Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Ikuisuusaihe: Xantian öljynkulutus
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=1221
Sivu 1/2

Kirjoittaja:  FRAISER [ 12.05.2009 13:23 ]
Viestin otsikko:  Ikuisuusaihe: Xantian öljynkulutus

Xantiani (vm. -93, 1,8i, 273tkm) kuluttaa melko reippaasti moottoriöljyä (synteettinen 5W-40) - jopa 1l/tkm. Tiputtelua parkkipaikoille en ole havainnut. En ole myöskään havainnut vuotoa kannentiivisteen kohdalta. Pakokaasut eivät ole sinertäviä, joskin talvisin olen ollut huomaavinani muihin autoihin verrattuna runsaampaa pakokaasun muodostusta. Pakokaasuissa lisäksi hento pistävä sivuhaju.

Olen aiemmin lukenut vanhasta sitruunapatongista, että yleisin syy Xantioiden suurentuneelle öljynkulutukselle olisi kuluneet venttiilivarsien kumit - ollaanko täällä yhä samaa mieltä? Eräs Citroen-korjaamo oli sitä mieltä, että venttiilien kumit tuskin kelpaavat selitykseksi öljynkulutukselle

Kirjoittaja:  r_a_n_u [ 12.05.2009 13:43 ]
Viestin otsikko:  Re: Ikuisuusaihe: Xantian öljynkulutus

Todennäköisin syy kovettuneet venttiilinvarsien kumit.
Perusteliko se Citroen-korjaamo mitenkään sitä epäilyään?

Kirjoittaja:  FRAISER [ 12.05.2009 14:11 ]
Viestin otsikko:  Re: Ikuisuusaihe: Xantian öljynkulutus

Eivät juurikaan perustelleet näkemystään - muistaakseni sanoivat, että Xantian öljynkulutusongelman korjaaminen edellyttää yleensä moottorin alaosien remonttia (mitä lieneekään tarkoittanut?). Tuosta on muutama vuosi aikaa enkä silloin oikein osannut kysyä tarkemmin.

Vaikka en olekaan asiantuntija, mitä tulee autojen syvällisempään tekniseen ymmärtämiseen, niin ko. korjaamosta (ei ole Veho) olen saanut hyvää palvelua kohtuu hinnalla, ja käsittääkseni ko. korjaamo on myös Citroen-ihmisten suosiossa.

Kirjoittaja:  RPekka [ 12.05.2009 15:31 ]
Viestin otsikko:  Re: Ikuisuusaihe: Xantian öljynkulutus

FRAISER kirjoitti:
muistaakseni sanoivat, että Xantian öljynkulutusongelman korjaaminen edellyttää yleensä moottorin alaosien remonttia

Ainakin ihan ensimmäisissä 1,8 8V -koneisissa oli ongelmia mäntien/männänrenkaiden kanssa. Liekö niitä peruja sitten tuo epäilys.

Kirjoittaja:  kaselin [ 12.05.2009 15:47 ]
Viestin otsikko:  Re: Ikuisuusaihe: Xantian öljynkulutus

Pa....ka puhetta vettiilivarrenkumit vaihtoon jo loppuu öljynkulutus nim.kokemusta on :mrgreen:

Kirjoittaja:  isokissa [ 12.05.2009 22:56 ]
Viestin otsikko:  Re: Ikuisuusaihe: Xantian öljynkulutus

Lämpimänä minuutti-pari tyhjäkäyntiä ja sitten kunnon polkaisu. Jos pukkaa sinisen pilven, niin kumit vaihtoon :o

Kirjoittaja:  avbx [ 12.05.2009 23:59 ]
Viestin otsikko:  Re: Ikuisuusaihe: Xantian öljynkulutus

Eikös katalysaattori poista tehokkaasti sinisen värin pakokaasusta. Yksi ääni venttiilivarren kumeille.

Kirjoittaja:  ealab [ 13.05.2009 06:53 ]
Viestin otsikko:  Re: Ikuisuusaihe: Xantian öljynkulutus

"Venttiilikumit", aivan tyypillistä.

Kirjoittaja:  FRAISER [ 13.05.2009 11:37 ]
Viestin otsikko:  Re: Ikuisuusaihe: Xantian öljynkulutus

Kiitos kommenteista.

Rasittaako öljyn vuotaminen pakokaasuihin pitemmän päälle katalysaattoria?

Mitä kannattaa maksaa venttiilikumien vaihtorempasta? Kokemuksia?

Kirjoittaja:  kaselin [ 13.05.2009 16:11 ]
Viestin otsikko:  Re: Ikuisuusaihe: Xantian öljynkulutus

Rasittaa ja ei "vääränmerkkinen" auto tehnyt samaa 5 vuotta ja katti kunnossa hintaa vaihdolle en osaa sanoa koska teen kaikki rempat itse. :mrgreen:

Kirjoittaja:  Cikatti [ 13.05.2009 18:23 ]
Viestin otsikko:  Re: Ikuisuusaihe: Xantian öljynkulutus

Varsinkin noilla kilometreillä voi todeta helposti, venakumit ovat lasittuneet koviksi.
Kumma kyllä mutta aina ei tuo sinisyys näy vaikkei olis kattiakaan, mikäli katti nyt väriä poistais, tuskin poistaa.
Palaminen voi olla vaan normaalia nokeavampaakin. Mun 6-sylinterinen, 24 venttiilinen prätkä vei kovettuneiden venakumien kautta litran öljyä 200 kilsalla ja sinistä ei näkynyt missään vaiheessa, tosin ehkä nokista savua kylläkin tuli tuolla kulutuksella :mrgreen:
Kulutusta ei tosin ollut lainkaan kaupunkiajossa mutta het kun polkaisi 200 km matka-ajoa niin johan paloi ööliä.

Kirjoittaja:  ealab [ 13.05.2009 20:00 ]
Viestin otsikko:  Re: Ikuisuusaihe: Xantian öljynkulutus

Jossain "nyrkkipajassa saatetaan tehdä satasella", korjaamoissa lienee 200- 300€. Tehdä kuitenkin pitää. Miksi turhaan öljyjä polttelisi.

Kirjoittaja:  RPekka [ 13.05.2009 23:24 ]
Viestin otsikko:  Re: Ikuisuusaihe: Xantian öljynkulutus

ealab kirjoitti:
Jossain "nyrkkipajassa saatetaan tehdä satasella", korjaamoissa lienee 200- 300€.


Synteettinen öljy kun maksaa halvimmillaan sen noin 3 euroa litra niin kulutuksella 1 l/1000 km eihän tuo kalliimpikaan hintahaarukan reuna ota kuin 100000 km kuolettuakseen. Jos käyttää kalliimpaa öljyä niin matkakin lyhenee ja toisaalta jotain arvoa voinee laskea sillekin ettei tartte olla yhtenään öljyä lisäämässä.

Kuten jo edellä arvailtiin niin ei se katalysaattorikaan loputtomiin öljyn polttamisen aiheuttamaa lämpökuormaa kestä.

Kirjoittaja:  laakeri [ 14.05.2009 07:43 ]
Viestin otsikko:  Re: Ikuisuusaihe: Xantian öljynkulutus

FRAISER kirjoitti:
Olen aiemmin lukenut vanhasta sitruunapatongista, että yleisin syy Xantioiden suurentuneelle öljynkulutukselle olisi kuluneet venttiilivarsien kumit - ollaanko täällä yhä samaa mieltä?
Samaa mieltä ollaan. Korjaushintaan vaikuttaa sitten toki oleellisesti se, tehdäänkö homma kansi paikoillaan vai irrotetaanko se. XU-koneen kansi ei ole kuitenkaan alta ja päältä samansuuntainen, joten tasohionta maksaa normaalia enemmän. Kannattanee siis tehdä/teettää kansi paikoillaan. Hinnasta en osaa sanoa, kun itse tehtynä on jäänyt osahintoihin.

Noiden kumien kestoon vaikuttaa öljy sitten toki paljon, eli hyvällä öljyllä päästään pitkään samoilla kumeilla.

Kirjoittaja:  ealab [ 14.05.2009 08:00 ]
Viestin otsikko:  Re: Ikuisuusaihe: Xantian öljynkulutus

Ja kumien materiaali vaikuttaa. Alkuperäiskumit ( mustat) ovat helposti kovettuvia, ehkä joissakin vuosimalleissa. On tarvike-/varaosakumeja, jotka eivät kovetu? Ne vihreät?

Kirjoittaja:  kokemjne [ 14.05.2009 21:00 ]
Viestin otsikko:  Re: Ikuisuusaihe: Xantian öljynkulutus

:o ei sitä kantta tarvii irroittaa varsikumien vaihdon vuoksi. mutta homma olisi hyvä yhdistää jakopään huollon yhteyteen ,niin ei tarvii tehdä samoja hommia moneen kertaan..
mainostan vielä ammattitaitoista pajaa ,mikäli matka osuu kohdalleen. pajan numero on : 0400-011395

Kirjoittaja:  RPekka [ 14.05.2009 21:09 ]
Viestin otsikko:  Re: Ikuisuusaihe: Xantian öljynkulutus

laakeri kirjoitti:
Noiden kumien kestoon vaikuttaa öljy sitten toki paljon, eli hyvällä öljyllä päästään pitkään samoilla kumeilla.

Kuulostaa aika uskomattomalta, miksi se öljynkestävä kumi kovettuisi jossain öljyssä nopeammin kuin toisessa. Toki on sitten "öljyvuodonlopetusaineita" ja käytetyn moottorin öljyjä joissa on ilmeisesti muovinpehmentimiä (esim ftalaatteja?) seassa jotka pystyvät pehmentämään kovettunuttakin kumia.

Kirjoittaja:  FRAISER [ 14.05.2009 22:40 ]
Viestin otsikko:  Re: Ikuisuusaihe: Xantian öljynkulutus

kokemjne kirjoitti:
:o ei sitä kantta tarvii irroittaa varsikumien vaihdon vuoksi. mutta homma olisi hyvä yhdistää jakopään huollon yhteyteen ,niin ei tarvii tehdä samoja hommia moneen kertaan..
mainostan vielä ammattitaitoista pajaa ,mikäli matka osuu kohdalleen. pajan numero on : 0400-011395


Teetättänen kumiremontin seuraavan jakopäärempan yhteydessä, joka koittaa kyllä aika pian. Hyvinkään? paja ei oikein osu kulkureittieni kohdalle, kiitos kuitenkin tarjouksesta!

Kun remppa on sitten joskus tehty, niin lupaan laittaa palstalle kommentin, miten kävi, oliko vaikutusta öljynkulutukseen jne...

Kirjoittaja:  Cikatti [ 15.05.2009 01:07 ]
Viestin otsikko:  Re: Ikuisuusaihe: Xantian öljynkulutus

"Kuulostaa aika uskomattomalta, miksi se öljynkestävä kumi kovettuisi jossain öljyssä nopeammin kuin toisessa."

Samoin kovettuu öölissä kuin öölissä sillä kuumuus sen kovettuman tekee... sitten puhutaan että Valvoline "korjaa" tilannetta. Tuskin korjaa tais jos korjaa niin viskositeetin takia. Itse olen havainnut varsin tällä suurkulutuslaitteella, 6-pyttyinen museo-mopolla, että kun käytän 15W-50 öljyä niin kulutus tippuu kummasti ja ihmekös tuo kun viskositeetti on rankka. Ei ole mitään järkeä käyttää 0w öljyjä koska ne tulee läpi olemattomimmastakin reiästä.

Laittakaa vaseliinia koneeseen tai vaikka ylikypsiä banaaneja mutta ei ikinä 0W-40 öljyjä.

Kirjoittaja:  ealab [ 15.05.2009 07:24 ]
Viestin otsikko:  Re: Ikuisuusaihe: Xantian öljynkulutus

Entä vanha tuttu AVR , vai mikäsenytoli. Lisäaineena.

Kirjoittaja:  xmfani [ 15.05.2009 07:30 ]
Viestin otsikko:  Re: Ikuisuusaihe: Xantian öljynkulutus

ealab kirjoitti:
Ja kumien materiaali vaikuttaa. Alkuperäiskumit ( mustat) ovat helposti kovettuvia, ehkä joissakin vuosimalleissa. On tarvike-/varaosakumeja, jotka eivät kovetu? Ne vihreät?

Tuohon sanoisin et yksi hyvä vaihtoehto on,Rellun kumit siihen,
ne on parempaa laatua.

Kirjoittaja:  laakeri [ 15.05.2009 07:44 ]
Viestin otsikko:  Re: Ikuisuusaihe: Xantian öljynkulutus

RPekka kirjoitti:
Kuulostaa aika uskomattomalta, miksi se öljynkestävä kumi kovettuisi jossain öljyssä nopeammin kuin toisessa.
Öljy kun tehdään aika monesta aineesta, niin kyllä niissä eroja on. Eipä laatuöljyissä varmaankaan merkittäviä eroja ole, mutta "kuravedet" tulevat nopeasti läpi.

Kirjoittaja:  Jari79 [ 15.05.2009 07:57 ]
Viestin otsikko:  Re: Ikuisuusaihe: Xantian öljynkulutus

Todettua ja koettua.

Peugeot 405, ajettu noin 230 tkm, öljyinä Mobilin ykköset, olisko 0W-40. Vajaa viivojen väli meni 10 tkm eli normi vaihtovälillä. Ei sinistä tms vaivaa. Päätin säästää ja vaihdoin Valvolinen öljyyn, niitä kun lahtelainen Ranskisten osiin erikoistunut kauppa kauppasi. Ei olis kannattanut. Venavarren kumit meni muutamassa tuhannessa siihen kuntoon, että liikennevaloihin pysähtyessä sininen savu saartoi auton molemmin puolin. Positiivista oli, se että kukaan ei roikkunut puskurissa. Eli on niissä eroa ja jos jokin pysyy sisällä sitä ei vanhemmassa autossa kannata mennä vaihtamaan.

Kirjoittaja:  Roplaaja [ 15.05.2009 09:25 ]
Viestin otsikko:  Re: Ikuisuusaihe: Xantian öljynkulutus

Minusta aika on vielä isompi tekijä kumien korppuuntumiseen. Mun yhdessä sitikasa oli 100 t. km ajettu mutta ikää yli 10 vuotta ja öljyä alkoi talven seisokin jälkeen yllättäen kulua julmetusti. Se kulutus alkoi välittömästi käyttöönoton jälkeen, luultavasti joku kumi mureni. Oliskohan niin että tälläsessä kurppu-kumi-tilanteessa öljyn laadun vaihtaminen olisi kriittisempää. Vaihdoin siihen kumit kantta irrottamatta ja ne kaikki vanhat kumit mureni käsiin. Ikä oli kovettanut ne. Jos kaikki kumit kuitenkin kestää yli kymmenen vuotta niin ei sillä ole väliä millaset tutit sinne tökkää ellei autolla aio ajaa yli 20 vuotta.
Seuraavissa rempoissa olen irrottanut kannen ja samalla hionut venttiilien pinnat, tee-se-itse miehelle helpompaa.
Kaikissa tapauksissa öljyn kulutus on pudonnut olemattomaksi eikä sillä ole väliä mitä öljyä käyttää.

Kirjoittaja:  laakeri [ 15.05.2009 10:21 ]
Viestin otsikko:  Re: Ikuisuusaihe: Xantian öljynkulutus

Jari79 kirjoitti:
Peugeot 405, ajettu noin 230 tkm, öljyinä Mobilin ykköset, olisko 0W-40. Vajaa viivojen väli meni 10 tkm eli normi vaihtovälillä.
Kova kulutus ollut. Vanin moottorilla on ajettu 270 Mm (kaapelimies tietänee, onko kumeja vaihdettu?)... eipä tuo öljyn pinta ole niin paljoa vaihtovälillä laskenut, että huomaisi. Öljynä tietenkin Total Quartz 9000, mitä sitä nyt huonommilla ajamaan...

Sivu 1/2 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/