Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

V6 24V:n öljyn lämmöt...
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=1296
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  Igor [ 19.05.2009 15:50 ]
Viestin otsikko:  V6 24V:n öljyn lämmöt...

Missä kohtaa tota öljynlämpömittarin asteikkoa pitäisi alkaa huolestumaan? Normaaliajossahan tuo pysyttelee siinä 100 asteen tietämillä, mutta Ahvenistolla muutaman kierroksen jälkeen neula kohosi yli 130 asteen (mittarin asteikko on tosin vähän epämääräinen). Eikä ollut edes mikään lämmin keli, alle 15 astetta taisi olla. "Punaraja" tuossa on vasta 150 asteessa, mutta kyllä tuo mittarin asento sen verran arvelutti, että pidin reiluja jäähdyttelytaukoja. Pitääkö tässä ruveta jotain öljynjäähdytintä virittelemään jos meinaa radalla ajella enemmänkin? Veden lämmöt sentään pysyi koko ajan normaalilla tasolla.

Kirjoittaja:  jasu [ 19.05.2009 17:50 ]
Viestin otsikko:  Re: V6 24V:n öljyn lämmöt...

Seuraava pätkä on tullut kirjailtua eräälle toiselle foorumille, kun ihmettelivät öljynlämpöjä, ei koske tätä tapausta..:

Lainaa:
Ihimiset pelekään korkeita öljynlämpöjä aiheetta. Öljy ei kiehu satasessa, eikä vielä parissakaan satasessa... Alle sadan asteen jos öljynlämmöt jatkuvasti pysyy, niin pitäisi vaihtaa öljyjä ahkerammin, kun sieltä ei öljyn sekaan kondensoitunut vesi ikuna poistu..!

En toki usko että yllämainittu öljynlämmönmittaaja pelkäisi öljynkiehuntaa, seuraava avautuminen koskee sitten yleisellä tasolla öljynlämmönpelkoa...

Uskottenko että tästä on muuten "taisteltu" jonkinverran tuolla niin prätkä- kuin Rättäripuolella, ilimajäähdytteisten kanssa..? Ihmisiin kun on iskostunu käsitys että neste kuin neste kiehuu satasessa..! Tästä sitten seuraa se ettei öljynlämpöä uskalleta nostaa edes 80 asteeseen, vaan pidetään se siellä "turvallisessa" 60 asteessa Rättärin moottorin kanssa... Ja mitä tällä sitten saadaan..? Lyhytikäinen moottori joka on koko ikänsä toiminut huonosti ja vienyt enemmän bensaa kuin reilummanlämpöisenä käynyt..!

Sitten näille pelokkaille kun kertoo ettei ole vielä tullut huolia vaikka on ajellut huoleti mittarin tappiin eli tuonne 150 asteen näytöille, hulluna ne pitävät..! Vaan seuraavaksi kun kertoo että öljynvalmistajat takaavat voitelukyvyn riittävän lähelle kahtasataa astetta ja Citroenin tehdas on luvannut 2cv:n moottorille turvallisen käyntilämmön maksimiarvoksi 160 astetta jonka voi lyhyiksi ajoiksi vielä ylittääkin...

Ja nämä äskeiset "tehtaan ohjeet" ovat siis päteviä 70 luvun öljyille ja moottoreille, toki moottoritekniikka kyseisessä rakkineessa on sitä samaa edelleen, mutta on tainnu öljyteknologia hieman kehittyä..?

Kirjoittaja:  Igor [ 19.05.2009 19:51 ]
Viestin otsikko:  Re: V6 24V:n öljyn lämmöt...

No niin, aina oppii jotain uutta. :) Koitan olla huolestumatta ellei se mittari pompsahda sinne punaisen puolelle. Öljynvaihtoväliä meinasin kyllä vähän lyhentää, jos ja kun radalla tulee käytyä useamminkin.

Kirjoittaja:  12Soupapes [ 19.05.2009 20:24 ]
Viestin otsikko:  Re: V6 24V:n öljyn lämmöt...

Semmoisiakin on tullut koettua ilmajäähdytteisten moottoripyörien kanssa, että kun on pysähtynyt niin koneesta on kuulunut hetken aikaa pulputtavaa ääntä. Endurolla suolla ajaessa ja katupyörällä kaupungin ruuhkassa, kesähelteillä. Eikä ne koneet siitä hajonneet.
Öljynpainemittari on ehken se oleellisin seurattava noissa tilanteissa, kun öljykin alkaa olla jo vettä ohuempaa.

Kirjoittaja:  Cikatti [ 20.05.2009 00:45 ]
Viestin otsikko:  Re: V6 24V:n öljyn lämmöt...

Keskimäärin nykyöljyt ei paistu pintoihin kiinni 150 asteen lämmössä, 80-luvulla paistui. Shell paistuu jo kun koneen käynnistää :lol:

V6 24V lämpee sikanopeesti ja jo pikku kenkäisyllä öljyt ovat sadassa mutta koneen vesi pysyy 90 asteessa. Oikeasti olis parempi vahdata vain veden lämpöä. Rauhallisessa ajossa tuntuu välillä että V6:n öljyt ei lämpeä juurikaan tarpeeksi vaikka vesi lämpiää het 90 asteeseen.

Geesuun aikanaan laitoin öölin lämpömittarin ja siinähän naurua piisas. Helteellä kun päästi motaria niin öölit oli 130 astetta ja lämpö oli sentään mitattu öljypohjasta jossa ööli jäähtyy. Silti tavallinen Mobil 10W-40 ei palanut venttiilin koppiin kiinni. 80-luvulla liki kaikki öölit paloi venttiilikoppiin kiinni. Kyllä kehitystä on tapahtunut, paitsi simpukkayhtiössä :twisted:

Kirjoittaja:  Igor [ 20.05.2009 09:16 ]
Viestin otsikko:  Re: V6 24V:n öljyn lämmöt...

Kyllähän toi melko nopsaan lämpiää. Ja sen verran tuossa möykyssä on massaa ettei se ihan lyhyellä stopilla edes jäähdy. Useamman tunnin saa auto näin kesäkeleillä seistä ettei lämpömittarit värähdä kun sen höräyttää käymään. :)

Sen verran toi öljyn lämpeneminen näytti vaikuttaneen, että 0W-40 on tunkenut jostain koneen väärälle puolelle. Öljypohjassa näkyi pieniä ulkoisen voitelun merkkejä, joita ei ollut siellä vielä ennen radalla käyntiä. Pitänee laittaa seuraavaksi vähän jähmeämpää tavaraa.

Kirjoittaja:  jasu [ 20.05.2009 11:09 ]
Viestin otsikko:  Re: V6 24V:n öljyn lämmöt...

Juuei tunnu paistuvan enää öljy kiinni venakoppiin. Tieteski pitäs käydä kuvaamassa miltä nyt näyttäs Rättärin kopat, kun on ihan huolella lämmitetty öljyjäkin ruiskua säätäessä, ja moottorissa on nuo Cikatin haukkumat Shellin liukastimet sisällä... Pitäs kyllä muutenkin sinne kurkistella, venat ollu liian pitkään säätämättä tuosta, ihan vaan mielenrauhan takia vois ne tarkistaa...

Nämä omat empiiriset havainnot ovat tulleet viimeisten reilun kymmenen vuoden ajalta, kun on ollut öljynlämpömittari Rättäri moottorissa kiinni. Alkuun venakopassa, sittemmin öljypohjaan (eli lohkoo tylysti kairattuun reikään) kiinnitettynä. Jokunen vuosi tuli ajettua 652cc Visan moottorillakin, jota oli hitusen piristetty, kyseisellä moottorilla ei jalkoihin jäänyt oikeastaan missään... Eikä tässä viritetyssä laitteessa ollut edes öljynjäähdytintä mikä siinä alunperin olisi, kuten Rättärin moottorissakin. Siltikään ei ollut lämpöongelmia, koskaan ei lämmöt nousseen yli 150 asteen, ei vaikka kesäkuumalla antoi ihan reippaasti kaasuakin...

Ehkä jo paranee myöntää, kun "rikoksesta" aikaa on yli kymmenen vuotta, Jyväskylän ja Mikkelin välille ei aikaa tarvitse tärvellä lähellekään kolmea varttia, Dyanella, kesähelteen ollessa noin +30 astetta... Lähinnä nopeutta silloin katseltiin öljynlämpömittarista, ettei lämmöt menisi paljoakaan asteikon yli, eli sen 150 asteen... :oops: Sinänsä hauska oli tuo voimalaitepaketti, ei sen suorituskykyä oikein kukaan uskonut, ennenkuin kyydissä istumaan pääsi..!

Kirjoittaja:  KariM [ 20.05.2009 13:16 ]
Viestin otsikko:  Re: V6 24V:n öljyn lämmöt...

Igor kirjoitti:
Sen verran toi öljyn lämpeneminen näytti vaikuttaneen, että 0W-40 on tunkenut jostain koneen väärälle puolelle.


Tuollainen sivuvaikutus sillä lämmöllä on. Jonakin keväänä vaiko syksynä kävin Ahvenistolla koneessa vielä/jo 5W-40 -talviöljyt, ja kyllähän ne hieman hikoilivat venakoppien tiivisteistä ulos. Kesäöljyillä (Castrol 10W-40) vastaavaa ei käynyt rankassakaan ajossa.

Seuraavassa vaunussa kokeilin hetken 20W-50 Valvolineä, mutta se jäi lyhytaikaiseksi, kun kesäkelissäkin kone käynnistyi jähmeästi kuin pakkasella.

Kirjoittaja:  laakeri [ 20.05.2009 13:18 ]
Viestin otsikko:  Re: V6 24V:n öljyn lämmöt...

12Soupapes kirjoitti:
Semmoisiakin on tullut koettua ilmajäähdytteisten moottoripyörien kanssa, että kun on pysähtynyt niin koneesta on kuulunut hetken aikaa pulputtavaa ääntä.
Jep, meikäläisen CB teki tätä lämpösillä keleillä lähes poikkeuksetta jokaisen ajokerran jälkeen.

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/