Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
ZX:n käyntihäiriö http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=1217 |
Sivu 1/2 |
Kirjoittaja: | jusku59 [ 12.05.2009 04:47 ] |
Viestin otsikko: | ZX:n käyntihäiriö |
Naisystäväni autoon ZX 1.4 vm-96 tuli jokin käyntihäiriö, auto sammahtelee tyhjäkäynnillä ja nykäisee ikävästi joskus ajon aikaankin, vikavalo ei kuitenkaan pala. Epäilimme syyksi tukkeutunutta polttoainesuodatinta. Suodattimen vaihto auttoikin mutta vain vähän aikaa, vika ilmaantui uudelleen. Tietäiskö joku asiantuntija mistä vikaa voisi alkaa etsiä, onko tankki täynnä "paskaa" vai voisiko vika olla polttoainepumpussa ? |
Kirjoittaja: | Lemon [ 12.05.2009 21:12 ] |
Viestin otsikko: | Re: ZX:n käyntihäiriö |
Tutulta kuullostaa. Oma zäksäni, 1.4 -93, käyttäytyy samoin. Onneksi kumpikin noista vioista ilmenee harvoin. Omituisinta on, että se syksyllä sammui paljon herkemmin kuin nyt, vaikka en ole tehnyt mitään vian korjaamiseksi, kun taas nykäisyt tuntuisi vähän lisääntyvän. Ota tuosta oikkuilusta sitten selvää... ![]() |
Kirjoittaja: | Lemon [ 13.05.2009 23:38 ] |
Viestin otsikko: | Re: ZX:n käyntihäiriö |
Eiks kellään todellakaan ole antaa mitään neuvoa hienojen zxien, tulevien keräilykohteiden, käymisongelmaan? |
Kirjoittaja: | laakeri [ 14.05.2009 07:36 ] |
Viestin otsikko: | Re: ZX:n käyntihäiriö |
jusku59 kirjoitti: Naisystäväni autoon ZX 1.4 vm-96 tuli jokin käyntihäiriö, auto sammahtelee tyhjäkäynnillä ja nykäisee ikävästi joskus ajon aikaankin Koska tuossa ei lisäilmaluistia/tyhjäkäynninsäätöventtiiliä ole, vaan se työntää sillä tapilla kaasuläppää (kai muistan oikein?), niin tyhjäkäynninsäätöpiirin ongelma tuo tuskin on, koska ajon aikana tekee. Melko "normaalilta" monojetin käytökseltä tuo kyllä kieltämättä kuulostaa. Muttamutta, missä ajotilanteissa se tuon nykäyksen tekee?
|
Kirjoittaja: | jusku59 [ 14.05.2009 17:52 ] |
Viestin otsikko: | Re: ZX:n käyntihäiriö |
Nykäisy tuntuu joka ajotilanteessa, nopeudesta riippumatta. mitä kovempi on vauhti niin sen ikävämmältä nykäisy tuntuu. Nyt sitka sammui parkkipaikalle tultaessa ja ei lähde enää ollenkaan käyntiin, ei edes pienintäkään lupausta. Kutunko romiksen miehen hakemaan...... ![]() |
Kirjoittaja: | Roplaaja [ 14.05.2009 19:22 ] |
Viestin otsikko: | Re: ZX:n käyntihäiriö |
Meillä on 1.4 mutta vanhempi, vm92. Siitä osaisin kertoa mitkä pinnit laitetaan oikariin että bensapumpu saa virtaa koko ajan. Siloin kuulee takapenkin alta surinaa. Tossa uudemmassa voi olla erilaiset heebelit. Et maininnut paljonko on kilsoja että onko pumpulle tullut mitta täyteen Vanhemmassa on kaksoisrele siellä ECU purkissa yhdellä pitkällä liittimellä. Meidän ZX nikotteli viime kesänä, kulki hetken huonosti kun kaasu pohjassa ja muutaman kilsan jälkeen pysähtyi lopullisesti. Se oli helppo selvittää kun ei tullut minkäänläistä kipinää startaressa. Sytytyksen hybridi oli sökö. Motonetista uusi ja heti kunnossa. Auto vaan hajosi silloin 200 km päähän metsätielle joten tuli kokeitua junakyytiä kotiin, uusi kokemus kun pitää ajatella positiivisesti |
Kirjoittaja: | jusku59 [ 14.05.2009 19:35 ] |
Viestin otsikko: | Re: ZX:n käyntihäiriö |
Kilsoja sitkassa on 230 tuhatta. Bensapumppu surahtaa kyllä kun virran laittaa päälle.. että jotakin henkee siinä vielä on. Oireet viittais vahvasti kosketusvian suuntaan mutta missä.... siinäpä viikonlopuksi tutkimista. |
Kirjoittaja: | laakeri [ 15.05.2009 07:41 ] |
Viestin otsikko: | Re: ZX:n käyntihäiriö |
jusku59 kirjoitti: Nyt sitka sammui parkkipaikalle tultaessa ja ei lähde enää ollenkaan käyntiin, ei edes pienintäkään lupausta. Hyvä, nythän vianhaku helpottui. Kumpaa jää vajaaksi: kipinää vai bensaa?
|
Kirjoittaja: | jusku59 [ 16.05.2009 16:24 ] |
Viestin otsikko: | Re: ZX:n käyntihäiriö |
No nyt vika on paikannettu sytytyspuolelle, kipinääei näy ei kuulu... ![]() ![]() |
Kirjoittaja: | Roplaaja [ 16.05.2009 17:26 ] |
Viestin otsikko: | Re: ZX:n käyntihäiriö |
Ilmeisesti virtalukko on ehjä koska se antoi aluksi virran bensapumpulle. Silloin pitäisin todennäköisimpänä vikapaikkana sytytyksen ohjainyksikköä. Se on sellanen pieni mutiainen sylinterinkannessa. Helppo vaihtaa, minä tein sen rankkasateessa vaimon pitäessä sateenvarjoa. maksaa motonetissä 27 euroa. Koonnitä se oiken ohjeiden mukaan, lämpö pitää johtua hyvin pois siitä. Minä vaihdoin samalla myös puolan kun pelasin varman päälle. Jos puolassa on vikaa niin polttaa uuden yksikön. |
Kirjoittaja: | jusku59 [ 28.05.2009 19:05 ] |
Viestin otsikko: | Re: ZX:n käyntihäiriö |
No niin, sitikka on käynyt jo useammallakin korjaamolla ja useimmiten ilman tulosta, nyt sitten eräs korjaamo arveli että moottorin ohjausyksikkö on mennyt, ja uusihan on tietenkin melkein ilmainen.... noin kolme kertaa kyseessä olevan auton arvoinen.... kele... ![]() Hyvää jatkoa vaan kaikille, toivottavasti vältytte vastaavilta ongelmita. |
Kirjoittaja: | Sitikkapuoskari [ 28.05.2009 19:17 ] |
Viestin otsikko: | Re: ZX:n käyntihäiriö |
Ainahan voi arvella. Hankala tällaisia suihkutusjärjestelmiä on etänä korjata- kyllä auto pitää saada asiantuntijan käyttämien testereihin kiinni. Paalaushan on helppo ratkaisu... ![]() |
Kirjoittaja: | jusku59 [ 28.05.2009 19:33 ] |
Viestin otsikko: | Re: ZX:n käyntihäiriö |
Joo, eipä vikaa etänä ole etsittykään, testerissä on ollut kiinni mutta ei ilmoita mitään vikaa, myöskään vikavalo ei ole palanut koskaan.... siispä ollaan arvelujen varassa... ja sitikkakorjaamon miehetkin öljyinen sormi suussa ![]() |
Kirjoittaja: | kokemjne [ 28.05.2009 21:03 ] |
Viestin otsikko: | Re: ZX:n käyntihäiriö |
![]() |
Kirjoittaja: | m.möykky [ 28.05.2009 21:30 ] |
Viestin otsikko: | Re: ZX:n käyntihäiriö |
millainen puolamysteerio siinä on? Mulla beksissä tuli vähän samanmoista häikkää. Yrityksen ja erehdyksen kautta tulin ottaneeksi puolan sieltä imusarjan alta irti ja puhdistelun jälkeen laitoin sen imutorven päälle ja kytkin piuhat ja eikun starttaamaan. Käynnistyi kuin ei vikaa olisi koskaan ollutkaan.Ruuvasin sen takaisin koneen kylkeen ja kas kummaa vika olikin yllättäen palannut. Puola taas irti ja kauas rungosta ja taas pelittää. Tulinpa ottaneeksi sen vielä paljaaseen kätöseen ja nyt alkaa jo hiukset vähitellen suoristua sen tärskyn jäljiltä |
Kirjoittaja: | jusku59 [ 29.05.2009 04:36 ] |
Viestin otsikko: | Re: ZX:n käyntihäiriö |
Tässä on ilmeisesti virranjakaja ja puola samassa paketissa, siitä lähtee vain tulpille menevät johdot elikkäs neljä paksua johtoa, nyt en tarkkaan muista mitä muita johtoja siihen tulee. Korjaamon mies oli kertonut että virta pensapumpulle tulee jotenkin väärin mutta bensapumppu on muuten kunnossa. Tarkemmin en osaa kertoa kun en itse ole ollut keskusteluissa asentajan kanssa. |
Kirjoittaja: | ealab [ 29.05.2009 07:40 ] |
Viestin otsikko: | Re: ZX:n käyntihäiriö |
jusku59 kirjoitti: Tässä on ilmeisesti virranjakaja ja puola samassa paketissa, siitä lähtee vain tulpille menevät johdot elikkäs neljä paksua johtoa, nyt en tarkkaan muista mitä muita johtoja siihen tulee. Korjaamon mies oli kertonut että virta pensapumpulle tulee jotenkin väärin mutta bensapumppu on muuten kunnossa. Tarkemmin en osaa kertoa kun en itse ole ollut keskusteluissa asentajan kanssa. Se on vain puolapaketti. Siinä on myös pistoke, johon tulee suora plus virta-avaimen kautta, ja 2 johdinta ECU: lta, katkojilta, niiltä mitkä katkovat puolien virtaa. Tarvitaan yleismittari: Nyt voisi aluksi mitata tulpanjohdot. Niissä pitäisi olla vastusta muutamia kilo-Ohmeja. Jos ei ollenkaan vastusta, niin johtimet väsähtäneet ja uusittava. Pistokkeesta mitataan keskimmäinen, tai toinen keskimmäisistä liittimistä, virrat päällä. Pitäisi löytyä akkujännite. Toisessa keskimmäisestä, jos 4 liitintä on ehkä 2,2uF:n kondensaattori joka on kiinnitetty moottorin kanteen. Laitimmaisissa liittimissä on puolan komennot. Ne voinee tarkistaa merkkilampun avulla; lamppu, tms. liitetään toiseen laitimmaiseen ja keskimmäiseen liittimeen, pitäisi vilkkua startatessa. Sama toisesta laitimmaisesta. Puolijohdekatkojat toimivat periaatteessa samoin, kuin mekaaninen katkoja. Tarkista myös anturi, sen liitokset, vauhtipyörältä/ kytkinkopasta. Se voi olla pois pelistä ja siten sytytysimpulssit/ sytytyksen ajoitukset puuttuvat. Missä kunnossa on konehuoneen maadoitus- ja muut liitokset, liittimet. Näidenkin kunnossapidosta on ollut juttua. Voihan olla, että vika ei ole näissä, mutta tuleepahan tarkistettua ja rajoitettua vikamahdollisuudet. Siitä on hyvä jatkaa! |
Kirjoittaja: | piippumies [ 29.05.2009 07:46 ] |
Viestin otsikko: | Re: ZX:n käyntihäiriö |
Jos testilaite kertoo ettei vikaa niin kyllä se sitten on ihan perusjohto meininki eikö ne siellä korjaamolla osaa mittaa perusasioita yleismittarilla.. Aina ne pelottelee että tulee niin kalliiksi. Boxeja saa käytettynä niinkuin muitakin palikoita varaosa haulla eikä maksa kuin murto osan uudesta. Oma bäxäni olis mennyt paaliin pikkuvian takia jollen sitä olis pelastanu. Entinen omistaja oli jo kilvet vieny pois onneksi ehdin väliin. Nyt autolla ajettu jo kaksivuotta ilman murheita. Korjasin johdot ja vaihdoin eculootan n.100€ meni aikaa kun en ole mikään sähköpena,sitkeästi vaan tutkien kytkentäkaaviot sylissä. Pitäis onnistua ammattimieheltä helposti. Kytkentäkaavioita löytyy tuohon multa. |
Kirjoittaja: | suwitcx2 [ 29.05.2009 08:07 ] |
Viestin otsikko: | Re: ZX:n käyntihäiriö |
Onko nokkahihna voinut vaihtaa hammasta? Ei käynnisty jos on yhden hampaan pielessä. |
Kirjoittaja: | piippumies [ 29.05.2009 08:12 ] |
Viestin otsikko: | Re: ZX:n käyntihäiriö |
Ja onko niinkin yksinkertaista katsottu kuin ykk anturin liitin.. Ei tule kipinää eikä vikavalo pala. Veljellä oli tuollainen vika samanlaisessa pelissä. Ja taas korjaamo pelotteli ties millä. Juuri tarkastelin varaosa.fi sivustoa niin ko. Auton boxjea löytyy 31 kpl hinta keskimäärin 120€ ei paha tonnin palikasta |
Kirjoittaja: | kokemjne [ 29.05.2009 19:13 ] |
Viestin otsikko: | Re: ZX:n käyntihäiriö |
ei siellä mikään älypäävika ole. omakohtainen kokemus suunnilleen vastaavasta ruiskusta menneiltä vuosilta ( ruisku oli Bosch 2.2 ja ZX 14 keulalla. sielläkään ei ollu ns: kunnollista sähköö pumpulla . vika löytyi puolessa tunnissa Haynesin kytkentäkaavion avulla . se myös korjattiin tuon ajan sisällä. ja auto pelaa vieläkin moitteettomasti. tarvikkeelle tuli hintaa noin 2 nykysenttiä. väri oli sininen. kysy lisää. |
Kirjoittaja: | jusku59 [ 31.05.2009 20:19 ] |
Viestin otsikko: | Re: ZX:n käyntihäiriö |
zetäksä seisoo vielä korjaamon pihassa...saamassa valohoitoa ![]() Jos moottorin älypää on mennyt niin minun käsityksen mukaan vikamuistissa täytyis kyllä ola jotain jälkiä, luulisin että myös ruiskua ohjataan sieltä kautta, vai olenko ihan väärässä ? Mistähän osaisin aloittaa vian etsinnän jos polttoainepumppu saa väärin virtaa? Mihin kohtaa kokemjne laitoit sen sinisen liittimen...maadoituspuolellekko ? ![]() |
Kirjoittaja: | kokemjne [ 31.05.2009 20:30 ] |
Viestin otsikko: | Re: ZX:n käyntihäiriö |
eti ihan ensin se Haynesin opas ja jos osaat lukea kytkentäkaavioita ,niin eti oikea sivu siitä kirjasta ( löytyy yleensä auton vm:n ja moottorin perusteella ) sitten aloita homma tutkimalla tuleeko kaikille tarvittaville laitteille sähköt suoraan akulta ja sitten myös sähköt jotka tulevat virtalukon takaa. sieltä konehuoneesta löytynee sellainen vaalean ruskea pitkulainen rele. aloita sen liittimen sähköjen tutkinta ( siinä on enemmän napoja kuin tavallisessa releessä ) sille liittimelle/releelle tulee akulta suoraan virta muutamaan nastaan . se rele jakaa sähköt pumpulle ja muulle sytty ja ruisku laitteille. tutki nuo ensin . sen kaavion tarvii nokan eteen ,että osaat seurata oikeita nastoja ja piuhoja oikein. |
Kirjoittaja: | laakeri [ 01.06.2009 08:14 ] |
Viestin otsikko: | Re: ZX:n käyntihäiriö |
suwitcx2 kirjoitti: Onko nokkahihna voinut vaihtaa hammasta? Ei käynnisty jos on yhden hampaan pielessä. Kyllä muuten käynnistyy. Been there, done that. 1.4:lla ZX:llä nimenomaan siis. Outoa ääntä pitää ja se vähäinenkin voima on poissa, kilometri piti ajaa varmistukseksi ennen kuin uskoin.jusku59 kirjoitti: Jos moottorin älypää on mennyt niin minun käsityksen mukaan vikamuistissa täytyis kyllä ola jotain jälkiä, luulisin että myös ruiskua ohjataan sieltä kautta, vai olenko ihan väärässä ? No mitäpä, jos se onkin hajonnut niin, ettei vikamuistikaan pelaa? No mutta, ehkäpä asia kannattaa tutkia. Ja antaa niiden pelkän testerin kiinni tunkevien ja voivottelevien korjaamoiden olla. Skooppia vaan ECU:n sytkänohjaus lähtöön kiinni ja katsoo yrittääkö sytytellä vai ei. Jos kyllä, niin eiköhän se ECU:n osalta pelaa, jos ei niin, sitten voi kokeilla ECU:a vaihdella. Pitääkin penkoa joskus osaläjää, olisko tuollaisen ECU vielä jäljellä vai olenko myynyt pois. Muutaman kympin arvoinenhan moinen on yleensä ollut.
|
Kirjoittaja: | jusku59 [ 01.06.2009 22:25 ] |
Viestin otsikko: | Re: ZX:n käyntihäiriö |
zetäksä on nyt sitten haettu pois valohoidosta. korjaamon selostus viasta on tälläinen: Luettu vikakoodit, ei vikakoodeja. Ei pyörimisnopeustietoa ohjainlaitteelle. Mitattu ohjainlaitteen syötöt ja maatot sekä asentoanturi tiedot, ne on ok. Kampiakselin asentosingnaali virheellinen ohjainlaitteen kampa kiinni ollessa, eli kun ohjainlaitteen kampa irti singaali ok. Kokeiltu myös toisella ohjainlaitteella, tulos sama. Siinäpä sitä sitten onkin miettimistä... ![]() |
Sivu 1/2 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |