|
Kirjoittaja |
Viesti |
svc
|
Viestin otsikko: Re: C5 umpioiden kiillotus Lähetetty: 25.09.2012 22:03 |
Viestit: 4072 Paikkakunta: Eteläkärki
|
Onko se umpio purettavissa? Minusta ainakin näyttää, että "lasi" olisi hitsattu kiinni.
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
|
|
|
|
 |
RPekka
|
Viestin otsikko: Re: C5 umpioiden kiillotus Lähetetty: 25.09.2012 22:18 |
Viestit: 1654 Paikkakunta: Lappeenranta
|
ruutuvihko kirjoitti: Ette ole pesseet noita valaisimia sisältä? Harkitsin tätäkin mutta jätin väliin kun ei ollut mieleisiä pesuaineita käsillä. Mitäpä itse käytit ja olit mieltä? Lainaa: Sytyttimet kannattaa laittaa valaisimen alle niiden omalle paikalle niin on mukavampi vaihdella lamppuja. Tarkoituksella jätin nuo kytkentälaitteet kiinnittämättä mihinkään niin ne saa kätevästi nostettua syrjään katsastuksen ajaksi. Sytytin näissä sarjoissa on korkeajännitejohdossa välissä eikä se ylety oikein kunnolla mihinkään.
Citroen e-C4, vm 2020. Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013. Citroen 2CV "Justiina", vm 1980 Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
|
|
|
|
 |
see5
|
Viestin otsikko: Re: C5 umpioiden kiillotus Lähetetty: 26.09.2012 16:09 |
Viestit: 23 Paikkakunta: Kaarina
|
svc kirjoitti: Onko se umpio purettavissa? Minusta ainakin näyttää, että "lasi" olisi hitsattu kiinni. saa sen "lasin" pois, joko uunissa lämmittämällä tai sitten kuumailmapuhaltimella tiivisteliimaa pehmentämällä
C5X shine bizniz-23, e-c4-23. ex-sitikat: C5 aircross 130 HDI Shine A-19, C4 Cactus II 110-19, C5 204 HDI-13, C5 163 HDI-11, C5 136 HDI-08, C5 110 HDI-05, Xsara 90 HDI-03
|
|
|
|
 |
ruutuvihko
|
Viestin otsikko: Re: C5 umpioiden kiillotus Lähetetty: 26.09.2012 22:26 |
Viestit: 119
|
Piti kirjoittaa liitäntälaite. Sytytintä kun ei ole erikseen ainakaan kunnon sarjoissa enkä ole ikinä nähnyt missään erillisenä. Valaisimen pohjassa on läpiviennin paikka johdoille niin siitä vaan johdot sisään niin lampunvaihdot tyypistä toiseen on helppo tehdä kun on kaikki johdot sisällä aina ja ikuisesti.
Itse en kyllä jaksanut harkitakaan kiillotusta ja pesua muun korjauksen yhteydessä. Heijastimen alentuneita heijastusominaisuuksia ei kumminkaan saa täysin takaisin pesemällä ja kiillotuksesta ei ole paljon hyötyä ilman sisäpesua ellei sitten ole tapana ajella toisten puskureissa kiinni tai pelkästään hiekkateillä että pelkkä ulkolmuovi on huonona.
|
|
|
|
 |
svc
|
Viestin otsikko: Re: C5 umpioiden kiillotus Lähetetty: 26.09.2012 23:14 |
Viestit: 4072 Paikkakunta: Eteläkärki
|
ruutuvihko kirjoitti: Itse en kyllä jaksanut harkitakaan kiillotusta ja pesua muun korjauksen yhteydessä. Heijastimen alentuneita heijastusominaisuuksia ei kumminkaan saa täysin takaisin pesemällä ja kiillotuksesta ei ole paljon hyötyä ilman sisäpesua.... Minulla oli sikäli tuuria, että noista oli pinnoite kellastunut ja samentunut. Jännä sinänsä, että kaukovalojen kohta oli kirkas mutta lähivalot ja suuntavalot samentuneet. Olisiko aurinko polttanut vilkkujen kohdalta ja UV-suojaamattomat polttimot lähivalojen kohtaa? Heijastimet ovat kirkkaat ja lasit savuttomat.
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
|
|
|
|
 |
svc
|
Viestin otsikko: Re: C5 umpioiden kiillotus Lähetetty: 23.06.2014 18:37 |
Viestit: 4072 Paikkakunta: Eteläkärki
|
|
|
|
 |
Janne L
|
Viestin otsikko: Re: C5 umpioiden kiillotus Lähetetty: 23.06.2014 19:43 |
Viestit: 725
|
Hionta onnistuu ja kirkastaa aina. Mutta ei säily pitkään. Olisiko kiveniskukalvot hyvä ratkaisu?
|
|
|
|
 |
Beksi-Eki
|
Viestin otsikko: Re: C5 umpioiden kiillotus Lähetetty: 24.06.2014 10:32 |
Viestit: 149
|
svc kirjoitti: Jatketaanpa vanhaan ketjuun. Tämän päivän puuhailu oli Xsaran kaihileikkaus: Teitkö "leikkauksen" umpiot/lasit paikallaan vai otitko irti?
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: C5 umpioiden kiillotus Lähetetty: 24.06.2014 12:26 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Vielä voisi ainakin kokeilla "Johnson"-hopeakiillotusainetta. Se on hyvin hienojakoista. Mittariston "ikkunaan" kokeilin, ok. Kunhan rätti on riittävän pehmeätä. Paperikäsipyyhkeet saa unohtaa. Ne oikeastaan vain naarmuttavat hienoa pintaa.
|
|
|
|
 |
svc
|
Viestin otsikko: Re: C5 umpioiden kiillotus Lähetetty: 24.06.2014 14:22 |
Viestit: 4072 Paikkakunta: Eteläkärki
|
Beksi-Eki kirjoitti: svc kirjoitti: Jatketaanpa vanhaan ketjuun. Tämän päivän puuhailu oli Xsaran kaihileikkaus: Teitkö "leikkauksen" umpiot/lasit paikallaan vai otitko irti? Olivat autossa paikallaan. Suojasin lamppujen ympäristöt maskausteipillä. Kalvot noihin eivät enää auta, eikä kiilotusaineetkaan. Sen verran pahasti on muovi säröillyt. Noista on lisäksi takakannet kadonneet, eli sisään on päässyt hieman pölyäkin. Uudet Valeon umpiot ~170e/kpl. Pitää katsoa, josko jostain löytyisi paremmat hiottavaksi.
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
|
|
|
|
 |
svc
|
Viestin otsikko: Re: C5 umpioiden kiillotus Lähetetty: 13.05.2018 12:14 |
Viestit: 4072 Paikkakunta: Eteläkärki
|
Neljä vuotta edellisestä ja Xsaran umpiot olivat lakkauksesta huolimatta taas aika surkeassa kunnossa. Ja kun polttimonvaihdon yhteydessä jäi toisesta umpiosta lampun kanta käteen, oli taas aika ryhtyä toimeen ns. vaikeamman kautta. Kuvat puhukoot puolestaan... https://1drv.ms/f/s!Anf-S1-OTYY7guJhY1jmPFd7fAhtEQ
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
|
|
|
|
 |
yason
|
Viestin otsikko: Re: C5 umpioiden kiillotus Lähetetty: 13.05.2018 14:33 |
Viestit: 1205 Paikkakunta: Turku
|
ruutuvihko kirjoitti: Ette ole pesseet noita valaisimia sisältä? Minulla ainakin oli entiset C5:n kilometrejä nähneet myös sisältä sen näköiset, että uudet Valeot näyttää kirkkailta entisiin savupurkkeihin verrattuna. Sisälle kertyy toki paskaa, mutta viimeks kun katsoin, niin oli itse umpion purkaminen sellaisten muoviniksujen takana, että kuuluu vaan räks, kun niitä yrittää vähän taivuttaa, että saisi kynnet irti...
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: C5 umpioiden kiillotus Lähetetty: 14.05.2018 08:53 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Lyhtyjä (tosin Xantian) on pesty, sisältä. Lämmintä vettä, tiskiainetta, huljuttelua, huuhtelut, viimeiseksi tislatulla vedellä! Koska kraana-, tai muusta käyttövedestä jäänee (mm. kalkki-)tahroja. Kuivattelut aukot ylöspäin*. Hyvät tulivat. *Kuulemma kosteus nousee. Tätä on PTL tutkinut joskus. Lasin ulkopuolinen kiillotus ei ihan riitä, kiveniskemien poistoon. C5 II:ssa ei muuta olekaan. Sumarilasien kiveniskemien poisto on oma lukunsa. Jos kannattaisi ollenkaan alkaa operaatioon. Uudet vaan, jos tarvis. Xantian sumarilasit on hiottu, kiillotettu, aikaa paloi. Kiillotusaineena ceriumoksidi. "Puree" lasiinkin.
|
|
|
|
 |
ruutuvihko
|
Viestin otsikko: Re: C5 umpioiden kiillotus Lähetetty: 15.05.2018 00:09 |
Viestit: 119
|
Itse tein perslinkon hieman heikkokuntoisten ja karbonaattimuovista säröilleen umpioiden kunnostuksen hiomalla päällisen todella sitkeän pinnoitteen pois ja sitten olisiko ollut 320 paperilla mattapinnaksi ja sen jälkeen ruiskulla akryylilakka päälle. Tuli lähes kuin uusi vaikka ihan kaikki hämähäkinseittisärö itse materiaalista ei lähtenyt. Sama kunnostustapahan se ylläkin on ilmeisesti toisella kerralla jo saatu käyttöön, vaikka vähemmän yksityiskohdissaan selostettuna. Käsin hioen vaan pitää aloittaa karkealla paperilla, koska alkuperäispinnoite on sitkeää tavaraa.
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: C5 umpioiden kiillotus Lähetetty: 15.05.2018 08:38 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Kiillotustulosta pitäisikin verrata uusiin. Siinä olisi tavoitetta. Mitä parempi kiillotus, sitä selvempi valokuvio, sitä vähemmän hajavaloa, joka olisi pois tarvittavalta alueelta.
|
|
|
|
 |
svc
|
Viestin otsikko: Re: C5 umpioiden kiillotus Lähetetty: 15.05.2018 21:04 |
Viestit: 4072 Paikkakunta: Eteläkärki
|
ruutuvihko kirjoitti: Sama kunnostustapahan se ylläkin on ilmeisesti toisella kerralla jo saatu käyttöön, vaikka vähemmän yksityiskohdissaan selostettuna. Niin. Tässä kohtaa tunnustettakoon, että käyttämäni ilmaisu "vaikeamman kautta" tarkoitti sitä, että ostin uudet. Polttimon kantaa ei saanut enää luotettavasti kiinni, lasit olivat säröilleet entistä pahemmin ja ne takakannet puuttuivat edelleen, joten kiillottaminen olisi ollut lähinnä kuolleen hevosen piiskaamista.
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
|
|
|
|
 |
|
|