Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Xantia 2,0 16v jakohihna
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=13090
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  Masa [ 03.11.2012 19:58 ]
Viestin otsikko:  Xantia 2,0 16v jakohihna

Xantian jakohihnaa aloin vaihtamaan kun ei ole mitään tietoa koska on viimeeksi vaihdettu. Vanha hihna näytti kyllä melko hyvältä, mutta kovin oli löysällä. 17,5mm on tuo löysä, joka tuossa kuvassakin näkyy. Ei liene ihan normaalia?

Kuva

Kirjoittaja:  idefix [ 03.11.2012 20:35 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia 2,0 16v jakohihna

Ei näy kuvasta, hihnankiristimen kohtaa. Se käsittääkseni on se olennaisin. En tiä tosta 2 litraiseta, mutta mulla on tossa auki 1,8 8 v ja siinä jopa hihnankiristän paikkeilla heiluu remmi ainakin 12-15 mm puolelleen noin kun kone ei käy. Sullakin todennäköisesti on jo automaattinen kiristin, joten enpä olisi vielä ryhtynyt vaihtamaan. No tää on vain mun mielipide asiaan.

Kirjoittaja:  Tapsa 63 [ 03.11.2012 21:11 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia 2,0 16v jakohihna

Löysää nuo kolme pulttia oikean puolen hinnapyörän päästä kiristyy väli kohdalleen tai kiristä jos ei kiristy..

Kirjoittaja:  Les Excentriques [ 03.11.2012 21:14 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia 2,0 16v jakohihna

idefix kirjoitti:
Ei näy kuvasta, hihnankiristimen kohtaa. Se käsittääkseni on se olennaisin. En tiä tosta 2 litraiseta, mutta mulla on tossa auki 1,8 8 v ja siinä jopa hihnankiristän paikkeilla heiluu remmi ainakin 12-15 mm puolelleen noin kun kone ei käy. Sullakin todennäköisesti on jo automaattinen kiristin, joten enpä olisi vielä ryhtynyt vaihtamaan. No tää on vain mun mielipide asiaan.


Automaattikiristin, joka toimii vain koneen käydessä ja päästää remmin sammutuksen jälkeen löysälle :?:

Kirjoittaja:  Les Excentriques [ 03.11.2012 21:19 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia 2,0 16v jakohihna

Tapsa 62 kirjoitti:
Löysää nuo kolme pulttia oikean puolen hinnapyörän päästä kiristyy väli kohdalleen tai kiristä jos ei kiristy..


Onkohan savolaishuumori kuitenkaan nyt aivan oikeassa paikassa?

Kirjoittaja:  Masa [ 03.11.2012 21:30 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia 2,0 16v jakohihna

Nyt on kohdistustapit paikoillaan ja löysät on kiristimen puolella. Huomenna homma jatkuu ja selviää millainen kiristin siellä on. Ja tosiaan, en tiedä koska hihna on viimeeksi vaihdettu, mutta nyt on mittarissa 208000km, joten voisin kuvitella, että nyt se olis tarpeen tehdä.

Kirjoittaja:  kokemjne [ 03.11.2012 22:40 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia 2,0 16v jakohihna

masa löysää nyt ne kolme pulttia siitä pakopuolen nokalta ( kunhan on ensin se lukitus paikoillaan ) ja sitten ottaa löysät pois sieltä vesipumpun /kiristäjän puolelta . ja kas ! huomaatko , pakopuolen nokka pysyi paikoillaan ,mutta hihnapyörä pyörähti poistaen väljyyden imu ja pako puolen väliltä. tuossa ei tarvittu minkään heimoryhmän huumoria. noin se on.

Kirjoittaja:  kokemjne [ 03.11.2012 22:41 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia 2,0 16v jakohihna

tarkoitin kyllä terveiset tuolle tampeerelaiselle nääs. :mrgreen: :mrgreen:

Kirjoittaja:  olli__o [ 03.11.2012 22:56 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia 2,0 16v jakohihna

Olikos tässäkin vulkanoitu hihnapyörä kampiakselilla, joka saattaa olla nitkahtanut siten että sen kohdistustapin reikä on ihan harakoilla, kannattaa tarkistaa ennenkuin hilut on irti, jos sitä käyttää.

Tuo nokkien väli voisi ehkä käyttäytyä jotenkin hassusti eri kohdissa pyörimistä, jos nokkien nousut ajoittuu jotenkin sopivasti, mutta jos löysää on aina noin paljon kun pyöritteli konetta niin näyttää ylilöysältä noin pienellä? painallusvoimallakin.

(ja pultteja ei kuulu löysätä kuin silloin kun hihnaa/kiristintä laitetaan ja ajoitustapit on paikoillaan, tai muuten saa ihan ihmeellisiä imu/pakoajoituksia aikaiseksi. Tapsa: en myöskään ymmärtänyt nyt savolaistahuumoria?, ei se nokkapyörää kääntämällä kuitenkaan mihinkään kiristyisi, seuraavalla kierroksella olisi sama kireys/löysyys koska ei ne nokat missään muualla ole erikseen kiinni, imu- ja pakonokan keskinäinen ajoitus vain muuttuu)

[edit: sieltä tulikin kokemjne:ltä korjausta, jeps näin on silloin kun lukitustapit on paikoillaan voisi nokkien väli jäädä löysäksi ja sen takia on nuo pultit löysättävä. Mutta siitähän ei ollut kai ollut kyse vaan ainakin minä ymmärsin että löysää oli jo ennen lukitustappeja kokeiltaessa]

Kirjoittaja:  Les Excentriques [ 04.11.2012 00:06 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia 2,0 16v jakohihna

Mielestäni teknisiä neuvoja annettaessa täytyisi pyrkiä selkeyteen sekä siihen, että väärinymmärtämisen vaara on mahdollisimman pieni. On mahdollista, että puutteellinen tai virheellinen ohje aiheuttaa vahinkoja, jolloin vastuun siirtyminen kuulijalle konkretisoituu ikävällä tavalla.

Vaikka hihnaan voi löysää tullakin, pidän epätodennäköisenä sitä, että nokka-akselien ollessa keskenään oikeassa asennossa löysää olisi noin paljon. Eli vaikken sitä kuvasta näe, voin sillä perusteella mielestäni olettaa, etteivät kohdistustapit ole paikallaan. Silloin löysän poistaminen hihnapyörää kääntämällä ei luultavasti kovin paljoa paranna moottorin toimintaa.

En ole täysin varma, koska en aivan kaikista autoista kaikkea tiedä, mutta epäilen, että pakonokka on kuvassa vasemmalla.

Kirjoittaja:  ealab [ 04.11.2012 10:05 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia 2,0 16v jakohihna

Ohjeen mukaan nokka-akselit tapitettuina, siivat löysättyinä myötäpäivään kierrettyinä. Siihen remmi. Nyt jäänee varaa vetää löysät kiristimen puolelle. Tullee jämpti ajoitus. II-koppaisessa taitaa olla nokkasiivat yhdellä pultilla.

Kirjoittaja:  olli__o [ 04.11.2012 12:13 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia 2,0 16v jakohihna

Tässä tehtaan ohjeet, jollei ole jo käsillä? (pösöstä ja aikaa ennen jousikiristimiä):
http://petrila.net/peugeot/Service/406d ... EG0IK3.HTM

Tuossa on ohje tarkistaa kampiakselin hihnapyörän reiän paikka, ettei ole nitkahtanut:
http://petrila.net/peugeot/Service/406d ... ce00k3.htm

Kirjoittaja:  Tapsa 63 [ 04.11.2012 13:42 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia 2,0 16v jakohihna

Les Excentriques kirjoitti:
Tapsa 62 kirjoitti:
Löysää nuo kolme pulttia oikean puolen hinnapyörän päästä kiristyy väli kohdalleen tai kiristä jos ei kiristy..


Onkohan savolaishuumori kuitenkaan nyt aivan oikeassa paikassa?

Kannattaa viedä Citikkahuoltoo Turkuu,siellä ei ole savolaishuumoria... :lol:

Kirjoittaja:  Tapsa 63 [ 04.11.2012 16:31 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia 2,0 16v jakohihna

kokemjne kirjoitti:
masa löysää nyt ne kolme pulttia siitä pakopuolen nokalta ( kunhan on ensin se lukitus paikoillaan ) ja sitten ottaa löysät pois sieltä vesipumpun /kiristäjän puolelta . ja kas ! huomaatko , pakopuolen nokka pysyi paikoillaan ,mutta hihnapyörä pyörähti poistaen väljyyden imu ja pako puolen väliltä. tuossa ei tarvittu minkään heimoryhmän huumoria. noin se on.
Löysäisin imupuolelta pakopuoli on jo säätö oikeassa laidassa...

Kirjoittaja:  Masa [ 04.11.2012 18:55 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia 2,0 16v jakohihna

No niin, nyt on hihna vaihdettu. Mitään vikaa, mikä olisi voinut aiheuttaa hihnan löysyyden ei löytynyt. Olisko vaan jäänyt edelliseltä vaihtajalta löysälle. Hihna oli vielä hyväkuntoinen eikä pyörissäkään mitään vikaa ollut, mutta kun ei ollut mitään tietoa koska on edellisen kerran vaihdettu, niin katsoin tuon vaihdon tarpeelliseksi. Vesipumppu ja laturin hihna menivät tietysti myös uusiksi. Ennen hihnan kiristystä kun löysäsi nuo nokkapyörien pultit, niin asettuivat pyörät mukavasti kohdalleen. Hihnan kiristyksen jälkeen nokkapyörien pultit kiinni ja kohdistustapit pois paikoiltaan. Vielä muutama kierros moottorin pyöritystä ja tarkastus, että kaikki on kohdallaan.
Moottorin korvaketta ei muuten tarvinnut irrottaa. Siinä mielessä helpompi homma kuin 1,8 8v Xantiassa.

Kirjoittaja:  olli__o [ 04.11.2012 19:07 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia 2,0 16v jakohihna

Kokeilitko kuinka paljon joustaa uudella hihnalla oikein kiristettynä tuo väli?

Kirjoittaja:  olli__o [ 04.11.2012 19:32 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia 2,0 16v jakohihna

Tapsa 62 kirjoitti:
kokemjne kirjoitti:
masa löysää nyt ne kolme pulttia siitä pakopuolen nokalta ( kunhan on ensin se lukitus paikoillaan ) ja sitten ottaa löysät pois sieltä vesipumpun /kiristäjän puolelta . ja kas ! huomaatko , pakopuolen nokka pysyi paikoillaan ,mutta hihnapyörä pyörähti poistaen väljyyden imu ja pako puolen väliltä. tuossa ei tarvittu minkään heimoryhmän huumoria. noin se on.
Löysäisin imupuolelta pakopuoli on jo säätö oikeassa laidassa...

Onkohan nyt tässä neuvossa jäänyt huomioimatta että puhe/kuvat oli vanhasta hihnasta?
Masa kirjoitti:
Vanha hihna näytti kyllä melko hyvältä, mutta kovin oli löysällä.

Kirjoittaja:  Masa [ 05.11.2012 08:11 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia 2,0 16v jakohihna

olli__o kirjoitti:
Kokeilitko kuinka paljon joustaa uudella hihnalla oikein kiristettynä tuo väli?


Ei tullut enää mitattua tuota väliä kiristyksen jälkeen, mutta oliskohan ollut n. 5mm. Hihnan kiristyshän tuli tehtyä ns. näppituntumalta kun ei ole noita ohjeissa mainittuja mittavälineitä. Jonkun ohjeen mukaan hihnan kireys on sopiva kun pitkältä sivulta hihnaa saa kierrettyä 90 astetta. Oliskohan tässä edellinen asentaja käyttänyt tuota ohjeistusta, mutta kiertänyt hihnaa nokkapyörien välistä? Se kyllä selittäisi hihnan löysyyden.

Kirjoittaja:  idefix [ 06.11.2012 12:36 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia 2,0 16v jakohihna

Tapsa 62 kirjoitti:
Les Excentriques kirjoitti:
Tapsa 62 kirjoitti:
Löysää nuo kolme pulttia oikean puolen hinnapyörän päästä kiristyy väli kohdalleen tai kiristä jos ei kiristy..


Onkohan savolaishuumori kuitenkaan nyt aivan oikeassa paikassa?

Kannattaa viedä Citikkahuoltoo Turkuu,siellä ei ole savolaishuumoria... :lol:



Tapsa, luuletko, ettei joku sudeettisavolainen olisi eksynyt myös turkkusseen :lol: Olen omin silmin sellaisen siellä nähnyt ja kuullut, voi olla töissä vaikka jossain auto huollossa.

Muuten olen samaa mieltä herra les exentrigueksen kanssa, minun tarkoitukseni ei ollut ketään johdattaa harhaan, eikä varmaan tapsankaan. Ja ainahan kun remppaa tekee, niin jos on epävarma asiasta kannattaa kääntyä ammatti auttajien puoleen.

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/