Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

öljyt
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=12782
Sivu 1/5

Kirjoittaja:  Nickroen [ 03.10.2012 11:33 ]
Viestin otsikko:  öljyt

Tunkisitteko mobil super 3000 5W-40 synteettiset öölit -98 mallin sitikkaan vai piisaisiko "kura" merkkinen öljy samoilla spekseillä vai jotain muuta?Sana "long life" ilmenee tuon mobilin tuotenimikkeessä matonetin sivuilla ja siksi meinaan karsastaa ko. öljyjä, jos ovat aidosti "long life", tosin 0w luokituksen öölit ilmeisesti vasta oikeita long life litkuja? Purfluxin öljynsuodatin lienee toimiva, ettei ole sellainen, missä voi ilmetä vikkoo?

Kirjoittaja:  laakeri [ 03.10.2012 12:26 ]
Viestin otsikko:  Re: öljyt

Nickroen kirjoitti:
Tunkisitteko mobil super 3000 5W-40 synteettiset öölit -98 mallin sitikkaan vai piisaisiko "kura" merkkinen öljy samoilla spekseillä vai jotain muuta?
Jos ei ole tarvis pitää sitä sitikkaa kauan, niin mikä ettei sitä Mobiliakin, jos halvalla saa. '99 mallin sitikoihin on meillä laiteltu Yaccon VX600:sta ja joskus jopa Totalin Quarzt 9000:tta, jos ei ole jassoota ollut saatavilla. Eipä ole vielä ollut pahaa sanottavaa. Putsareissa on menty yleensä Purfluxeilla, joskus Frameillakin.

Kirjoittaja:  Nickroen [ 03.10.2012 12:34 ]
Viestin otsikko:  Re: öljyt

kyllä meinasin kauan ajaa sitikalla, kunnes ruoste meidät erottaa.. :) luulisi että jos luokitukset ovat samat ööleissä, ei suurta eroa voi olla ominaisuuksissa?
Entäs tämä matonetin ööli:

Tuote59-9501 Nimike MOTOX FullSynth 5W-40 5l SM/CF

Ei jaksais juosta ympäri kyliä öljyjen perässä :)

Kirjoittaja:  KKA [ 03.10.2012 12:40 ]
Viestin otsikko:  Re: öljyt

Omissa autoissa olen käyttänyt teboilin täyssynteettisiä oljyjä, saa järkevään hintaan robinhoodista ja voittivat tm:n testinkin joskus.

Kirjoittaja:  kokemjne [ 03.10.2012 15:16 ]
Viestin otsikko:  Re: öljyt

nonniih. ensimmänen tänä syksynä. ;)
ite laitaisin mitä tahansa merkkiä joka on synteettistä/puolisynteettistä , kunhan löytyy tarvittavat hyväksymismerkinnät.
yleensä ne ovat olleet 5-40 tai 10-50 viskositeetiltaan,

Kirjoittaja:  zX-files [ 03.10.2012 17:01 ]
Viestin otsikko:  Re: öljyt

Kaikki ACEA-A3/B3 on longlife, ja B4 vielä pikkusen enemmän. Menee aika antiikkiseksi jos aikoo löytää A2/B2 jostain :lol:
Eli se long life on kovin suhteellinen käsite...

Kirjoittaja:  Nickroen [ 03.10.2012 17:56 ]
Viestin otsikko:  Re: öljyt

puhallan tämän ikuisuuskeskustelun poikki toteamalla että laitan 5W-40 ja luokituksen Acea-A3/B3/B4 öljyä.
Pysyy se siellä koneessa kun tähänkin saakka voidellut ja pysynyt tulematta ulos..

Kirjoittaja:  kokemjne [ 03.10.2012 18:00 ]
Viestin otsikko:  Re: öljyt

:o jushan se alko. ei kunnon öljykinastelua olekkaan ollu pitkään aikaa :mrgreen:

Kirjoittaja:  black_van [ 03.10.2012 18:02 ]
Viestin otsikko:  Re: öljyt

kokemjne kirjoitti:
:o jushan se alko. ei kunnon öljykinastelua olekkaan ollu pitkään aikaa :mrgreen:


Kokella suorastaan ikävä näitä vääntöjä :mrgreen: Mitäs jos polkaistaan käyntiin vielä se kitka vs nasta keskustelu sekä tulppamerkit niin olisi montaa rautaa tulessa :lol:

Kirjoittaja:  kokemjne [ 03.10.2012 18:22 ]
Viestin otsikko:  Re: öljyt

:D ...siinä on ideaa :twisted: :lol:

Kirjoittaja:  svc [ 03.10.2012 19:25 ]
Viestin otsikko:  Re: öljyt

zX-files kirjoitti:
Kaikki ACEA-A3/B3 on longlife, ja B4 vielä pikkusen enemmän.
Itseasiassa eivät ole. Vain jos purkin kyljessä niin lukee. "Longlife" on öljy, joka ACEA-speksin lisäksi täyttää lisäksi muutaman autovalmistajan oman speksin. B4 on suoraruiskudieseleille tarkoitettu versio B3:sta. PSA kieltää 0W-30 Longlife öljyjen käytön joissain malleissa ja kaikissa ennen vuotta 2000 valmistetuissa moottoreissa.

Dieseleissä hiukkassuodatin tuo omat haasteensa öljyvalintaan. ACEA A1/B1 tai A5/B5 öljyjä ei taaskaan saa käyttää. Hiukkassuodattimen vaatimus olisi C2 luokan Low-SAPS öljy, joita ei juuri ole ACEA B4-luokassa, mutta C3 täyttyy muutamissa. C3 toivottavasti jatkaa tuon FAP:in ikää.

Olennaisin merkintä joka tapauksessa eurooppalaisille moottoreille on se ACEA-luokitus ja jos vielä API-luokitus sattuu kohdalleen niin aina parempi. Amerikkalaisille moottoreille kannattaa seurata ennemmin API-luokitusta.

Nykyöljyt ovat melkoisen tasalaatuisia ja niin kauan, kun mennään moottorille tarkoitetuilla öljyllä ja luokituksilla sekä suositelluilla vaihtoväleillä, niin on kutakuinkin yksi ja sama, mitä sinne moottoriin kaataa. Pitkää matkaa ajava voisi todennäköisesti käyttää pitempiäkin vaihtovälejä, mutta sen optimointi vaatisi öljyanalyysin teettämistä. Kertavaihdon vajaat viisi litraa öljyä on kuitenkin niin pieni osa auton käytön kokonaiskuluista, että analysoinnin kustannusten takaisinmaksuaika ylittää äkkiä auton käyttöiän

Itse käytän yleensä eri öljyjä vaihtojen välillä. Ideana on koittaa välttää jonkun tietyn öljyn pitkäaikasesta käytöstä aiheutuvat ongelmat. Paikallisesta halpahallista löytyy mm. Teboil, Mobil ja Shell. Tällä hetkellä C5:n moottorissa taitaa olla Teboilin Diamond Diesel 5W-40, ACEA A3/B4, C3 ja Xantiassa Motox FullSynth 5W-40, ACEA-A3/B3. Hodari-Xantussa oli lähtiessään LiquiMoly:n Diesel High Tec 5W-40.

Ja mikä parasta, kaikki nuo öljyt ovat sekoituskelpoisia keskenään.

Kirjoittaja:  zX-files [ 03.10.2012 20:00 ]
Viestin otsikko:  Re: öljyt

Annoit sen pitkän version, minä taasen lyhyesti tökkäsin vastaan yhden kaksiosaisen sanan perusteella tuomitsevalle :D

Tuossahan on sitten hyvä suomenkielinen ja kansantajuinen selostus öljyjen merkinnöistä:

http://www.teboil.fi/Publication.asp?pa ... ;5652;5654

Kirjoittaja:  svc [ 03.10.2012 20:14 ]
Viestin otsikko:  Re: öljyt

zX-files kirjoitti:
Tuossahan on sitten hyvä suomenkielinen ja kansantajuinen selostus öljyjen merkinnöistä: http://www.teboil.fi/Publication.asp?pa ... ;5652;5654
Ja kilpailijan mainos samasta aiheesta: http://www.neste.fi/binary.aspx?path=25 ... version=11

Kirjoittaja:  Lauri [ 03.10.2012 21:47 ]
Viestin otsikko:  Re: öljyt

laakeri kirjoitti:
Jos ei ole tarvis pitää sitä sitikkaa kauan, niin mikä ettei sitä Mobiliakin, jos halvalla saa.


Näin ehdoton näkemys perustuu varmasti omakohtaiseen kokemukseen. Pelkän luulon perusteella tuskin kukaan ylläolevan mukaista kirjoittelisi, sehän saisi kommentoijan vaikuttamaan naurettavalta. Mitä eroa olet huomannut autoissa kun niihin on Mobilin moottoriöljyn jälkeen vaihdettu Yaccot? Olet ilmeisesti testaillut paljon eri öljyjä kun olet moisen asian huomannut? Jännä juttu, koska esim. svc:n ja zx-filesin kertoman mukaan joku voi äkkiä luulla myös Mobil-öljyjen soveltuvan autoihin...

Mitä haittaa olet havainnut Mobil-öljyjen tekevän auton moottorille pitkäaikaisessa käytössä? Kuinka olet "kotioloissa" saanut eri öljymerkkien erot esille? Em. asiat varmasti kiinnostaa muitakin patongin lukijoita, joten kerrothan kokemuksesi. Itse en ole amatöörinä huomannut mitään eroa Shell, Motox, Teboil tai Mobil 5W-40-öljyjen välillä, mutta kerro jokin käytännön vinkki miten voin huomata öljyjen erot? Voinko vielä korjata 296 000km ajetulle autolleni aiheutuneet vauriot, koska siinä on huoltokirjan merkintöjen mukaan käytetty jotain aivan muun merkkisiä öljyjä kuin Yaccoa?
:D

Kirjoittaja:  ealab [ 03.10.2012 22:27 ]
Viestin otsikko:  Re: öljyt

Asiat toisin nähtynä. Kyllä käynnistä huomaa, kun koneeseen on kaadettu uudet öljyt, eikö totta. Havaittu, että ao. Mobil:n näin katsottu vaihtohetki on tullut aiemmin, kuin esim. ao. Neste-öljyjä käyttäen. Mobil riitti 3/4:aan vaihtovälistä. En sano, etteikö Mobil olisi silti hoitanut voitelut vaihtoajan loppuun saakka. Myös Total kvartsi toimii hyvin.

Kirjoittaja:  Cikatti [ 03.10.2012 23:25 ]
Viestin otsikko:  Re: öljyt

black_van kirjoitti:
kokemjne kirjoitti:
:o jushan se alko. ei kunnon öljykinastelua olekkaan ollu pitkään aikaa :mrgreen:


Kokella suorastaan ikävä näitä vääntöjä :mrgreen: Mitäs jos polkaistaan käyntiin vielä se kitka vs nasta keskustelu sekä tulppamerkit niin olisi montaa rautaa tulessa :lol:



:D Jep, näin on ja NGK on syvältä persiasta ja aunuksesta. Toimimattomuus koettu, ajoleikkuri/prätkä/Citroen-osastolla.

Ja mitä öljyihin tulee niin mahdollisimman paksua (20W-50) diesel-moottoriöljyä niin prätkään kuin autoonkin, kesät/talvet. Lohkolämmitin notkistaa paksutkin öljyt ja paksuilla kulutus puolittuu. Jaa mitä, riisseliöljyä bensakoneeseen? Älkää muuten kokeilko, hirvee riski, varmuudella. Nii ja KATitkin kuulemma tuhoutuu diesel-moottoriöljyillä. Jännä!

Kirjoittaja:  XM-Hannu [ 03.10.2012 23:55 ]
Viestin otsikko:  Re: öljyt

Mullakin on ihan tavallisesta öljystä tullut long lifea ihan luomu-menetelmällä.

Kirjoittaja:  Cikatti [ 04.10.2012 00:03 ]
Viestin otsikko:  Re: öljyt

Long life... miten se long life muuten erottaa veden sieltä öljystä näin pohjoisissa olosuhteissa? Se vesi on kuitenkin se hirviö joka siellä ui. Suurin osa moottoreista käy öljyosastolla sen verran kylmänä talvella että vettä kertyy riittävän ikävästi ja vesi on ihan kiva oksidantti.

Kirjoittaja:  svc [ 04.10.2012 11:16 ]
Viestin otsikko:  Re: öljyt

Cikatti kirjoitti:
Suurin osa moottoreista käy öljyosastolla sen verran kylmänä talvella että vettä kertyy riittävän ikävästi ja vesi on ihan kiva oksidantti.
Jeps. Ja sitten kun lähdetään pitkästä aikaa kaupungista tien päälle ja ajetaan öljyt kuumaksi niin se vesi haihtuu sieltä öljyn seasta. Seuraavaksi ollaankin korjaamolla itkemässä, että auto syö öljyä.

Kirjoittaja:  Nickroen [ 04.10.2012 11:35 ]
Viestin otsikko:  Re: öljyt

Kylmien tullessa muuten kannattaa muistaa putsata tuo venttiilikopan huohotusjärjestelmä, jos ajettu vaan pätkäajoa, sinne kertyy sitä keltaista limaa melkolailla, varsinkin jos kansipahvi puhaltaa :) (kokemusta on pahviviasta ja "limasta").Täytyykin kokeilla meneekö tuo vanhan xantun alahuulen viimasuoja myös tähän uudempaan. Ja jos ei omista viimasuojaa, niin pahvia keulalle, kun pakkaset tulee.

Kirjoittaja:  Harri126 [ 04.10.2012 15:30 ]
Viestin otsikko:  Re: öljyt

Nickroen kirjoitti:
Täytyykin kokeilla meneekö tuo vanhan xantun alahuulen viimasuoja myös tähän uudempaan. Ja jos ei omista viimasuojaa, niin pahvia keulalle, kun pakkaset tulee.

Viime talvena käytin viimasuojana Etrasta haettua solukumiputkea sopiviksi pätkiksi pätkittynä.
Tökkii maskiin, ei tuverra tuiskut, eikä viima. :)
On myös huomaamaton, varsinkin mustassa autossa.

Tää kuuluisikin oikeastaan Niksipirkkaan, jotenkin, kun saisi vielä sukkahousut ympättyä mukaan. :lol:

Kirjoittaja:  r_a_n_u [ 04.10.2012 15:58 ]
Viestin otsikko:  Re: öljyt

Lauri kirjoitti:
laakeri kirjoitti:
Jos ei ole tarvis pitää sitä sitikkaa kauan, niin mikä ettei sitä Mobiliakin, jos halvalla saa.


Näin ehdoton näkemys perustuu varmasti omakohtaiseen kokemukseen. Pelkän luulon perusteella tuskin kukaan ylläolevan mukaista kirjoittelisi, sehän saisi kommentoijan vaikuttamaan naurettavalta. Mitä eroa olet huomannut autoissa kun niihin on Mobilin moottoriöljyn jälkeen vaihdettu Yaccot? Olet ilmeisesti testaillut paljon eri öljyjä kun olet moisen asian huomannut? Jännä juttu, koska esim. svc:n ja zx-filesin kertoman mukaan joku voi äkkiä luulla myös Mobil-öljyjen soveltuvan autoihin...

Mitä haittaa olet havainnut Mobil-öljyjen tekevän auton moottorille pitkäaikaisessa käytössä? Kuinka olet "kotioloissa" saanut eri öljymerkkien erot esille? Em. asiat varmasti kiinnostaa muitakin patongin lukijoita, joten kerrothan kokemuksesi. Itse en ole amatöörinä huomannut mitään eroa Shell, Motox, Teboil tai Mobil 5W-40-öljyjen välillä, mutta kerro jokin käytännön vinkki miten voin huomata öljyjen erot? Voinko vielä korjata 296 000km ajetulle autolleni aiheutuneet vauriot, koska siinä on huoltokirjan merkintöjen mukaan käytetty jotain aivan muun merkkisiä öljyjä kuin Yaccoa?
:D

"Laakerin" vastausta odotellessamme kerron esimerkin.

Ostin käytetyn Vanin. Siihen vaihdettiin 80 tkm matkaa tehnyt diesel. Siihenastisesta huoltohistoriasta ei tietoa. Meillä kilometrejä tuli lisää pikkuisen yli 500 tkm. Tuon matkan moottoriöljynä oli Mobil Rally Formula. Vaihdot 10 tkm:n välein. Välillä tietenkin lisäykset. Täällä monet kertovat, ettei öljynvaihdon välillä tarvitse öljyä lisätä. Minulle ei vielä ole sellaista autoa sattunut. No, se siitä.
Tuon Vanin taru päättyi siihen, kun äkisti alkoi suttaamaan moottoritilaa öljyllä. Männänrenkaan katkeamista itse arvelin. Täältä varmaankin tulee ehkä parempiakin arvioita. Jotain kuitenkin tapahtui.

Mobilin öljykö syynä? Vain 600 tkm ja jotain meni rikki.

Tässä tapauksessa tosin Vani sai lopullisen tuomion. Kori kun oli loppu. Ei siihen niinkään syynä ollut kilometrit, vaan huono hoito. Vasta muutaman vuoden olen sen ymmärtänyt, että auto pitää pestä alta mahdollisimman usein, suojauskäsittely mieluummin 2 kertaa vuodessa ja molemmat sekä pesu että suojaus tehtävä huolella. Tuo alustan pesu tuli entistä tarpeellisemmaksi kun tiehoitokunta sai päähänsä, että tämä pikkutie joka meillekin johtaa pitää kesällä suolata! Pari kesää tuota älyttömyyttä on jatkunut. Talvella suolataan isommat tiet ja kesällä tämä loppupätkä. Sadekelillähän auto saa suolauksen joka kerta kun täältä jossain käy.
Taas kerran suojauksen neuvoista kiitos "Sahtivaarille". Ulkopuolen vahaukset eivät auton ikää lisää. Se on vain ja ainoastaan ulkonäkökysymys.

Ai niin. "Laakeri" käyttää tuota outoa Megametriä, niin 500 tkm vastaa 0,5 Mm jne...

Joku tietenkin äkkää, että joo joo. Tuo öljymerkki syynä siihen, kun sitä on lisättävä vaihdon välillä. Olen kyllä muitakin öljymerkkejä käyttänyt, mutta lisäystarpeeseen en ole suurtakaan muutosta havainnut. Nykyisin en Mobilia käytä. Syy: hinta. Olen muutaman vuoden jo käyttänyt Teboilin öljyjä.

Kirjoittaja:  Pompiduu [ 04.10.2012 17:34 ]
Viestin otsikko:  Re: öljyt

Mutta pojat on vaarallista käyttää vääränmerkkistä öljyä?.Oltiin vuosia sitten Nesteen jalostamolla autohuollon kurssin tutusmiskäynnillä.Paljon oli putkea ristiin rastiin ja ylös.Tultiin oljyjen testauslabraan,jossa oli mäntiä näytillä.Oli palaneita ja kovasti mustia,sekä hyvännäköisiä ja kirkkaita.Ja saimme kuulla että jos käyttää oikeaa nesteen oljyä niin paikat pysyy kunnossa eikä mustu tai nokeennu.Kun sen kuuli niin alkoi tulla kylmä rinki takapuoleen,sillä silloin huomasin että mulla oli Fiiatissa väärät öljyt,sillä koneessa oli Teboilin öljyt ja voi kauhistus kovilla talvipakkasilla koneessa oli usein Sunokoa.Niin silloin oli silloin mutta nyt on nyt ja Teboil voitelee tarpeeksi vai mitä?

Kirjoittaja:  kokemjne [ 04.10.2012 17:40 ]
Viestin otsikko:  Re: öljyt

tjaa-ah....käyppäs kysäsemässä uudestaan asiaa sieltä nesteen labrasta ja kerro mitä kauheaa myrkkyä ja moottorin tuhoojaa oota käyttäny.......saattasivat vaikka tarjota omaa tuotettaan edullisesti. :lol:

Kirjoittaja:  svc [ 04.10.2012 18:17 ]
Viestin otsikko:  Re: öljyt

Ja minä syntinen olen käyttänyt Subarussa Agip-öljyjä Shellin sijasta ja Fiatissa amerikan markkinoille tarkoitettua Mobil 1:tä OlioFiatien korvikkeena. Pojan Piaggio mopo vaatisi ehdottomasti Selenia merkkistä öljyä.

Sivu 1/5 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/