Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 1 viesti ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: HDi:n suuttimien tiivisteiden vaihto.
ViestiLähetetty: 30.07.2012 18:31 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1654
Paikkakunta: Lappeenranta
Helmikuussa ostamassani C5 2.2 HDi:ssä näytti takimmaisen moottorin päällismuovin alla tältä:
https://www.dropbox.com/s/nbdd4z4rkwogl ... .44.52.jpg

Selkeä homma, suuttimen/suuttimien tiivisteet vuotaa. Vettä tuo kaukalo täyteen ja käymään: kolme suutinta kuplii juurestaan, ainoastaan ykkönen eli vauhtipyörän puoleinen on tiivis. Paineilmalla vesi pois ja kovaa ajoa, korjataan kun jaksetaan.

Toissa viikolla kone sitten ilmoitti että remontin aika on nyt, kolmosen juuresta tuli pakokaasut suhauksen saattelemana ulos.

Ykkösen suutin, se joka ei ollut vuotanut irtosi ihan vaan ottamalla. Kolmosen suutin olikin sitten tiukemmassa mutta irtosi kiertämällä pinnapultteja aukipäin jolloin pultin alaosan olake työnsi suuttimen kiinnityslaipasta suuttimen liikkeelle. Loppumatka tuli sitten muokatulla kiintoavaimella vänkäämällä.

Kakkosen ja nelosen suutin olikin sitten tiukassa, niissä kun oli sitä nokipaskaa välissä eikä ne olleet vuotaneet kunnolla kuten tuo kolmosen suutin. Paikallinen dieselkorjaamo ei antanut minkäänlaista hinta-arviotakaan suuttimien irroitustyöstä mutta neuvoi että käytä mahdollisimman kuumaksi niin mössö pehmenee. Kaveri taas neuvoi että mutterit löysään ja kone käymään niin irtoaa heti.

Eihän nuo ihan heti olleet irtoamassa, ensimmäisellä kerralla käyttelin varmasti varttitunnin tyhjäkäynnillä, 2000 kierroksella ja ryntäyttelemällä. Ei vaikutusta. Sitten tuli se ajatus: Lexialla FAP:n regenerointi pakotetusti käyntiin niin saa ainakin lämpöjä. Ensimmäisellä yrityksellä irtosi nelosen suutin juuri ennen regeneroinnin loppua. Sen kunnostin ja sitten kakkossuuttimen kimppuun. Sekin irtosi mutta mutterit olikin ehtineet juosta kokonaan irti siinä tärinässä joten suutin irtosi noin 5 cm ylöspäin ennen kuin suutinputki toppasi sen. Samassa tuoksinnassa paluuletkukin irtosi suuttimen päästä (olin optimoinut sokat niistä pois) ja koko konehuone ui löpössä, olisiko suutinputkikin löystynyt sitten. En tiedä.

Mitä tästä opimme:
- helppo homma, kannattaa tehdä itse.
- Bilteman Suutinten jyrsintätyökalu on oiva peli tiivistepintojen puhdistukseen.
- Vanhan tiivisteen saa pois pitkällä rautatangolla jonka pää on kartio, pienin halkaisija karvan alle 7 mm. Se vasaralla napauttamalla tiivisteen reikään niin tulee kiltisti ulos.
- Tiivisteet kannattaa ostaa varaosakaupasta, alkuperäisosan numero 1981 43 joka korvattu numerolla 1981 96. Korjausosan (paksumpi) numero 1981 45. Koko 7,3x16, paksuus alkup. 1,5 mm, korjausosa 1,9 mm, tarvikeosa jopa 2,0 mm (riippuu valmistajasta).
- Muovinen ohjainholkki tärveltyy melko suurella varmuudella, maksaa vähän alle 2 euroa marmoritiskillä ja niitä menee se 4. Osanumero 1982 F2.

Tuo jyrsintätyökalu jäi ehjäksi joten sitä voi lainata minulta, samoin kuin tuo tiivisteenirroitustamppi. Sijaitsee Lappeenrannassa ja yhteyttä saa RPekka@gmail.com tai 044 591 4161.



Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 1 viesti ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: