|
Kirjoittaja |
Viesti |
xarppa
|
Viestin otsikko: Xantian takasumuvalon malli? Lähetetty: 07.11.2012 18:20 |
Viestit: 75 Paikkakunta: Rovaniemi
|
Ajovalojen polttimot piti vaihtaa eteen, ja tuli samalla uteliaisuuden vuoksi kurkattua myös oikeanpuoleista takasumaria, jota joku kerran ihmetteli ääneen, että miksiköhän se ei pala. No, syy palamattomuuteen oli selkeä, polttimoa ei ollut lain.  Ja olen siinä käsityksessä myös, että isohko enemmistö tiellä liikkujista tykkää, että yksi sumuvalo takana riittää, ettei sekoitu jarruvaloon. Eli sikäli sinne ei liene akuuttia tarvetta polttimoa tunkeakaan, koska vasen puoli toimii kyllä. Mutta tuli siinä myös tutkailtua sitä kehikkoa, johon valoasetelma tyrkätään paikalleen, ja todettua, ettei ko. paikalle mene ainakaan samanlainen poltin, kuin mitä siellä takavaloissa muutoin käytetään, eli se omistajan käsikirjan mukainen pyöreänpullukka P 21 W. Nimittäin siinä, missä niillä muilla kahdella valolla se kehikon aukko on pyöreä, oli tuolla sumarilla aukko eri mallinen, tein kuvan koska sanat eivät riitä kertomaan. En ruvennut irroittelemaan vasemman puolen takavaloasetelmaa nähdäkseni onko siellä tilanne sama, tiiä vaikka olemattomine mekaanikon taitoineni räveltäisin koko punaisten lyhtyjen alueen pimeäksi... Kysynpä siis asiasta tietävämmiltä ehkä tyhmänkin kysymyksen, että onko tuo takasumuvalon poltin ykköskoppaisissa xantioissa myös siellä vasemmalla puolella sitten tuolla tavalla erilainen? Ja jos joskus se sumari sieltä munii, niin millä taikasanoilla löytyy sopiva tilalle? Valoasetelmassa paikka tuolle sumarille kyllä oli samanlainen (ainakin tuolla oikealla puolella), samanlaisella kannalla varustettu lamppu olisi siihen mennyt kyllä.
Liitteet: |
Tiedoston kommentti: Tuossa taiteellinen näkemys tuosta oikeanpuoleisesta kehikosta, johon se valoasetelma tyrkätään.

sumari.gif [ 8.22 KiB | Katsottu 7059 kertaa ]
|
Xantia Berline, 1.8 8v -95
|
|
|
|
 |
svc
|
Viestin otsikko: Re: Xantian takasumuvalon malli? Lähetetty: 07.11.2012 21:07 |
Viestit: 4073 Paikkakunta: Eteläkärki
|
Vuoteen -95 asti suomessa sallittiin vain yksi takasumari. EU:n myötä piti taas hyväksyä kaksi. Autosi on todennäköisesti valmistettu vielä -94 mallin takavaloilla.
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
|
|
|
|
 |
Kpt. Hans Sauber
|
Viestin otsikko: Re: Xantian takasumuvalon malli? Lähetetty: 08.11.2012 01:14 |
Viestit: 170 Paikkakunta: Kotka
|
svc kirjoitti: Vuoteen -95 asti suomessa sallittiin vain yksi takasumari. EU:n myötä piti taas hyväksyä kaksi. Autosi on todennäköisesti valmistettu vielä -94 mallin takavaloilla. Ote vuosimallin -85 BX:n, missä tuikki kaksi sumutakavaloa, rekisteriotteesta: Erik.Ehdot: vain lähivalojen kanssa samanaikaisesti toimivan alkuperäisen sumutakavalon kytkentä hyväksytty liikenneministeriön päätöksellä NO 6305/73/83. Eli poikkeuksiakin löytyy...
|
|
|
|
 |
Harri126
|
Viestin otsikko: Re: Xantian takasumuvalon malli? Lähetetty: 08.11.2012 02:16 |
Viestit: 1687 Paikkakunta: Helsinki
|
xarppa kirjoitti: Ajovalojen polttimot piti vaihtaa eteen, ja tuli samalla uteliaisuuden vuoksi kurkattua myös oikeanpuoleista takasumaria, jota joku kerran ihmetteli ääneen, että miksiköhän se ei pala. No, syy palamattomuuteen oli selkeä, polttimoa ei ollut lain.  Ja olen siinä käsityksessä myös, että isohko enemmistö tiellä liikkujista tykkää, että yksi sumuvalo takana riittää, ettei sekoitu jarruvaloon. Eli sikäli sinne ei liene akuuttia tarvetta polttimoa tunkeakaan, koska vasen puoli toimii kyllä. Mutta tuli siinä myös tutkailtua sitä kehikkoa, johon valoasetelma tyrkätään paikalleen, ja todettua, ettei ko. paikalle mene ainakaan samanlainen poltin, kuin mitä siellä takavaloissa muutoin käytetään, eli se omistajan käsikirjan mukainen pyöreänpullukka P 21 W. Nimittäin siinä, missä niillä muilla kahdella valolla se kehikon aukko on pyöreä, oli tuolla sumarilla aukko eri mallinen, tein kuvan koska sanat eivät riitä kertomaan. En ruvennut irroittelemaan vasemman puolen takavaloasetelmaa nähdäkseni onko siellä tilanne sama, tiiä vaikka olemattomine mekaanikon taitoineni räveltäisin koko punaisten lyhtyjen alueen pimeäksi... Kysynpä siis asiasta tietävämmiltä ehkä tyhmänkin kysymyksen, että onko tuo takasumuvalon poltin ykköskoppaisissa xantioissa myös siellä vasemmalla puolella sitten tuolla tavalla erilainen? Ja jos joskus se sumari sieltä munii, niin millä taikasanoilla löytyy sopiva tilalle? Valoasetelmassa paikka tuolle sumarille kyllä oli samanlainen (ainakin tuolla oikealla puolella), samanlaisella kannalla varustettu lamppu olisi siihen mennyt kyllä. Vasemmallahan sen sen pitäisi palaa. Kurkkaa sinne. 
-05 Citroen C5 2.0i 16V Break Aut -89 C25 Matkailuvehje -82 MB 500SEC -92 MB SL500 -63 VW Karmann Ghia -97 Honda VF 750 Magna
Entiset -98 Citroen Xantia 2.0i 16V Break Aut -93 Citroën Xantia 2.0i VSX Aut
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Xantian takasumuvalon malli? Lähetetty: 08.11.2012 08:39 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Kokeilepa polttimoa siihen oikeanpuoleiseen, toimiiko. Jos siinä lampunpidin on ja johtiliittimessä piuhoja kuten vasemmalla. Ilman lyhtyosaa. Niin voisit nävertää "heijastimen aukkoa....tai jostain toinen....Aikoinaan riitti, kun BX:iin vain laittoi polttimon, vai oliko polttimo, mutta piuha poikki.
|
|
|
|
 |
svc
|
Viestin otsikko: Re: Xantian takasumuvalon malli? Lähetetty: 08.11.2012 08:55 |
Viestit: 4073 Paikkakunta: Eteläkärki
|
Kpt. Hans Sauber kirjoitti: svc kirjoitti: Vuoteen -95 asti suomessa sallittiin vain yksi takasumari. EU:n myötä piti taas hyväksyä kaksi. Autosi on todennäköisesti valmistettu vielä -94 mallin takavaloilla. Ote vuosimallin -85 BX:n, missä tuikki kaksi sumutakavaloa, rekisteriotteesta: Erik.Ehdot: vain lähivalojen kanssa samanaikaisesti toimivan alkuperäisen sumutakavalon kytkentä hyväksytty liikenneministeriön päätöksellä NO 6305/73/83. Eli poikkeuksiakin löytyy... Takasumuvalon historia Suomessa on aika monivaiheinen. Ennen EU:ta jokainen valtio päätti autojen pakollisista ja sallituista varusteista itse. Takasumuvalo(t) sallittiin Suomessa muistaakseni -83, jolloin niitä sai olla yksi tai kaksi. Jos yksi, niin sen piti olla auton keskilinjan vasemmalla puolella, kuten nykyäänkin. Esim 206 Pösön "keskellä" oleva takasumari ei ole ihan keskellä vaan sentin verran vasemmalla auton keskilinjasta Euroopassa jo 70-luvulla käytössä olleen takasumarin piti sammua kaukovaloja käytettäessä, mutta Suomessa tajuttiin sille hieman toisenlainenkin tarve, esim. lumisateella. Kytkentä piti siis muuttaa tai hakea poikkeuslupa, kuten BX:n kohdalla. Muutama vuosi sumuvalon hyväksynnän jälkeen (88-89 tjsp) tuli päätös, että sumuvaloja saa olla vain yksi, koska takasumareita käytettiin aika yleisesti väärin, ja niiden katsottiin haittaavan jarruvalojen näkymistä. Lisäjarruvalohan sallittiin vasta -86. Uusista autoista piti maahantuojan katkaista johto ja pitiköhän jopa vanhemmistakin autoista ottaa polttimo pois? Takasumuvalo tuli pakolliseksi -93 alkaen ja kuten aiemmin kirjoitin, kaksi takasumaria sallittiin taas EU:n pakottamana -95 alkaen. Samasta syystä vuonna -95 poistui mm. roiskeläppien, takalasin lämmittimen, lampunpesurien ja oikeanpuoleisen sivupeilin pakollisuus, koska kansallisten varustemääräysten katsottiin olevan vapaan kaupan este. Uudet automallit EU:n alueella ovat siis olleet varusteiltaan samanlaisia -95 alkaen. Kansallisia poikkeuksia varustemääräyksistä sallitaan edelleen, mutta ne eivät saa olla pakollisia. Esimerkkinä vaikkapa Ruotsin tulkinta kaukovalojen lukumäärästä.
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
|
|
|
|
 |
zX-files
|
Viestin otsikko: Re: Xantian takasumuvalon malli? Lähetetty: 08.11.2012 09:15 |
Viestit: 2929 Paikkakunta: Varsinainen Suomi
|
svc kirjoitti: Lisäjarruvalohan sallittiin vasta -86. Uusista autoista piti maahantuojan katkaista johto ja pitiköhän jopa vanhemmistakin autoista ottaa polttimo pois?
Samasta syystä vuonna -95 poistui mm. roiskeläppien, takalasin lämmittimen, lampunpesurien ja oikeanpuoleisen sivupeilin pakollisuus, koska kansallisten varustemääräysten katsottiin olevan vapaan kaupan este. Uudet automallit EU:n alueella ovat siis olleet varusteiltaan samanlaisia -95 alkaen. Kansallisia poikkeuksia varustemääräyksistä sallitaan edelleen, mutta ne eivät saa olla pakollisia. Esimerkkinä vaikkapa Ruotsin tulkinta kaukovalojen lukumäärästä. Volvo-240 lisäjarruvalossa oli lisäksi musta muovi takalasin ja valon välissä. Saattoi olla kontaktimuovia, koska alkoi muutamassa vuodessa olla aivan rypyssä & rullalla. Roiskeläppäpakko poistui kyllä jo aikaisempaa, muistan 80-luvun alussa repineeni niitä pois aina kun ostin seuraavan autoni. Ja oikeanpuoleinen sivupeili ei ole vieläkään kokonaan vapaaehtoinen: vetokoukun kanssa se pitää olla. Lampunpesurit ja xenonit on vieläkin kaameampi viidakko 
Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
|
|
|
|
 |
svc
|
Viestin otsikko: Re: Xantian takasumuvalon malli? Lähetetty: 08.11.2012 10:03 |
Viestit: 4073 Paikkakunta: Eteläkärki
|
zX-files kirjoitti: Volvo-240 lisäjarruvalossa oli lisäksi musta muovi takalasin ja valon välissä. Saattoi olla kontaktimuovia, koska alkoi muutamassa vuodessa olla aivan rypyssä & rullalla. Tämä siksi, että Volvossa se valo oli tavallaan sisäänrakennettu. Määräaikaishuolloissa noista sitten otettiin muovi pois ja lisättiin polttimo, kun valo sallittiin. zX-files kirjoitti: Roiskeläppäpakko poistui kyllä jo aikaisempaa, muistan 80-luvun alussa repineeni niitä pois aina kun ostin seuraavan autoni. Ja oikeanpuoleinen sivupeili ei ole vieläkään kokonaan vapaaehtoinen: vetokoukun kanssa se pitää olla. Lampunpesurit ja xenonit on vieläkin kaameampi viidakko  Saattoi muuten ollakin jo 80-luvulla, kun roiskeläpät poistuivat. Isompia muutoksia varustevaatimuksiin tuli ainakin -81 ja -86, eli olisiko ollut jo -81? Oikean puolen peili tosiaan vaaditaan vain, jos takaikkunasta ei näy taakse. Pelkkä vetokoukku ei vielä siitä tee pakollista. Vasta sitten, kun pv:n kuorma peittää näkyvyyden taakse. Sama juttu, jos vaikkapa auton sisään kuormataan tavaraa niin, että se peittää näkyvyyden takaikkunasta. Taas pitäisi olla peili oikeallakin. Käytännössä se peili siis on pakollinen, mutta vaatimus se ei ole. Xenonien suhteen se lampunpesurien vaatimus on kyllä helppo. 35W tyyppihyväksytyt originaalit: ei tarvita. Yli 35W originaalit tai jälkiasenteiset: tarvitaan.
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
|
|
|
|
 |
zX-files
|
Viestin otsikko: Re: Xantian takasumuvalon malli? Lähetetty: 08.11.2012 10:36 |
Viestit: 2929 Paikkakunta: Varsinainen Suomi
|
svc kirjoitti: Saattoi muuten ollakin jo 80-luvulla, kun roiskeläpät poistuivat. Isompia muutoksia varustevaatimuksiin tuli ainakin -81 ja -86, eli olisiko ollut jo -81?
Oikean puolen peili tosiaan vaaditaan vain, jos takaikkunasta ei näy taakse. Pelkkä vetokoukku ei vielä siitä tee pakollista. Vasta sitten, kun pv:n kuorma peittää näkyvyyden taakse. Sama juttu, jos vaikkapa auton sisään kuormataan tavaraa niin, että se peittää näkyvyyden takaikkunasta. Taas pitäisi olla peili oikeallakin. Käytännössä se peili siis on pakollinen, mutta vaatimus se ei ole.
Xenonien suhteen se lampunpesurien vaatimus on kyllä helppo. 35W tyyppihyväksytyt originaalit: ei tarvita. Yli 35W originaalit tai jälkiasenteiset: tarvitaan. Olisi muuten sittenkin 1986 ainakin sen perusteella mitä mulla on omien autojen historiatiedot vs muisti mistä ekana poistin. Ainakin jossain vaiheessa tai paikkakunnilla tuota koukku/peili asiaa tulkittiin sitten väärin liian jyrkällä yhdistämisellä Mutta tuohon xenon+pesuri-asiaan esitän vastalauseen lainaamalla AKEn tekstiä: "Jotta kuluttajille ja jälleenmyyjille saataisiin xenon-valojen jälkiasennuksen edellytyksistä tarpeellista tietoa, AKE kehottaa käyttö- ja asennusohjeita laadittaessa huomioimaan oheisen, 19.12.2003 julkaistun AKE:n Ajoneuvotekniikka-tiedotteen sisältämän xenon-valoja koskevan ohjeen: Xenon-ajovaloista Ajoneuvohallintokeskus muistuttaa, että xenon-ajovaloilla on aina oltava pesulaite. Tämä koskee luonnollisesti myös jälkiasennettavia xenon-ajovaloja - ei koske kuitenkaan erillisiä kaukovaloja tai lisäkaukovaloja. Lähivalojen [ajon aikana käytettäväksi tarkoitettu] suuntauksensäätölaite tulee olla 01.01.1995 tai sen jälkeen käyttöönotetussa autossa, jos auto on 01.01.1994 tai sen jälkeen tyyppikatsastettua mallia. Lähivalojen [ajon aikana käytettäväksi tarkoitettu]suuntauksensäätölaite tulee olla kaikissa 14.06.1995 tai sen jälkeen käyttöönotetuissa autoissa (ennen 01.01.1994 tyyppikatsastetut mallit kuitenkin 01.07.1995 lähtien). Toiminnaltaan automaattinen xenon-ajovalojen suuntauksensäätölaitteen tulee olla uusissa autotyypeissä 1.10.1998 lähtien ja 1.10.2000 lähtien kaikissa käyttöönotetuissa autoissa. Kuitenkin mikäli auto on voitu hyväksyä Suomessa liikenteeseen varustettuna yksinomaan DOT-hyväksytyillä ajovaloilla ja niiden tilalle vaihdetaan DOT-hyväksytyt xenon-ajovalot, niin autossa ei vaadita suuntauksensäätölaitetta, eikä valojen pesulaitetta."
Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
|
|
|
|
 |
svc
|
Viestin otsikko: Re: Xantian takasumuvalon malli? Lähetetty: 08.11.2012 10:51 |
Viestit: 4073 Paikkakunta: Eteläkärki
|
zX-files kirjoitti: Mutta tuohon xenon+pesuri-asiaan esitän vastalauseen lainaamalla AKEn tekstiä:... Olet oikeassa. Tuo on voimassaoleva ohje. Ja samaa sanoo vielä EU-direktiivikin vuodelta -76: Lainaa: Direktiivi 76/756/ETY (Valaisimien ja merkkivalolaitteiden asennus) ... c)Valaisimet ja merkinantolaitteet, jotka on jälkiasennettava noudattaen edellä mainittua, on oltava varustettu EY-tyyppihyväksyntämerkinnällä.
d)Lamput, jotka on varustettu kaasupurkaukseen perustuvalla valonlähteellä, ovat sallittuja vain silloin, kun asennetaan ajovalaisimien pesulaite ja tarvittaessa ajovalaisimien automaattinen korkeudensäätölaite.
... Missähän tuon maininnan 35W hid valojen pesulaitteista olen nähnyt? Voi tietysti olla, että kyseessä on ollut kirjoittajan tulkintavirhe.
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
|
|
|
|
 |
|
|