Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

BX puskee häkää
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=12254
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  Posambique [ 09.08.2012 20:24 ]
Viestin otsikko:  BX puskee häkää

Katsastusasemalla pomppasi BeXi kun CO-arvo näytti 5,5.
(Referenssiarvo 3,5)

Pääseekö tuosta ongelmasta kenties eroon jollain "varmalla" konstilla?
Itse en ole vielä yhtään ehtinyt ihmettelemään kun on ollut muuta (ja vasta eilen olin konttorillakin).
Ajattelin kuitenkin laittaa kysymyksen ajoissa, niin jos vaikka joku ehtii veikkaamaankin.

Päivittelen kyllä sitten jos jotain on tullut ihmeteltyä. Ei tosin ole ainoa este leimalle, joten aikaa on ja kuluu...

Tarkemmin kyseessä on tuo vm. -91 BX 16 GTi, eikä ole vähäpäästöinen.

Kirjoittaja:  Ralle [ 09.08.2012 20:40 ]
Viestin otsikko:  Re: BX puskee häkää

Seuraava kuitenkin kysyy, et laita ne muutkin arvot mitä on mitattu ;)

Kirjoittaja:  Posambique [ 09.08.2012 23:38 ]
Viestin otsikko:  Re: BX puskee häkää

No hitto!
Toihan kuulostaa varsin järkevältä ehdotukselta.

  • CO% 5.51
  • HC ppm 232
  • O2 0.59
  • CO2 11.5

Ja siis tyhjäkäynnillä tietty.
Kaasua annettaessa (n. 3000-4000rpm inssi koitti vielä lämmittää konetta) häkä laski jonnekkin ykkösellä alkaviin lukemiin hetkellisesti.

Kirjoittaja:  Ralle [ 10.08.2012 00:21 ]
Viestin otsikko:  Re: BX puskee häkää

toi hc on yli kakx kertaa yli maksimin....

Kirjoittaja:  Cikatti [ 10.08.2012 01:03 ]
Viestin otsikko:  Re: BX puskee häkää

Tuossa ppm raja pitäs tosiaan olla 100. Mm kaksi syytä tuohon voi olla, imusarjan tiivari vuotaa tai jokin imuvena on halki ja se taas on harvinaista mutta hyvin mahdollista.

Korkean CO:n syy voi olla mm huono kipinä tulpissa, jakajan kannen nastat hapettuneet/kuluneet = kipinäväli jakajan kannessa kasvanut eli esim 1 mm hukkaa 1000 V kipinää > surkeampi palaminen, tai täysin perstaantuneet tulpanjohdot

Kirjoittaja:  jaakkovaakko [ 10.08.2012 08:57 ]
Viestin otsikko:  Re: BX puskee häkää

Säädä seossuhde ensin kohdalleen niin todennäköosesti HC putoaa myös sallittuihin.

Kirjoittaja:  Cikatti [ 10.08.2012 09:20 ]
Viestin otsikko:  Re: BX puskee häkää

Missäs muuten GTI Bäkäs soosiruuvi on? Kipinäpuoli noin vanhassa autossa kandee tarkistaa. Jakajan kansi osaa hukata yllättävän paljon jännitettä.

Kirjoittaja:  Posambique [ 10.08.2012 09:41 ]
Viestin otsikko:  Re: BX puskee häkää

Ralle kirjoitti:
toi hc on yli kakx kertaa yli maksimin....

Cikatti kirjoitti:
Tuossa ppm raja pitäs tosiaan olla 100.

A-katsastus kirjoitti:
1.10.1986 tai jälkeen HC (ppm) 600


Eikös mun HC ole kuitenkin selvästi alle puolet sallitusta?

jaakkovaakko kirjoitti:
Säädä seossuhde ensin kohdalleen niin todennäköosesti HC putoaa myös sallittuihin.


Tämä kuulostaa siltä, mitä itse mietin kunhan pääsen auton ääreen.
Sijainnista ei kyllä vielä ole mitään hajua, mutta toivottavasti se löytyy BX ja 205 (vain moottori-osio löytyy) Haynesia selaamalla.

Kirjoittaja:  Posambique [ 10.08.2012 09:44 ]
Viestin otsikko:  Re: BX puskee häkää

Sitä vielä, että ilmamäärämittarilta kaasuläpälle menevä putkihan oli halki.
Lienee mahdollista, että joku (tätä putken vuotoa huomaamatta) on säätänyt seokset silloin niin,
että auto pysyy käynnissä. Tämän takia tuo seosruuvi eniten epäilyttää.

Tulpat on juuri vaihdettu, mutta tuo jakaja on toki mahdollinen kohde (vaikka hyvältä näyttikin viimeksi).

Kirjoittaja:  Ralle [ 10.08.2012 09:52 ]
Viestin otsikko:  Re: BX puskee häkää

Posambique kirjoitti:
Ralle kirjoitti:
toi hc on yli kakx kertaa yli maksimin....

Cikatti kirjoitti:
Tuossa ppm raja pitäs tosiaan olla 100.

A-katsastus kirjoitti:
1.10.1986 tai jälkeen HC (ppm) 600


Hitto täähän olikin saastemalli. :oops:

Kirjoittaja:  Ralle [ 10.08.2012 09:55 ]
Viestin otsikko:  Re: BX puskee häkää

Posambique kirjoitti:
Sitä vielä, että ilmamäärämittarilta kaasuläpälle menevä putkihan oli halki.
Lienee mahdollista, että joku (tätä putken vuotoa huomaamatta) on säätänyt seokset silloin niin,
että auto pysyy käynnissä. Tämän takia tuo seosruuvi eniten epäilyttää.

Tulpat on juuri vaihdettu, mutta tuo jakaja on toki mahdollinen kohde (vaikka hyvältä näyttikin viimeksi).


Tuo voi olla mahdollista, että putki on ollut halki ja silloin on menty säätämään seoksia. Silloin ongelma voi olla ihan seosten säädössä. Ainakin 1.9 Gti:ssä se ruuvi löytyy ihan ilmamäärämittarista, en nyt tähän hätään muista oliko samallalailla 1.6 Gti:ssä.

Kirjoittaja:  svc [ 10.08.2012 11:02 ]
Viestin otsikko:  Re: BX puskee häkää

Posambique kirjoitti:
No hitto!
Toihan kuulostaa varsin järkevältä ehdotukselta.
  • CO% 5.51
  • HC ppm 232
  • O2 0.59
  • CO2 11.5
Häkä on selkeästi korkea, CO2 ja O2 hieman alakanttiin. HC ikäisekseen normaalin rajoissa. Viittaa siis liian rikkaaseen seokseen tai huonoon palamiseen. Alipainevuoto aiheuttaisi kyllä huonoa palamista mutta nostaisi samalla HC ja O2 arvoja. Venttiilivika nostaisi myös HC:n korkeaksi.

En usko, että tuossa on mitään isompaa vikaa vaan aloittaisin ihan perushuollolla ennen syvempää diagnoosia:
-Kipinä kuntoon eli tulpat, johdot, pyörijä ja jakajan kansi tarkastukseen. Jakajan kannen sisäpuolelta terminaaleista karstat pois.
-Sytytyksen ajoitus kohdalleen (jos sen voi tehdä)
-Onko venttiiliien välykset tarkastettavissa ja säädettävissä? (Vai joko on hydrauliset painimet?)
-Imupuolen letkujen tarkistus vuotojen varalta.
-Ilmansuodatin uusiksi.

Sitten mittari putkeen ja seossäätö kohdalleen. Mikäs ruisku tuossa on?

Kirjoittaja:  Sitikkapuoskari [ 10.08.2012 12:50 ]
Viestin otsikko:  Re: BX puskee häkää

Säädä nyt ensin tuo seos 1% aivan aluksi, tyhjäkäynti 1000 rpm ja tyhjäkäyntikärjet pois pelistä. Huomaat sitten...

Kirjoittaja:  kokemjne [ 10.08.2012 12:58 ]
Viestin otsikko:  Re: BX puskee häkää

puoskarin kanssa samaa mieltä . nykäse se kaasuläppätunnistimen töpseli irti ,niin siinä se on. sitten ruuvaat siitä ilmamäärämittarin ainoasta isomman näkösestä ruuvista kiinnippäin kunnes alkaa kakoo. kaasun säätö taas löytyy siitä läpän nurkalta. voi olla joko ruuvarilla ruuvattava iso ,tai sitten se ainoo pikkusen messinkiä muistuttava ruuvattava. yritä löytää se 1000 varvia.

Kirjoittaja:  Posambique [ 10.08.2012 15:28 ]
Viestin otsikko:  Re: BX puskee häkää

Joo :)

Kirjoittaja:  Posambique [ 03.02.2013 19:33 ]
Viestin otsikko:  Re: BX puskee häkää

Eli ohjeiden mukaan säädetty seosta.
Ainoastaan tuo seosruuvi vaikutti hieman pahalta.
Se kun oli käännetty täysin kiinni. No tyhjäkäynti tuli kuitenkin säädettyä tonnin pintaan.
Sitten sitä seosruuvia tuli hieman lotolla väänneltyä niin, että auto käy jokseenkin ok.

Päästöt olivat kohdallaan ensimmäisellä yrittämällä, joten en vaivautunut säätämään enempää.
"If it ain´t broken, don´t fix it"
Osittain myös siksi, ettei ollut tarkkaa kuvaa, että mitkä olisivat sellaiset hyvät arvot tuolle laitteelle.

No lopputulemana arvot olivat, noin suunnilleen analogisesta mittarista.:
  • CO%: 2.1
  • HC: 110ppm

Onko nuo nyt sitten hyvät? Ihan OK? Vai melko hanurista?
Toivotaan, että ovat vielä konttorillakin rajojen sisällä.

Kirjoittaja:  Posambique [ 04.02.2013 22:58 ]
Viestin otsikko:  Re: BX puskee häkää

Konttorilla näytti melkoisen lähelle samaa.

  • CO% 2.3
  • HC 125ppm
  • O2 1.3
  • CO2 13.
  • Lambda 0.99

Homma pelittää, joten isot kiitokset avusta.

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/