|
Kirjoittaja |
Viesti |
idefix
|
Viestin otsikko: Automaatista manuaali Lähetetty: 10.09.2012 21:42 |
Viestit: 1219 Paikkakunta: Ulvila
|
Arvoisat foorumilaiset. Onko joku teistä muuttanut automaatti xantian manuaalivaihteiseksi? Automaattiaski sökö ja manuaalin vermeet edullisesti saatavilla. Kannattaako edes harkita. Tämmönen kysynys pullahti mieleen. Automaatti 97 2,0 ja manuaali vermeet tulis 95 1,8 Ei kait mahdoton yhtälö?
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Automaatista manuaali Lähetetty: 10.09.2012 22:18 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
idefix kirjoitti: Automaatti 97 2,0 ja manuaali vermeet tulis 95 1,8 Ei kait mahdoton yhtälö? Onko tuo auto (2.0) 16- vai 8-tappinen? 2.0 16V:ssä on ainakin kytkimen puolella jonkin verran eroa molempiin 1.8:eihin verrattuna (vetokytkin).
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
idefix
|
Viestin otsikko: Re: Automaatista manuaali Lähetetty: 11.09.2012 09:36 |
Viestit: 1219 Paikkakunta: Ulvila
|
Kaveri ei maininnut kumpi on kyseessä, jätin viestiä ja palataan uudelleen asiaan kunhan tiedetään tarkemmin. Laakerille vielä, tarkennatko hieman tuota vetokytkin asiaa josta mainitsit kiitos.
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Automaatista manuaali Lähetetty: 11.09.2012 12:38 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
idefix kirjoitti: Laakerille vielä, tarkennatko hieman tuota vetokytkin asiaa josta mainitsit kiitos. 2.0 16V:ssä on vetokytkin. 1.8 16V:ssä ja 1.8 8V:ssä on "perinteinen". 2.0 8V:n kytkintä en ole nähnyt, mutta kei se perinteinen on. 1.8:n kytkin voi olla tiukilla 2.0 16V:ssä?
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
Hessu
|
Viestin otsikko: Re: Automaatista manuaali Lähetetty: 11.09.2012 12:39 |
Viestit: 1526 Paikkakunta: The City of Häijää
|
-97 automaatti on 8-venttiilinen.
Have more than you show, speak less than you know.
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Automaatista manuaali Lähetetty: 11.09.2012 12:58 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Hessu kirjoitti: -97 automaatti on 8-venttiilinen. Noniin, sittenhän voidaankin siirtyä pohtimaan, sopiiko 2.0 8V:n kytkinsarja 1.8:n kytkinkoppaan ja -akselille - todennäköisesti. Mistäs värkistä ajattelit vauhtipyörän ottaa vai tuosta 1.8:sta?
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
idefix
|
Viestin otsikko: Re: Automaatista manuaali Lähetetty: 11.09.2012 15:53 |
Viestit: 1219 Paikkakunta: Ulvila
|
Tämä operaatio on vielä ihan suunnitteluasteella, ja kaikki tarvittavat osat otettaisiin tuosta 1,8 v autosta siis vauhtipyörää myöden, ellei joku täällä foorumilla keksi selkeää ongelmaa mikä estäisi vaihtotyön mielekkyyden.Äkkiseltään ajatellen en näe estettä moiseen operaatioon, koska purkuautosta saadaan kaikki tarvittava. Onhan tuollainen automaatti laatikko kuitenkin melko kallis ostettava käytettynäkin jos jostain löytyis. Sitroselta nyt en lähtisi ensimmäisenä ainakaan kyselemään, siellä näyttäis jo pelkkä manuaaliaski huitelevan 500€ plus sitten muu tarvittava, joten se kannattaa unohtaa heti alkuun. Se automaatti vaihteinen xantia on tosiaan 8 v kuten hessu täällä mainitsikin. Korjauttaminen ei kustannussyistä kannata myöskään, joten yksi mielekäs vaihtoehto on juuri tuo muutostyö. Mitenkähän muuten asia onnistuu viranomaisten kannalta, tarttiskohan tuollaisen operaation jälkeen auto esim muutoskatsastaa? no se kait selviää kun soittaa katsastusasemalle.
|
|
|
|
 |
idefix
|
Viestin otsikko: Re: Automaatista manuaali Lähetetty: 11.09.2012 16:33 |
Viestit: 1219 Paikkakunta: Ulvila
|
Vastaan tässä nyt vähän itse itselleni. Soitto paikalliseen katsastus konttoriin vahvisti epäilykseni, eli muutoskatsastaa täytyy. Hintaan vähän toistasataa €. Muuta huomauttamista heillä asiaan ei ole. Jos vehkeet kerran muuten sopivat, niin mikä ettei jos ja kun ei rupea omia työ tuntejaan hinnottelemaan. Itse vaihtotyö ei sinällään ole mikään valtava homma. En ole ikinä edes ajanut automaatti xantialla saatikka korjaillut, mutta vielä tuli eräs juttu mieleeni kysyä teiltä fiksut foorumilaiset. Onko citikan automaatissa jotain sähköistä sälää joka ei sopisikaan tuosta manuaalista. Tyyliin joku varoitusvalo jää palamaan kun autossa ei enään olekaan tomaattia.
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Automaatista manuaali Lähetetty: 11.09.2012 17:10 |
Viestit: 5125
|
Muistuttelisin katsoneeni joskus että -95 2.0i (8v) automaatissa ja manuaalissa olisi ollut eri ECUn numerot (Magneti Marellit siihen aikaan), mutta yhtä hyvin voi tietysti muutenkin olla vähän eroa ECUissa jos oli eri aikaan vuotta valmistetut...
(hmm - spekulointina erona voisi olla niin ettei kierroksia nosteta kylmänä yhtä ylös ettei ala automaatti hiipimään liikaa? en keksi mitään muuta mikä voisi muuttua mekaanisesti/hydraulisesti ohjatussa laatikossa - paitsi tietysti ihan perinteinen käynnistyksenesto-kytkentä automaatin vaihdekepissä - vain P-asennossa (ja N?) starttaa)
|
|
|
|
 |
Hessu
|
Viestin otsikko: Re: Automaatista manuaali Lähetetty: 11.09.2012 18:56 |
Viestit: 1526 Paikkakunta: The City of Häijää
|
Tuon ikäisessä automaatissa ei kepin asentotieto todennäköisesti mene eculle, vaan ainoastaan startin heräte kiertää lootassa olevan katkaisijan kautta. Erot varmaankin löytyvät tosiaan joutokäynnin säätimen ohjauksesta. Saattaa muuten tulla melko tiheät välitykset 1.8 lootalla kun ei se 2.0 omakaan manuaali mikään kovin aavikkovälitteinen ole.
Have more than you show, speak less than you know.
|
|
|
|
 |
eskere
|
Viestin otsikko: Re: Automaatista manuaali Lähetetty: 11.09.2012 20:44 |
Viestit: 2202 Paikkakunta: Laukaa
|
Bx 1,9 trs kiertää Xantian 2,0 automaatilla n. 2800r/min nopeudella 100km/h, eli on hiukan harvempi kuin oma manuaaliaski, jolla kierrokset oli 3000/100km/h 5-vaihteella. En Usko että tuossakaan kovin suuria eroja on välityksissä.
En ota vastuuta seuraavasta ajatuksesta: unohdat muutoskatsastuksen, ko. toimenpide ei mielestäni mitenkään vaikuta auton liikenneturvallisuuteen. Se vain on turvallisuuskysymys, että käynnistyksen esto varmasti toteutetaan siten kuin se kuukin tehdä, eli että vaihde päällä ei auto starttaa. Jos tämä vaihe ohitetaan, niin vaihde päällä startatessa auto lähtee välittömästi ryömimään automaatilla, ja jos joku on keulan edessä, voi tulla vakavia seurauksia. Lisäksi Xantia on jarruton hetken aikaa, ennen kuin paineet nousee jarruille.
Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92. Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
|
|
|
|
 |
xantti
|
Viestin otsikko: Re: Automaatista manuaali Lähetetty: 11.09.2012 22:11 |
Viestit: 108
|
xantia 2.0 8-venttiilinen helppo muuttaa automaatista manuaaliksi ja itse tehden edullista ja muutoskatsastus suoritettava.
|
|
|
|
 |
idefix
|
Viestin otsikko: Re: Automaatista manuaali Lähetetty: 12.09.2012 20:11 |
Viestit: 1219 Paikkakunta: Ulvila
|
Homma meni puihin, joten jos joku on kiinnostunut tsekkaa tori.fi myydään autot Kiiminki xantia 97 2.0 farkku. Välimatka on ainakin mulle liikaa hakea pois. Kiitos ja iso sellainen kaikille jotka vaivasitte päätänne asialla. Kyllä näistä neuvoistanne taas jäi aivokoppaan rutkasti tietoa. Ja ei kun uusia tuulia päin 
|
|
|
|
 |
|
|