Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Sivu 1/2 [ 40 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: xantian takapallot vaihtoon
ViestiLähetetty: 09.11.2012 19:16 

Palloista paljon puhetta, mutta sanokaas asiantuntijat tarviiko/kannattaako vaihtaa takaa ne kaikki kolme palloa, vai riittääkö vain ne kaksi varsinaista jousipalloa? Jäi katsastuksessa leima saamatta kovan perän vuoksi. Auto on siis 2 litranen xantia, -95.

Poissa

Viestin otsikko: Re: xantian takapallot vaihtoon
ViestiLähetetty: 09.11.2012 19:43 
Käyttäjän avatar

Asiantuntijuudesta en tiedä, mutta ainakin jousipallot kannattaa vaihtaa. Jos siellä on samanikäiset pallot edessäkin niin koko hela hoito vaihtoon tai ainakin paineistukseen. Takana oleva varaajapallo vaikuttaa pääasiassa perän ylhäälläpysyvyyteen parkissa ja jarrutuksissa.

Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
Poissa

ViestiLähetetty: 09.11.2012 19:55 

Selvästi asiantuntemusta huomaan ;)
Eteen onkin jo vaihdettu vuosi sitten kaikki kolme. Ehkä kannattaa siis vaihtaa kaikki kolme myös takaakin.
Vaihto ohjeita täältä löytyykin. Toivottavasti eivät ole kovin lujasti kiinni. Vähän outo auto kaiken kaikkiaan, mutta hieno sillä on ajella. On emännän ajopeli. Sähkövioista pahin on sivuikkunan toiminta (rele sökö) ja mittarit eivät toimi kuin kesällä. Ei auta nyrkkikään.

Poissa

ViestiLähetetty: 09.11.2012 20:11 
Käyttäjän avatar

Kyllä se hieno ajo alkaa vasta niiden pallojen vaihdon jälkeen. Minimissään Comfort-pallot tai jopa BX:n pitkät pallot ;) Ja hydeöljyt vaihtoon kanssa :!:

Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
Poissa

ViestiLähetetty: 09.11.2012 20:43 
Käyttäjän avatar

eikä niissä " releissä " jos niitä nyt sattuu löytymään . ole mitään vikaa. .....kattelee vaan kytkimiä ja johdotuksia.

Poissa

ViestiLähetetty: 10.11.2012 07:26 

Puhdista mittarin liittimet elekroniikka puhdistus aineella ja jos vaihdat taka keskipallon varaa uusi hytrauliikka putki hinta noin 10e,ei saata lähteä ehjänä irti.

Poissa

ViestiLähetetty: 10.11.2012 10:59 

Takapalloista puheen ollen, vaihdoin minäkin omaani takapallot kun edelliset rupes tuntuun että paukuttaa ikävästi. Nyt tilanne on sellainen, että nämä uudet tuntuvat jopa liian löysiltä, perä jää ajoittain pomppimaan. Kysymys kuuluukin, pitäisikö pallojen vaihdon yhteydessä myös säätää jotain (mitä) Jotenkin vaan tuntuu, että nää uudet on liian löysät. Lhm:ää touhussa vaihtui noin reilut pari litraa, joten eiköhän nekin ole vähiin päin vaihtuneet samalla. Ihan vaan mielenkiinnolla odotan josko jollain samanlaista kokemusta vaihdon jälkeen.
Mielestäni ei kannata paljoa noita palloja paineistella, jopa huijarifirma motonet myy uusia 42,50€ kpl ja sitroselta saa 36€ kpl.

Nii mulla syy pallojen vaihtoon oli, edellämainitun lisäksi se, että toisella puolen oli havaittavissa vuotoa, koska pallo oli ympäriinsä märkänä joten tiivistettä epäilin ja samalla vaihtui pallot.

Oisko pitänyt vaihtaa myös se keskimmäinen pallukka samalla?

Poissa

ViestiLähetetty: 10.11.2012 12:02 
Käyttäjän avatar

idefix kirjoitti:
Nyt tilanne on sellainen, että nämä uudet tuntuvat jopa liian löysiltä, perä jää ajoittain pomppimaan.
Heilahduksenvaimennusta liian vähän vai? No, väärät pallot siellä on siinä tapauksessa. Ainut säädettävä asia on korkeus ja se ei suoranaisesti heilahduksenvaimennukseen vaikuta.
idefix kirjoitti:
Mielestäni ei kannata paljoa noita palloja paineistella, jopa huijarifirma motonet myy uusia 42,50€ kpl ja sitroselta saa 36€ kpl.
Öö, miksi ei kannattaisi? Kyllä sitä typpeä on tainnut saada palloon menevän määrän paljon halvemmalla kuin 36 €.
idefix kirjoitti:
Oisko pitänyt vaihtaa myös se keskimmäinen pallukka samalla?
Jos on järkevän ikäinen, niin paineista se. Keskipalloa ei kuitenkaan voi paremmaksi vaihtaa vaan se alkuperäinen on ihan hyvä.

VW Passat B7
Poissa

ViestiLähetetty: 10.11.2012 13:06 

Paineistushan on maaliman halvin ja helpoin homma,tilailet venttiili,irroittelet pallot,onha jokaisella nosturi lämpimässä autotallissa,turailet venttiilit paikalleen,ajelet (jokaisellahan on typpivehkeet olohuoneen nurkalssa) satoja kilometrejä saat typpeä palloihin,eikö ole helppoa ja järkevää... :lol:

Poissa

ViestiLähetetty: 10.11.2012 14:08 
Käyttäjän avatar

Tapsa 62 kirjoitti:
Paineistushan on maaliman halvin ja helpoin homma,tilailet venttiili,irroittelet pallot,onha jokaisella nosturi lämpimässä autotallissa,turailet venttiilit paikalleen,ajelet (jokaisellahan on typpivehkeet olohuoneen nurkalssa) satoja kilometrejä saat typpeä palloihin,eikö ole helppoa ja järkevää... :lol:

Voin tietenkin olla väärässä, mutta käsittääkseni:
Venttiilejä saa sieltä, mistä paineistustakin.
Venttiilit tarvitsee asentaa palloihin vain kerran ja tämän voi tehdä ensimmäisen paineistuksen yhteydessä.
Venttiilien asennus saattaa onnistua ja täyttö ilmeisesti lähes joka tapauksessa palloja irrottamatta.
Nosturikin on siellä missä paineistus.
Paineistamisen voinee hoitaa samalla reissulla kun käy ihmisten ilmoilla, luulisin että tämä realisoituu syrjemmässäkin asuvilla vähintään kerran vuodessa.
Jos vaihtoehtona oleva uusien pallojen vaihto tuntuu helpommalle, eikä halua koskaan poistua kotoaan kirkonkylän kauppamatkaa kauemmas, ainakaan Citroenilla, on varmaan parempi olla paineistamatta palloja.
Monille muille paineistus on järkevä ja taloudellinenkin vaihtoehto, varsinkin jos haluaa, että jousituksen ominaisuudet säilyvät hyvinä koko ajan.

Kommenttini sisältävät henkilökohtaisiin kokemuksiini ja yleiseen elämänkatsomukseeni perustuvaa tietoa, josta johtuen virheiden mahdollisuus ei ole poissuljettu, joskin kokonaisuuden huomioiden vähäinen.
Poissa

ViestiLähetetty: 10.11.2012 15:06 

Olen kyllä edelleen sellaisella humeetilla, ettei ole mielekästä ainakaan kustannus syistä tuo uusio paineistus. Citronen esim, hinnoittelee paineistuksen 15-20€ per pallo, toki työ tehtäisiin odottaessa, mutta esim minulle kertyisi 250 km reissu edes takas ja aikaa kuluisi ainakin puolipäivää ajoineen. Lisäksi tunnen henkilöitä, jotka kertovat ettei tuo uusio paineistus kovin kauaa kestä, siis miksi maksaisin itseni kipeäksi jollein firmalle jos kerran saan toimivammat pallot noin 70€ hintaan ja homma on klaari useiksi kymmeniksi tuhansiksi. Jos kerran, niinkuin tapsa 62 toteaa; joka jätkällähän on typpivehkeet tallissa, niin miksei sitten niissä palloissa ole alunperinkin sellaista venttiiliä mistä sitä typpeä vaan pruuttaa lisää, ikään kuin renkaan täyttö huoltsikalla.

Yhdyn tapsan ironiaan täysin, minä ainakin olen niin persaukinen, ettei mulla ole varaa ajella ympäri maakuntia hakemassa typpeä. Tuo mitä laakeri mainitsi "väärät pallot" se voi hyvinkin pitää paikkansa minun tapauksessa, ei noissa mitään textejä enään ole josta voisi tarkistaa tyypin. Ne ostin tuttavaltani joka puolestaan oli aikanaan hakenut ne sitroselta, näin mulle kerrottiin.

Lisäksi, se vaiva tai nautinto, kuinka jokainen sen kokeekin kun pihassa kuralätäkössä selällään maaten, mielestäni homma pitäisi tulla kerralla reiraan.

Poissa

ViestiLähetetty: 10.11.2012 15:30 

Ne ostin tuttavaltani joka puolestaan oli aikanaan hakenut ne sitroselta, näin mulle kerrottiin.

Koskahan aikanaan typpihän "tihkuu" kalvon läpi vaikka eivät olisi käytössäkään eli voivat olla jo alipaineiset.Ps kato valmistuspäivä ;)

C5 1,8 Break -03 Peugeot Expert TD -00 Honda GL1800 -08 edesmenneet 2CV4 -72 2CV6 -82 Peugeot Satelis 500 -08
Poissa

ViestiLähetetty: 10.11.2012 15:56 

idefix kirjoitti:

Ei ehkä tavallisia mut Beksin pitkät tais olla 72€ kpl ja niitähän mullakin on parissa autossa :mrgreen:

Ei nuo paineistetut tosin kyllä aina meinaa paineitaan pitää, tosin yksi pallo osoittautui risaksi.

Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa

ViestiLähetetty: 10.11.2012 16:07 
Käyttäjän avatar

ompas hinnakkaita palloja jos yli 70 joutuu maksamaan /kpl .. noin 40 on normihinta/kpl

Poissa

ViestiLähetetty: 10.11.2012 16:23 
Käyttäjän avatar

Missäs kaikkialla noita palloja muuten nykyään paineistetaan?
Automeca, Sitronen, France-Moteur, Rekara?

"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa

ViestiLähetetty: 10.11.2012 16:59 

kokemjne kirjoitti:
ompas hinnakkaita palloja jos yli 70 joutuu maksamaan /kpl .. noin 40 on normihinta/kpl

On juu, dementia :lol:

Lainaa:
BX ETUJOUSIPALLO PITKÄ (ALKUPERÄINEN) 62,00 Eur

Sitrosen hinnastosta, kun tämä ei ole "normipallo" vaan pitkä ;)

Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa

ViestiLähetetty: 10.11.2012 17:09 
Käyttäjän avatar

svc kirjoitti:
Missäs kaikkialla noita palloja muuten nykyään paineistetaan?
Automeca, Sitronen, France-Moteur, Rekara?
Lappeenrannan teekkarien autokerhon tallilla mie oon palloihini painetta laittanut. Ja emännän venttiilittömiin palloihin myös. Eihän niissä venttiilejä tarvitse paineistusta varten olla, se vain on yksi tapa.

VW Passat B7
Poissa

ViestiLähetetty: 10.11.2012 17:38 

Kysyin paineistusta Savolaisessa Citikka huollosta korjaamopomo sano se ei kuulu Citikka asioihin,minä sanoin haista paska ja näkemiin... :lol:

Poissa

ViestiLähetetty: 10.11.2012 18:01 
Käyttäjän avatar

kyllä mulle nuo molemmat koot ) 400/500 kuutioiset ) ovat olleet saman hintaisia. ja vielä niitä ns: kylmiin olosuhteisiin tarkotettua. tosin mulle ei meinaa mitään tuleeko ne sitikan paketissa ( on 15 euroo kalliimpi ,kun loota on valkonen ja punaset väkäset ) vai Koivuselta tyypillä 804-BX255 xx eteen tai 804-BX240 xx taakse. kunhan toimivat.

Poissa

ViestiLähetetty: 10.11.2012 18:02 
Käyttäjän avatar

ovat maksaneet siinä 45 euroo kipale

Poissa

ViestiLähetetty: 10.11.2012 18:57 

Vieläkin palaan aiheeseen, jos ostan 2 kpl taka palloja a 35 € kpl (noin) tulee hintaa noin 70 € eikös vaan. Ja ajan niillä kymmeniä tuhansia kilometrejä, mutta niitä paineistettuja saa kuulemma täytellä parikin kertaa samassa ajassa ja aina 20 € kipale, niin täällä länsirannikolla ainakin matemaattinen laskutoimitus puoltaa uusien pallojen ostamista.

Mielenkiintoinen on myös se, että mitenkä Lappeenrantalainen ammatti oppilaitos toteuttaa sen paineistuksen ilman venttiilin asennusta. Tähän laakeri antanet hieman täsmennystä.
Ainakin nuo kaikki pallot mitä minulla on, ovat yhtä puuta (rautaa) ei niitä voi puolittaa ja hydraulineste on siinä kierreosassa, eli etummaisena, mistä sitä typpeä sinne sitten tuikataan, jos ei johonkin tehdä reikää.
En tiedä, olenko väärässä mutta minun käsitykseni mukaan hydraulineste ja se typpi ovat eri lokeroissa sillai jollain kalvolla erotettuna toisistaan. Sitä paitsi joisssain teknisissä julkaisuissahan puhutaan "kaasuneste" jousituksesta ei typpineste jousituksesta. Apua, onko mun citikassani siis ihan tavalliset ilmajouset :lol:

Poissa

ViestiLähetetty: 10.11.2012 19:09 

Sitä paitsi joisssain teknisissä julkaisuissahan puhutaan "kaasuneste" jousituksesta ei typpineste jousituksesta. Apua, onko mun citikassani siis ihan tavalliset ilmajouset :l

viewtopic.php?f=9&t=10083&p=94144&hilit=pallojen+t%C3%A4ytt%C3%B6laite#p94144
Tossa ilmajoustinmiehelle täyttölaitteesta kuvia.

C5 1,8 Break -03 Peugeot Expert TD -00 Honda GL1800 -08 edesmenneet 2CV4 -72 2CV6 -82 Peugeot Satelis 500 -08
Poissa

ViestiLähetetty: 10.11.2012 19:41 

Lueskelin viestiketjun, katsoin kuvat. Taidampa sittenkin mieelummin ostaa vaikka huijari liike motonetistä. tsiih ja tsuh sun muut sihinät jää pois ko kerralla kiertää oikean pallon paikoilleen ja ajan seuraavat 100 000 km hienosti toimivilla jousituksilla.
Tuollahan mainittiin, että pitää sihautella ja suhautella parin vuoden välein (vähintään) normaali suomalainen ajaa noin 20 000 km vuodessa, siis jos investoin uusiin palloihin ja ne kestää noin 100 000 km, ostan seuraavat uudet pallot 5 v kuluttua.
Eipä oikein kannata tuo täyttely, minun mielestäni. Eri asia on, jos ei enään ole saatavilla tarvikkeena uusia tai korvaavia osia, mutta xantia on kuitenkin varaosiltaan helppo saatavuus.

Vielä, kyllähän noista kuvistakin selvästi käy esiin metodi kuinka paineistus toteutetaan, eikö ole ihan sama (helpompi) laittaa se venttiili, tuli vaan mieleen.

Poissa

ViestiLähetetty: 10.11.2012 20:31 
Käyttäjän avatar

Ei ne paineistetut pallot tyhjene sen nopeampaa, kuin uudetkaan, jos vain paineistus on ajoissa tehty ;) . Itsellä vanhimmat käytössä olevat pallot on vuosimallia -76, eli samaa ikää kuin minä itse :lol: .

Yhden täyttökerran ajatuksella ei säästöä synny, mutta toisella kertaa jo syntyykin. Ja paineistuksen idea onkin siinä, että jousituksen pystyy pitämään aina oikeanlaisena kohtuullisella kustannuksella. Paine laskee palloista aina hiukan, riippuen pääosin ajokilsoista ja olosuhteista, ei niinkään ajasta, vaikka niin yleensä luullaankin. Hyllyssä seisoessaan pallot ei merkittävästi tyhjene, tämän olen todennut sekä tarvike ja orggispallojen kohdalla.

Itse tein ko. hommia hintaan 30e paineistus ja venttiili, ja täyttö 5e/pallo, jolla tavalla homma on järkevää, ja kannattaa auton omistajalle, tuolla tavalla pystyy aina pitämään paineen oikeana, ja ajomukavuus sellaisena kuin sen tulee olla.

Ja Pallojen hintoja arvioidessa tulisi ottaa huomioon sekin, että tarvikepallot on aina ns. muovikalvolla, eikä kylmiin maihin olevalla, eli ei niitä mustalla kalvolla olevia saakaan aina niin halvalla :roll: . Toimii nuo muovikalvoiset Suomessakin ihan hyvin, mutta pakko tuoda asia esille, että eri tavaraa ne on, jotenka hintoja ei voi suoraan verrata.

Vanhan patonkin aikaan olen näistä tarinoinut paljon, ja jotenkin ei enään jaksaisi, mutta pakko kuitenkin hiukan avauta, ettei ihan väärää käsitystä jäisi...

Paineistukset ovat vähenemässä toki kovasti, sillä venttiilien valmistus lienee lopetettu, ja C5 palloja ei voi enään paineistaa. Vanhoja Citikoita harrastavia toki vielä tulee palvelemaan ne muutamat Citikka-korjaamot joilla laitteet ja typpi-pullo vielä on :mrgreen:

Poissa

ViestiLähetetty: 10.11.2012 20:36 
Käyttäjän avatar

Profiili WWW
Croisette kirjoitti:
Itsellä vanhimmat käytössä olevat pallot on vuosimallia -76, eli samaa ikää kuin minä itse :lol: .

Ja minulla vanhimmat käytössä olevat vuodelta -71, itteeni jonkun vuoden vanhemmat yksilöt...

idefix kirjoitti:
Ainakin nuo kaikki pallot mitä minulla on, ovat yhtä puuta (rautaa) ei niitä voi puolittaa ja hydraulineste on siinä kierreosassa, eli etummaisena, mistä sitä typpeä sinne sitten tuikataan, jos ei johonkin tehdä reikää.
En tiedä, olenko väärässä mutta minun käsitykseni mukaan hydraulineste ja se typpi ovat eri lokeroissa sillai jollain kalvolla erotettuna toisistaan.

Mitenkäs kuvittelit sitä kaasua sinne sisälle tehtaalla saadun, ellei jostain siellä kaasutilan puolelta..? :roll:

Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/2 [ 40 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava