Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
xm y4 valojen säätö http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=13101 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | samforman71 [ 04.11.2012 20:49 ] |
Viestin otsikko: | xm y4 valojen säätö |
miten säädetään ajovaloja sivusuunnassa? En löytänyt säätöruuvia tai mitään vastaavaa. |
Kirjoittaja: | jasu [ 04.11.2012 21:29 ] |
Viestin otsikko: | Re: xm y4 valojen säätö |
Niitä säätönuppeja on neljä, kaksi kummankin umpion päällä. "Keskemmällä" olevat säätää korkeussuuntaa, "sisempänä" olevat vaakasuuntaa. Säätyy koko umpio kerralla, pitkällä/lyhyellä ei ole erillisiä säätöjä. |
Kirjoittaja: | ealab [ 04.11.2012 21:33 ] |
Viestin otsikko: | Re: xm y4 valojen säätö |
Ainakin Xantian ja Fiat Bravan lähi- ja kaukovalot voi säädellä erikseenkin. Molemmissa H1:t. Siitä on joskus ollut juttua. |
Kirjoittaja: | jasu [ 04.11.2012 21:47 ] |
Viestin otsikko: | Re: xm y4 valojen säätö |
ealab kirjoitti: Ainakin Xantian ja Fiat Bravan lähi- ja kaukovalot voi säädellä erikseenkin. Molemmissa H1:t. Siitä on joskus ollut juttua. On H1-polttimot Xm:ssäkin, mutta säätö on noin kuten kuvailin. Xm ei ole Xantia, eikä varsinkaan Fiat Brava... ![]() Toki lähivaloa voi erikseen säätää, mutta sitä varten pitää koko umpio paloitella... |
Kirjoittaja: | samforman71 [ 04.11.2012 22:31 ] |
Viestin otsikko: | Re: xm y4 valojen säätö |
kivasti meni säätövaijeri poikki, kun yritin säätää. onneksi saa räikällä ja hylsyllä säädettyä. toivottavasti ![]() |
Kirjoittaja: | jasu [ 04.11.2012 22:37 ] |
Viestin otsikko: | Re: xm y4 valojen säätö |
Jos säätö oli jumissa, ja sitten katkaisi vaijerin, niin en usko että hylsyllä säätyy sen enempää. Luultavasti säätöruuvin päälläoleva muovinen "vaijerinjalka" vain pyörii, sisälläolevan säätöruuvin pysytellessä paikallaan... ![]() Tuossa näkyy vaijerit irroitettuna, vaijerin juuressa näkyy 6-kulmainen osuus, säätöruuveissa on hahlo josta voi tasakärkisellä ruuvarilla pyöritellä. Osaa sitten se kierreosuus sieltä umpiostakin irrota, ja pyöriä pesässään, jos oikein tukevasti jumissa on. Ihan kokemusperäistä tuokin... |
Kirjoittaja: | samforman71 [ 04.11.2012 22:46 ] |
Viestin otsikko: | Re: xm y4 valojen säätö |
kerro nyt samalla ohjeet umpion irrotukseen, kun taitaa olla helpompi irtonaisena tutkia. |
Kirjoittaja: | jasu [ 04.11.2012 22:54 ] |
Viestin otsikko: | Re: xm y4 valojen säätö |
-kulmaparkit pois, niiden alta paljastuu keulapalan ruuvi -keulapala pois -umpion ruuvit pois, ylemmät kaksi näkyy, alhaalla yksi, alempaan pääsee just käsiksi. Alaruuvin alla myös äänimerkin kiinnike -sähköliitin pois -kuskinpuoleisessa lisänä konepellin lukkojen vaijerikiinnike -sit pitäis lähtee, umpion takaosaa hitusen alaspäin jotta säätövaijerit lähtevät nupeista (nupit kyllä irtoaakin helposti, en vain sanoiksi osaa pukea) Siinäpä tuo nopeasti muisteltuna. Jotain kuviakin saattaisi löytyä jos oikein etsimään lähtisi..? |
Kirjoittaja: | Cikatti [ 05.11.2012 00:37 ] |
Viestin otsikko: | Re: xm y4 valojen säätö |
Jep, se on 3 pulttia muistaakseni myös, 2 yläosassa ja 1 alaosassa, joutuu pikkuräikällä pitämään kättä hankalassa asennossa ja sen alapultin alla on ne torvetkin tosiaan kiinni. Eli äänitorvi on hyvä maamerkki etsiä ne alakiinnityspultit. Alempaa ruuvia siis ei näe ollenkaan paitsi peilillä. XM:n vaijerisäädöt ovat täyttä sontaa jos niitä ei muista rasvailla. Ovat talvella jatkuvassa suolasumussa ja taatusti tuhoutuvat eli leipovat kiinni vaijerin kuoreen. |
Kirjoittaja: | ealab [ 05.11.2012 10:33 ] |
Viestin otsikko: | Re: xm y4 valojen säätö |
Tarkoitin sitä, että voisiko lampunpitimiä säädellä, ruuveja löysäämällä. Xantiassa pidin liikkuu pystysuunnassa. Kuvassa näyttäisi olevan myös H4. |
Kirjoittaja: | jasu [ 05.11.2012 16:13 ] |
Viestin otsikko: | Re: xm y4 valojen säätö |
Cikatti kirjoitti: XM:n vaijerisäädöt ovat täyttä sontaa jos niitä ei muista rasvailla. Ovat talvella jatkuvassa suolasumussa ja taatusti tuhoutuvat eli leipovat kiinni vaijerin kuoreen. Ei, ja ei. Vaijerit itsessään eivät mihinkään jumiudu, kun ne ovat täysin vapaana ulkoilmassa. Se paikka mikä noissa jumii, on tuo messinkinen? M-8 kierteinen säätöruuvi joka tarttuu valohäkkyrään kiinnitettyyn kierrenappulaan... ealab kirjoitti: Tarkoitin sitä, että voisiko lampunpitimiä säädellä, ruuveja löysäämällä. Xantiassa pidin liikkuu pystysuunnassa. Kuvassa näyttäisi olevan myös H4. viewtopic.php?f=9&t=311 Tuolta selvinnee sekä alkuperäisen umpion rakenne, että nyt laitetussa kuvassa oleva H4-muutoksen kokenut umpio... Kas kun ei tullut perinteistä ylistystä Warresta... ![]() |
Kirjoittaja: | samforman71 [ 05.11.2012 17:25 ] |
Viestin otsikko: | Re: xm y4 valojen säätö |
Umpion irrotus ilman ohjeita olisi ollut vaikeaa, mutta ohjeilla onnistui hienosti. Mikään paikka umpiossa ei ollut jumissa, mutta vaijerit oli ruosteessa ja solmussa. Nyt voi sormin pyöritellä säätömuttereita. Kiitos ohjeista ![]() |
Kirjoittaja: | Cikatti [ 05.11.2012 22:25 ] |
Viestin otsikko: | Re: xm y4 valojen säätö |
"Ei, ja ei. Vaijerit itsessään eivät mihinkään jumiudu, kun ne ovat täysin vapaana ulkoilmassa. Se paikka mikä noissa jumii, on tuo messinkinen? M-8 kierteinen säätöruuvi joka tarttuu valohäkkyrään kiinnitettyyn kierrenappulaan..." Jou, niin se olikin, se vaijerihan toimii kuten akseli, se pyörii kuorineen, aivan se oli se alapää joka leipoo kiinni edelleen kiitos suolasumun ja veden. |
Kirjoittaja: | ealab [ 05.11.2012 23:48 ] |
Viestin otsikko: | Re: xm y4 valojen säätö |
jasu kirjoitti: Cikatti kirjoitti: XM:n vaijerisäädöt ovat täyttä sontaa jos niitä ei muista rasvailla. Ovat talvella jatkuvassa suolasumussa ja taatusti tuhoutuvat eli leipovat kiinni vaijerin kuoreen. Ei, ja ei. Vaijerit itsessään eivät mihinkään jumiudu, kun ne ovat täysin vapaana ulkoilmassa. Se paikka mikä noissa jumii, on tuo messinkinen? M-8 kierteinen säätöruuvi joka tarttuu valohäkkyrään kiinnitettyyn kierrenappulaan... ealab kirjoitti: Tarkoitin sitä, että voisiko lampunpitimiä säädellä, ruuveja löysäämällä. Xantiassa pidin liikkuu pystysuunnassa. Kuvassa näyttäisi olevan myös H4. viewtopic.php?f=9&t=311 Tuolta selvinnee sekä alkuperäisen umpion rakenne, että nyt laitetussa kuvassa oleva H4-muutoksen kokenut umpio... Kas kun ei tullut perinteistä ylistystä Warresta... ![]() Miksi? Ei ainakaan siksi, että siinä oli 1 polttimo/ lyhty. Eikä siksi, kun siinä oli manuaalinen korkeudensäätö, kuormituksen mukaan. Sitä paitsi tuo sitikan/fiatin pidinsäätö on hyväksihavaittu aikoja sitten. |
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |