Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

XM ja syylärin flekti
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=12717
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  Joensuu XM [ 25.09.2012 22:24 ]
Viestin otsikko:  XM ja syylärin flekti

Moro
Syylärin flekti ei tunnu toimivan. Mistäs löytyy flektin sulake (voiko olla muualla kuin kuskin jalkatilassa tai akun edustan sulakerasiassa ) ja mistäs kohtaa löytyypi liitin / liittimet, jotka kannattaa avata ja puhdistaa ?

Ja kulkuneuvohan on XM -95, 2 litrainen kone ilman ilmastointia.

Nimimerkki "minullako peukalo keskellä kämmentä"

Kirjoittaja:  XM-Hannu [ 25.09.2012 22:36 ]
Viestin otsikko:  Re: XM ja syylärin flekti

Akun edessä pikkurasiassa pitäisi olla 30 A sulake. Siitä 10 cm eteenpäin vasemman ajovalon päällä vihreä flektin ohjausrele, tai kaksi tai kolme. Minulla ilmastoidussa TD:ssä kaksi flettiä ja 3 relettä. Tarkasta releinen piikit ettei ole hapettumia. Myös spray-vaseliini auttaa joskus, ja pitää hapettumat loitolla.

Kirjoittaja:  Cikatti [ 26.09.2012 00:38 ]
Viestin otsikko:  Re: XM ja syylärin flekti

XM:n syyläriflekteillä on myös taipumus kuolla. Kumma juttu mutta en ole koskaan missään muissa tätä tavannut mutta kyllä XM:ssä :lol:
Flektin ropellin ulkokehä tuppaa jäätymään talvisin salakavalasti ulkosyrjän shroudiin kiiinni, joskus vain hetkeksi jotta sähkömoottori lämpeää muttei polta sulaketta ja kas tarpeeksi monta kertaa niin lopulta käämin lakka on sulanut sopivasti.

Kirjoittaja:  Joensuu XM [ 08.10.2012 11:57 ]
Viestin otsikko:  Re: XM ja syylärin flekti

Moro

Releet ja sulake löytyivät täsmällisen ohjeen mukaisesti. Ajattelin testata releet ohittamalla ne käyttäen hyppylankaa. Jos flekti on kunnossa, niin pitäisikö sen lähteä päälle kun jomman kumman releistä ohitan hyppylangalla vai tuleeko molemmat releet olla ohitettuna yhtäaikaa hyppylangalla ? Tuleeko moottorin olla lämmin kun nuo hyppylankajutut teen vai noiko ne testata kylmällä koneella. Onko väliä ??

-hannu-

Kirjoittaja:  XM-Hannu [ 08.10.2012 19:23 ]
Viestin otsikko:  Re: XM ja syylärin flekti

Jaaha. Releet ovat 5-napaisia (tai ainakin 4) joten en osaa sanoa, mihin väliin hyppylanka pitäisi laittaa. Mutta jos alat irroittamaan flektejä, niin huomaa että siipipyörä on kiinni VASTAKIERREruuvilla, jossa on 8 mm:n kanta. eli kierrä myötäpäivään, niin se aukeaa. sitten riuska ote siipipyörästä ja nykäisy, niin siipi on irti. Sen jälkeen 3 kiinnityspulttia auki,niin saat moottorin irti.
silloin näet moottorin virtanavat, joihin voi syöttää akusta suoran virran, niin näkee pyöriikö moottori.
Nyt en muista kumpi navoista on + ja toinen -. Siitä saattaa löytyä merkinnät, kun tarkkaan katsoo.

PS Oikein hävettää lukea omaa tekstiä, joka on kirjoitettu ilman lukulaseja. Jää kaikki kirjoitusvirheet korjaamatta.

Kirjoittaja:  kokemjne [ 08.10.2012 19:37 ]
Viestin otsikko:  Re: XM ja syylärin flekti

ei taida hyödyttää viritellä niitä hyppylankoja releeseen. ehkä kannattais siihen kantaan kokeilla.
jos on saku kaava ( 85/86 vetokäämi. 30 yleensä syöttö . 87 /87a lähtö .
ranskisten viritys: 1/2 vetokäämi .3 syöttö . 4/5 lähtö.
kun kattoo siihen kantaan kytkettyjä piuhoja , niin selviää ,onko käytössä kaikki viis vai tyydytäänkö neljää.
eikä siihen tarvii mitään erikoista viritelmää rakentaa. riittää kun on 10 senttiä millin piuhaa ja tyrkkää päät ( kuorittuna ) halutessaan sopiviin koloihin.
se kuuluisa kynälamppu selvittäisi hetkessä piuhan mistä syöttö tulee .....noin niinku esimerkiksi.

Kirjoittaja:  kokemjne [ 08.10.2012 19:45 ]
Viestin otsikko:  Re: XM ja syylärin flekti

muuten. muitakin vaihtoehtoja on ,mutta nuo ovat tavallisimmat.

Kirjoittaja:  Nickroen [ 08.10.2012 20:00 ]
Viestin otsikko:  Re: XM ja syylärin flekti

Laita suoraan akulta 12V flektin liitinnapoihin, laita sulake varmuudeksi väliin, jos haluat välttää valoshown ja johtimien sulamisen :) (sitä savua ei saa takas sinne mottiin jos se kerran karkaa)Jos flekti ei pyöri ja polttaa sulakkeen on käämit flektistä menneet tai hiilet loppu ja uuden flegun hankinta lienee helpointa. Ala vasta tuon kylmäpyöritystestin jälkeen etsimään vikaa muualta.

Kirjoittaja:  Joensuu XM [ 20.12.2012 21:17 ]
Viestin otsikko:  Re: XM ja syylärin flekti

Morjens

No tuo flekti asia ei ole juurikaan edennyt. Sen verran kuitenkin että ei se vika itse moottorissa ole, se toimii. Nyt pakkasella moottorin lämmön merkkivalo on silloin tällöin syttynyt palamaan, vaikka taatusti on moottori ollut kylmä yön pakkasessa seisottuaan. Samoiten itse moottorin lämpömittari on toiminut normaalisti.

Kysymyksiin:
Mistähän löytyypi tuo lämpotilan merkkivalon anturi ? On vissiin eri paikassa kuin tuon mittarin anturi ? Voisiko flektin toimimattomuudella ja tuolla satunnaisella merkkivalon palamisella olla jokin yhteys tässä tapauksessa ??

Hannu

Kirjoittaja:  XM-Hannu [ 20.12.2012 23:04 ]
Viestin otsikko:  Re: XM ja syylärin flekti

Vastaan taas eri asiaan, kuin mitä kysyit. Jos autossasi on automaatti-ilmastointi, niin hanskalokeron irroittamalla löytyy alta ohjausrele, noin savukeaskin kokoinen musta, n. 20 pinninen boksi, joka osallistuu käyntikäskyn antamiseen flektille. (Aina, kun jäähdytys on päällä, puhaltimet käyvät vähintään pienemmällä nopeudella). Jos löydät vaihto-osan, niin kokeile. Juotokset boksista voisi kai myös tarkistaa. Minulla oli pari vuotta sitten tämä vika, xmfani sen selvitti.

Kirjoittaja:  laakeri [ 20.12.2012 23:36 ]
Viestin otsikko:  Re: XM ja syylärin flekti

Joensuu XM kirjoitti:
No tuo flekti asia ei ole juurikaan edennyt. Sen verran kuitenkin että ei se vika itse moottorissa ole, se toimii.
Ne relekannat, relet ja sulakkeet akun luota ilmeisesti jo katsoit ja olivat ok?

Kirjoittaja:  Sokeri_Sakari [ 21.12.2012 20:24 ]
Viestin otsikko:  Re: XM ja syylärin flekti

Ainakin vanhakorisessa (Y3) ei ilmastoidussa, syylärin päädyssä on termostaatti ohjaamassa flektejä.
2-pinniä yhteen, pitäisi käydä hidas nopeus. Kaikki yhteen nopea nopeus.
Nuo releet kytkee puhaltimet sarjaan ykkösnopeudelle ja rinnan nopealle. Eli virran tarjoilu suoraan releille on hieman hankalaa.
Tuota samaa on esiintynyt omassakin, akun pluskengästä löytyi löysää. Ainakaan tänään ei valoefektejä esiintynyt. . .
Kannattanee tutkia myös ne isot lattasulakkeet ja pesät siitä akun kupeesta, virta taitaa tulla sitä kautta.

Kirjoittaja:  samforman71 [ 25.07.2013 23:03 ]
Viestin otsikko:  Re: XM ja syylärin flekti

Voisitteko kertoa, miten pitää toimia Y4 XM:n flektit?
Mulla toimii nyt, kun on lämpöä n 97, niin vasen flekti lähtee päälle. Oikea flekti ei ole koskaan lähtenyt päälle, mutta toimii kun releestä laitan kärjet yhteen.

Kirjoittaja:  samforman71 [ 27.07.2013 12:01 ]
Viestin otsikko:  Re: XM ja syylärin flekti

Missä sijaitsee flektejä ohjaavat anturit?

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/