Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 16 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Voiko alapallonivelen asennuksessa tehdä virheitä?
ViestiLähetetty: 27.08.2012 20:07 

Viestit: 2000
Paikkakunta: JKL
Omalle kohdalle sattui tapaus, että alapallonivelen vaihdon jälkeen ohjaus muuttui jäykäksi eikä enää palauttanut. Onko kyseisen osan asennuksessa mahdollista tehdä virheitä ja missä määrin? Asiaa tutkittiin jälkeenpäin, "löydettiin lisää vikoja", mitkä korjattiin. Ongelma, eli ohjauksen jäykkyys ja palauttamattomuus eivät vaan poistuneet. Voiko esimerkiksi hammastankoon tai johonkin muualle tehdä vahinkoa väärällä asennustavalla?

Auton mallilla ei tässä tapauksessa ole (enää) merkitystä. Ihan yleisellä tasolla vaan olen asiaa miettinyt.



"Boss makes a dollar, I make a dime. That's why I poop on company time" (Karl Marx)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Voiko alapallonivelen asennuksessa tehdä virheitä?
ViestiLähetetty: 27.08.2012 20:14 

Viestit: 725
Voi tehdä - ainakin sen ettei talttaa nivelen reunoja tukivarren koloon. Käy nimittäin niin että talttaamaton alapallo tahtoo irrota aikansa siinä pyörittyään. Sen jälkeen toinen etufillari on kuin DTM-autossa + mahdolliset vauriot.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Voiko alapallonivelen asennuksessa tehdä virheitä?
ViestiLähetetty: 27.08.2012 21:35 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2929
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Profiili WWW
Prässättävän nivelen voi tietysti prässätä niin, että reikä venyy löysäksi.
Kartionmallisen kuulatapin voi kiristää vinoon, jolloin siihen tulee kohta löysää kun oikenee.
Pallonivelen asennus isolla lekalla saa aikaan aina jotain tuhoa.
Rasvausyritykset sama juttu, jos niveltä ei ole tarkoitettu rasvattavaksi.



Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Voiko alapallonivelen asennuksessa tehdä virheitä?
ViestiLähetetty: 27.08.2012 21:53 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2201
Paikkakunta: Laukaa
Jos kyseessä oli Macperson tyyppinen etujousitus, voi ainakin teoriassa, jousen yläpään huono kääntölaakeri sotkea neulansa siten, että se takertelee rattia kääntäessä.



Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92.
Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Voiko alapallonivelen asennuksessa tehdä virheitä?
ViestiLähetetty: 28.08.2012 19:58 

Viestit: 115
zX-files kirjoitti:
Prässättävän nivelen voi tietysti prässätä niin, että reikä venyy löysäksi.
Kartionmallisen kuulatapin voi kiristää vinoon, jolloin siihen tulee kohta löysää kun oikenee.
Pallonivelen asennus isolla lekalla saa aikaan aina jotain tuhoa.
Rasvausyritykset sama juttu, jos niveltä ei ole tarkoitettu rasvattavaksi.


Miten rasvausyritys voi pilata pallonivelen? Uusissa pallonivelissä on usein mitättömän vähän rasvaa, minusta kannattaa lisätä rasvaa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Voiko alapallonivelen asennuksessa tehdä virheitä?
ViestiLähetetty: 28.08.2012 20:42 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Ja voihan pallon tiukata ilman kuormaakin.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Voiko alapallonivelen asennuksessa tehdä virheitä?
ViestiLähetetty: 29.08.2012 13:10 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2929
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Profiili WWW
ihmekiitäjä 4 kirjoitti:
zX-files kirjoitti:
Prässättävän nivelen voi tietysti prässätä niin, että reikä venyy löysäksi.
Kartionmallisen kuulatapin voi kiristää vinoon, jolloin siihen tulee kohta löysää kun oikenee.
Pallonivelen asennus isolla lekalla saa aikaan aina jotain tuhoa.
Rasvausyritykset sama juttu, jos niveltä ei ole tarkoitettu rasvattavaksi.


Miten rasvausyritys voi pilata pallonivelen? Uusissa pallonivelissä on usein mitättömän vähän rasvaa, minusta kannattaa lisätä rasvaa.


Koska iso osa nykynivelistä on rasvattomia: se tappi on upotettu liukkaaseen muoviin, ja siellä ei ole rasvalle tilaa.
Se rasva pitäisi kanssa saada sinne tapin "alapäähän", yläpuolella = suojakumin alla se ei paljoa lohduta.



Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Voiko alapallonivelen asennuksessa tehdä virheitä?
ViestiLähetetty: 29.08.2012 20:42 

Viestit: 115
zX-files kirjoitti:
ihmekiitäjä 4 kirjoitti:
zX-files kirjoitti:
Prässättävän nivelen voi tietysti prässätä niin, että reikä venyy löysäksi.
Kartionmallisen kuulatapin voi kiristää vinoon, jolloin siihen tulee kohta löysää kun oikenee.
Pallonivelen asennus isolla lekalla saa aikaan aina jotain tuhoa.
Rasvausyritykset sama juttu, jos niveltä ei ole tarkoitettu rasvattavaksi.


Miten rasvausyritys voi pilata pallonivelen? Uusissa pallonivelissä on usein mitättömän vähän rasvaa, minusta kannattaa lisätä rasvaa.


Koska iso osa nykynivelistä on rasvattomia: se tappi on upotettu liukkaaseen muoviin, ja siellä ei ole rasvalle tilaa.
Se rasva pitäisi kanssa saada sinne tapin "alapäähän", yläpuolella = suojakumin alla se ei paljoa lohduta.


No miten se pilaa pallonivelen? Lisätty rasva / öljy suojakumin alle parantaa tilannetta, ei huononna...vai särkeekö pallonivelen?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Voiko alapallonivelen asennuksessa tehdä virheitä?
ViestiLähetetty: 29.08.2012 20:54 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Nummela
Miksi alapalloniveliä pitää rasvata eli ranettaa? alapallon kesto sitikoissa on ihan kohtuullinen eikä tartte vaihdetta joka toinen kuukausi joten aikalailla turhaa mielestäni.



Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Voiko alapallonivelen asennuksessa tehdä virheitä?
ViestiLähetetty: 29.08.2012 21:29 

Viestit: 1590
Paikkakunta: Tampere
Riippuu ja roikkuu nivelen valmistajasta on aika heikkoja esityksiäkin.



C5 1,8 Break -03 Peugeot Expert TD -00 Honda GL1800 -08 edesmenneet 2CV4 -72 2CV6 -82 Peugeot Satelis 500 -08
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Voiko alapallonivelen asennuksessa tehdä virheitä?
ViestiLähetetty: 30.08.2012 09:43 

Viestit: 725
Kannattanee kysellä niveliä ja muita alustanosia myös täältä: http://www.ktamotors.fi/

Lainaa:
Sasicin ohjelmaan kuuluu mm. pallonivelet, raidepäät, pystytangot, alustan kumihelat ja kannattimet sekä moottorin kumityynyt. Kaikki Sasicin toimittamat osat ovat Eurooppalaista alkuperää, pääasiassa Ranskalaisia.

Tarjoamme myös muiden laadukkaiden osatoimittajien tuotteita.


Olen tuolta ostanut kaikki nivelet ja tangot viime vuosina, hyvin toimii - myös takuu.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Voiko alapallonivelen asennuksessa tehdä virheitä?
ViestiLähetetty: 30.08.2012 11:38 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2929
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Profiili WWW
ihmekiitäjä 4 kirjoitti:
No miten se pilaa pallonivelen? Lisätty rasva / öljy suojakumin alle parantaa tilannetta, ei huononna...vai särkeekö pallonivelen?


Miten se parantaa? Suojakumi ei rasvausta kaipaa, eikä se rasva sieltä liukupinnoille tapin alapuolellekaan päädy. Jos taas laittaa jotain niin litkua, että valuu alas, niin samalla se sitten pesee sen oikeankin rasvan pois. Olettaen siis että nivel on vanhanmallinen, rasvatilalla.



Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Voiko alapallonivelen asennuksessa tehdä virheitä?
ViestiLähetetty: 30.08.2012 13:25 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
ihmekiitäjä 4 kirjoitti:
No miten se pilaa pallonivelen? Lisätty rasva / öljy suojakumin alle parantaa tilannetta, ei huononna...vai särkeekö pallonivelen?
Sekin on nähty, että kaikki nivelissä käytetyt muovit eivät vaan kestä jotain tietyn tyyppistä rasvaa. Tässä tapauksessa suojakumi, tai mitä lie muovia olikaan ollut, muistutti puolen vuoden päästä sellaista tahmeaa liisteriä.
Se lisätty vaseliinikaan ei ilmeisesti ollut ihan tavallista laakerivaseliinia... :roll:



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Voiko alapallonivelen asennuksessa tehdä virheitä?
ViestiLähetetty: 30.08.2012 13:33 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2929
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Profiili WWW
Sitä samaa muovia, jota on nykyisin vetonivelen suojakortongitkin. Ihme ja kumma kumia kestävämpää, vaikka luulisi että kovempi muovi olisi herkempää.



Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Voiko alapallonivelen asennuksessa tehdä virheitä?
ViestiLähetetty: 04.11.2012 13:09 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Nummela
Aiheeseen liittyen kysyisin erästä asiaa. Nyt kun tuota xsaraa on rempattu oikein urakalla,alapallot ovat olleet auki n.4-5krt niin kuinka alapallot kestävät noin monen kerran aukaisun ja kiinnilaiton? Mietin sitä vaan että olisko syytä ensi avauskerralla kenties vaihtaa?
Asentaja meinasi ettei ole kovin hyvää tee ja oli sitä mieltä että voisi ensi avauskerralla jo vaihtaa varuiksi. Mitäs muut mieltä?



Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Voiko alapallonivelen asennuksessa tehdä virheitä?
ViestiLähetetty: 04.11.2012 16:16 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
black_van kirjoitti:
Aiheeseen liittyen kysyisin erästä asiaa. Nyt kun tuota xsaraa on rempattu oikein urakalla,alapallot ovat olleet auki n.4-5krt niin kuinka alapallot kestävät noin monen kerran aukaisun ja kiinnilaiton? Mietin sitä vaan että olisko syytä ensi avauskerralla kenties vaihtaa?
Asentaja meinasi ettei ole kovin hyvää tee ja oli sitä mieltä että voisi ensi avauskerralla jo vaihtaa varuiksi. Mitäs muut mieltä?
Sanoisin, että ekana kärsii se lukkomutteri, joka pitäisi oikeastaan uusia joka aukaisun jälkeen.



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 16 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: