Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 6 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: C5 ykkönen ja harrastusta riittää
ViestiLähetetty: 19.09.2012 08:03 

Viestit: 2
Juu kele, harrasteautoilu tuottaa tuskaa. Harrasteautoilu = koko ajan korjataan.

Takajousitus tahtoo kanttareilta tippua kuin jäykälle tolpalle, yleensä oikea. Viskaa myös isossa heitossa kovassa vauhdissa aika häijysti... Tasasella ja paikallaan kelluttamalla kiikkuu kuin ei mitään. Citsontiasseppä sanoi että takakynkkien laakerointi aivan sökö, joten uudet setit hankittu moliskoineen tingittynä 50e kappale.

Onko tuo niin yksinkertainen mutta työläs savotta kuin näyttää? Vakaaja pois isoilla torxeilla, jarruputket ja abs-anturit pois navasta (hankala vai ei?), jousijalan alapää irti kynkästä (sokalla, irtoaako vai onko jokin jippo?), raato pöydälle ja uudet hilut paikalleen ja kokoaminen... Setissä oli laakerit 4kpl, stefat 2kpl, iso pultti+mutteri, rautaputki, muoviputki ja sorvatut metallimoliskot; lienee kaikki tarvittava? Pitääkö alusta olla alhaalla vai ylhäällä vai onko väliä?

Just vaihdoin vaihteiston kepin sivusiirron vaijerin. vittumainen ja kallis homma; auton hinnasta kymmenys vaijeriin, alta kaikki pahvit pois, pakoputki pois katin lambdojen johdot irti ja sitten vaijerin vaihto keppilaatikkoon ja koonta. Säätö osui säätelemättä mutta ei ollut suitsaithommeli kokonaisuutena. Vaijeri ollut nahkea toista vuotta ja nyt pienen pakkasyön jälkeen ei enää notkistunut. Onneksi en särkenyt enempää vääntelemällä. Paja olis vaihtanut kaikki vaijerit ja kepin jonkun alaosan 650e. Joku voi sanoa että halpa hinta toimivasta autosta mutta olen erimieltä, kallista on kun auton arvosta rupeaa liki neljännes menemään eto vaijerin takia.

Alapallo eteen, se näyttää helpolta, osa alle 20e ja tietty tiukassa mutta varmaan tehtävissä. Laakerit nyt ehkä ehjät, yksi vaihdetiin puoli vuotta sitten, kallis sekin.

Hytkytys kylmänä/kostealla (2,0-16); onko tässä muuta oletettavaa kuin se vittumainen puolakeksintö josta ei saa tulpanhattuja yksitellen irti että voisi etsiä pätkivän pytyn? Jättää yleensä jälkeensä kattifaultin, antipöllötyksen tai multiplemisfiren. Varmaan kallis puola kokeiltavaksi... toimiiko tarvikevehkeet vai saako niitä edes?

Auto muuten meni katsastuksesta kaikkine noine oireineen alapalloa myöten (OBD:n tosin nollasin antipyllyjen varalta); Citsontiasseppä sitten informoi noista kun käytin "vuosihuollossa"... Ei edes paljoin mittarissa, 189t ja ikää kertynyt vuodesta -02. Onhan tähän jo kytkin rempattu ja kansi korjattu remminvaihdon jälkeen (muutamia kymppejä siinä välissä ajettu) esiintyneen purkautumisen seurauksena.

Tämä alkaa vetää vertoja 90-luvun lopun pemarille tämä rahan meno ja osien vaihtaminen. Voisi vaihtaa harrastusta mutta tämä väline vaan ei tahdo kelvata kenellekään.

Kiitos mahdollisuudesta avautua.



Full Noob.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 ykkönen ja harrastusta riittää
ViestiLähetetty: 19.09.2012 10:21 

Viestit: 424
Paikkakunta: Juuka/Pohjois-Karjala
puolakasetti noin 120,-

kynkänlaakerit helppo tai vaikea vaihtaa riippuu lähteekö se pultti irtti eikä torxit ole tiukassa...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 ykkönen ja harrastusta riittää
ViestiLähetetty: 08.10.2012 08:16 

Viestit: 2
Nonnih, viimein tuli selvittyä uudestaan remonttiin. Öpaut kaikki pultit mitä availin on kivoja, keräävät vettä ja kierteet ruostuu. Niin myös etualapallo, no se aukesi kyllä ilman suurta tuskaa mutta ruosteessa oli iso kiinnityskierre aika hyvin.

Kynkän laakerit jäi vielä vaihtamatta, mutta kaikki irrottelin valmiiksi. Isot torxit on tiukasssa laipan purennan vuoksi, muuten aukesi ok vaikka nekin varreltaan yhtä vaille kaikki ruosteessa. Sen verran ottaa se laippakannan aukeaminen voimaa teräksisen vakaajan pinnasta, että oli ihan ees kun löytyi pakista Stahlwillen kymppisenttinen avain, sama sopi joskus voortin uudemman ohc:n kannenpultteihin. Sama kävi myös etujarrusatulan pultteihin etupalloa vaihtaessa; jees investointi maksaa muistaakseni reilun kympin, no alle kaksi kaiketi ainakin.

Mutta ABS-antureita en saanut irti, loppui päivä ja into. Onko näissä muuta kiinnitystä kuin re kilven takana oleva ruuvi ja ruoste? En irrottanut pyörää enkä siis avannut jarrujakaan kun ajattelin nostaa kynkän pyörineen pöydälle. Muovisia antureita tietty, väännättelin meisseleillä mutta ei liiku kuin se ruuvikieleke vähän notkuu. Antureiden liittimet lienee missä asti... polttoainesäiliön päälle ne menee, eli onko tässä niinkin järkevä homma että lähin liitos löytyy sieltä tai vielä kauempaa? Nerokasta jos näin on, kolvilla vaihto tai tankki pois? Uituttaa periaatteesta ostaa varalle osia jotka ehkä menee rikki.

Vastaava laakerointi löytyy usein vanhempien takavetojen etupyörästä tai etuvetojen takapyörästä, niissä tärkeää on käyttää oikeaa rasvaa ja lukita laakeri sopivalle välykselle. Miten se tässä Sitikan keksinnössä passataan/säädetään vai vedetäänkö vaan johonkin momenttiin?



Full Noob.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 ykkönen ja harrastusta riittää
ViestiLähetetty: 08.10.2012 16:38 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
äRräPää kirjoitti:
Mutta ABS-antureita en saanut irti, loppui päivä ja into. Onko näissä muuta kiinnitystä kuin re kilven takana oleva ruuvi ja ruoste? En irrottanut pyörää enkä siis avannut jarrujakaan kun ajattelin nostaa kynkän pyörineen pöydälle. Muovisia antureita tietty, väännättelin meisseleillä mutta ei liiku kuin se ruuvikieleke vähän notkuu.
Olisiko samanlaista irrotusmahdollisuutta kuin Xantian antureissa eli sopivan kiintoavaimen avopää anturin tappipään ympärille ja vasaralla naputtelua avaimeen?



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 ykkönen ja harrastusta riittää
ViestiLähetetty: 08.10.2012 16:43 

Viestit: 369
äRräPää kirjoitti:
Nonnih, viimein tuli selvittyä uudestaan remonttiin. Öpaut kaikki pultit mitä availin on kivoja, keräävät vettä ja kierteet ruostuu. Niin myös etualapallo, no se aukesi kyllä ilman suurta tuskaa mutta ruosteessa oli iso kiinnityskierre aika hyvin.

Kynkän laakerit jäi vielä vaihtamatta, mutta kaikki irrottelin valmiiksi. Isot torxit on tiukasssa laipan purennan vuoksi, muuten aukesi ok vaikka nekin varreltaan yhtä vaille kaikki ruosteessa. Sen verran ottaa se laippakannan aukeaminen voimaa teräksisen vakaajan pinnasta, että oli ihan ees kun löytyi pakista Stahlwillen kymppisenttinen avain, sama sopi joskus voortin uudemman ohc:n kannenpultteihin. Sama kävi myös etujarrusatulan pultteihin etupalloa vaihtaessa; jees investointi maksaa muistaakseni reilun kympin, no alle kaksi kaiketi ainakin.

Mutta ABS-antureita en saanut irti, loppui päivä ja into. Onko näissä muuta kiinnitystä kuin re kilven takana oleva ruuvi ja ruoste? En irrottanut pyörää enkä siis avannut jarrujakaan kun ajattelin nostaa kynkän pyörineen pöydälle. Muovisia antureita tietty, väännättelin meisseleillä mutta ei liiku kuin se ruuvikieleke vähän notkuu. Antureiden liittimet lienee missä asti... polttoainesäiliön päälle ne menee, eli onko tässä niinkin järkevä homma että lähin liitos löytyy sieltä tai vielä kauempaa? Nerokasta jos näin on, kolvilla vaihto tai tankki pois? Uituttaa periaatteesta ostaa varalle osia jotka ehkä menee rikki.

Vastaava laakerointi löytyy usein vanhempien takavetojen etupyörästä tai etuvetojen takapyörästä, niissä tärkeää on käyttää oikeaa rasvaa ja lukita laakeri sopivalle välykselle. Miten se tässä Sitikan keksinnössä passataan/säädetään vai vedetäänkö vaan johonkin momenttiin?


Taka-anturien liitokset muistaakseni tankinpäällä. Näkyvät kun ottaa penkin pois ja avaa luukun mistä pääsee polttoainepumppuun käsiksi. Se pieni pultti ja sitten ruoste ovat koossa pitävät voimat, kuten arvasitkin. Tarvikeanturit kustantaa n. 40e joten jos rikkoutuu niin ei kirpaise kovinpahasti. Ja pystyy sillä autolla ajamaan, vaikka taka-abs anturit olisi kappaleina, ei niitä tarvitse varastoon ottaa.

Ota vaan suosiolla pyörä pois sekä jarrusatula irralleen roikkumaan sen putkenvaraan, helpottaa huomattavasti ja laskee vitutuskäyrää. Todella hankala pyöritellä kynkkää ruuvipenkissä, mikäli siinä on vielä 195x65r15 vanteenkera kiinni pyörimässä... :shock:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 ykkönen ja harrastusta riittää
ViestiLähetetty: 08.10.2012 20:11 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
äRräPää kirjoitti:
Vastaava laakerointi löytyy usein vanhempien takavetojen etupyörästä tai etuvetojen takapyörästä, niissä tärkeää on käyttää oikeaa rasvaa ja lukita laakeri sopivalle välykselle. Miten se tässä Sitikan keksinnössä passataan/säädetään vai vedetäänkö vaan johonkin momenttiin?
Vanhasta navasta irtoaa yleensä sisempi sisäkooli irrotettaessa ja saattaa rikkoa tiivisteen eli tarpeettomasti sitä napaa ei kannata irrottaa. Uusi napa tulee valmiiksi rasvattuna, eikä ole tarkoitettu purettavaksi. Napa työnnetään paikalleen ja mutteri vedetään ilman sen kummempia säätöjä reilusti kiinni 250 Nm:iin. Mutteri pitäisi samoin uusia avaamisen jälkeen.

Takajarrusatulan pultit voi olla liimattu kiinni satulaan kiristämisen jälkeen. Kuumailmapuhallin auttaa irrotuksessa.



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 6 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: