Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 7 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Xantia puhallin
ViestiLähetetty: 17.03.2009 13:35 
Käyttäjän avatar

Viestit: 866
Paikkakunta: Janakkala
Laitetaanpa vaihteeksi kysymys Xantian sisäpuhaltimesta, kun ei ole muutamaan päivään ollutkaan... :shock:

Kyseessä -00 ilmastoitu versio. Puhallin pyörii 1-nopeudella. Ainoastaan huurteenpoistoasennossa kovempaa, jos automatiikka niin päättää. Aivan sama, onko puhallusnopeuden liukusäätimestä valittu jotain, nopeus on aina 1, myös 0-asennossa. Poikkeuksena tuolle on ilmaantunut sellainen ominaisuus, että kun auton käynnistää, puhallin huutaa pari-kolme sekuntia täysillä ja menee sitten 1-nopeudelle.

Mikä siis vaivaa? Nopeuden liukusäädin kenties tiensä päässä..?



Ducato 3.0 ComfortMatic '08
Clio TCe 90 Dynamique '13
207 1.6 16V '07
Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Br. '00
Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Bl. '00
Visa 1.4 GT '83
AX First 1.4 Diesel '93
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia puhallin
ViestiLähetetty: 20.03.2009 00:02 

Viestit: 309
Paikkakunta: Konnevesi
Virtalukon pohja?
Omassa taannoisessa ykköskoppaisessa Xantussa matkansa päähän tullut virtalukon pohja aloitti temppuilunsa nimen omaan lämppärin oikuttelulla.



Ford Transit 2.0 TDCi AWD -17, XM V6 24V -99, Subaru Forester 2.0 -14
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia puhallin
ViestiLähetetty: 20.03.2009 09:27 
Käyttäjän avatar

Viestit: 866
Paikkakunta: Janakkala
Niinkin, mutta virtalukolta tulee vain syöttö puhaltimelle ja ilmastoinnin ohjaukselle, joka puhallinta ohjaa. Jotenkin tuntuisi, että puhallin joko pyörii tai ei, jos virtalukolta tuleva syöttö pätkii, mutta ei sen luulisi tuohon puhallusnopeuteen tuolla tavalla vaikuttavan. Ehkä... :?



Ducato 3.0 ComfortMatic '08
Clio TCe 90 Dynamique '13
207 1.6 16V '07
Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Br. '00
Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Bl. '00
Visa 1.4 GT '83
AX First 1.4 Diesel '93
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia puhallin
ViestiLähetetty: 25.03.2009 09:14 
Käyttäjän avatar

Viestit: 866
Paikkakunta: Janakkala
Hop!

Ajatuksia..?



Ducato 3.0 ComfortMatic '08
Clio TCe 90 Dynamique '13
207 1.6 16V '07
Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Br. '00
Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Bl. '00
Visa 1.4 GT '83
AX First 1.4 Diesel '93
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia puhallin
ViestiLähetetty: 25.03.2009 09:58 

Viestit: 2525
Paikkakunta: Pieksämäki
Sisälämpötilan tunnistianturi on siinä kojelauassa pienen ritilän takana.pyöriikö sen puhallin ja onko NTC vastus ehjä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia puhallin
ViestiLähetetty: 25.03.2009 10:07 
Käyttäjän avatar

Viestit: 150
No jospa sitten. Entisessä Xantiassani puhallin toisinaan pätki (sammahteli/käynnistyi) auto-asennossa, mutta pätkiminen poistui aina muutamaksi viikoksi kun puhallusnopeuden liukusäädintä rynkytti edestakaisin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia puhallin
ViestiLähetetty: 18.05.2009 09:51 
Käyttäjän avatar

Viestit: 866
Paikkakunta: Janakkala
Koska tämä(kin) näyttää olevan niin harvinainen vika, ettei kukaan keksi ratkaisua, niin vastaankin itselleni itse. Jos sattuu, että joskus sattuu toinenkin tällainen tapaus, niin ehkä joku tästä itselleen avun löytää... :twisted:

Purin lämmppärin säätöpanelin. Sieltä putosi heti puolen nuppineulanpään kokoinen vaalea muovinkappale. Arvasin, että jotenkin tuokin tähän liittyy... Kuten jokainen panelin kanssa askarrellut tietää, puhallusnopeuden liukunappula on itse asiassa eräänlainen hammastanko, joka kääntää muovista holkkia, jonka alapäässä on liukukoskettimet, joiden vastinpinta on niitten yläpuolella olevalla piirikortilla. Tuo holkki pysyy paikallaan kahdella todella pienellä muovikynnellä, joista toinen oli tuo yllä mainittu muovinkappale. Toinenkin oli katkennut, mutta se oli jo kadonnut jonnekin kojetaulun uumeniin. Koska mikään ei pitänyt tuota holkkia paikallaan yläasennossa, ei liu'utkaan ottaneet kontaktia piirikortille. Maan vetovoimas nääs... Tämä sekoitti ohjainlaitteen siten, että koska puhallin ei saanut mitään nopeusohjausta, antoi automatiikka jatkuvan 1-nopeuden. Vai liekö tuo joku varatoiminto, mene ja tiedä.

KariM kirjoitti:
Entisessä Xantiassani puhallin toisinaan pätki (sammahteli/käynnistyi) auto-asennossa, mutta pätkiminen poistui aina muutamaksi viikoksi kun puhallusnopeuden liukusäädintä rynkytti edestakaisin.

Minullakin teki aikaisemmin samaa. Se johtui ilmeisesti siitä, että ensin oli katkennut se muovikynsi, joka painaa tuota mainitsemaani holkkia siltä puolelta, jossa puhallin on automaattiasennossa. Silloin holkki kääntyy sen verran vinoon, että liu'ut eivät ota kunnolla piirikortille säädön automaattiasennon päässä, mutta jo nolla-asennosta täyden nopeuden päähän ottavat, kun siellä kynsi on vielä ehjä.

Vika sinänsä on helppo korjata. Holkki ei ole koko matkalta ontto, vaan keskeltä ummessa. Siihen kun poraa reiän, voi holkin ruuvata peltiruuvilla paikalleen.



Ducato 3.0 ComfortMatic '08
Clio TCe 90 Dynamique '13
207 1.6 16V '07
Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Br. '00
Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Bl. '00
Visa 1.4 GT '83
AX First 1.4 Diesel '93
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 7 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: