ohjaus joustoissa |
Kaveri Xantia tempo ja kulki mutkille,esintyi erityisesti liukkaalla talvikelissä,syy oli takakynkän laakerit,oli haritusta pyörissä,pyörät ei pahast vinossa. |
Kirjoittaja: | aaltosa [ 19.07.2012 11:51 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia -98 TD tempova ohjaus joustoissa |
Kami kirjoitti: Huomattavaa oli kyllä että kuljettajan puolen kulmaa sai painettua noin puolet pienemmällä voimalla kuin pelkääjän puolen kulmaa. Ideoita? Jos käytös muuttuu vaihtamalla etupallot päittäin, on vika ehkä löytynyt. |
Kirjoittaja: | ealab [ 19.07.2012 12:01 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia -98 TD tempova ohjaus joustoissa |
Ja aurauskulmat noin leveille kumeille lienee tarkkaa. Paljon ei saisi isompaa kulmaa olla. Kun haritusta saisi olla 0-3mm, niin tuo ääripää saattaisi olla liikaa. |
Kirjoittaja: | suwitcx2 [ 19.07.2012 12:22 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia -98 TD tempova ohjaus joustoissa |
Meille aiheutti samanlaista liikettä rikkoontuneet alatukivarren kumihelat. Vaihtamalla uudet helat molemmille puolille oireet hävisivät. |
Kirjoittaja: | Kami [ 19.07.2012 12:55 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia -98 TD tempova ohjaus joustoissa |
Kiitos vinkeistä. Testaampa tuon etupallojen vaihdon päittäin. Ja heti ensi viikolla vien aurauskulmien säätöön. Toivotaan että korjaantuu... Nuo helat kyllä saa kannatusta sen vuoksi kun juuri vaihdettiin oikean puolen alatukivarren etummainen hela. Takimmainen oli kuulemma vielä ihan piukka. Etummainen putos käsiin... Eli josko pitäis vaihtaa myös kuljettajan puolen hela... |
Kirjoittaja: | -pk- [ 19.07.2012 15:29 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia -98 TD tempova ohjaus joustoissa |
Jos historian jossain käänteessä on aurauskulmia säädelty sen vaihdetun helan ollessa jo väljähtynyt niin nyt ovat sitten pielessä kun hela piukka ja tukivarsi ojennuksessa. |
Kirjoittaja: | Natero [ 19.07.2012 21:41 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia -98 TD tempova ohjaus joustoissa |
aaltosa kirjoitti: Kami kirjoitti: Huomattavaa oli kyllä että kuljettajan puolen kulmaa sai painettua noin puolet pienemmällä voimalla kuin pelkääjän puolen kulmaa. Ideoita? Jos käytös muuttuu vaihtamalla etupallot päittäin, on vika ehkä löytynyt. Alatukivarren takahelat pitäisi vaihtaa? |
Kirjoittaja: | Kami [ 23.07.2012 17:38 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia -98 TD tempova ohjaus joustoissa |
Nyt on Xantia taas kuten pitääkin ![]() Ohjauskulmat säädetty ja rattikin on suorassa ![]() Näyttäis paperilla eniten eronneen oikean pyörän Caster, mikä oli +4o01' (o=aste) ja on säädön jälkeen +3o58' . Camber on säädetty hieman. Sitten oli Auraus pielessä aika paljon... vasen oli +0o17' ja oikea oli -0o39' ja nyt molemmat on -0o07'. Ja tosiaankin... ohjauspyörän "keskipuu" oli n. 30o vasemmalle vinossa. Nyt se on suorassa. Oli pitkästä aikaa hauska ajaa Xantulla ![]() |
Kirjoittaja: | ealab [ 23.07.2012 18:40 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia -98 TD tempova ohjaus joustoissa |
Enpä ole tietänytkään, että aurauksen/harituksen lisäksi voi muitakin kulmia säätää, Xantiasta. ![]() |
Kirjoittaja: | kokemjne [ 23.07.2012 19:23 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia -98 TD tempova ohjaus joustoissa |
uutta on minullekkin. |
Kirjoittaja: | RPekka [ 23.07.2012 23:16 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia -98 TD tempova ohjaus joustoissa |
ealab kirjoitti: Enpä ole tietänytkään, että aurauksen/harituksen lisäksi voi muitakin kulmia säätää, Xantiasta. ![]() Ei pystykään. Muut kulmat muuttuu aurauskulman muuttuessa toki. Hyvä kun tuli kuntoon, ilmeisesti puslat ei olleet enää parhaassa iskussa kun viime kesänä kulmat säädätin. |
Kirjoittaja: | Kami [ 24.07.2012 08:00 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia -98 TD tempova ohjaus joustoissa |
Lainaa: aurauksen/harituksen lisäksi voi muitakin kulmia säätää, Xantiasta Enpä tiennyt minäkään enkä tiedä nytkään ![]() ![]() |
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |