Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Bx takapyörän laakerin vaihto
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=12971
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  Ropeliz [ 23.10.2012 08:33 ]
Viestin otsikko:  Bx takapyörän laakerin vaihto

Miten kannattaapi varautua moiseen urakkaan, riittääkö 32mm hylsy vai onko siinä isompi? oikea hylsynkoko olisi ihan kiva tietää näin etukäteen.

Kirjoittaja:  Teuski [ 23.10.2012 08:45 ]
Viestin otsikko:  Re: Bx takapyörän laakerin vaihto

Oliskohan sama 41mm ku Xantiassakin?

Kirjoittaja:  avbx [ 23.10.2012 13:42 ]
Viestin otsikko:  Re: Bx takapyörän laakerin vaihto

On se 41 tai kaiketi inansa pienempi, mutta sillä aukeaa. Viikonloppuna juuri homman tehneenä sanoisin, että kunnon jatkovarsi tarvitaan, itse käytin 2 m vartta. Mutteri kannattaa aukaista pyörä maassa, mutta onnistuu kyllä pukeillakin (kiinnivetomomentti on 270 Nm). Ulosvetäjällä napa ulos, sitten käytin pientä rälläkkää (paineilma) jolla kihnutin uran viistoon akseliin jääneeseen sisäkooliin. Sitten meisseliä uraan ja vasaraa päälle. Antaa periksi sen verran että kooli lähtee sormin pois. Tiivisteen suojapelti oli ruostunut pois ja onneksi niitä oli hyllyssä, kun laakerin mukana ei tullut uutta. Putsaukseen käytin teräsharjaa ja santapaperia. Pellin laiton paikalleen käyttämällä vanhoja laakerinosia miljoonalaatikosta ja keskimutteria. Laakerin joutuu naputtelemaan alkuun hylsyllä, mutta kun kierre tulee esiin, niin loppu meneekin keskimutterilla. Huomaa, että jarrusatulan ja jarrulevyn joutuu myös ottamaan irti.

Kirjoittaja:  Ropeliz [ 25.10.2012 22:22 ]
Viestin otsikko:  Re: Bx takapyörän laakerin vaihto

Pitää yrittää katsoa oikean kokoinen hylsy siihen kun menen kaupoille, lisään samaan ketjuun kun en kehtaa uuttakaan näistä aloittaa.
Miten vaihtuu 1.6 GTI starttimoottori? omasta kypsä ja nyt en saa pois imusarjaa kun syyläriin ottaa kiinni.

Kirjoittaja:  avbx [ 25.10.2012 22:59 ]
Viestin otsikko:  Re: Bx takapyörän laakerin vaihto

Lähtee ilman imusarjan poistoa. On kiinni kolmella kuusiokolopultilla kytkinkopan puolelta ja ehkä peräpäästä kiinnitysraudalla (olikohan kaksi 11 mm mutteria), joka yleensä jätetään pois takaisinlaitossa, kun ne pikkumutterit on muka vaikea laittaa. Niissä kiinnikkeissä on paineputki kiinni, se on syytä kuitenkin kiinniittää takaisin. Huohotin- ja öljyntäyttöletkuja kannattanee poistaa pois edestä. Kannattaa tutkia akunkenkä ensin, itse tuli vaihdettua turhaan. Takaisinlaitossa huomasin, että akunkenkä oli murtunut.

Kirjoittaja:  Ropeliz [ 26.10.2012 23:12 ]
Viestin otsikko:  Re: Bx takapyörän laakerin vaihto

Akunkengät on kyllä menossa samalla vaihtoon mutta kyllä tuo startti on oikeesti jo väsähtänyt. Yllätyin että siihen myydään korjaus-sarjoja vieläpä, pitää hakea kun saa startin hyppysiin. Tuonne ei jaksa jokapäivä sitä vaihtaa.

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/