Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Miten voi autosi hydrauliikka?
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=13128
Sivu 1/3

Kirjoittaja:  r_a_n_u [ 06.11.2012 22:22 ]
Viestin otsikko:  Miten voi autosi hydrauliikka?

Missä kunnossa autosi hydrauliikka on? Koska viimeksi olet vaihtanut sinne öljyt?
28 vuotta sitten, kun ensimmäisen BX:n ostin, ei tietoa ollut miten siitä pitäisi huolehtia.

Edellinen automme oli Peugeot 505. Hieno ja miellyttävä auto. Olin pitkään ihaillut Sitikkaa ja aikoinaan kun sain ajaa uutta mehukeppiä, innostus tietenkin sai uutta puhtia. Melkoinen järkytys oli BX ja sen kivirekimäinen kulku. Oli talvi ja pakkanen ja LHM. Olin yhteydessä maahantuojaan. Kysyin, mitä autolle pitäisi tehdä, jotta siitä saisi edes siedettävän. Ohje oli: "Aja vaan, kyllä se sen kestää."

Niinpä ajoimme ja kärsimme. Silloin ei tieto riittänyt etsimään vaihtoehtoja LHM:lle. Eikä paljon muuhunkaan. Muutama 100 tkm taisi taittua samoilla LHM:illäkin. Vasta matkan varrella on tietoa ja kokemusta kertynyt. Ja mitkä silloin olisivat olleet vaihtoehdot? Kas siitä tiedä en.

Jossain vaiheessa asia ryöstäytyi ja parisenkymmentä käytettyä BX:ää olen muutaman vuoden aikana hankkinut. Kaameassa kunnossa ovat olleet hydraulijärjestelmät. Aivan törkeässä kunnossa yhtä lukuunottamatta.

Viisi autoa olen edelleen myynyt. Kaikissa on ollut joko juuri, tai lähiaikoina vaihtamani hydrauliöljyt, ja kaikille ostajille olen myös asiasta maininnut. Jopa niin, että olemme kauppaa tehdessämme sopineet hydrauliöljyjen vaihdosta. Tämä vain siksi, kun tuolla edellä joku ohjeisti, että pitäisi myydessään mainita onko käyttänyt hydraulijärjestelmässä muuta kuin LHM:ää.

Tänään vaihdoin käyttöautoomme hydrauliöljyt. Siellä oli Neste hydrauli 15 Super ja samaa laitoin tilalle. Toinen suodatin näytti tältä ja toinen oli tämän näköinen. Säiliön pohjassa näytti tältä.

Suodattimet puhdistettu, samoin säiliö. Järjestelmässä edelleen Neste Hydrauli 15 Super. Tällä mennään.

Koska aiot vaihtaa tai vaihdattaa autosi hydrauliöljyt ja missä kunnossa järjestelmä on? Tiedätkö edes?

Tätä kysyy nimimerkki: Lähes 1,5 milj. BX kilometriä takana.

Kirjoittaja:  ihmekiitäjä 4 [ 06.11.2012 23:19 ]
Viestin otsikko:  Re: Miten voi autosi hydrauliikka?

r_a_n_u kirjoitti:
Missä kunnossa autosi hydrauliikka on? Koska viimeksi olet vaihtanut sinne öljyt?
28 vuotta sitten, kun ensimmäisen BX:n ostin, ei tietoa ollut miten siitä pitäisi huolehtia.

Edellinen automme oli Peugeot 505. Hieno ja miellyttävä auto. Olin pitkään ihaillut Sitikkaa ja aikoinaan kun sain ajaa uutta mehukeppiä, innostus tietenkin sai uutta puhtia. Melkoinen järkytys oli BX ja sen kivirekimäinen kulku. Oli talvi ja pakkanen ja LHM. Olin yhteydessä maahantuojaan. Kysyin, mitä autolle pitäisi tehdä, jotta siitä saisi edes siedettävän. Ohje oli: "Aja vaan, kyllä se sen kestää."

Niinpä ajoimme ja kärsimme. Silloin ei tieto riittänyt etsimään vaihtoehtoja LHM:lle. Eikä paljon muuhunkaan. Muutama 100 tkm taisi taittua samoilla LHM:illäkin. Vasta matkan varrella on tietoa ja kokemusta kertynyt. Ja mitkä silloin olisivat olleet vaihtoehdot? Kas siitä tiedä en.

Jossain vaiheessa asia ryöstäytyi ja parisenkymmentä käytettyä BX:ää olen muutaman vuoden aikana hankkinut. Kaameassa kunnossa ovat olleet hydraulijärjestelmät. Aivan törkeässä kunnossa yhtä lukuunottamatta.

Viisi autoa olen edelleen myynyt. Kaikissa on ollut joko juuri, tai lähiaikoina vaihtamani hydrauliöljyt, ja kaikille ostajille olen myös asiasta maininnut. Jopa niin, että olemme kauppaa tehdessämme sopineet hydrauliöljyjen vaihdosta. Tämä vain siksi, kun tuolla edellä joku ohjeisti, että pitäisi myydessään mainita onko käyttänyt hydraulijärjestelmässä muuta kuin LHM:ää.

Tänään vaihdoin käyttöautoomme hydrauliöljyt. Siellä oli Neste hydrauli 15 Super ja samaa laitoin tilalle. Toinen suodatin näytti tältä ja toinen oli tämän näköinen. Säiliön pohjassa näytti tältä.

Suodattimet puhdistettu, samoin säiliö. Järjestelmässä edelleen Neste Hydrauli 15 Super. Tällä mennään.

Koska aiot vaihtaa tai vaihdattaa autosi hydrauliöljyt ja missä kunnossa järjestelmä on? Tiedätkö edes?

Tätä kysyy nimimerkki: Lähes 1,5 milj. BX kilometriä takana.


Nimimerkki toista milliä lasissa täälläkin.

Jos ajat 200 tkm ilman LHM vaihtoa niin lienee turha syyttää LHMää. Tai minkään valmistajan ohjeita Jos ajelet Neste Hydrauli öljyillä, mikä on valmistajan suositus ? Taitaa tulla ihan oma suositus ;)...mutta laita tähän kaikkien tietoon.. ja varsinkin kun on ajettu 200 tkm ilman öljyn/suodattimen vaihtoa
Jos on ajanut 200 tkm ilman LHM vaihtoa ja sen jälkeen vaihtanut mobilin 10W30 moottoriöljyt LHM tilalle ja myy autoa niin onko paha virhe vaatia olla rehellinen?? itse en osta tällaista.
45 tkm LHM vaihtoväli ja 15 tkm välein suodattimen puhdistus bensalla...olenko pahasti väärässä? Vai oliko nämä tehty?
BX huippuauto vuonna 2012 talvella...

Kirjoittaja:  Bumper [ 06.11.2012 23:37 ]
Viestin otsikko:  Re: Miten voi autosi hydrauliikka?

Edesmenneen Xantiani hydrauliikka voi ostohetkellä aika huonosti. Kolme-neljä kertaa taisin sen joskus oston jälkeen huuhdella polttoöljyllä ennen kuin nesteen lähes välitön mustuminen loppui. Takakontista löytyi DOT-jarrunestepurkki entisen omistajan jäljiltä, en tiedä oliko sitä Sitikan pönttöön lykätty. Toinen mysteeri oli edellisen omistajan mainitsema pieni nestehävikki, jota en itse sitten koskaan huomannutkaan, vaan tavara pysyi systeemissä sisällä niin kuin pitääkin. Hydrauliikassa ei muutenkaan ollut kolmen vuoden ja 100tkm aikana muuta vikaa kuin aivan loppumetreillä hajonnut jarruventtiilin päätykumi. Vuosittain syksyisin (Eli n. ~30...40tkm välein) tuli nesteet vaihdettua tuon alkurumban jälkeen, ja toiminta oli kelissä kuin kelissä hyvä. Säiliön ja suodattimet luonnollisesti putsaten aina vaihdettaessa, vaihtojen välillä en kyllä vaivautunut suodattimia erikseen putsaamaan eikä sille oikein tuntunut tarvetta olevankaan.
Ja LHM:ää siis käytin nesteenä, mutta voisin kuvitella käyttäväni jotain "tavallista" hydrauliöljyäkin jos tulevaisuudessa vielä mehumaijan ostan. Hyvin, tai jopa LHM:ää paremmin ne tuntuvat toimivan, ainakin paukkupakkasilla.

Kirjoittaja:  r_a_n_u [ 06.11.2012 23:41 ]
Viestin otsikko:  Re: Miten voi autosi hydrauliikka?

ihmekiitäjä 4 kirjoitti:
Jos ajat 200 tkm ilman LHM vaihtoa niin lienee turha syyttää LHMää.


Auto oli uusi, samoin LHM:t. Niillä ajo oli kärsimystä. Se taas, että ajoin niillä pitkään, oli oma tyhmyys. Tuota asiaa voidaan veivata vaikka maailman tappiin asti, ei se siitä miksikään muutu.

Kirjoittaja:  Cikatti [ 07.11.2012 00:50 ]
Viestin otsikko:  Re: Miten voi autosi hydrauliikka?

Suodattimen puhdistus LHM-järjestelmässä: Laittaa haukotuttamaan, Ranun kuvassa suodatin on kirkas. Suodatin on ns oravan erotin ja tuossa järjestelmässä se oikea paska kertyy sinne loiskelevyn alle kuten kuvassa näkyy. Hydrauli 15 on käytännössä ihan samaa speksiä kuin LHM, tavallista kevyttä mineraalihydeöljyä, erittäin käyttökelpoista.
Hydesysteemin sylinterit ovat savesta tehty eli ovat alumiinia ja tietty ne tuottaa hienoa mustaa paskaa säiliön pohjaan ja siksi se loiskintalevy siellä on.

Kirjoittaja:  xarppa [ 07.11.2012 18:03 ]
Viestin otsikko:  Re: Miten voi autosi hydrauliikka?

Xantian ostin reilu vuosi sitten, ja tänä kesänä vaihdoin nuo hydeöljyt. Onnistui vaivatta näin ensikertalaiseltakin auton ropeltajalta. Autossa tuli mukana sinänsä huolella täytetty huoltokirja, mutta erillisiä hydeöljyjen vaihtoja ei ainakaan kirjan mukaan oltu tehty, ainoastaan 120tkm huollosta oli merkintä (johon santun kohdalla huolto-ohjelman mukaisesti operaatio kuuluu). Päädyin näiltä palstoilta ymmärtämään, että tuo valmistajan suosittama tahti on liian verkkainen, ja mieluiten 60tkm välein olisi mehut hyvä uusia. Tästä syystä pyöräytin pataan ensin hydrauliikan huuhteluöljyt, joilla ajelin noin puolitoista tuhatta kilometriä, ja sen jälkeen vaihdoin lhm:t tilalle. Ensimmäisellä vaihtokerralla sihdit olivat melkoisen mustat, ja kun itse hydepönttöä putsasi löytyi sieltä mustaakin mustempaa möhnää sisältä. Huuhtelunesteiden jälkeen tilanne oli saman kaltainen, vaikka nesteet eivät tankissa olleet 120tkm kilometriä, vaan vain n. 1500... Mietin, josko ensi kesänä - vaikka kilsoja ei sinne mennessä tule varmaan kuudesosaakaan vaadituista - tekisi homman uudestaan (vaihtaisi siis uudet lhm:t, ei huuhtelukierrosta) ja katsoisi onko kovinkin likaiseksi värjäytyneet nesteet tällä välin.

Eron uusien ja vanhojen nesteiden välillä kyllä huomasi, stoppivalo palaa lyhyemmän aikaa, ja peräpää nousee rivakammin ajokorkeuteensa. Se on muuten jäänyt itselle epäselväksi, että kuuluisiko tuossa autossa hanurin edes laskea parkissa. Lyhyt parkkeeraus ei laskua tee, mutta useamman tunnin ja sitä pitemmät parkkeeraukset kyllä.

Kirjoittaja:  Akaile [ 07.11.2012 18:28 ]
Viestin otsikko:  Re: Miten voi autosi hydrauliikka?

Jos takaa keskeltä löytyy varaajapallo niin sitten persauksen pitäisi pysyä aisoissa. Kuollut pallo aikaansaa hauskoja perän liikehdintöjä esim. takajarrujen ansiosta...

Kirjoittaja:  laakeri [ 08.11.2012 14:56 ]
Viestin otsikko:  Re: Miten voi autosi hydrauliikka?

xarppa kirjoitti:
Päädyin näiltä palstoilta ymmärtämään, että tuo valmistajan suosittama tahti on liian verkkainen, ja mieluiten 60tkm välein olisi mehut hyvä uusia.
Joku suositus taitaa olla kaksi vuotta, mutta on tullut huomattua kerran vuodessa olevan aika lailla sopiva vaihtoväli. Tarkoitus ei kuitenkaan ole ajaa niitä nesteitä silminnähden huonoiksi ennen vaihtoa.

Oman Xantian hydrauliikka voi huonosti, nostaa hitaasti paineen startin jälkeen ja tipauttelee perää samalla. Pitäisi ainakin ohivuodot tutkiskella, kun ehtisijaksaisiviitsisi.

Kirjoittaja:  ihmekiitäjä 4 [ 08.11.2012 23:49 ]
Viestin otsikko:  Re: Miten voi autosi hydrauliikka?

Cikatti kirjoitti:
Suodattimen puhdistus LHM-järjestelmässä: Laittaa haukotuttamaan, Ranun kuvassa suodatin on kirkas. Suodatin on ns oravan erotin ja tuossa järjestelmässä se oikea paska kertyy sinne loiskelevyn alle kuten kuvassa näkyy. Hydrauli 15 on käytännössä ihan samaa speksiä kuin LHM, tavallista kevyttä mineraalihydeöljyä, erittäin käyttökelpoista.
Hydesysteemin sylinterit ovat savesta tehty eli ovat alumiinia ja tietty ne tuottaa hienoa mustaa paskaa säiliön pohjaan ja siksi se loiskintalevy siellä on.


Mitä tarkoittaa haukotuttumaan ja oravan eroitin ?
Esim Nesteeltä ei löydy LHM autoon sopivaa hydrauliöljyä. Kerro "hydrauli 15" sopivuudesta citikan tiivisteille tai sylintereitten/mäntien kulumiseen...absorboiko hydrauli 15 vettä...ja mikä on sinun (ei vamistajan tai öljy-yhtiön) vaihtosuositus / suodattimen puhdistusväli ja mihin se perustuu...ja jos sinä suosittelet jotain niin mikä painoarvo sillä on verrattuna valmistajan suosituksiin...mutta laita näkyviin OMA suosituksesi koska muita ei ole tälle hydrauli 15lle vai onko?

Kirjoittaja:  xarppa [ 09.11.2012 12:22 ]
Viestin otsikko:  Re: Miten voi autosi hydrauliikka?

Akaile kirjoitti:
Jos takaa keskeltä löytyy varaajapallo niin sitten persauksen pitäisi pysyä aisoissa. Kuollut pallo aikaansaa hauskoja perän liikehdintöjä esim. takajarrujen ansiosta...


Kyllä siellä taisi sellainen möllötellä. Pitänee ottaa työlistalle tuon vaihto. Mites sitten, onko siellä vielä tuon takaosan keskipalleron lisäksi jokin erillinen vajoamisenestoventtiili? Pitäisikö sitä huomioida myös jollain tavalla hoivalla ja hellyydellä?:) Muutoin pallot tuntuisivat olevan kunnossa, varaajapallo napsuu hyvin harvakseltaan, ja meno on muutoin miellyttävää. Korkeudensäätövipukin toimii.

Kirjoittaja:  Janne L [ 09.11.2012 13:11 ]
Viestin otsikko:  Re: Miten voi autosi hydrauliikka?

Käännä takakorkeuden säätötangon pantaa (vakaajassa kiinni) n. 1-2mm oikeaan suuntaan - en muista kumpaan, niin että perän korkeus nousee hitusen. Merkkaa alkuperäinen asento ennen kuin säädät! Muista odottaa että auto asettuu uuteen korkeuteen, ennen kuin säädät mahdollisesti lisää.

Meilläpäin tämä toimenpide poisti ylimääräiset kyykkimiset.

Kirjoittaja:  kokemjne [ 09.11.2012 14:32 ]
Viestin otsikko:  Re: Miten voi autosi hydrauliikka?

santussa on helpompikin konsti. 11mm kalu ja löysää ne kaks säätimen pulttia ja liikuta säädintä.

Kirjoittaja:  ealab [ 09.11.2012 17:37 ]
Viestin otsikko:  Re: Miten voi autosi hydrauliikka?

kokemjne kirjoitti:
santussa on helpompikin konsti. 11mm kalu ja löysää ne kaks säätimen pulttia ja liikuta säädintä.


Näin, kun vielä manuaalisäätötangon liitos löysättynä, niin sekin jäisi neutraaliin asentoon. Eikä siten kumpikaan säätö panttaile toisiaan.

Kirjoittaja:  XM-Hannu [ 20.11.2012 23:34 ]
Viestin otsikko:  Re: Miten voi autosi hydrauliikka?

: Miten voi autosi hydrauliikka?
Tällä hetkellä varsin hyvin. Hammastanko-ohjaustehostimen vaihdon jälkeen ei mikään ole edes vuotanut.
Ainoa harmi hydrauliikassa on yön yli seisoessa jarrupaineiden täydellinen katoaminen. Varaajapallon "jalka" siis vuotaa. Onko se nyt nimeltään paineensäädin? Varaajapallossa on esitäyttöpaine lähes 60Bar, äskettäin mittasin. Jarru alkaa toimia heti, kun konetta startilla pyöräyttää. Mutta aamuisin, kun kääntää avaimesta hehkun päälle, ja vaihtaa vapaalle, niin jarru ei pidä vaikka miten painaisi. Mites muilla vanhemmissa XM:ssä?

Kuka osaisi selittää tuon paineensäätimen toiminnan, ja mistä se vuotaa paineet pois? Mikä kohta pitäisi korjata? vaatiiko koneistusta?

Kirjoittaja:  dieselflosse [ 21.11.2012 11:33 ]
Viestin otsikko:  Re: Miten voi autosi hydrauliikka?

Akaile kirjoitti:
Jos takaa keskeltä löytyy varaajapallo niin sitten persauksen pitäisi pysyä aisoissa. Kuollut pallo aikaansaa hauskoja perän liikehdintöjä esim. takajarrujen ansiosta...


Jos puhut xantusta, niin sen persus pumppaa hauskasti liikennevaloihin pysähtyessä, ihan uutenakin... Kun siis tulet jarrua painaen valoihin ja jätät jalan petaalille, jää perä ylös. Keventäessäsi jarrua persus putoaa alas, pumppaamalla vieläpä vaiheittain. Tasonsäätö palauttaa ajokorkeuden. Aika outo ominaisuus, ennenkuin siihen tottuu.

Nimim. kaksi xanttua uutena

Kirjoittaja:  Teuski [ 21.11.2012 11:51 ]
Viestin otsikko:  Re: Miten voi autosi hydrauliikka?

dieselflosse kirjoitti:
Akaile kirjoitti:
Jos takaa keskeltä löytyy varaajapallo niin sitten persauksen pitäisi pysyä aisoissa. Kuollut pallo aikaansaa hauskoja perän liikehdintöjä esim. takajarrujen ansiosta...


Jos puhut xantusta, niin sen persus pumppaa hauskasti liikennevaloihin pysähtyessä, ihan uutenakin... Kun siis tulet jarrua painaen valoihin ja jätät jalan petaalille, jää perä ylös. Keventäessäsi jarrua persus putoaa alas, pumppaamalla vieläpä vaiheittain. Tasonsäätö palauttaa ajokorkeuden. Aika outo ominaisuus, ennenkuin siihen tottuu.

Nimim. kaksi xanttua uutena


Noinhan sen kuuluukin toimia :)

Tuo perän ylös jääminenhän on pitkittäisten takatukivarsien ominaisuus. Ja kun tarpeeksi kauan pitää perää ylhäällä, alkaa korkeudensäädin korjaamaan korkeutta.
Sama toimii toisinpäin kun automaatilla painaa jarru pohjassa vaihde päällä perää alas hetken, sehän pomppaa ylös kun nostaa jalan jarrulta.

Kirjoittaja:  Akaile [ 21.11.2012 12:24 ]
Viestin otsikko:  Re: Miten voi autosi hydrauliikka?

Minulla tätä tapahtui niinpäin, että valoissa seisoessa jarru päällä perä putosi alemmas ja liikkeelle lähtiessä nousi normikorkeuteen. Samaten yön yli levätessä perä painuu sen verran, että joutuu kyllä lähtiessä venaamaan, että perä on normikorkeudessa.

Huollosta kuulin, että tämä viittaisi nimenomaan takavaraajapallon vajaatoimintaan tai toimimattomuuteen, mutta en ole viitsinyt palloa vaihtaa, sillä vastaavasti tällä on positiivinen vaikutus paniikkijarrutuksiin... ;) :o

Kirjoittaja:  ihmekiitäjä 4 [ 24.11.2012 23:11 ]
Viestin otsikko:  Re: Miten voi autosi hydrauliikka?

XM-Hannu kirjoitti:
: Miten voi autosi hydrauliikka?
Tällä hetkellä varsin hyvin. Hammastanko-ohjaustehostimen vaihdon jälkeen ei mikään ole edes vuotanut.
Ainoa harmi hydrauliikassa on yön yli seisoessa jarrupaineiden täydellinen katoaminen. Varaajapallon "jalka" siis vuotaa. Onko se nyt nimeltään paineensäädin? Varaajapallossa on esitäyttöpaine lähes 60Bar, äskettäin mittasin. Jarru alkaa toimia heti, kun konetta startilla pyöräyttää. Mutta aamuisin, kun kääntää avaimesta hehkun päälle, ja vaihtaa vapaalle, niin jarru ei pidä vaikka miten painaisi. Mites muilla vanhemmissa XM:ssä?

Kuka osaisi selittää tuon paineensäätimen toiminnan, ja mistä se vuotaa paineet pois? Mikä kohta pitäisi korjata? vaatiiko koneistusta?


Paineensäädin huolehtii että järjestelmässä paine pysyy esim. 145bar...160bar.
Mitään koneistettavaa ei ole. Jos autossa ollut moottoriöljyt hydrauliöljyjen tilalla useita satoja tuhansia km niin
ohivuotoa on esim ohjaustehostimessa, jarruventtiilissä, jousisylintereissä, korkeudensäätimissä. Näiden toimintavälys on pieni ja tehty tietylle öljyn viskositeetille/öljynvaihtovälille.

Kirjoittaja:  Laura78401 [ 27.11.2012 13:41 ]
Viestin otsikko:  Re: Miten voi autosi hydrauliikka?

"Miten voi autosi hydrauliikka?"

-Kiitos kysymästä, tällä hetkellä hyvin! :lol:

Alkaa olla omalla kulkimella ikää ja onhan siihen hydrauliikkahuoltoa tehty yhteisten vuosien aikana, imusihtiä putsailtu ja virtausventtiiliä ja palloja vaihdettu..vastikään jouduin ohjaustehostimeen vievän putken liitosta korjauttamaan kun vuosi solkenaan. Mutta muutaman pisaran pudottelu silloin tällöin ei tee mitään..kuuluu asiaan.
(Entinen mieheni aina hermostui pihalle ilmestyneistä vihreistä läikistä...mutta paino sanalle "ENTINEN"...nyt saa huoletta loiskia!! :lol: :lol: )

Kirjoittaja:  ealab [ 27.11.2012 18:17 ]
Viestin otsikko:  Re: Miten voi autosi hydrauliikka?

Xantia 1,8 16V -00. 160tkm. Jo jonkin aikaa on keula vajonnut alas, jo tunnissa, parkissa. Eikä jarrutkaan ala toimia ihan heti, moottorin käynnistyttyä. 10-20sek odottaa, niin painemerkkivalo sammuu ja kohta alkaa keulakin nousta. Mitä voisin tehdä homman eteen. Jousitus ja ohjaus toimii muuten hyvin. Edessä alkuperäiset 400cc ja ylipainetta 10. Takana 1,9TD:n etupallot, kolmen pisteen. Varaajapallo hyvä, 2-3min nakseväli, takapallo?

Kirjoittaja:  kokemjne [ 27.11.2012 18:45 ]
Viestin otsikko:  Re: Miten voi autosi hydrauliikka?

eelappi vaihtaa c vitoseen. siinä on tavalliset jattut . ei tarvii odotella paineitten nousua joka on oleellinen asia hydraulivimpaimissa.

Kirjoittaja:  Jehudi [ 27.11.2012 19:24 ]
Viestin otsikko:  Re: Miten voi autosi hydrauliikka?

Ihmeen hyvässä kunnossa Xantian hydraulijärjestelmä on siihen nähden mitä kaikkea olisi voinut odottaa kun ostin auton. LHM ei ollut millään tavalla tunnistettavissa vihreäksi ja jokainen pallo oli aivan lopussa...

Itse vaihtelen pallot sekä litkut, putsailen suodattimet ja muutenkin teen pikkuremonttia tarvittaessa. Ennen seuraavaa katsastusta on tarkoitus jättää kulkine projektiksi (kunnossahan tuo on, mutta sunnitelmia on..) ja ottaa varakulkineeksi beksi.

Kirjoittaja:  XM-Hannu [ 27.11.2012 20:19 ]
Viestin otsikko:  Re: Miten voi autosi hydrauliikka?

ealab kirjoitti:
Xantia 1,8 16V -00. 160tkm. Jo jonkin aikaa on keula vajonnut alas, jo tunnissa, parkissa. Eikä jarrutkaan ala toimia ihan heti, moottorin käynnistyttyä. 10-20sek odottaa, niin painemerkkivalo sammuu ja kohta alkaa keulakin nousta. Mitä voisin tehdä homman eteen. Jousitus ja ohjaus toimii muuten hyvin. Edessä alkuperäiset 400cc ja ylipainetta 10. Takana 1,9TD:n etupallot, kolmen pisteen. Varaajapallo hyvä, 2-3min nakseväli, takapallo?


Minullakin auton nousemiseen menee yön jälkeen 10-20 s, mutta jarru saa paineen jo starttimoottorin pyöräytyksestä. Kun parkkiruutuni viettää eteenpäin, ja hehkutuksen jälkeen painaa jarrua ja kytkintä, niin auto lähtee vierimään, mutta pysähtyy heti kun kääntää startin päälle, vaikka käynnistyminen saattaa vaatia 2-3 s pyörityksen. En ole koskaan muuten purkanut paineensäädintä, eli varaajapallon jalkaa, ainoastaan olen joskus vaihtanut "alapään" O-renkaan.

Jos joku tuntee painesäätimen sielunelämää, niin voisi valottaa sitä meille muillekin.

Kirjoittaja:  RPekka [ 27.11.2012 22:37 ]
Viestin otsikko:  Re: Miten voi autosi hydrauliikka?

XM-Hannu kirjoitti:
Jos joku tuntee painesäätimen sielunelämää, niin voisi valottaa sitä meille muillekin.

Se on hyvin yksinkertainen kaveri. Kun paine saavuttaa noin 160 bar tason avautuu ohitusventtiili joka ohjaa pumpun tuoton suoraan säiliölle menevään paluuletkuun ja kun paine sitten laskee taas (muistaakseni) 130 bar tasolle niin tuo kevennysventtiili sulkeutuu jolloin öljy ohjautuu palloon ja paine taas nousee.

Se 12 mm kannalla oleva paineenpäästö-/ilmausruuvi avaa yhteyden suoraan pallolta samaiseen paluuseen, muulloin välissä on takaiskuventtiili ettei palloon jo pumpattu öljy virtaa sinne paluuseen kun pumppu kevennetään.

Tuo jarrujen herääminen heti startin pyörähtäessä selittyy sillä että pumppu pyörii aina kun moottorikin ja ihan ensimmäinen tilkka öljyä joka varaajapalloon pumpataan nostaa paineen varaajapallon kaasunpaineen (62 bar) tasolle joka siis riittää ainakin pitämään auton paikallaan. Varmuusventtiili pitää huolen siitä että varaajan paineen ollessa alle 120 bar ei öljyä pääse jousitukselle vaan kaikki ohjautuu (etu)jarrulle.

Tässä lyhyt kuvaus ulkomuistista, numeroarvot on ainakin sinne päin eli täyttä takuuta en anna.

Kirjoittaja:  PietuG [ 27.11.2012 23:32 ]
Viestin otsikko:  Re: Miten voi autosi hydrauliikka?

Huonosti voi Xantian hydrauliikka tällä hetkellä. Takapallot ovat merkin omia ja liian kovia minun makuuni. Takavaraajapallo ei enää ole parhaassa iskussa ja ohjausvaihdekin vuotaa.

Jostain Vantaa-Kerava-Järvenpää alueelta pitäisi löytää kohtuuhintainen nosturipaikka, että saisi nuokin laitettua kuntoon. Hommaan vierähtää pari päivää tuon ohjausvaihteen kumien ja stefan vaihdon takia, eikä nuo huoltamoiden TI-hallien minuuttipohjaiset taksat oikein mahdollista tuollaisen työn tekemistä.

Samalla kun nuo laittaa kuntoon, taidan vaihtaa liemet ja pestä järjestelmän. Ja siinä ohjausvaihteen kumien kutistumista odotellessa taidanpa vaihtaa jarrupalat ja levyt joka nurkkaan, että saa kaiken hyödyn irti seisonta-ajasta.

Sivu 1/3 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/