Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Kuinka vaikeaa voi olla Xsaran käynnistäminen !?!
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=12809
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  poikkis [ 06.10.2012 17:57 ]
Viestin otsikko:  Kuinka vaikeaa voi olla Xsaran käynnistäminen !?!

Heips,

Xsara 99 1.8 16v

Sai vesipesun ja lakkas toimimasta, kuivui alkoi toimia, mittarit oli menneet ympäri sai aika monta akku resettiä virrat päällä ennenkuin mittarit tokeni,
samaan aikaan tehty pakoputken uudelleen asennus etuosan käyrään (vanha ei ollut kunnolla tiivis). Tämän jälkeen auto ei ole käynyt, lupailee joskus vähän.

Vaihdettu sytkä ja kokeiltu toisella eculla ja käynnistyksen estolla,mutta ei apua.
Otettu kaikki suuttimet irti ja startailtu sieltä sykkii bensa sumua nätisti joka suuttimesta.
Otettu sytkähärveli kannesta irti heitetty nurinpäin ja tulpat kiinni ja ja maadoitukset, nätisti kipinöi kaikki.

Sitten yritetty pruutata imusarjaan bensaa, starttisprayta, yn muuta palavaa (ilman polttoaine syöttön ohjausta (liittimet irti))
Välillä pörähtelee vähän mutta ei oikein mitään selkeetä muutosta.

Tosin kerran auton sai käymään hetken aikaa tyjäkäyntiä kun lennossa startin aikana irroitti rusikuventtiilien piuhoja ja tökki takas, mutta auto sammui heti kun tarjos vähänkin kaasua ja toiste sitä ei ole saatu käyntiin.

Siis nyt on ajatukset ihan kadoksissa, en pysty edes jakamaan vikaa onko se sytkässä vai bensapuolessa.

Liittimiä käyty läpi isoja ja pieniä.Mittailtu maadoituksia mutta ei mitään kummepaa löydetty.
Tosin virtaa menee akun miinuksesta auton kanteen 1.5A käynnistyksen aikana kun tekee lisämaadoituksen ampeerimittarin kanssa
mutta oomisesti vastus on silti lähes nolla, vertailtu toisen xsaran kanssa, samanlainen ilmiö, enkä tiedä mikä se oiken on mutta ilmeisesti normaalia kummiskin.

Tuleeko mitään ajatuksia miten voisin edes jollain tavalla jakaa vikaa jommalle kummalle puolelle.
Pitäisikö esim ruiskuauto saada esim jotenkin käyntii starttispraylla, kun ottaa sen omat suuttimet pois käytöstä (siis piuhat irti)
Että tietäis toimiiko edes sytkä puoli kun on kiinni.

mitkä kaikki anturit täytyy toimia että moottorilla on edes jonkin sortin mahdollisuuksia lupailla kunnolla,
eli mihin keskittyä ja mitkä voi unohtaa tässä vielä vaiheessa.

Nyt tarvis edetä jotenkin suunnitelmallisesti ja eristää vika jommalle kummalle puolelle tekemällä jotain älykästä,kun vaan keksis mitä.
-Käynnistyksen estovalo ei pala ja tosiaan lupailee satunnaisesti.
Joskus lämmitin auton lohkolämppärillä kuumaksi tilanne huononi eikä edes lupaillu enään ollenkaan.

Ajatuksia plees. :(

Kiitos
Jari

Kirjoittaja:  turtana [ 06.10.2012 18:23 ]
Viestin otsikko:  Re: Kuinka vaikeaa voi olla Xsaran käynnistäminen !?!

puhdista ja kuivaa kampiakselin asentotunnistin mittaa anturi yleismittarilla että 1-2 navasta näkyy ainakin 200 ohm vastus
puhdista map anturin liitin.
iso pyöreä runkoliitin ruiskun johtosarjassa, puhdista paineilmalla ja voitele wd40:llä
jos tulpat märät vaihda ne

Kirjoittaja:  Kaapelimies [ 06.10.2012 20:08 ]
Viestin otsikko:  Re: Kuinka vaikeaa voi olla Xsaran käynnistäminen !?!

Kuivasithan sytytystulppakaivot samalla kun puolakansi oli irti?

Kirjoittaja:  Ralle [ 07.10.2012 00:22 ]
Viestin otsikko:  Re: Kuinka vaikeaa voi olla Xsaran käynnistäminen !?!

Onhan tolle tullut painetta annettua mutta ei sähkölaitteille. Hyvin vörkkii...

Kirjoittaja:  poikkis [ 15.11.2014 00:03 ]
Viestin otsikko:  Re: Kuinka vaikeaa voi olla Xsaran käynnistäminen !?!

Pistetään tähän ikuvanhaan aiheeseen vielä ratkaisu ongelmaan.

Eli Kat oli mennyt tukkoon, eikä läpäissyt pakokaasuja enään missään muodossa.
Vika selvisi vahingossa kun kerran pakosarja ei ollut kunnolla kiinni testin aikana ja auto hörähti samantien käyntiin.

Kirjoittaja:  ealab [ 15.11.2014 10:18 ]
Viestin otsikko:  Re: Kuinka vaikeaa voi olla Xsaran käynnistäminen !?!

Maadoitusten vastusmittaus ei paljon kerro. Tuo 1,5A kertoo maadoitusten huonosta johtavuudesta, jännitehäviöistä. Niistä on ollut jo paljon juttua. Koeta etsiä ja laita paikat peruskuntoon. Vastus voi olla pienikin, mutta kulkeva isompi virta saa kyllä häviöitä aikaiseksi. Nämä häviöt ovat sitten pois moottorin maadoituksista, antureilta, jotka ei siten annakaan siistä tietoa, boxille. Eli Kat? Eli Wallach? :)

Kirjoittaja:  r_a_n_u [ 15.11.2014 11:15 ]
Viestin otsikko:  Re: Kuinka vaikeaa voi olla Xsaran käynnistäminen !?!

poikkis kirjoitti:
Pistetään tähän ikuvanhaan aiheeseen vielä ratkaisu ongelmaan.

Eli Kat oli mennyt tukkoon, eikä läpäissyt pakokaasuja enään missään muodossa.
Vika selvisi vahingossa kun kerran pakosarja ei ollut kunnolla kiinni testin aikana ja auto hörähti samantien käyntiin.


Kas, kun en ennemmin ollut huomannut tätä ketjua lukea. Kait tuo Xsara ei sitten vaan kiinnostanut. Nyt luin alusta saakka tämän kertomuksen ja tuttuja piirteitä paljon. Aattelinkin laittaa linkin vihjeeksi tähän viestiketjuun, jossa samantyyppinen vika 1,9 BX Breakissa, kunnes asiansa osaava korjaamo sitten vian löysi.

No, laitoin tuon linkin kuitenkin.

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/