Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 3 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: XM 24V ZPJ4 - vedet ei pysy sisällä
ViestiLähetetty: 20.09.2012 22:08 
Käyttäjän avatar

Viestit: 644
Paikkakunta: Vaasa
Nyt olisi vähän pakko laittaa keväällä alle hajonnut XM 24V kuntoon, sillä maiseman vaihdos pohjanmaalle on edessä.

Tämän ketjun aiheena on auton tämänhetkisistä ongelmista se vakavin, eli se että kone heittää jäähdytysnesteet ulos. Jäähdytysnesteen lämpömittari on pimeänä, joten en huomannut ongelmaa ennen kuin jäähdytysnesteen lämpötilan varoitusvalo syttyi ja parkkipaikka eräänä lämpimänä kevätpäivänä muuttui uljaaksi virraksi sinne palatessa.

Syyksi epäilen kiinnijuuttunutta termaria (viime vuosien ajot ovat olleet vähäiset ja termari sellaisessa paikassa että sitä ei turhaan vaihda), mutta en tiedä mitenkä tai koska veden lämpötila nousi. Pääsimme kotiin, mutta vettä lensi maahan sen verran reippaasti, että epätoivo sai vallan, häihimme oli enää muutama päivä ja 24V oli erinäisten ongelmien takia se viimeinen oljenkorsi hääautoksi ja muutenkin järjestelyille keskeinen. Osittain budjetti- ja aikatauluongelmista, osittain motivaation totaalisesta lopahtamisesta johtuen, en tehnyt ongelmalle koko kesänä yhtään mitään. Nyt asianlaita on pakko korjata, kohta lumi on maassa eikä XM:ää nyt tänne parkkipaikalle maatumaan voi jättää.

Laajan toimintasuunnitelman mukaan seuraavat osat pääsevät vaihtoon:
Termari
Kansipahvit ja -pultit
Ketjun kiristäjät
Vesipumppu

Onko tässä mitään järkeä? Eli etsinkö vikaa ihan väärästä päästä tai pääsisikö vähemmälläkin vaivalla? Mitenkä vikaa voisi määritellä aiheuttamatta lisätuhoa?

Ilmeisesti termari ja vesipumppu ovat samat kuin 12-venttiilisessä? Osista ainakin vesipumppu tuntuu olevan kiven alla.


Kaikki vinkit ja ohjeet sekä siitä, että mitä osia ostan ja mistä, että siitä, mitenkä korjauksessa kannattaa edetä, ovat erittäin tervetulleita. Budjetti lähestyy nollaa, joten mitä vähemmällä rahanmenolla pääsen, sen parempi. Kuitenkin auto on tarkoitus säilyttää jälkipolville, halusi se sitä tai ei (ei se halua :lol: ), joten nyt olisi tarkoitus korjata kerralla kaikki mitä todennäköisesti jonkun ajan päästä kuitenkin tulisi vastaan. Lisähaastetta projektiin tuo se, että minä en näistä kutoskoneista ymmärrä sen hölkäsen pöläystä.



1991 XM 24V, 1964 Peugeot 404 SL
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM 24V ZPJ4 - vedet ei pysy sisällä
ViestiLähetetty: 20.09.2012 22:57 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
Kun kone on siinä kiehumispisteen hujakoilla niin onko syyläri ollenkaan lämmin? Jos ei niin termari on täysin kiinni jumissa.

Kokemuksesta V6:n kanssa voin sanoa että tuo pata on niin kuumakallea että tohdin sanoa että sillä on terveellisempää ajaa ilman termaria. Tein näin V6:lla (tosin vain 12 valve ZPJ mutta kyllä kannatti, sillä kone pysyy sopivassa lämmössä ihan oikeasti. Talvikäytössäkin kone lämpes riittävästi kun vain muisti sulkea keulan lävet käytännössä kokonaan. Ajoin kerran jopa jouluksi vanhempien luo 200 km -28 pakkasessa ilman termaria ja hyvin lämpoöä riitti kun keula oli tukittu.

Ilman termaria voi kuulostaa dorkalta mutta se on hyvin suositeltavaa koska V6 polttaa todella helposti kansipahvi ja sitähän kukaan ei toivo. Nykyisestä V6 24 valve ZPJ4:stä tätä en ole tehnyt mutta pitäs kyllä tehdä.
Pelkästään kesällä koneen sammuttamisen jälkeen tuo koneen jäännöslämpö tekee kovin pahaa kansitiivareille. Saman olen huomannut Käkkylässä, välillä kun ajaa kaupungilla ja pitäs sen jälkeen jättää parkkiin niin veden lämpö on 109!!! En ikinä sammuta ennen kuin olen käytellyt koneen noin 97 asteiseksi. 109 asteessa kun sammuttaa niin jäännöslämpö nostaa siitä vielä pari astetta ja paineet repii mm letkuja niin että ne ovat kuin tiineet siat konehuoneessa.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM 24V ZPJ4 - vedet ei pysy sisällä
ViestiLähetetty: 24.09.2012 20:13 
Käyttäjän avatar

Viestit: 644
Paikkakunta: Vaasa
Jahas, unohdin näköjään taas painaa lähetä-nappia. :oops:

Syyläri on kylmä, joten syy lienee selvä, kiitos. Termarin poisheittäminen tuntuu varsin varteenotettavalta vaihtoehdolta.

Tosin nyt tuo ei edes kupli korkki auki, olisikohan joku nimeltämainitsematon idiootti viimeksi täyttänyt liikaa nestettä? :P
Täytyypä heittää tuo tulppa mäkeen (on muuten kivassa paikassa) ja katsoa mitenkä tilanne kehittyy, mutta hävinneet mittarit ja lämmönsäätö pitäisi ensin saada toimimaan.



1991 XM 24V, 1964 Peugeot 404 SL
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 3 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: