Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Katsastuksen hylkäysperuste - väljät laakerit...
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=12853
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  Kami [ 11.10.2012 15:13 ]
Viestin otsikko:  Katsastuksen hylkäysperuste - väljät laakerit...

Työkaverin -91 Nissan sai hylsyn kun oli kuulemma liian väljät laakerit pyörissä... :-o
Mikähän laakeri siellä nyt voi olla niin väljä että on hylkäysperuste?
Kyllä mä olen parikin sitikkaa leimannut jurisevilla pyöränlaakereille ilman huomautustakaan...

Kirjoittaja:  zX-files [ 11.10.2012 16:27 ]
Viestin otsikko:  Re: Katsastuksen hylkäysperuste - väljät laakerit...

Kyllä pyöränlaakereiden välys on hylkäysperuste. Mutta aika monessa autossa vaan jurina tulee jo selvästi ennen välystä ;)

Kirjoittaja:  svc [ 11.10.2012 17:16 ]
Viestin otsikko:  Re: Katsastuksen hylkäysperuste - väljät laakerit...

Kami kirjoitti:
Työkaverin -91 Nissan sai hylsyn kun oli kuulemma liian väljät laakerit pyörissä... :-o
Mikähän laakeri siellä nyt voi olla niin väljä että on hylkäysperuste?
Kyllä mä olen parikin sitikkaa leimannut jurisevilla pyöränlaakereille ilman huomautustakaan...
Eihän ääntä pitävä laakeri ole välttämättä vielä väljä. Kyllä nimenomaan väljä laakeri on ihan selkeä peruste hylkyyn. Kartiorullalaakereissa on aina pieni käsin tuntuva välys mutta nykyään paljon käytetyt kaksiriviset laakerit ovat ehjänä hähes välyksettömiä.

Kirjoittaja:  ealab [ 11.10.2012 20:05 ]
Viestin otsikko:  Re: Katsastuksen hylkäysperuste - väljät laakerit...

Taitavat olla välyksettömiä, laakerit taitavat olla pienellä "esijännityksellä". Näin ainakin BX:n takalaakeri, kun ei voinut edes nimellistiukkuuteen laittaa, alkoi sen verran ahdistaa. Vertailukohteena fillarin laakerit: juuri ja juuri välys pois, tai ei edes ihan sitäkään, paikoilleen kiristettynä; näitä ollut uusissa fillareissa varsin tiukalla. Jopa haitaten rullausta.

Kirjoittaja:  avbx [ 11.10.2012 20:56 ]
Viestin otsikko:  Re: Katsastuksen hylkäysperuste - väljät laakerit...

Tänään tuli katsastuksessa hylsy beksin takalaakerista, joka ei ole väljä, mutta ääntää hieman. Tai oikeastaan hylsy taisi tulla alapallonivelestä, mutta laakerikin tuli listaan. Beksin takalaakerin voi vetää kiinni niin että naukuu, kiristysmomentti on 270 Nm. Kiristys ei vaikuta välykseen.

Kirjoittaja:  XM-Hannu [ 11.10.2012 21:03 ]
Viestin otsikko:  Re: Katsastuksen hylkäysperuste - väljät laakerit...

Vähän off topic.kia. Paljonko yleensä 1/2" hylsysarjan vääntiöt kestävät momenttia? Eli voiko puolen tuuman työkaluilla kiristää 270 Nm:n tiukkuuteen?

Kirjoittaja:  svc [ 11.10.2012 21:08 ]
Viestin otsikko:  Re: Katsastuksen hylkäysperuste - väljät laakerit...

XM-Hannu kirjoitti:
Vähän off topic.kia. Paljonko yleensä 1/2" hylsysarjan vääntiöt kestävät momenttia? Eli voiko puolen tuuman työkaluilla kiristää 270 Nm:n tiukkuuteen?
On nuo omat tähän asti kestäneet.

Kirjoittaja:  -pk- [ 11.10.2012 22:31 ]
Viestin otsikko:  Re: Katsastuksen hylkäysperuste - väljät laakerit...

Tuommoisella http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=76-5018 olen C5:n etunapamuttereita kiristellyt 32,5 kiloon, on kestänyt. Hylsy on tosin 3/4 tuumainen ja sovite välissä eli ei loppuun asti ole puolen tuuman kalut.

Kirjoittaja:  kaseva [ 12.10.2012 08:35 ]
Viestin otsikko:  Re: Katsastuksen hylkäysperuste - väljät laakerit...

Joskus se katsurin ranne on herkkääkin herkempi... mulla meni Xantia hylkyyn väljän etupyöränlaakerin takia. Tuttu mittaa SKF:lle laakerointeja heidän tekemissään kohteissaan ja mittausraportin perusteella päätetään esim. kultakaivoksen huoltokatkoista. Hänen pakeilleen siis ja... Ei mitään vikaa laakerissa.

Vaihtaahan se silti piti, että sai jatkaa ajamista. Niin meni luotto siihen asemaan, että saavat tutkia jatkossa muitten autoja.

Kirjoittaja:  Tapsa 63 [ 12.10.2012 10:09 ]
Viestin otsikko:  Re: Katsastuksen hylkäysperuste - väljät laakerit...

Minulle tuli Saxo missä oli laakeri lälys,vaihdoin laakerin välys ei hävinnyt,sitten huomasin että vetoakselin mutterin alta puuttui aluslevy eli rikka sopivan paksuinen aluslevy ja homma kunnossa.

Kirjoittaja:  ealab [ 12.10.2012 10:32 ]
Viestin otsikko:  Re: Katsastuksen hylkäysperuste - väljät laakerit...

avbx kirjoitti:
Tänään tuli katsastuksessa hylsy beksin takalaakerista, joka ei ole väljä, mutta ääntää hieman. Tai oikeastaan hylsy taisi tulla alapallonivelestä, mutta laakerikin tuli listaan. Beksin takalaakerin voi vetää kiinni niin että naukuu, kiristysmomentti on 270 Nm. Kiristys ei vaikuta välykseen.

Eikö vaikuta? Miksi ei. Miksi itsellä on toiset kokemukset. Ps. Siinä on kaikki ollut muuten ok, ei mitään roskia välissä, tms. Pienestä saattaa olla kiinni mittatarkkuus. Jokin toleranssivirhe laakerissa?

Kirjoittaja:  maramutteri [ 12.10.2012 10:56 ]
Viestin otsikko:  Re: Katsastuksen hylkäysperuste - väljät laakerit...

kaseva kirjoitti:
Joskus se katsurin ranne on herkkääkin herkempi... mulla meni Xantia hylkyyn väljän etupyöränlaakerin takia. Tuttu mittaa SKF:lle laakerointeja heidän tekemissään kohteissaan ja mittausraportin perusteella päätetään esim. kultakaivoksen huoltokatkoista. Hänen pakeilleen siis ja... Ei mitään vikaa laakerissa.

Vaihtaahan se silti piti, että sai jatkaa ajamista. Niin meni luotto siihen asemaan, että saavat tutkia jatkossa muitten autoja.


Ei olisi pitänyt. Olisi pitänyt vaatia tarkastamaan uudestaan. Jokaisella katsastusasemalla on vastaava. Hänelle ilmoitus asiasta ellei katsastanut henkilö suostu sitä tekemään. Jokainen järkevä ihminen tietää, että voi joskus arvioinnissaan erehtyä.

Kirjoittaja:  avbx [ 12.10.2012 11:07 ]
Viestin otsikko:  Re: Katsastuksen hylkäysperuste - väljät laakerit...

Ulkokooli ei ota mihinkään kiinni, joten ei kiristys poista välystä. Jos mutterin alle tuleva prikka on liian paksu, niin sillä luultavasi saa laakerin painettua vinoon.

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/