pimpelipompeli kirjoitti:
Miten muutama huono liitin/liitos saa bsi:n rikki?
Ei pitäisi, sillä ajovalojen ohjausreleet ja tehonsyöttö ovat moottoritilan BSM rele- ja sulakemodulissa, jota BSI ohjaa vain VAN1-väylän kautta. Valokatkaisijamodulikin (COM2000) juttelee BSI:lle vain VAN1:n kautta. Sensijaan BSI ohjaa etu- ja takaparkkeja suoraan.
Valoviiksen kiertäminen lähettää siis datapaketin VAN1-väylässä BSI:lle, joka taas lähettää samaista VAN-väylää pitkin datapaketin BSM:lle, joka käskee releen kiinni ja ajovalo syttyy. Ajovaloja polttava sähkö ei siis kulje BSI:n kautta. (Jos tarkkoja ollaan niin VAN-väylän laitteet eivät lähetä aktiivisesti mitään vaan BSI käy säännöllisin väliajoin kyselemässä tietoja väylässä olevilta laitteilta. CAN-väylän laitteet voivat lähettää dataa väylään pyytämättäkin.)
On tietysti mahdollista, että huono liitos umpiossa voi sulattaa johtoja ja aiheuttaa vaikkapa etuparkin johdon oikosulun suoraan maadoitukseen, jolloin esim. liian iso sulake parkkivaloissa voisikin aiheuttaa tuhoa BSI:ssä. Tuntuu tosin vähän kaukaa haetulta, mutta teoriassa mahdollista.
Olisi kiinnostavaa tietää, miten tämä umpion ja BSI:n vikojen yhteys diagnosoitiin ja miten BSI hajosi?