Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 13 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Automaatista manuaali
ViestiLähetetty: 10.09.2012 21:42 

Viestit: 1219
Paikkakunta: Ulvila
Arvoisat foorumilaiset. Onko joku teistä muuttanut automaatti xantian manuaalivaihteiseksi? Automaattiaski sökö ja manuaalin vermeet edullisesti saatavilla. Kannattaako edes harkita. Tämmönen kysynys pullahti mieleen.
Automaatti 97 2,0 ja manuaali vermeet tulis 95 1,8 Ei kait mahdoton yhtälö?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Automaatista manuaali
ViestiLähetetty: 10.09.2012 22:18 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
idefix kirjoitti:
Automaatti 97 2,0 ja manuaali vermeet tulis 95 1,8 Ei kait mahdoton yhtälö?
Onko tuo auto (2.0) 16- vai 8-tappinen? 2.0 16V:ssä on ainakin kytkimen puolella jonkin verran eroa molempiin 1.8:eihin verrattuna (vetokytkin).



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Automaatista manuaali
ViestiLähetetty: 11.09.2012 09:36 

Viestit: 1219
Paikkakunta: Ulvila
Kaveri ei maininnut kumpi on kyseessä, jätin viestiä ja palataan uudelleen asiaan kunhan tiedetään tarkemmin. Laakerille vielä, tarkennatko hieman tuota vetokytkin asiaa josta mainitsit kiitos.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Automaatista manuaali
ViestiLähetetty: 11.09.2012 12:38 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
idefix kirjoitti:
Laakerille vielä, tarkennatko hieman tuota vetokytkin asiaa josta mainitsit kiitos.
2.0 16V:ssä on vetokytkin. 1.8 16V:ssä ja 1.8 8V:ssä on "perinteinen". 2.0 8V:n kytkintä en ole nähnyt, mutta kei se perinteinen on. 1.8:n kytkin voi olla tiukilla 2.0 16V:ssä?



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Automaatista manuaali
ViestiLähetetty: 11.09.2012 12:39 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1526
Paikkakunta: The City of Häijää
-97 automaatti on 8-venttiilinen.



Have more than you show,
speak less than you know.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Automaatista manuaali
ViestiLähetetty: 11.09.2012 12:58 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Hessu kirjoitti:
-97 automaatti on 8-venttiilinen.
Noniin, sittenhän voidaankin siirtyä pohtimaan, sopiiko 2.0 8V:n kytkinsarja 1.8:n kytkinkoppaan ja -akselille - todennäköisesti. Mistäs värkistä ajattelit vauhtipyörän ottaa vai tuosta 1.8:sta?



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Automaatista manuaali
ViestiLähetetty: 11.09.2012 15:53 

Viestit: 1219
Paikkakunta: Ulvila
Tämä operaatio on vielä ihan suunnitteluasteella, ja kaikki tarvittavat osat otettaisiin tuosta 1,8 v autosta siis vauhtipyörää myöden, ellei joku täällä foorumilla keksi selkeää ongelmaa mikä estäisi vaihtotyön mielekkyyden.Äkkiseltään ajatellen en näe estettä moiseen operaatioon, koska purkuautosta saadaan kaikki tarvittava. Onhan tuollainen automaatti laatikko kuitenkin melko kallis ostettava käytettynäkin jos jostain löytyis. Sitroselta nyt en lähtisi ensimmäisenä ainakaan kyselemään, siellä näyttäis jo pelkkä manuaaliaski huitelevan 500€ plus sitten muu tarvittava, joten se kannattaa unohtaa heti alkuun.
Se automaatti vaihteinen xantia on tosiaan 8 v kuten hessu täällä mainitsikin.
Korjauttaminen ei kustannussyistä kannata myöskään, joten yksi mielekäs vaihtoehto on juuri tuo muutostyö.
Mitenkähän muuten asia onnistuu viranomaisten kannalta, tarttiskohan tuollaisen operaation jälkeen auto esim muutoskatsastaa? no se kait selviää kun soittaa katsastusasemalle.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Automaatista manuaali
ViestiLähetetty: 11.09.2012 16:33 

Viestit: 1219
Paikkakunta: Ulvila
Vastaan tässä nyt vähän itse itselleni. Soitto paikalliseen katsastus konttoriin vahvisti epäilykseni, eli muutoskatsastaa täytyy.
Hintaan vähän toistasataa €. Muuta huomauttamista heillä asiaan ei ole. Jos vehkeet kerran muuten sopivat, niin mikä ettei jos ja kun ei rupea omia työ tuntejaan hinnottelemaan. Itse vaihtotyö ei sinällään ole mikään valtava homma.
En ole ikinä edes ajanut automaatti xantialla saatikka korjaillut, mutta vielä tuli eräs juttu mieleeni kysyä teiltä fiksut foorumilaiset.
Onko citikan automaatissa jotain sähköistä sälää joka ei sopisikaan tuosta manuaalista. Tyyliin joku varoitusvalo jää palamaan kun autossa ei enään olekaan tomaattia.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Automaatista manuaali
ViestiLähetetty: 11.09.2012 17:10 

Viestit: 5125
Muistuttelisin katsoneeni joskus että -95 2.0i (8v) automaatissa ja manuaalissa olisi ollut eri ECUn numerot (Magneti Marellit siihen aikaan), mutta yhtä hyvin voi tietysti muutenkin olla vähän eroa ECUissa jos oli eri aikaan vuotta valmistetut...

(hmm - spekulointina erona voisi olla niin ettei kierroksia nosteta kylmänä yhtä ylös ettei ala automaatti hiipimään liikaa? en keksi mitään muuta mikä voisi muuttua mekaanisesti/hydraulisesti ohjatussa laatikossa - paitsi tietysti ihan perinteinen käynnistyksenesto-kytkentä automaatin vaihdekepissä - vain P-asennossa (ja N?) starttaa)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Automaatista manuaali
ViestiLähetetty: 11.09.2012 18:56 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1526
Paikkakunta: The City of Häijää
Tuon ikäisessä automaatissa ei kepin asentotieto todennäköisesti mene eculle, vaan ainoastaan startin heräte kiertää lootassa olevan katkaisijan kautta. Erot varmaankin löytyvät tosiaan joutokäynnin säätimen ohjauksesta. Saattaa muuten tulla melko tiheät välitykset 1.8 lootalla kun ei se 2.0 omakaan manuaali mikään kovin aavikkovälitteinen ole.



Have more than you show,
speak less than you know.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Automaatista manuaali
ViestiLähetetty: 11.09.2012 20:44 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2202
Paikkakunta: Laukaa
Bx 1,9 trs kiertää Xantian 2,0 automaatilla n. 2800r/min nopeudella 100km/h, eli on hiukan harvempi kuin oma manuaaliaski, jolla kierrokset oli 3000/100km/h 5-vaihteella. En Usko että tuossakaan kovin suuria eroja on välityksissä.

En ota vastuuta seuraavasta ajatuksesta: unohdat muutoskatsastuksen, ko. toimenpide ei mielestäni mitenkään vaikuta auton liikenneturvallisuuteen.
Se vain on turvallisuuskysymys, että käynnistyksen esto varmasti toteutetaan siten kuin se kuukin tehdä, eli että vaihde päällä ei auto starttaa. Jos tämä vaihe ohitetaan, niin vaihde päällä startatessa auto lähtee välittömästi ryömimään automaatilla, ja jos joku on keulan edessä, voi tulla vakavia seurauksia. Lisäksi Xantia on jarruton hetken aikaa, ennen kuin paineet nousee jarruille.



Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92.
Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Automaatista manuaali
ViestiLähetetty: 11.09.2012 22:11 

Viestit: 108
xantia 2.0 8-venttiilinen helppo muuttaa automaatista
manuaaliksi ja itse tehden edullista ja muutoskatsastus
suoritettava.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Automaatista manuaali
ViestiLähetetty: 12.09.2012 20:11 

Viestit: 1219
Paikkakunta: Ulvila
Homma meni puihin, joten jos joku on kiinnostunut tsekkaa tori.fi myydään autot Kiiminki xantia 97 2.0 farkku.
Välimatka on ainakin mulle liikaa hakea pois.
Kiitos ja iso sellainen kaikille jotka vaivasitte päätänne asialla. Kyllä näistä neuvoistanne taas jäi aivokoppaan rutkasti tietoa.
Ja ei kun uusia tuulia päin ;)


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 13 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: