Sytytysennakko vaikuttaa palotilan maksimipaineen sijaintiin suhteessa kampiakselin pyörintään ja sitä kautta tehoon ja hyötysuhteeseen. Optimaalista ennakkoa voi rajoittaa taipumus nakutukseen, johon vaikuttaa rakenteellisten seikkojen lisäksi palotilan karstoittuminen ja polttoaineen liian matala oktaaniarvo. Vähäinenkin määrä öljyä polttoaineseoksessa madaltaa oktaaniarvoa dramaattisesti. Jos moottori on teknisesti hyvässä kunnossa (ml. nokka-akselin ajoitus), eikä ole karstoittunut tai kuluta öljyä, alkuperäinen sytytysennakko lienee varsin lähellä oikeaa. Olennaista on kuitenkin todellinen ennakko moottorin toiminta-alueella, eikä pelkän perusennakon tarkistaminen takaa sitä.
Vastaus kysymukseen lyhyemmin mutta yhtä moniselitteisesti:
drivemegrazy kirjoitti:
Jos ennakon säätää ihan oikeaoppisesti tehdasasetukseen, niin onko se vajaa 300 tuhatta ajetulle koneelle oikea ennakko?
Suattaapiha tuo olla tai suattaapi olla olemattakii.
