Juuei tunnu paistuvan enää öljy kiinni venakoppiin. Tieteski pitäs käydä kuvaamassa miltä nyt näyttäs Rättärin kopat, kun on ihan huolella lämmitetty öljyjäkin ruiskua säätäessä, ja moottorissa on nuo Cikatin haukkumat Shellin liukastimet sisällä... Pitäs kyllä muutenkin sinne kurkistella, venat ollu
liian pitkään säätämättä tuosta, ihan vaan mielenrauhan takia vois ne tarkistaa...
Nämä omat
empiiriset havainnot ovat tulleet viimeisten reilun kymmenen vuoden ajalta, kun on ollut öljynlämpömittari Rättäri moottorissa kiinni. Alkuun venakopassa, sittemmin öljypohjaan (eli lohkoo tylysti kairattuun reikään) kiinnitettynä. Jokunen vuosi tuli ajettua 652cc Visan moottorillakin, jota oli hitusen piristetty, kyseisellä moottorilla ei jalkoihin jäänyt oikeastaan missään... Eikä tässä viritetyssä laitteessa ollut edes öljynjäähdytintä mikä siinä alunperin olisi, kuten Rättärin moottorissakin. Siltikään ei ollut lämpöongelmia, koskaan ei lämmöt nousseen yli 150 asteen, ei vaikka kesäkuumalla antoi ihan reippaasti kaasuakin...
Ehkä jo paranee myöntää, kun "rikoksesta" aikaa on yli kymmenen vuotta, Jyväskylän ja Mikkelin välille ei aikaa tarvitse tärvellä lähellekään kolmea varttia, Dyanella, kesähelteen ollessa noin +30 astetta... Lähinnä nopeutta silloin katseltiin öljynlämpömittarista, ettei lämmöt menisi paljoakaan asteikon yli, eli sen 150 asteen...

Sinänsä hauska oli tuo voimalaitepaketti, ei sen suorituskykyä oikein kukaan uskonut, ennenkuin kyydissä istumaan pääsi..!