Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

kaasarin puhdistusaineen kokeilun lopputulos
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=13015
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  drivemegrazy [ 27.10.2012 12:48 ]
Viestin otsikko:  kaasarin puhdistusaineen kokeilun lopputulos

No, niin... siitä on muutama viikko aikaa, kun tyhjensin CRC Carburetor and valve cleaneria pullollisen n. 30 litraan 98-bensaa. Sen jälkeen CX:llä on ajettu 1-3 kertaa viikossa lyhyttä (maks. 10-20km) kaupunkiajoa. Autoahan vaivasi heikohko kaasun vaste, varsinkin polkimen alkupäässä eli ykköskurkun puolella. Mitä tapahtui? Muutaman ajokerran jälkeen (n. viikko) alkoi vaste paranemaan, mutta ei kovin paljon. Kaasua painettaessa tuntui alkupäässä pieni mutta häiritsevä pykälä, jonka aikana kierrokset laski ja kone pyrki sammumaan. Seuraavan viikon aikana tilanne parani, liikkeelle pääsi jo melkein pintakaasulla, mutta tuo pykälä säilyi. Muutamia pienen pieniä käynnistysongelmia oli (lähti käyntiin heti mutta alkoi sitten lyhytaikaisesti törisemään). Kolmas viikko ja eteenpäin: tuntuu koko ajan paremmalta, pykäläkin tuntuu pienenevän. Eilen eli perjantai: skoda ei noussut kesärenkailla loivaa mäkeä ylös, joten työreissuun CX:llä, jossa oli jo talvikumit alla. Reilu puoli tuntia moottoritieajoa, sitten huoltikselle ja laimennosta tankkiin. Kun kastastusaika lähestyi, niin vein auton saman tien Hämeenlinnassa katsastukseen. Läpi meni laakista. Sitten kaupunkiajoa ja kas kummaa, kaasun vaste tasainen ja vetää alhaisilla kierroksilla kuten Douvrinin pitäisi mielestäni tehdäkin. Sitten Tampereelle moottoritieajoa ja illalla kaupunkiajoa ja tänään lisää: ihme on tapahtunut, kaasu toimii todella hyvin. Yksi huomio kuitenkin: varsinainen käänne tapahtui, kun ilman lämpötila laski pakkasen puolelle? Voisiko osa ongelmasta johtua ilmapuolelta? No, nyt seurataan tilannetta. Tällä hetkellä näyttää tosi hyvältä.

Miten muuten: koneesta on säädetty venttiilivälykset ja sytytysennakko. Jos ennakon säätää ihan oikeaoppisesti tehdasasetukseen, niin onko se vajaa 300 tuhatta ajetulle koneelle oikea ennakko?

Kirjoittaja:  Les Excentriques [ 27.10.2012 13:32 ]
Viestin otsikko:  Re: kaasarin puhdistusaineen kokeilun lopputulos

Sytytysennakko vaikuttaa palotilan maksimipaineen sijaintiin suhteessa kampiakselin pyörintään ja sitä kautta tehoon ja hyötysuhteeseen. Optimaalista ennakkoa voi rajoittaa taipumus nakutukseen, johon vaikuttaa rakenteellisten seikkojen lisäksi palotilan karstoittuminen ja polttoaineen liian matala oktaaniarvo. Vähäinenkin määrä öljyä polttoaineseoksessa madaltaa oktaaniarvoa dramaattisesti. Jos moottori on teknisesti hyvässä kunnossa (ml. nokka-akselin ajoitus), eikä ole karstoittunut tai kuluta öljyä, alkuperäinen sytytysennakko lienee varsin lähellä oikeaa. Olennaista on kuitenkin todellinen ennakko moottorin toiminta-alueella, eikä pelkän perusennakon tarkistaminen takaa sitä.

Vastaus kysymukseen lyhyemmin mutta yhtä moniselitteisesti:
drivemegrazy kirjoitti:
Jos ennakon säätää ihan oikeaoppisesti tehdasasetukseen, niin onko se vajaa 300 tuhatta ajetulle koneelle oikea ennakko?
Suattaapiha tuo olla tai suattaapi olla olemattakii. :lol:

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/