Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

voi ...ttu nyky citikoiden kanssa C5 II
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=12495
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  citroen for ever [ 03.09.2012 23:39 ]
Viestin otsikko:  voi ...ttu nyky citikoiden kanssa C5 II

Tuli katsastuksessa uudelleenkäynti väljien alapallojen takia. No päätin sitten laittaa etupäässä kaikki kerralla kuntoon, alapallot, pystytuet (koiranluu), kässärin vaijerit. :evil: :twisted: :?: Miten uusi vaijeri saadaan sinne putkeen??? Vai pitääkö purkaa puoli autoa ja hakea uudet putket veholasta??? Alapallo vasemmalla oli kyllä liiankin helppo. Ensinmäistä kertaa mun 25v citikkaurani aikana onnistui alapallon vaihto irroittamatta napaa autosta.

Kirjoittaja:  powerage [ 04.09.2012 07:56 ]
Viestin otsikko:  Re: voi ...ttu nyky citikoiden kanssa C5 II

Vaijerin putket ovat monesti ummessa hiekasta, eli putket vaihtoon ja on muuten mukava homma :shock:

Kirjoittaja:  Ilmari [ 04.09.2012 11:00 ]
Viestin otsikko:  Re: voi ...ttu nyky citikoiden kanssa C5 II

Olikohan katsastajalla sama virhe kuin niin monella sadalla tai tuhannella aikaisemmin. Ettei mennyt taas ehjä nivel vaihtoon?
Kai niissä todellistakin vikaa voi ilmetä, mutta paljon on turhaankin vaihdettuja, kun eivät ole katsastajat saaneet oikeita ohjeita nivelen tarkastukseen.

katso: http://faq.peugeot505.info/files/49550_ ... kastus.pdf

Kirjoittaja:  svc [ 04.09.2012 11:48 ]
Viestin otsikko:  Re: voi ...ttu nyky citikoiden kanssa C5 II

C5 I & II on vielä ihan oikea alapallonivel ja rakenne on oikeastaan sama kuin Xantiassa.
Vasta III:ssa on tuo yllämainittu rakenne.

Kirjoittaja:  Cikatti [ 04.09.2012 12:00 ]
Viestin otsikko:  Re: voi ...ttu nyky citikoiden kanssa C5 II

"Ensinmäistä kertaa mun 25v citikkaurani aikana onnistui alapallon vaihto irroittamatta napaa autosta."

Heh, tulipa mieleen että en 25 vuoden aikana koskaan irroittanut napaa alapallon vaihdon takia :D

Kätevä vinkki: jos ja kun pallonivelen kartiotappi on tooodella tiukassa siellä navassa: Avaa ensin kartion päässä oleva mutteri ja sen jälkeen leikkaa kuvan osoittamasta kohdasta rälläkällä nivel poikki. Etuna on se että on nopea ja vaivaton tapa ja leikkaus kuumentaa kartion riittävän rajusti että kartio suorastaan putoaa hyppysiin sieltä reiästä. Tämä metodi toimii lähes kaikkien merkkien palloniveliin.

http://i638.photobucket.com/albums/uu10 ... eikaus.jpg

Kirjoittaja:  Tulsku [ 04.09.2012 13:44 ]
Viestin otsikko:  Re: voi ...ttu nyky citikoiden kanssa C5 II

Minun ymmärtääkseni (tai siis ainakin omalla kohdallani) BX/Xantia/C5-akselilla on ongelmana se, ettei alapalloa saa kierrettyä irti olkakappaleesta. Tukivarrestahan se kartioliitos aukeaa ihan helposti.

No, tuohon ensinmainittuun on toki olemassa tällainen hyvä lääke.

Kirjoittaja:  laakeri [ 04.09.2012 15:39 ]
Viestin otsikko:  Re: voi ...ttu nyky citikoiden kanssa C5 II

Cikatti kirjoitti:
Heh, tulipa mieleen että en 25 vuoden aikana koskaan irroittanut napaa alapallon vaihdon takia :D
Sitten kun kohtaat ensimmäisen kerran jonkun, joka "tekee mitä haluaa, kun muut tekevät mitä osaavat" vaihtaman alapallon, joka on hitsattu kiinni, saatat joutua irrotamaan... pääsi jonkinlainen valikoima alatyylistä sanastoa suusta, kun moisen virityksen äkkäsin BX:stä...
Cikatti kirjoitti:
Kätevä vinkki: jos ja kun pallonivelen kartiotappi on tooodella tiukassa siellä navassa:
Sehän irtoaa aina ihan kevyesti? Ongelma on se kierrepuoli.

Kirjoittaja:  Pompiduu [ 04.09.2012 18:23 ]
Viestin otsikko:  Re: voi ...ttu nyky citikoiden kanssa C5 II

Beksiä remontoin aikoinaan ottamalla navan irti ja avaamalla avaimella alapallon.Mutta c5 viiden alapallo lähtee lyömällä.Rälläköi jostain joutavasta vääntövarresta alapallon loveen sopiva pää niin että voit lyödä siihen tekemälläsi tuurnalla tangentin suuntaisesti.Jos ei heti aukene niin olen ottanut suuremma pajavasaran.Siis auto hydrauliikalla yläasentoon ja olen työskennellyt montusta käsin.Ei vielä pyörää pois eikä alapallon kartiota irti.Lyödään alapallo kierteestään löysälle.Kun on löysällä niin tunkille ja pyörä pois.Vasen puoli varmistetaan ettei vetoakseli pääse vaihteistosta ulos. Simppeli homma, kartiosta ja kierteestä irti ja uusi tilalle.Näin jos ei tarvitse vihtaa pyörän laakereita tai herkistellä järruja.Nivelen ja jarrulevyn välissä on suojapelti kiinnitykseen voi nitsaten kiinnittää lemmarin jolloin pellin kiinnitys on helppo.Alapallon avaimen kynnet on samat beksissä santussa ja c5.

Kirjoittaja:  kokemjne [ 04.09.2012 18:27 ]
Viestin otsikko:  Re: voi ...ttu nyky citikoiden kanssa C5 II

:) haa. kun ohjesäännöistä ei ole apua ,niin otetaan järki käteen ja sovelletaan. just noin. :D

Kirjoittaja:  RPekka [ 04.09.2012 18:58 ]
Viestin otsikko:  Re: voi ...ttu nyky citikoiden kanssa C5 II

Pompiduu kirjoitti:
Alapallon avaimen kynnet on samat beksissä santussa ja c5.

Niinhän nuo ovat, kuten on koko alapallokin: https://www.dropbox.com/s/vogozg4oiba4s ... .51.13.jpg

Tuota avaamista vielä voi helpottaa hankkimalla (esim Biltemasta) paineilmataltan. Sillä lähtee yleensä aika kivuttomasti se alapallo liikkelle ihan ilman ylimääräisiä purkamisia.

Oman kokemukseni mukaan kuparirasva ei ole hyvä alapallon ja olkakappaleen välissä vaan sellaiset joihin sitä on tullut laitettua ovat olleet helkkarin tiukassa! Tavallinen vaseliini tai keraamitahna (CRC nonmetal paste) voisi olla parempi vaihtoehto.

Kirjoittaja:  citroen for ever [ 05.09.2012 22:31 ]
Viestin otsikko:  Re: voi ...ttu nyky citikoiden kanssa C5 II

eilen sitten tuli maattua toinen ilta auton alla ja nyt toimii kässäri herkästi ja alapallot vaihdettu. Vielä kuuluu lotinaa edestä joten seuraavaksi koiranluut vaihtoon. kieltämättä mielenkiintoinen projekti tuo ohjainputkien uusinta, en enää ihmettele veholan hintaa työlle osineen n.450€. Hieman tietenkin oikealla korjaamolla helpottaa kunnon nosturi (mikähän kestäis ulkosäilytystä :lol: ).

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/