|
Kirjoittaja |
Viesti |
Teme-74
|
Viestin otsikko: Xantia joustintuet Lähetetty: 01.02.2013 00:22 |
Viestit: 7 Paikkakunta: Tampere
|
Xantia 1.8 1994 mallia olevaa kävin tänään katsastus asemalla näyttämässä. Vikalappuun tuli merkintä (joustintukien yläpään kiinnitys ruostevaurioitunut edessä vas+oik). Katsastusmies sanoi että se on neljällä pultilla kiinni ja uusia pitää. Nyt en vaan tajua mikä tuon osan oikea nimi on, en nimittäin ole motonetista ja sitroselta vastaavaa osaa hoksannut. Jospa joku viisaampi selventäis hiukan ?
|
|
|
|
 |
Les Excentriques
|
Viestin otsikko: Re: Xantia joustintuet Lähetetty: 01.02.2013 00:29 |
Viestit: 1557 Paikkakunta: Tampere
|
Saattaa olla syytä kiitollisuuteen katsastusmiestä kohtaan, koska näiden pettäessä joustintuet tulisivat kohottamaan konepeltiä.
Kommenttini sisältävät henkilökohtaisiin kokemuksiini ja yleiseen elämänkatsomukseeni perustuvaa tietoa, josta johtuen virheiden mahdollisuus ei ole poissuljettu, joskin kokonaisuuden huomioiden vähäinen.
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Xantia joustintuet Lähetetty: 01.02.2013 00:37 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Teme-74 kirjoitti: Xantia 1.8 1994 mallia olevaa kävin tänään katsastus asemalla näyttämässä. Vikalappuun tuli merkintä (joustintukien yläpään kiinnitys ruostevaurioitunut edessä vas+oik). Ei taida sitrosen hinnastossa näkyäkään '94:een. Jos nyt noita kulmasulkuja oikein tulkitsen, niin nuo ovat uudempaan: Lainaa: XANTIA ETUJOUSEN YLÄTUKI VAS >8208 8519> 258,00 Eur XANTIA ETUJOUSEN YLÄTUKI OIK >8208 8519> 258,00 Eur Servicestä löytyy: Mekaniikka / Jousitusasennelma / ETUJOUSITUS SYLINTERIPIIRI / XU7JP-RUISKU TAI XU7JP4-RUISKU TAI XU5JP-RUISKU TAI XU7JB-RUISKU / HYDR. JOUSIPALLON KANNATIN: Lainaa: 5271 E1 VASEN - TEHOSTETTU OHJAUS JA EI HYDRACTIVE-JOUSITUSTA + 5271 92 (01) SAAKKA O 7244 302,00 EUR Lainaa: 5271 E4 OIKEA - TEHOSTETTU OHJAUS JA EI HYDRACTIVE-JOUSITUSTA + 5271 92 (01) SAAKKA O 7244 302,00 EUR
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
black_van
|
Viestin otsikko: Re: Xantia joustintuet Lähetetty: 01.02.2013 07:47 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Nummela
|
Ei muuta kuin metsästämään yksityisiltä käytettyjä ehjiä ylätukia. Tässä luettavaa viewtopic.php?f=9&t=2550
Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
|
|
|
|
 |
Teme-74
|
Viestin otsikko: Re: Xantia joustintuet Lähetetty: 01.02.2013 08:36 |
Viestit: 7 Paikkakunta: Tampere
|
black_van kirjoitti: Ei muuta kuin metsästämään yksityisiltä käytettyjä ehjiä ylätukia. Tässä luettavaa viewtopic.php?f=9&t=2550Jep jep, Tuon eilen lukasinkin mutta ajattelin hiukan varmistella käsitystä asiasta. Tilannehan on se ettei 2 x (200e-300e) tuohon enää kannata laittaa. Itse asiassa muutamalla satkulla saa katsastettuja Xantioita ja uudempanakin. Täytyy hiukan miettiä tos vaihtoehtoja mihin päätyis. Kiitoksia vastauksista!
|
|
|
|
 |
Teme-74
|
Viestin otsikko: Re: Xantia joustintuet Lähetetty: 01.02.2013 09:41 |
Viestit: 7 Paikkakunta: Tampere
|
Sen verran tuota pääsin katsastusasemalla näkemään että kuvassa näkyvä http://i88.photobucket.com/albums/k193/ ... CN6763.jpg"rengas" mikä on neljällä pultilla kiinni on poikki tai oikeastaan katsastusmies sorkkaraudalla vähän kokeili alta ja väänsi sen poikki. Ei siis sen kummemmin sanonut ku että "toi täytyy vaihtaa ja että niitä saa ihan varaosina" Olettasin että mikäli katsastusmies olisi todennut tuon vaaralliseksi, olisi laittanut myös ajokieltoon. Uskaltaako tuolla ajaa minkä verran ?
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Xantia joustintuet Lähetetty: 01.02.2013 10:00 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Teme-74 kirjoitti: Uskaltaako tuolla ajaa minkä verran ? Kuskin kantista kiinni. Odotettavissahan on jotain tuommoista tuhoa ja ajamisen hankaloitumista (kuva googlella etsitty): 
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
KKA
|
Viestin otsikko: Re: Xantia joustintuet Lähetetty: 01.02.2013 13:25 |
Viestit: 329 Paikkakunta: Kotka
|
Muutamalla satasella tosiaan saa xantioita,mutta niissä on suurimmassa osassa yhtä mätiä ne joustintuet.
Ds5 sport chic 2,0 hdi -14,peugeot 5008 hdi -12, 306 gti -00, 505 gri -88
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: Xantia joustintuet Lähetetty: 01.02.2013 15:12 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
YV:tä työnnetty. Olis kaksi uudenveroista tarjolla. ....niin, tosin on uuskoppaseen  Mikä on erona I ja II-kopan ylätuissa? Eikö käy ristiin?
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
idefix
|
Viestin otsikko: Re: Xantia joustintuet Lähetetty: 01.02.2013 16:13 |
Viestit: 1219 Paikkakunta: Ulvila
|
Cikatti kirjoitti: YV:tä työnnetty. Olis kaksi uudenveroista tarjolla. ....niin, tosin on uuskoppaseen  Mikä on erona I ja II-kopan ylätuissa? Eikö käy ristiin? Molemmissa samat ovat, mutta eroa on puolella. Eli kuskin puoleinen eroaa vänkärin puoleisesta ja päin vastoin. Helppo homma vaihtaa ja kannattaa tosiaan käytettyjä ostaessa tsekata sen vulkanoidun kumin alle, siellä se ruoste pääsee muhimaan. Temeelle vinkiksi, että tästä meidän läheltä olevasta autopurkaamosta voisi löytyä useampiakin vaihtoehtoja kohtuu hintaan. Kohtuu hintaan vaikuttaa se, että siellä voit itse purkaa osan jos se ei ole hyllyssä. Siellä on muutamia xantioita pihassa ja olen itsekin hakenut sieltä itse purkaen tavaraa. Siaitsee Nakkilassa, mutta jos cikatin ovat edullisiia, niin sieltä sitte
|
|
|
|
 |
Jeth
|
Viestin otsikko: Re: Xantia joustintuet Lähetetty: 01.02.2013 17:30 |
Viestit: 993 Paikkakunta: Seinäjoki
|
Vaikken mä mistää mitää tiedäkkää nii:
Itseasiassa näissä on kolmella eri putkikoolla olevaa ylätukea
|
|
|
|
 |
Putkimies22
|
Viestin otsikko: Re: Xantia joustintuet Lähetetty: 01.02.2013 17:37 |
Viestit: 3537 Paikkakunta: Espoo
|
Jeth kirjoitti: Vaikken mä mistää mitää tiedäkkää nii:
Itseasiassa näissä on kolmella eri putkikoolla olevaa ylätukea Mää tierän, koitin nääs asentaa väärällä putkikoolla olevaa eikä se sopinu 
Volvo V70 D4 -15 A Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95 Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun) Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00 Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
|
|
|
|
 |
black_van
|
Viestin otsikko: Re: Xantia joustintuet Lähetetty: 01.02.2013 17:40 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Nummela
|
Muutenhan ne taitaa olla samanlaisia,paitsi se hydrauliputken koko joka tulee konehuoneen puolella tolppaan kiinni. remontin pystyy tekeen helposti itse,todella simppeli operaatio. Itse en ajaisi jos on pelko että voi läsähtää konepeltiin. Itse peruutin just kotipihasta kadulle kun pamahti konepeltiin. Ajoin 15metriä takaisin parkkiruutuun ja oli todella työlästä,ei meinannut auto liikkua kun kori makasi renkaan päällä koko painollaan. Juuri paria päivää aiemmin olin tullut etelään Oulusta,tuli vaan mieleen mitä olisi käynyt moottoritienopeudessa.... 
Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Xantia joustintuet Lähetetty: 01.02.2013 17:54 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Cikatti kirjoitti: Mikä on erona I ja II-kopan ylätuissa? Eikö käy ristiin? Kiinnostaisi kyllä kovasti nuo uusikoopaisen eri mallien erot. Miun Xantia sattuu olemaan sen ikäinen, että siihen kuuluisi 5271 F5/F6, mutta kervisessä suosittelvat 5271 E1/E4 + 5270 96/5270 Z7 (=putket). Ei esim. tuo 5271 F5 ole kuitenkaan NFP ja hintakin on vain 176 €. Onko noissa muuta eroa kuin putken kiinnitys?
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
black_van
|
Viestin otsikko: Re: Xantia joustintuet Lähetetty: 01.02.2013 18:02 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Nummela
|
Ainakin kun Putkimiehen kanssa tutkittiin niin kakkoskorisen sedan hdi.n joustintuet olisivat olleet täysin passelit (käytettiin paikoillaan) ykköskoppaiseen 1.8i -96 farkkuun,ainoa este oli tuo hydrauliputken kokoero.
Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
|
|
|
|
 |
Teme-74
|
Viestin otsikko: Re: Xantia joustintuet Lähetetty: 01.02.2013 18:44 |
Viestit: 7 Paikkakunta: Tampere
|
http://file.jaatiedostosi.com/Aq4JAm/WP_000116.jpgTuolta se siis näyttää, piti käydä vielä ottamas kuvaa niin näkee sit "omat silmät" Samanmoisia on molemmat puolet, katsastusmies tosiaan purkurilla hiukan väänsi niin poikki napsahti. Konehuoneen puolelta katellessa näytti olevan kunnossa, tosin taitaa näyttää aina ennenkun... Neljä viikkoa on aikaa miettiä mitä ton kanssa tekisi. Ulkomaanreissun takia parilla viikolla toteutus ainakin siirtyy, joten auto saa muutenkin seistä parkkipaikalla. Pitää tosiaan kattoa mihin hintaan noita olis saatavilla, mutta kovin isoihin investointiin ei millään kannata alkaa.
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Xantia joustintuet Lähetetty: 01.02.2013 18:53 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Teme-74 kirjoitti: Pitää tosiaan kattoa mihin hintaan noita olis saatavilla Jos noissa ei tosiaan ole muuta eroa kuin putkikoko ja et ole vielä repsikan puolelle vaihtanut sitä ylimääräisellä mutkalla olevaa putkimallia (se alkuperäinen kun pettää ja sumuvalo alkaa vuotaa LHM:ää), niin siinä tapauksessahan vaikka vaihtaa joustintuen erilaisestakin ja uusii putken samalla.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
Jeth
|
Viestin otsikko: Re: Xantia joustintuet Lähetetty: 01.02.2013 18:59 |
Viestit: 993 Paikkakunta: Seinäjoki
|
black_van kirjoitti: Ainakin kun Putkimiehen kanssa tutkittiin niin kakkoskorisen sedan hdi.n joustintuet olisivat olleet täysin passelit (käytettiin paikoillaan) ykköskoppaiseen 1.8i -96 farkkuun,ainoa este oli tuo hydrauliputken kokoero. Putkimieheltä ostetut ylätuet (sen vaaleen sinisen) ei käyny ainakaa mun vanhaan VSX:ään, toki se oli hydractive 2. Joutu ostaan uudet 250€ /kpl xD
|
|
|
|
 |
Cituning
|
Viestin otsikko: Re: Xantia joustintuet Lähetetty: 01.02.2013 19:11 |
Viestit: 699 Paikkakunta: Keuruu
|
Ja vaikka putkijuntturin kierre olisikin oikea, niin sylinterien paksuudessakin on eroa, esim. VSX:n ylätuki ei käy Activaan 
C5 Aircross Hybrid, C6 3.0 Exclusive, Jumper 1.9TD, BX 16 Soupapes, B11 Normale
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Xantia joustintuet Lähetetty: 01.02.2013 19:35 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Aktiiviset ovat tosiaan erikseen, mutta sekä 5271 F5/F6 että 5271 E1/E4 ovat passiiviseen. No, ehkä täytyy joskus parkkipaikalla pellin alla eroja ihmetellä. Emmännän Xantiassa kun pitäisi kai olla E1/E4 ja miulla F5/F6.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
Croisette
|
Viestin otsikko: Re: Xantia joustintuet Lähetetty: 01.02.2013 20:02 |
Viestit: 2006 Paikkakunta: Tampere
|
laakeri kirjoitti: Aktiiviset ovat tosiaan erikseen, mutta sekä 5271 F5/F6 että 5271 E1/E4 ovat passiiviseen. No, ehkä täytyy joskus parkkipaikalla pellin alla eroja ihmetellä. Emmännän Xantiassa kun pitäisi kai olla E1/E4 ja miulla F5/F6. Noissa kahdessa ainoa ero taisi olla sen haitarikumin kiinnityksessä, eli uuden tyynyn kanssa pitää vanhempaan uusia myös se suojakumi (tai siis muovi oikeastaan). Tämä näin muistinvaraisesti heitettynä ilman Servicestä tarkemmin tutkimatta  . Tyynyn rakennettakin kaiketi hiukan on muutettu. Joissain vaiheessa toki se putkikokokin vaihtui myös ei aktiiveissa 3.5 mm -> 4.5mm, eli tarkkana noiden kanssa saa kyllä olla, kun käytettyä hankkii  .
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: Xantia joustintuet Lähetetty: 01.02.2013 20:51 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
Joo eipä kannata Activaa sotkea tähän kettinkiin. Mittailen nuo -99 Xantian sylinterinpäät ja putkien ja liitosten koot kohta puoleen.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
Croisette
|
Viestin otsikko: Re: Xantia joustintuet Lähetetty: 01.02.2013 21:02 |
Viestit: 2006 Paikkakunta: Tampere
|
Cikatti kirjoitti: Joo eipä kannata Activaa sotkea tähän kettinkiin. Mittailen nuo -99 Xantian sylinterinpäät ja putkien ja liitosten koot kohta puoleen. Ja katso RP-numero, tuo -99 saattaa olla jo 4,5 mm putkella, vaihtui siinä main.
|
|
|
|
 |
Ilmari
|
Viestin otsikko: Re: Xantia joustintuet Lähetetty: 01.02.2013 21:40 |
Viestit: 133
|
Sitronen hankki minulle pari vuotta sitten tuontitavarana -93:een, a 100€. Hyvät yksilöt olivat. Tosin sisällä olevat tiivisterenkaat olisi pitänyt osata hankkia uusiksi! Samalla kertoivat, että -99 -mallissa oli 300pv vamistuksessa erilaiset, sitten palattiin takaisin vanhaan malliin. Ja perusmallista kyse. Activat ovat erilaisia.
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: Xantia joustintuet Lähetetty: 03.02.2013 02:02 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
"Samalla kertoivat, että -99 -mallissa oli 300pv vamistuksessa erilaiset,"
Mitä tämä on suomen kielellä? Arvaan että 300 vuorokautta valmistettiin jotain muuta?
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
|
|