Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
bx lämpöongelma http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=12599 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | anakonda33 [ 13.09.2012 15:24 ] |
Viestin otsikko: | bx lämpöongelma |
Beksistä 1,6 gti loppui lämpimän ilman tulo puhaltimesta ja samalla koneen lämmöt nousivat. Nesteet ok ja hihnatkin ehjät. Mikä vialla. Termostaatti, vesipumppu? |
Kirjoittaja: | rmattila [ 13.09.2012 15:40 ] |
Viestin otsikko: | Re: bx lämpöongelma |
Jäähdyttäjän flekti? |
Kirjoittaja: | Nickroen [ 13.09.2012 15:45 ] |
Viestin otsikko: | Re: bx lämpöongelma |
Eikös lämppärin kennossa kierrä kokoajan vesi riippumatta veden lämpötilasta,termari ohjaa moottorin veden kiertoa. Ilmaa järjestelmässä tai vesipumppu sökö taikka lämppärin kenno(tai sen letkut) tukossa/vuotaa? Tai joku ilmausnippa löysällä ja imee ilmaa järjestelmään mikä kertyy kennoon ja ei kierrä vesi? |
Kirjoittaja: | Kaapelimies [ 13.09.2012 16:05 ] |
Viestin otsikko: | Re: bx lämpöongelma |
Nickroen kirjoitti: Eikös lämppärin kennossa kierrä kokoajan vesi Vain kun lämmintä pyydetään, beksissä kun on hana. Ääni ilmalle jäähdytysjärjestelmässä, ilmausohjeet löytynevät täältä haulla, tarvitset 1½l limsapullon (tyhjennä se ensin) ja 50% glygolia. |
Kirjoittaja: | kokemjne [ 13.09.2012 16:34 ] |
Viestin otsikko: | Re: bx lämpöongelma |
et tarvii mitään puteleita ,mutta hyvä olisi. lämppäri kuumalle kaikki ilmausproput löysälle tai irti ,myös se joka on syylärin päässä syylärin täyttöä kunnes tulee jo yli , sulje niitä jotka tulvii kone käyntiin ja ettimään loppuja suihkulähteitä ja sulkemaan niitä syyläriin lisää mutta noin 10 cm alle korkin kun kone on kylmä. millin reikä painekorkkiin koneen käyttö kuumaksi = flekti/t lähtee käyntiin. hetken huili ja määrän tarkistus +tarvittaessa lisäys. ei korkkiin asti kun ei se pysy siellä kuitenkaan . |
Kirjoittaja: | anakonda33 [ 13.09.2012 16:52 ] |
Viestin otsikko: | Re: bx lämpöongelma |
En vielä ehtinyt asialle mitään tehdä mutta lisäys: ajoin töistä kotiin n. 15 km, hyvin toimi kunnes viimeisen kilometrin aikana sama ongelmat toistuivat. Lämppäristä alkoi puhaltaa jälleen viileää ja moottorin lämmöt punaiselle. Eli välillä toimii välillä ei. |
Kirjoittaja: | kokemjne [ 13.09.2012 18:03 ] |
Viestin otsikko: | Re: bx lämpöongelma |
tolla menolla pääset kansipahvihommiin. |
Kirjoittaja: | Nickroen [ 13.09.2012 19:16 ] |
Viestin otsikko: | Re: bx lämpöongelma |
Jospa kansipahvi valskaa sen verran(tai vuotaa muualta huomaamattomasti), että vettä katoaa huomaamattaan, nyt kun termari aukiaa niin vedenpuute iskee ja vettä ei riitä enää lämppärin kiertoon asti ja vesipumppu haukkaa tyhjää..tekee ilmalukon jonnekin niin lämmöt nousee samalla. Kansipahvin menoa tietää jos tuo ongelma on toistuva... |
Kirjoittaja: | anakonda33 [ 13.09.2012 22:57 ] |
Viestin otsikko: | Re: bx lämpöongelma |
Löytyi ainakin yksi letku jossa halkeama. Sitäkautta ei juuri vettä vuoda mutta ilmaa pääsee kyllä sisään. Pitää palata viikonlopun jälkeen asiaan. |
Kirjoittaja: | kokemjne [ 14.09.2012 12:52 ] |
Viestin otsikko: | Re: bx lämpöongelma |
eikä pääse, paitsi kun kone jäähtyy ja korkki on tilkitty tiiviisti syyläriin. kyllä se puskee nesteitä ulospäin kun paine kasvaa. |
Kirjoittaja: | Visa-mies [ 16.09.2012 00:48 ] |
Viestin otsikko: | Re: bx lämpöongelma |
Letkun vaihto ja ilmaus kokemjne:n ohjeiden mukaan. Ja jos haluaa limupullon kanssa pelata niin sama ohje kuin XM-threadissa:
Päästele prosessin edetessä niin monta ilmaruuvia auki kuin laitteesta löydät, varsinkin sen jälkeen kun lämpötila alkaa olla sitä luokkaa että termostaatti on auennut. 1,5 litran katkaistulla limupullolla (teippiä vähän kierteeseen, että tulee tiukka sovitus syylärin täyttöaukkoon) varmistat myös että ilmakuplat tulee pihalle, kun nesteen pinta on tarpeeksi korkealla. Videosta näkyy vain yksi ilmaruuvi (termarin kupeessa), mutta löytyy yleensä myös toinen lähempänä rintapeltiä letkusta. Se on se kaikkein ylin, mistä ilma tulee pihalle. Tärkeätä on myös tarkkailla veden lämpöä ja varmistaa flektin toiminta. Liian lämpimäksi ei parane päästää. Jos ei pyöri niin anturia vaihtoon ja/tai flektin toiminnan testaus. |
Kirjoittaja: | anakonda33 [ 21.08.2013 10:52 ] |
Viestin otsikko: | Re: bx lämpöongelma |
Auto ollut käytöstä poissa mutta nyt palasin tähän asiaan. Kyseisestä 1,6 gti:stä en löydä muuta ilmausruuvia kuin syylärin päässä oleva. Edelleen puhaltaa vain kylmää ja lämmöt nousee. Huomasin ettei flekti lähtenyt pyörimään vaikka lämpöjen mukaan olisi pitänyt. Mistähän löytyy flektin anturi? Vai olisiko muita vikaehdotuksia flektin toimimattomuuteen. Sulake ehjä. |
Kirjoittaja: | laakeri [ 21.08.2013 12:56 ] |
Viestin otsikko: | Re: bx lämpöongelma |
anakonda33 kirjoitti: Auto ollut käytöstä poissa mutta nyt palasin tähän asiaan. Kyseisestä 1,6 gti:stä en löydä muuta ilmausruuvia kuin syylärin päässä oleva. Ei siis ole termostaattikotelolla pientä ruuvia tai venttiilinhattua, eikä myöskään missään moottorin takana? 16 GTi ei ole tuttu, mutta 19 TZi:ssä oli muistaakseni moottorin takana poikittainen putki, jossa oli kuusiokoloruuvi ilmausta varten.anakonda33 kirjoitti: Mistähän löytyy flektin anturi? Vai olisiko muita vikaehdotuksia flektin toimimattomuuteen. Sulake ehjä. Anturi kuivilla? Ei pysty enää muistamaan, onko beksissä anturi termostaattikotelossa vai syylärissä. Jos termostaattikotelossa, niin voi olla edelleen kuivilla, jos sattuu sopivasti ylin anturi olemaan. Mutta: onko syylärikin lämmin? Termostaatti kiinni jumittuneena tai ilmalukko järjestelmässä kyllä nostaa varmasti lämpöjä koneessa, mutta syyläri pysyy viileänä. Ja jos anturi on siellä viileässä syylärissä, niin eipä sitten flektikään pyöri.
|
Kirjoittaja: | kokemjne [ 21.08.2013 13:42 ] |
Viestin otsikko: | Re: bx lämpöongelma |
syylärin alareunassa , mutta ensin pitäis hoitaa nuo täyttö/ilmaushommat kuntoon. eli venttiilikopan yli kun kurkkii ,niin näkyy PUTKESSA yksi ( yleensä kuusiokolo ) proppu . toinen on siinä termarikopan päällä . ja kolmas ilmauspaikka on se syylärin kuskin puoleisessa päädyssä oleva . roput ( ei syylärin ) auki ja nestettä syyläriin . kannattaa muistaa ,että beksissä on vesiventtiili lämp. kennon päädyssä , joten säätö kuumalle. sitten kun pulputtaa , niin lopuksi proput nätisti kiinni = ei hampaat irvessä. kone käyntiin ja ( ei tarvii sitä syylärin korkkia laittaa kiinni vielä ) . roppuja löysäämällä alkaa tulla ilmaa ja nestettä , pikkusen kierroksia lisää koneeseen , tyhjäkäynnillä ei neste kierrä riittävästi . sitten vaan roppuja kiinni . ja lopuksi se syylärin proppu auki ja täyttö kunnes tulvii. kone kuumaksi ( ei tarvii vieläkään sitä syylärin korkkia kiinni ) . varmistaa ,että flekti/t lähtee pyörimään. jos ei , niin kone sammuksiin ja sen termarin piuha liitin irti ( kolme piuhaa yhdessä liittimessä ) ja virta päälle ja hyppylangalla kokeilee sen yhden poikittaisen ja jomman kumman virekkäisen liitoksen yhdistämistä. flektin pitäis käynnistyä toisesta puolikkalle ja toisesta täydelle teholle. jos ei niin sitten puskurin taakse kaivelemaan niitä puhaltimen piuhoja esiin . löytyy kaksi liitintä ja toinen maaihin ja toiseen akulta sähköö........suunnilleen sillai saa vähennettyä vikapaikkoja. |
Kirjoittaja: | Waltteri [ 21.08.2013 14:51 ] |
Viestin otsikko: | Re: bx lämpöongelma |
Ilmauspuuhissa kannattaa auto olla tasaisella maalla tai mielummin ehkä keula lievästi kohti ylämäkeä, jotta neste kiertää lämppärin kennolle asti. Itse tuli tehtyä se moka että perä oli keulaa korkeammalla, ennen kuin kenties oivalsi tilanteen. |
Kirjoittaja: | anakonda33 [ 23.08.2013 22:52 ] |
Viestin otsikko: | Re: bx lämpöongelma |
Kiitos vinkeistä. Löytyihän sieltä proppu juuri kuvatulla tavalla venttiilikopan takaa. Termarin kotelosta ei kyllä löytynyt. Joka tapauksessa vesi alkoi kiertää ja kapiiniin lämpöä puhalsi. Mutta. Eihän se flekti pyöri. Täytyy tunnustaa etten koskaa ole käyttänyt "hyppylankaa" enkä tiedä miten toimia. Mistä saa hyppylankaa? Sähköpuolen asioissa eivät ole jumalat ole mulle armoa antaneet |
Kirjoittaja: | anakonda33 [ 23.08.2013 22:56 ] |
Viestin otsikko: | Re: bx lämpöongelma |
Siis en tajua sähköasioista juurikaan ![]() |
Kirjoittaja: | anakonda33 [ 23.08.2013 23:01 ] |
Viestin otsikko: | Re: bx lämpöongelma |
Ja vielä lisäys. Kävin kaikki liittimet läpi. myös flektin läheiset. Vien asiantuntijalle. |
Kirjoittaja: | -pk- [ 24.08.2013 08:29 ] |
Viestin otsikko: | Re: bx lämpöongelma |
Lainaa: Mistä saa hyppylankaa? - olettaen että kysyjä kysyy tätä tosissaan - nimi tullee vieraskielisestä nimestä "jumper wire" ja tarkoittaa mitä tahansa johdonpätkää jolla saadaan väliaikaisesti sähköä johdettua. Se voi olla vaikka sopivasti oiottu paperiliitin eli klemmari tai apukäynnistyskaapeli, ihan tarpeesta riippuen. Joskus jopa ruuvimeisseli käy tarkoitukseen mutta tässä paikassa taitaa liittimessä olla väliseinät ja se ei nyt toimi. Klemmari toimii mutta varo koskettamasta sillä auton runkoon.
|
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |