Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
Xantia 2.0 16 v sammuilee ja nykii lämpimänä?? http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=12778 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | LITTLE-BIT [ 02.10.2012 17:50 ] |
Viestin otsikko: | Xantia 2.0 16 v sammuilee ja nykii lämpimänä?? |
Auto: Citroen Xantia -98 2.0 16v Aluksi autoon tuli sellainen vika, että se sammui aina risteyksiin, kun painoi kytkimen pohjaan. Jos antoi koko ajan kierroksia, sai auton pysymään käynnissä. Vaihoin tyhjäkäyntimoottorin, jossa oli selvästi vikaa, koska enää auto ei sammuile samalla tavalla. Vika ei kuitenkaan poistunut kokonaan. Nyt auto tekee niin, että kylmänä toimii jonkun aikaa (yleensä noin 10 km ajoa) normaalisti, minkä jälkeen se alkaa sammuilemaan ja nykimään satunnaisesti kesken ajon. Yleensä silloin kun sammuileminen alkaa, niin tuntuu hetkittäin, ettei auto oikein vastaa kaasuun... Eli kun kaasupoljinta painaa, kierrokset tulevat jäljessä... Joskus, kun moottori on lämmin, joutuu käynnistämään muutaman kerran, ennen kuin auto pysyy käynnissä. Kylmänä käynnistysongelmia ei ole. Autoon vaihdettiin polttoainesuodatin ja sytytystulpat, koska näyttivät olevan vaihdon tarpeessa. Sulakkeet on tarkastettu, kaasuläppäkotelu putsattu, ainakin suurin osa liittimistä ja maadoituksista tarkastettu. Autosta on nollattu vikamuisti, siellä oli vikakoodi imusarjan paineanturista. Ajelin autolla (niin että vika oli päällä), minkä jälkeen vikamuisti luettiin uudestaan, mutta vikakoodeja ei löytynyt. Itse veikkaan tuota imusarjan paineanturia (vaikka vikakoodi ei uusiutunut) tai sitten moottorin lämpötila-anturia. Osaako kukaan neuvoa selkästi miten ne voi mitata yleismittarilla? Lueskelin muitakin keskusteluja, mutta en löytänyt mistään niin selviä mittausohjeita että olisin tajunnut kunnolla, eikä huvittaisi ostaa yhtään osaa turhan takia ![]() Tai tuleeko mieleen mistä muusta tämä vika voisi johtua? KIITOS |
Kirjoittaja: | LITTLE-BIT [ 02.10.2012 18:02 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia 2.0 16 v sammuilee ja nykii lämpimänä?? |
Siinä termostaattikotelossa on kaksi anturia. Ylempänä olevassa sininen liitin, ja alemmassa vihreä. Niin mitä ne kumpikin ihan tarkalleen ottaen tekevät? Sinisen liittimen kun otti irti niin ainakin ohjaamossa oleva moottorin lämpötila mittari lopetti toimimasta. Se vihreä ilmeisesti ohjaa flektin toimintaa..? Voiko se vihreä olla rikki, vaikka flekti lähteekin pyörimään? Ja sitäkin piti vielä kysyä, että onkohan tuolla tyhjäkäyntimoottorilla mitään tekemistä tämän ongelman kanssa, koska ennen sen hajoamista ei autossa ollut mitään vikaa. Toisin sanoen: onko joku osa sellainen, mikä voi hajotessaan rikkoa myös tyjhäkäyntimoottorin tai päinvastoin? |
Kirjoittaja: | PietuG [ 02.10.2012 18:28 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia 2.0 16 v sammuilee ja nykii lämpimänä?? |
LITTLE-BIT kirjoitti: Siinä termostaattikotelossa on kaksi anturia. Ylempänä olevassa sininen liitin, ja alemmassa vihreä. Niin mitä ne kumpikin ihan tarkalleen ottaen tekevät? Sinisen liittimen kun otti irti niin ainakin ohjaamossa oleva moottorin lämpötila mittari lopetti toimimasta. Se vihreä ilmeisesti ohjaa flektin toimintaa..? Voiko se vihreä olla rikki, vaikka flekti lähteekin pyörimään? Ja sitäkin piti vielä kysyä, että onkohan tuolla tyhjäkäyntimoottorilla mitään tekemistä tämän ongelman kanssa, koska ennen sen hajoamista ei autossa ollut mitään vikaa. Toisin sanoen: onko joku osa sellainen, mikä voi hajotessaan rikkoa myös tyjhäkäyntimoottorin tai päinvastoin? Niitä antureita on ainakin tuossa minun vm-97 2.0 16v Xantussa kolme kappaletta, yksi flektille, yksi mittarille ja yksi moottorinohjaukselle. Vaikuttaa siltä, että moottorinohjauksen anturi on rikki, koska kylmänä kone toimii normaalisti. Moottorinohjaus saa siis väärää tietoa. Ne anturit erottaa niissä olevien muovirenkaiden väreistä, tosin ne renkaat irtoavat helposti... |
Kirjoittaja: | LITTLE-BIT [ 02.10.2012 19:34 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia 2.0 16 v sammuilee ja nykii lämpimänä?? |
Okei, en huomannut kuin nuo kaksi anturia, mutta pitää sitten katsoa tarkemmin. Mutta jos moottorinohjauksen lämpöanturi on viallinen, niin vaikuttaako se päästöarvoihin? Eikös se mene niin, että jos vika on tässä kyseisessä anturissa, niin se nykiminen ja sammuilu johtuu väärästä seoksesta? Silloinhan päästöjenkin luulisi olevan pielessä... Vai olenko käsittänyt väärin? Ainakin Xantiasta sai sellaisen päästölapun, joka kelpaa katsastuksessa. |
Kirjoittaja: | ealab [ 02.10.2012 21:33 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia 2.0 16 v sammuilee ja nykii lämpimänä?? |
Moottoriohjausanturi saattaa olla väsähtänyt, antaa silloin kylmemmän moottorin tietoa. Omassa anturin vastusarvo oli kasvanut. 10%:n heittokin riitti, huonompaan käyntiin kuumana. Anturi taitaa olla se ruskea, valkea rengas? Mittailin n.0 asteessa, risa 6,6OkOhm, uusi 6kOhm. Flekti alkaakin pyöriä, kun sen anturipistoke irrotetaan. |
Kirjoittaja: | jaakkovaakko [ 03.10.2012 08:51 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia 2.0 16 v sammuilee ja nykii lämpimänä?? |
Olisiko moottori pesty hiljattain? Tulppien poteroissa vettä, joka höyrystyessään tekee sytytyskatkoksia. ![]() |
Kirjoittaja: | LITTLE-BIT [ 05.10.2012 20:06 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia 2.0 16 v sammuilee ja nykii lämpimänä?? |
Ei ole pesty moottoria. Nyt autoon vaihdettiin moottorin lämpöanturi, mutta ei auttanut :S ...Miten pystyn mittaamaan kaasuläpän asentotunnistimen tai MAP-anturin toiminnan? Jos joku osaisi kertoa, niin olisi kiva. Kiitos |
Kirjoittaja: | PietuG [ 05.10.2012 21:07 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia 2.0 16 v sammuilee ja nykii lämpimänä?? |
LITTLE-BIT kirjoitti: Ei ole pesty moottoria. Nyt autoon vaihdettiin moottorin lämpöanturi, mutta ei auttanut :S ...Miten pystyn mittaamaan kaasuläpän asentotunnistimen tai MAP-anturin toiminnan? Jos joku osaisi kertoa, niin olisi kiva. Kiitos Kokeille tukkia siihen kaasuläppäkoteloon tuleva ylempi muoviletku joka menee kuskin puolen lokasuojaan. On helppo ja ilmainen testata. Itse testasin sen yksinkertaisesti taittamalla letkun linttaan. Itselläni lokasuojan sisällä olevan aktiivihiilipöntön magneettiventtiili meni rikki, ja se päästi ilmaa liikaa imusarjaan joka aiheutti tuollaista ongelmaa. Samasta syystä bensatankista kuului ihmeellinen siritys ja muuta asiaan kuulumatonta älämölöä kun imusarja imi ilmaa sitä kautta. |
Kirjoittaja: | Jankos [ 06.10.2012 08:15 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia 2.0 16 v sammuilee ja nykii lämpimänä?? |
Lambda anturi voi myös aiheuttaa vastaavaa. Kylmällä koneella kun ei mennä lambdan mukaan vaan vasta lämpimällä koneella. |
Kirjoittaja: | Pekkax [ 06.10.2012 11:35 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia 2.0 16 v sammuilee ja nykii lämpimänä?? |
Olisko puola. Eikös sen katkokset tule ensialkuun lämmettyään ja pikkuhiljaa pahenee ja pahenee. Nykii ja sammuilee epäsäännöllisesti. |
Kirjoittaja: | Sol [ 22.11.2012 13:50 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia 2.0 16 v sammuilee ja nykii lämpimänä?? |
Löytykö vika? Täälä samoja oireita, tosin ei merkitystä onko kone kylmä vai lämmin. Lisäksi oikeen hurjaksi heittääntyessään ei meinaa lähteä käyntiin ollenkaan ja sekös risteyksessä kuskia närästää.. ![]() Sitten on sellainen hassun hauska vika kanssa, että mankka on sekasin kun seinäkello. Alkuun luultiin että tämä aiheuttaisi kaiken ja vaihettiin autoon uusi mankka ja viat häviskin reiluks viikoks.. Kunnes satunnainen sammuilu alko taas ja tuliterä mankka meni sekasin ![]() Lisäksi joko mittari on rikki tai sitten ei meinaa aika ajoin ladata kunnolla, laturi kuitenkin vaihdettu viimetalvena, joten tuskimpa tuo kuitenkaan rikki on. Lisäksi oireettomana aikana lataa moitteetta. Hmm, vieläköhän olis jotain... Maadotuksia tsekkailtu, tulpat vaihettu, sulakkeet katottu, suodattimet vaihdettu... Aletaanko nyt vaan vaihtamaan osaa toisensa jälkeen niin pitkään et ongelma ratkeaa? |
Kirjoittaja: | ealab [ 22.11.2012 14:06 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia 2.0 16 v sammuilee ja nykii lämpimänä?? |
Maadoitusten ja myös akkukenkien tarkistuksissa olisi yleismittari paikallaan. Mitaten selviää heikot paikat. Ja muuten ei ole mitään varmaa tietoa kunnosta. Siksi voisi olla epäselvää, mistä viat johtuu. Koettu on. Xantian lyijyisissä akkukengissä on ongelmia, kaapelien puristusliitos varsinkin plus-kengässä väsähtää ja syntyy jännitehäviöitä, jotka sitten tekee kaikenlaista kivaa. Myös 2-litraisen moottorimaadoitus vaihteistossa on vika-altis. Se kytkinvaijerin kiinnitys-"hevosenkegässä" oleva maadoitusliitos. Haepa vanhoja juttuja. |
Kirjoittaja: | Tapsa 63 [ 22.11.2012 14:50 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia 2.0 16 v sammuilee ja nykii lämpimänä?? |
Vika voisi olla sulakekotelon pohjassa kojetaulun alla... |
Kirjoittaja: | LITTLE-BIT [ 13.02.2013 23:45 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia 2.0 16 v sammuilee ja nykii lämpimänä?? |
Kiitos kaikille vastauksista. Unohtui aikaisemmin tulla rapostoimaan, että vika löytyi. Map-anturihan se oli sökönä. Irrotus ja putsaus ei auttanut, vaihdettiin sitten uusi tilalle, eikä ole sen jälkeen ollut ongelmia. |
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |